poster

Ifigenie

  • Řecko

    Ifigeneia

  • Řecko

    Ιφιγένεια

  • Řecko

    Ifigeneia en Avlidi

  • Československo

    Ifigénia

  • USA

    Iphigenia

Drama

Řecko, 1977, 127 min

Scénář:

Euripides (divadelní hra)

Hrají:

Irene Papas

Komentáře uživatelů k filmu (19)

  • Houdini

    Oscar 1 nominace: Cizojazyčný film . . . . . . . Zlatá Palma - výběr(31.3.2004)

  • NinadeL
    ***

    Euripides a Kakojannis je asi ideální spojení, ale dnes už velmi namáhavé.(8.3.2016)

  • belldandy
    ****

    Viděla jsem ji už v dětství a udělala na mě tehdy obrovský dojem. Nedávno jsem ji viděla znovu na filmové škole a libí se mi stále. Tohle druhé podívání přidalo ménu pohledu novou dimenzi. Pan Petrusek v úvodu mluvil o možnosti interpretovat Ifigénii jako metaforu politiky. A ono to funguje: Agamemnon přestavuje vládnoucího politika, který podléhá vnějším tlakům, aby si uchoval moc. Odyseus je lstivý populistický politik v opozici. Achilles - mladý idealista, ale dost ctižádostivý na to, aby ideálům neobětoval svou budoucí kariéru. Ifigénie je oběť. Třebaže si na to hrají všichni, ona jediná skutečně nemá volbu. A ona jediná si přesto dokáže najít prostor pro svobodné rozhodnutí. Najít odvahu jít sama smrti vstříc a nezůstat pouhou pasivní obětí.(26.1.2004)

  • misterz
    *****

    Už prvé minúty mi naznačili, že pôjde o niečo neobyčajné, o niečo čo sa nevidí len tak každý deň. Na poli filmov s historickými prostredím príde málokedy niečo takto výborne spracované. Ide o snímok, kde je výprava dotiahnutá do absolútne vernej dokonalosti, nejak takto si čo do kostýmov, ľudí i spôsobu života predstavujem Grécko 12. st. pr. Kr. Žiadne naleštené čačky hračky, vidno, že Gréci svoje korene, svoju kultúru, mytológiu i históriu poznajú dokonale a tak ma to ani neudivuje. Tiež po obsahovej stránke som tu našiel len jednu obmenu od všeobecne uznávanej mytológie a piesní. Uchvátili ma aj herci, hlavne Ifigénia a jej matka. Obe tu zahrali strhujúce dramatické divadlo, priam zhmotnenie straty a beznádeje. Určite by bolo zaujímavé, keby príbeh ešte pokračoval ďalej, aj Ifigénia v Tauride má čo do zaujímavosti a dramatickosti čo ponúknuť.(1.4.2016)

  • raroh
    *****

    Antické drama až do morku kostí, přičemž témata politická a rodinná, jež se tu řeší, jsou stále aktuální.(17.6.2011)

  • eLeR
    *****

    So staršími filmami mávam niekedy problém, ale tento mal výbornú atmosféru a výpravu, skľučujúcu hudbu, ktorá tú tragédiu ešte viac podčiarkla, skvelú 13 ročnú Ifigéniu, ale predovšetkým fantastickú Klytaimnéstru v podaní nádhernej Irene Papas. (Filmová výzva 2016 - hanagi)(13.10.2016)

  • Ghoulman
    ****

    Klasické řecké drama, ve kterém se utkává člověk s osudem (a samozřejmě prohrává). A jelikož je námět Ifigenie poměrně slavný, tvůrci upozaďují napětí (i když to zde také je, zvláště ve scénách s Achillem) a mnohem větší důraz kladou na emocionalitu. Záleží samozřejmě na momentálním rozpoložení, nicméně pro jistotu mějte balíček kapesníčků v pohotovostní poloze.(9.5.2016)

  • anderson
    ****

    ČESKOSLOVENSKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA: ČST 1 = 28.8.1988 (R: ČST 1 = 3.3.1989), réžia českého znenia (ČST Praha 1987) = ZDENA KLIMENTOVÁ - Jeden zo skvostov českej dabingovej školy. Teda pokiaľ neovládate klasickú gréčtinu. (31.5.2009)(31.5.2009)

  • curunir
    *****

    ,,...ČAKALI AŽ ZAČNE VIAŤ VIETOR." __ Niekedy v prvých rokoch nového milénia som na ČT 2 v rámci akéhosi dokumentárneho cyklu o filmových žánroch v časti venujúcej sa historickým filmom videl tiež krátku ukážku z tohto diela, ktoré prezentuje iný spôsob nakrúcania či pohľadu na daný žáner, ktorého najznámejšiu podobu máme spojenú s hollywoodskou kinematografiou. Dej sa síce odohráva v minulosti, ale históriou sa prakticky nezaoberá. Táto skutočnosť je viditeľná v strohej vizuálnej koncepcii celého diela, v istej snahe o (možnú) autentickosť, v úsporných rekvizitách a dekoráciách v kontraste s početným komparzom netrpezlivej armády v pozadí, čím miznú akékoľvek pochybnosti o nedostatočnom rozpočte. Hlavným zložkou filmu sú prirodzene silné herecké výkony, ktorým dominuje 13 ročná Tatiana Papamoschou v titulnej úlohe Ifigénie (,,Smrť bude mojou svadbou, deťmi i slávou."), Irene Papas prirodzene tiež zaspieva a protagonista Agamemnóna sa natoľko podobal na Iana Holma, že som sa tejto asociácie nevedel zbaviť počas celého sledovania. Dusná atmosféra bezvetria spolu s razantnou hudbou slávneho skladateľa Mikisa Theodorakisa dotvárajú stupňujúce sa napätie a bezvýchodnosť situácie smerujúcej k nevyhnutne očakávanej tragédii. Jedinú pripomienku mám k tomu, že v inak nezabudnuteľnom závere mi predsa len chýbala väčšia explicitnosť Ifigéninej obety, kedy všetko (zrejmé) ostane (nejasne) zahalené v hmle a výkrikoch. Znalci predlohy určite vedia, čo nasledovalo. (51. hodnotenie, 12. komentár k filmu)(7.10.2014)

  • evapetra
    *****

    Silný příběh, který ani po třech tisíciletích nezestárl. Byli a jsou to pořád ti sami lidé, jejich intriky, boj o moc, slávu, bohatství v konfrontaci se silou lásky a citů. Filmové zpracování tohoto antického dramatu se Řekům opravdu povedlo. Celková atmosféra úchvatná a herecké výkony hlavních představitelů, při těch často až mrazí. Zvláště Irene Papas v roli matky, zoufale bojující o to nejdražší, své milované dítě, je opravdu skvělá. Ráda bych tuto herečku ještě v něčem viděla. Bylo to moje první setkání s řeckým filmem a rozhodně si nenechám ujít některé z dalších děl režiséra Cacoyannise. Tento film si prostě zaslouží pět hvězdiček stejně jako kvalitní Metaxa.(10.8.2011)

  • EastWicka
    *****

    Nádherné, nesmírně silné zpracování Euripidova dramatu. Někdy v šetnácti, kdy jsem tento film viděla poprvé, mi umožnil pochopit , v čem spočívá kouzlo antické tragédie, jak očistná a emocionálně vyčerpávající je katarze - a navíc jsem u něj vyplakala kbelík slz.(19.1.2015)

  • Padme_Anakin
    *****

    Křehkost, půvab a nevinnost Ifigenie (v podání krásné a talentované Tatiany Papamoschou) stojí proti tisícům mužů, kteří lační po krvi, dychtí po válce, jsou chorobně ctižádostiví a v touze po moci schopni všeho... Klasika ztvárněná dech beroucím způsobem, s úžasnou výpravou, skvělým hereckým obsazením (Irene Papas, Kostas Kazakos) a působivou hudbou, dokonale korespondující se strhujícím příběhem dívky, která v sobě najde víc odvahy než vrchní velitel vojsk...(15.5.2018)

  • d-fens

    ocenenia : Oscar 1978 - Nominácia na najlepší zahraničný film ◘◘◘◘ MFF Cannes 1977 - Nominácia na 1. cenu(1.2.2012)

  • elle
    *****

    Moje první konfrontace s řeckou tragedií. Byla jsem dítě a proto na mě velmi dětsky působící Ifigénie působila velmi autenticky. Irene Papas jako matka-lvice rovněž.(7.9.2007)

  • hanagi
    *****

    Strhující drama, zajímavé jak výtvarnou stránkou (na hony vzdálenou hollywoodským velkoprodukcím), tak počátečním budováním atmosféry nesnesitelného čekání...Hlavně je to ale o politice, nebo spíše o politikaření! Káždý z králů si jde za svým cílem doslova přes mrtvoly a ženy tady se svým světem nemají místo. Přesto, anebo právě proto, je obě ženské hrdinky převálcují nejen svou mravní silou, ale i hereckými výkony. Konec je ale neúprosný... zvedá se vítr a Řekové jsou připraveni potrestat svou "pohanu" a při tom jen tak mimichodem vyplenit a pokořit Troju!(11.4.2014)

  • radektejkal
    ****

    Agamemnón žil od mládí ve světě intrik, mocenských bojů a záludných vražd, a tak - neznaje nic jiného - sám přijal model krvavého vladaře a válečníka" za vlastní. Přesto, že se děj filmu odehrává jen před ca. 3 000 lety, sotva nyní dokážeme považovat jeho motivy pro vydání Ífigeneie za reálné či možné. Stejně tak těžko chápeme jak velkou moc měl vykladač vůle bohů Kalchás. A samotná Ífigenie? Její přerod z "ustrašené holčičky" v "moudrého státníka" uvědomujícího si potřebu oběti. Pochopitelnější city můžeme nalést snad jen u matky Klytaimnéstry, která se ovšem Agamemnónovy za jeho čin krutě pomstí - i když i ji posléze dostihne rodinný osud. Prostě už dávno nežijeme v hérojské době. Řecká mytologie na mě (a možná i na jiné) působí ambivalentně. Celá ta nádhera spletenců příběhů působí - podobně jako u biblických příběhů - zároveň vznosně a odpudivě. Pokud postmoderní filosofie vyhlašuje konec historie a konec příběhů, pak by to měl být konec právě těch řeckých a židovských (i když ty řecké nemilosrdně odhalují karmanový zákon, neunikne nikdo, ani ten, kdo koná spravedlivě, ani ten kdo koná dle úradku bohů). Kokojannisův film strhává diváka zpět do archaických dob, ze kterých se po jeho konci jen neochotně probouzí do reality. Ještě by chtěl pobýt s Achilem u Tróje a pak při Odysseově návratu.... Pozn.: Zpět do současnosti. Obět dítěte (viz zde: dcery otcem) není ani dnes nijak neobvyklá. Samozřejmě nejde (vždy) o krvavou oběť, různé ústrky, zanedbávání, neláska atd.(17.1.2015)

  • Austen
    ****

    Silný zážitek z dětství. Není to žádný veselý příběh, ale bylo tak opravdové, že jsem to zchroustla stejně lehce jako Arabelu-asi líp. Irene Papas jako Clytemnestra je nezapomenutelná - silná ženská, která brání své mládě a neodpustí. Tatiana Papamoschou jako Ifigenie byla dítě, milující a zděšené, které se změnilo v ženu, která bojuje a nakonec přijímá. Ráda bych tu herečku ještě v něčem viděla. Ostatní si pamatuju méně. Jsou to krásné příběhy. Hodně mi to pomohlo a s chutí jsem četla Homéra i řecká dramata na daná témata - a že to jsou dramata.(21.8.2006)

  • sunjata
    *****

    Viděl jsem někdy v pubertě, kdy je dušička nejcitlivější. Ten boj dvou žen, co uvázly v pastech mužského světa, mě tenkrát tak vzal, že jsem si tenhle příběh postavil ve filmovém žebříčku na první místo. Od této doby, a bude to už nějakých 20 let, jsem ho znovu neviděl. Skoro abych si ho raději nepouštěl znovu, dneska bych možná hodnotil jinak, tak abych ho nemusel sundávat z piedestalu.(17.6.2010)

  • babka
    ****

    Tento film byl uveden ve Filmovém klubu Alfa Sokolov v sezoně 1981/82.(6.6.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace