Reklama

Reklama

Život a smrt Petera Sellerse

  • USA The Life and Death of Peter Sellers (více)

Obsahy(1)

Píše se rok 1957. Mladé posluchače BBC uchvátí zábavné skeče "Šašků," skupiny komediálních anarchistů se sklonem k absurdnímu humoru. Jedním z géniů v této skupině je Peter Sellers (Geoffrey Rush), herec s nenaplněnými filmovými ambicemi, kterého až příliš starostlivá matka Peg (Miriam Margolyesová) nutí k agresivnějšímu sebeprosazování. Možná i díky tomu mladý herec uspěje a získá filmovou roli po boku italské krásky Sophie Lorenové (Sonia Aquinová), do níž se beznadějně zamiluje. Šťastně vdaná herečka ho sice odmítne, ale na jeho nenaplněné lásce ani na rozpadu manželství s Anne (Emily Watsonová) to nemůže nic změnit.

Sellers brzy začíná bojovat s osamělostí a depresemi, z nichž ho vytáhne až přítel Maurice Woodruff (Stephen Fry), který mu vytrvale shání práci (a výrazně si tím vylepšuje rozpočet). Úspěšný režisér Blake Edwards (John Lithgow) chce Sellerse obsadit do vedlejší role ve filmu "Růžový Panter" v hlavní roli s Davidem Nivenem. Sellers ale nakonec získá postavu inspektora Clouseaua, která ho konečně nasměruje na hvězdnou dráhu. Najednou se nabídky doslova sypou. Některé jsou velmi zajímavé, jak třeba ta, kterou mu udělá režisér Stanley Kubrick (Stanley Tucci). Ten totiž Sellerse přiměje, aby přijal hned několik hlavních rolí ve snímku Dr. Divnoláska, za které herec získal svou první oscarovou nominaci. Po neproměněné nominaci se zklamaný Sellers znovu uchýlí ke svému mentorovi Mauriceovi, jenž ho přesvědčí, aby přijal nabídku Blakea Edwarda na pokračování "Růžového Pantera" a návdavkem mu předpoví životní štěstí s "B. E."

Do Londýna přijíždí krásná švédská herečka Britt Eklandová (Charlize Theronová). Sellers ji omylem považuje za osobu z Mauriceovy předpovědi a začne ji pronásledovat. Po třítýdenním dvoření ji přivede před oltář. Několik týdnů po svatbě ale Sellers prodělá těžký infarkt, při němž se mu zastaví srdce.

Život a smrt Petra Sellerse je důvěrný pohled na jednoho z nejplodnějších světových komiků, který se díky mimořádnému nadání pro imitaci a improvizaci stal mezinárodní ikonou. Vydejte se pod režií Stephena Hopkinse a s Geoffreym Rushem v titulní roli na kaleidoskopickou cestu Sellersovým životem. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (97)

Cival 

všechny recenze uživatele

Typický příklad filmu, který dostává ceny (a ne ledasjaké) a hvězdičky hlavně za svoje téma. Chaoticky zpracovaná biografie s nic neříkajícím sledem událostí ze Sellersova života a ještě několika dovysvětlujícími monology přímo na kameru, v nichž dostává filmařská chytrost definitivně na prdel. Stephen Hopkins nezvládá po všech stránkách a vydatně mu pomáhá i Geoffrey Rush. Rush nemá Sellersův komediální talent, a tak většinu času nevtipně šaškuje nebo přehrává "dramatické" pasáže. Jediná pozitiva: Zářící krása Chralize Theron a na televizní poměry velkorysá výprava. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Peter Sellers v amoku likviduje hračky svého syna; Peter Sellers opouští manželku; Peter Sellers souloží s Britt Eklandovou… chtěli byste nějaký souvislý děj, nepospojovaný pouze osobou výtečně hrajícího Geoffreye Rushe, jenž přejímá také roli vypravěče a umocňuje tím všudypřítomný chaos? Zapomeňte. Tenhle pokus postihnout osobu Petera Sellerse zvnějšku i zvnitřku selhává na plné čáře. Některé scény jsou moc pěkně vizuálně řešené a dokázal bych si v jejich stylu představit nějakou dvacetiminutovou hříčku o člověku bez vlastního charakteru, jenže v kontextu celého díla nefungují. V kontextu díla nefunguje nic. Existuje samozřejmě i možnost, že Sellers tvůrcům posloužil pouze coby záminka k natočení mnohovrstevnatého alegorického díla o lidských tvářích a přetvářce… Stejně by ovšem šlo o film zmatený a nezajímavý. Ač by pak bylo zjevnější, proč Sophia Loren vůbec nevypadá jako Sophia Loren a Stanley Kubrick jako Stanley Kubrick. 40% Zajímavé komentáře: Gemini, Oskar, tron, Vronsky ()

Reklama

Gemini 

všechny recenze uživatele

O životě Petera Sellerse, jeho smrti a především o jeho tvorbě (nebo hereckých inkarnacích, je-li vám to milejší) vím až na pár útržků houby, takže mi tento film co do informační hodnoty přišel docela přínosný, i když forma občas pohltila obsah. Hlavní potíž tu zřejmě spočívá v tom, že pro někoho obeznámeného s životními osudy tohoto velkého herce film nepřinese mnoho nového, spíš se stane snůškou scének bulvárního charakteru a Sellersových eufemisticky řečeno poklesků. Pro někoho jako jsem já, jde o místy dost zmatenou podívanou, protože jsem velmi často netušil, kdo je kdo a čím je tak zajímavý či významný. Ale úžasně to zbavuje iluzí o tom chlápkovi co ze sebe tak skvěle dělal dementa v Růžovém Panterovi (kterého mimochodem docela nesnáším) a úžasně se předvedl v Dr. Divnolásce...nebo Divnoláskovi, whatever. Ó ano, a pak je tu ta věc s niternými pocity Mistra Sellerse a jeho smýšlením o něm samém - to byla skutečně výživná podívaná, a jen mě utvrdila v názoru na tento film, který je pro mě především monstrózní exhibicí současného velkého herce (jehož jméno není určitě třeba vyslovovat) a další příležitostí kochat se nesčetnými půvaby jisté talentované herečky. Gratuluji režisérovi ke skvělému výběru představitelů minimálně těch hlavních rolí, ale nepůjdu nad 70%. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Osobitá vize života jednoho muže, která se jistě rozchází v některých místech se skutečností (jak tomu občas bývá) kvůli větší dramatičnosti a překvapení diváka. Je to trochu škoda, ale přes excelentní výkon Geoffrey Rushe, krásnou Charlize Theron a příjemnou Emily Watson divák dostane film o muži mnoha tváří, který pravděpodobně nikdy nenašel tu svou. U několika filmů a v pár detailech je to příjemný snímek, který diváka dokáže poučit a naznačit několik spojitostí (např. Peter Sellers ve filmu Being there...), ale jinak jde o zvláštní vizi muže, který měl být trochu šílený a trochu geniální. Kde je pravda se asi nikdy nedozvíme, ale je příjemné zjistit pár zajímavostí o mistrovi svého řemesla, ale pokud ho nemáte rádi nebo ho dokonce neznáte (styďte se), raději film nechte na pokoji. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Jsou lidé, kteří věří, že to, co bylo odvysíláno v televizi, je pravda, jelikož to bylo v televizi. A jsou také lidé, kteří ví, co znamená umělecká licence a stylizace. Nebudu tedy marnit čas analýzou toho, zda tenhle film vypráví cosi o SKUTEČNÉM Peteru Sellersovi (zdravím kolegu Oskara:-)), jako poučený divák o tom vím své (mám totiž povědomí o existenci biografického mýtu), zaměřím se spíše na film samý - strhující studie člověka, který díky výchově a úspěchu v životě rozmělní svou osobnost ve svých filmových rolích, ke kterým utíká sám před sebou i ve svém soukromí (moment, kdy se má Peter vypořádat s rostoucí krizí svého manželství a vztahu a řeší ho útěkem do skříně a hereckou etudou na téma malý bezbranný chlapec - pidičlovíček). Tahle krize vlastní identity vrcholí ve chvíli, kdy se má postavit tváří v tvář komplexu byvším v životě s dominantní matkou - komunikuje s ní prostřednictvím své filmové postavy, jeho já zůstává skryto někde hluboko uvnitř daleko od bolestivé reality. Studie geniálního člověka, který je sám a zaplňuje svou samotu a prázdnotu náplastmi matérie, věcmi... A jako věci chápe i živé lidi včetně svých nejbližších... Jak řekla Peterovi přímo jedna z postav filmu: ,,Ten, kdo je osamělý, nemůže být nikdy šťastný..." (kapitola sama o sobě je doslova herecký koncert Geoffreyho Rushe, v některých momentech byl snad lepší než sám originál...) Strhující ,,autobiografický" film... ()

Galerie (33)

Zajímavosti (11)

  • Peter Sellers se objevil celkem v šesti filmech o nešikovném inspektorovi, přičemž ten poslední – Stopa růžového pantera – vznikl dva roky po hercově smrti a z nepoužitých záběrů z předcházejících částí. (imro)

Reklama

Reklama