Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Televizní pohádka Rabín a jeho Golem vznikla na motivy knihy pověstí a legend ze Starého Města pražského. Její autor, spisovatel E. Petiška, příběh situoval na sklonek šestnáctého století, do doby vlády Rudolfa II., kdy moudrý, učený rabín Löwe na příkaz nebes vytvořil Golema, jehož úkolem bylo pomáhat utlačovaným v boji proti jejich nepřátelům... Napínavou pohádku z rudolfínské Prahy natočil v roce 1995 režisér V. Vorlíček a do hlavních rolí obsadil V. Ráže (rabín), P. Nového (Golem), J. Adamovou (Perla), M. Zounara (Izák) a O. Vetchého (Leon). (Česká televize)

(více)

Recenze (21)

Martin741 

všechny recenze uživatele

Moc divadelne, umele kulisy a strohe dialogy bez napatia, pacilo sa mi, ze bola vyvratena ta dementalna picoza stredoveka bachorka zidovska ritualna vrazda, lebo udajne zavrazdena holka bola ziva a zdrava. Na tu dementalnu picozu veri snad tu len Croft s Karlosom80 - treba si vsimnut aj Karlovo hodnotenie. Je to konspiratorsky picus, ktory ma takmer vsade ban, skoda len, ze pise tak dobre komentare u polizzioteschi filmov. Casto jedine, o ktore sa da opriet. 40 % ()

Jezinka.Jezinka 

všechny recenze uživatele

Ten panák, jak ho uplácali vůbec nevypadal, jako Golem, kterého vypálili a ten zas vůbec ne, jako Golem oživlý. Zkrátka, z špatně uplácanýho pajduláka si Pavla Nového nevytvoříte. Ani němého ne. Ani když jste byli zamlada král Miroslav. Nebo čert. Škoda, že rabi tehdy šém spálil,on by se takový Golem hodil i dnes, jen by jich bylo potřeba spíš pár tisíc než jen jeden, ať by byl kvalitní sebevíc. ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Velmi unavené a pomalé, zvraty jsou zde hodně podivné (Dopis služky nikdo nikdy nenajde, přitom byl na pracovním stole rabína, posléze zavřený v knize, kterou tedy rabín nikdy nečte? A brk nehledali?), Golem vlastně nastoupí až ve druhé polovině této zdlouhavé inscenace a udělá vlastně jen jednu věc (odnese holku v náručí k soudu). O tom, jak ho chytil amok a porozbíjel půlku židovského města, a protože byl šábes musel rabín Löw opustit synagogu - a od té doby se ten jeden žalm zpívá dvakrát - o tom ani půl slova. Dramaturgicky a scenáristicky rovněž nevyvážené - když odmyslím ony scenáristické schválnosti, aby jakože bylo drama, pak zde máme nesourodý slepenec nic neříkajících scén (audience u císaře a rozhodování soudní pře - kde ta retrospektiva navíc pěkně mate), bez pořádného konfliktu a pointy, a tím pádem i katarze. "Průpovídky," řekne soudce na adresu rabího, a já s ním v té chvíli musel souhlasit. Film je o průpovídkách, o strachu židů z pogromu, jak jsou v tom všem nevinně (jenže oni v tom zase tak nevinně nebyli, patřili mezi největší lichváře své doby, a i to lidi žralo; navíc se židovská komunita vždy až příliš snažila oddělovat ode všech kolem nich, s nimiž bydleli de facto v jednom městě) a jde tím spíše o takovou prožidovskou agitku, která tou pozitivností u židů na jedné straně, a negativností u katolíků na druhé straně vypadá jen jako černobílý canc právě těch rádoby moudrých průpovídek, ale ne životný příběh s životnými postavami. --- EDIT: Jinak si také mohli vzít nějakého židovského poradce. Na dveřích chybí mezuza, nikdo se schrány ani nedotkne, natož aby políbil prsty, no co to je? ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Dejme tomu příspěvek do Golemovy filmografie. Nový, Ráž a nevimjakjetomožný i pejzatý Zounar typově vůbec ne marní. Jenže je to úplně ve stylu (a zhruba na stejné úrovni) těch vážných zasmušilých studiových pohádek z 80. let. Ale úplně - příběh, dialogy, mluva, scénář, režie, herectví. Nechybí ani typická anekdota o moudrém rozsudku před vladařem. O nějaké koresponditě s charakteristikami historických postav (Maharal, Rudolf) se vůbec nedá mluvit. A ty říkadla při tvoření Golema? Vrchol vší bídy přichází vlastně už na začátku, když slavnou historku na mostě vypravuje doma očitý svědek. Ne, pane Vorlíček, my jsme o tom také četli, takže ještě poslouchat o tom někoho podle Petišky deklamovat ve studiu nepotřebujeme. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Staropražský folkór, vydatně v našich předcích živený knížkami lidového čtení i jarmarečními písněmi, jež byly svébytným médiem nejen českým zhruba od 16. do poloviny 19. století, má řadu silných témat. Jedním z nich jsou mýty, související se životem historického rabína Löwyho, který v někdejším Židovském městě žil na přelomu 16. a 17. století. Nejen Eduard Petiška, ale i Alois Jirásek ve svých proslavených STARÝCH POVĚSTECH ČESKÝCH ztvárnil tuto pozoruhodnou pražskou, českou i židovskou osobnost. Scénář s úspěchem řadu velkých löwovských témat dokázal propojit do jednoho celku a Václav Vorlíček ve své šťastné chvíli dotvořit do pozoruhodného tvaru, v němž se podařilo prolnout starobylost tématu, specifiku žánru, který se pohybuje na rozhraní pohádky a pověsti, i požadavek moderního dynamismu děje. Ve skvělém hereckém obsazení na sebe upozorňuje především Vladimír Ráž, pro nějž se role rabbiho Löwa stala na sklonku jeho životní cesty jednou z klíčových uměleckých výzev; jeho k deklamaci tíhnoucí herectví, jak je známe už z PYŠNÉ PRINCEZNY, ztlumeno do civilních tónů, vytvořilo dech beroucí plastickou postavu velkého muže našeho raného novověku. Skvělé příležitosti tu nalezli i Martin Zounar a Ondřej Vetchý a svůj výkon snů tu předvedl i Pavel Nový opět v oddémonizovaně pojatém Golémovi. Neobvyklé a naprosto civilní - ve shodě s historickou skutečností - je i Etzlerovo pojetí postavy císaře a krále Rudolfa II jako intelektuála na trůně, jímž tak trochu v prvních letech své vlády nesporně byl. Zdánlivě odlehlé téma je ve skutečnosti až překvapivě časové: génius loci, je-li uchopeno multikulturně, vypovídá mnoho o potřebě tolerance, vzájemné úcty a kritického, věcně nepředpojatého myšlení a vzdělání. Pochválit je nutné i výjimečně dobrou výpravu, pozitivně se vymykající z neblahého pravidla asketického materiálního vybavení polistopadových pohádek České - a nejen jí - televize. Mathého ředitelská éra (1992-1998) a její odkaz bude v budoucnosti zřejmě dále doceňovány. GOLEM je jen jedním z příkladů nadčasové mozaiky odkazu jeho dnes asi definitivně uzavřené televizní špičkové managerské éry. ()

Galerie (3)

Reklama

Reklama