Reklama

Reklama

Život a smrt Petera Sellerse

  • USA The Life and Death of Peter Sellers (více)

Obsahy(1)

Píše se rok 1957. Mladé posluchače BBC uchvátí zábavné skeče "Šašků," skupiny komediálních anarchistů se sklonem k absurdnímu humoru. Jedním z géniů v této skupině je Peter Sellers (Geoffrey Rush), herec s nenaplněnými filmovými ambicemi, kterého až příliš starostlivá matka Peg (Miriam Margolyesová) nutí k agresivnějšímu sebeprosazování. Možná i díky tomu mladý herec uspěje a získá filmovou roli po boku italské krásky Sophie Lorenové (Sonia Aquinová), do níž se beznadějně zamiluje. Šťastně vdaná herečka ho sice odmítne, ale na jeho nenaplněné lásce ani na rozpadu manželství s Anne (Emily Watsonová) to nemůže nic změnit.

Sellers brzy začíná bojovat s osamělostí a depresemi, z nichž ho vytáhne až přítel Maurice Woodruff (Stephen Fry), který mu vytrvale shání práci (a výrazně si tím vylepšuje rozpočet). Úspěšný režisér Blake Edwards (John Lithgow) chce Sellerse obsadit do vedlejší role ve filmu "Růžový Panter" v hlavní roli s Davidem Nivenem. Sellers ale nakonec získá postavu inspektora Clouseaua, která ho konečně nasměruje na hvězdnou dráhu. Najednou se nabídky doslova sypou. Některé jsou velmi zajímavé, jak třeba ta, kterou mu udělá režisér Stanley Kubrick (Stanley Tucci). Ten totiž Sellerse přiměje, aby přijal hned několik hlavních rolí ve snímku Dr. Divnoláska, za které herec získal svou první oscarovou nominaci. Po neproměněné nominaci se zklamaný Sellers znovu uchýlí ke svému mentorovi Mauriceovi, jenž ho přesvědčí, aby přijal nabídku Blakea Edwarda na pokračování "Růžového Pantera" a návdavkem mu předpoví životní štěstí s "B. E."

Do Londýna přijíždí krásná švédská herečka Britt Eklandová (Charlize Theronová). Sellers ji omylem považuje za osobu z Mauriceovy předpovědi a začne ji pronásledovat. Po třítýdenním dvoření ji přivede před oltář. Několik týdnů po svatbě ale Sellers prodělá těžký infarkt, při němž se mu zastaví srdce.

Život a smrt Petra Sellerse je důvěrný pohled na jednoho z nejplodnějších světových komiků, který se díky mimořádnému nadání pro imitaci a improvizaci stal mezinárodní ikonou. Vydejte se pod režií Stephena Hopkinse a s Geoffreym Rushem v titulní roli na kaleidoskopickou cestu Sellersovým životem. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (98)

petaspur 

všechny recenze uživatele

Kulhavé poskakování životem výrazného komika, který byl ve své civilní podobě spíše osamělým neurotikem. Sice jsou zde zobrazeny všechny zásadní Sellersovy filmové scény, proces vytváření jednotlivých figur i jeho neschopnost hrát prostou životní dvojroli otce a manžela, ale k souvislému smysluplnému vyprávění má tento snímek daleko. ()

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Bez ohledu na to, nakolik je to opravdu biografický snímek, je natočen velmi dobře a George Rush v něm zřejmě hodil svou životní roli. I když je fakt, že se to ke konci už trochu rozsypávalo. Sellers byl opravdu zvláštní člověk a tenhle film má jednu obrovskou přednost. Pokud jste to neudělali doteď a je pro vás Sellers jen potrhlý šéf/inspektor Clouseau a v lepším případě ještě multiherec z Dr. Divnolásky, donutí vás poohlédnout se po jeho dalších filmech. PS: Romance of the Pink Panther je už opravdu noční můra. I když nepochybuji, že by v ní Sellers byl pořád skvělý. Určitě by v ní často využíval vilný pokoj. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Můj pohled na film je kombinací přístupů a komentářů Oskara a Radka99. Jak uvádí právě Radek99, jako "studie člověka, který díky výchově a úspěchu v životě rozmělní svou osobnost ve svých filmových rolích, ke kterým utíká sám před sebou i ve svém soukromí" je to vynikající a provokativní, jenže mnozí diváci budou film považovat za skutečnou biografii Petera Sellerse a v tomto ohledu je film přece jen zavádějící. Ne že by se mnohé motivy v jeho životopise neobjevily, ale je to negativně jednorozměrné, takže z toho Sellers vystupuje spíš jako talentovaný sociopat, což neodpovídá skutečnosti. Byl to vynikající umělec a talentovaný autor, který udělal strašně velký kus práce už v rozhlase a stál na počátku procesu, který později završili Monty Pythoni. Na televizní film je to precizní práce se slušným rozpočtem a především vynikajícím výkonem Geoffreye Rushe v hlavní roli. Vzhledem k tématu se nabízí srovnání s Formanovým Mužem na Měsíci, kde měl ale Forman usnadněnou pozici právě tím, že Andy Kaufman byl mnohem méně známou postavou, a tak mohl scénárista i režisér v jeho případě fabulovat bez zábran. Život s Andy Kaufmanem musel být taky v mnoha ohledech svízelný, až nesnesitelný, ale protože se tvůrci nesoustředili na tu zápornou stránku jeho osobnosti, vznikl pábitelský poetický film se sympatickým hrdinou. Petera Sellerse by faktů neznalý divák po zhlédnutí tohohle filmu poslal patrně do pekel. Celkový dojem: 80 %. ()

N.Strauber 

všechny recenze uživatele

Tento "velmi dobře poskládaný, objektivně natočený a naprosto pravdivý film" (ironie) jsem už viděl mnohem dřívě, ale během procházení filmografie Emily Watson jsem si všiml, že jsem ho ještě nehodnotil. Pamatuju si, že i když mě tento pokus o životopisné drama nenudil a plno zdařilých momentů se tam našlo, nemůžu hodnotit lépe než 50%, tedy velmi slabými 3*. Tvůrci se rozhodli, že dílo bude mnohem "zajímavější", když velkého herce Petera Sellerse (se kterým se Geoffrey Rush při vší úctě příliš měřit nemůže, i když se tady dost snažil) ukážou jen v tom nejhorším světle a to já považuju za velkou chybu. V Rushově podání je Sellers ten nejnepříjemnější a nejnesympatičtější člověk na světě, který není nikdy schopný se chovat normálně nebo se třeba jen normálně zasmát. Stačí se podívat na nějaká videa se Sellersem nebo jen na nepovedenou scénku na konci filmu Byl jsem při tom a Sellers bude působit úplně jinak. Jde také o to, že Rush narozdíl od něj vypadal strašně nepříjemně už jen od pohledu. Tím nechci pana Sellerse omlouvat a snažit se všechny přesvědčit, že to byl nějaký dobrák - to v žádném případě, hysterický člověk, se kterým bylo obtížné vyjít a šílenec to byl bezpochyby (ale ne nonstop), ale nemůžeme se na něj dívat tak, jak byl vyobrazen v tomto snímku. Nic se nemá přehánět. Herbert Lom o něm prohlásil, že sice byl "ťuklej", ale že to byl jeho fajn kamarád - z tohoto filmu se mi nezdálo, že by mohl být něčí kamarád... Tvůrci si asi vždy vyslechli jen jednu stranu a "nezaslechli", že např. Sellers chtěl na konci života ještě sám bez režiséra Edwardse natočit Růžového pantera a dokonce k tomu psal scénář... ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Reziser Stephen Hopkins /Lovci lvu, Predator 2/ natocil len priemerny zivotopisny film o Peterovi Sellersovi, ktoreho tuna stvarnil Geoffrey Rush. Ale film nie je prilis dobry /vlastne je podla mna len priemerny/, lebo tempo je sice na zaciatku dobre, ale potom akosi ustane + nuda opat a zas dostava vo filme priestor, co nie je dobre. Plus kopa vaty, neskutocna kopa vaty najma v strede filmu. Film nezachranili potom ani Charlize Theron a ani Emily watson. 56 % ()

Galerie (33)

Zajímavosti (14)

  • Geoffrey Rush dlouho váhal, zda titulní roli přijmout: "To je vlastnost, která se se mnou táhne odjakživa a projevuje se hlavně v mé divadelní kariéře. Můj agent mě za to nenávidí. Totiž: vždycky když uvažuju, jestli vzít nějakou roli, nejdřív začnu hledat všechny důvody, proč se pro ni nehodím, a až dlouho potom ty, proč bych to vzít mohl. Takže teď jsem si říkal: 'Jsem Australan a on byl Angličan. On byl tlustší, menší a chlupatější.' Těch věcí bylo moc. Scénář se mi líbil, ale stejně jsem to odmítl. O rok později se mě zeptali znovu a vzal jsem to. Nešlo o to, že bych si s nimi nějak hrál, nebo že bych byl namyšlený, ale zrovna jsem točil Piráty z Karibiku a byl jsem krapet odvážnější a... drzejší, protože jsem byl na obří lodi ve velikém klobouku a s opicí na rameni. Dávalo mi to bizarní sebedůvěru. Řekl jsem si: 'Jsi charakterní herec a tenhle scénář je plněný sen charakterního herce. Někdo to nakonec vezme, tak proč ne ty? Připrav se, že můžeš spadnout na držku, a jdi do toho.' A když jsem se takhle zbavil zbabělost, skvěle jsem si to užil." (NIRO)

Související novinky

Scenáristé v akci

Scenáristé v akci

22.11.2008

Vrána k vráně sedá a američtí scenáristé s oblibou pracují ve dvojicích. Rossio a Elliot (Piráti z Karibiku) či Orci a Kurtzman (nepřehlédli jste našlapaný trailer na nový Star Trek, že ne?) jsou už… (více)

Reklama

Reklama