Obsahy(1)
Nejoblíbenější Verdiho opera se světově proslulou čínskou mezzosopranistkou Hui He v hlavní roli. Představení z veronské Arény, která pojme přes sedmnáct tisíc diváků. Mezi operními díly Giuseppe Verdiho se stala Aida výjimkou především kompozičním mistrovstvím, v němž zralý skladatel propojil honosné reprezentačně efektní partie s davovými scénami a něžnými intimními tahy milostných scén či náladou líbezné krajiny, bohatou melodickou invenci a důraz na jednoduchost a přirozenost umocnil ve strhující síle emocí v prožitku i patřičného patosu. V live záznamu představení z veronské Arény, která v létě pojme přes sedmnáct tisíc diváků, oceníme především přístup celého tvůrčího týmu k monumentálnímu dílu italského mistra. Velkolepá scéna koresponduje s dějem ve své majestátnosti, nádherných, někdy až fantaskních kostýmech. V titulní roli dominuje světově proslulá čínská mezzosopranistka Hui He. V dalším obsazení: Amneris (Giovanna Casolla), Radames (Fabio Sartori), Ramfis (Adrian Sampetrean), Amonosro (Andrzej Dobber).
Aida je nejpopulárnější operou Verona Festivalu, je zde uváděna každoročně. Novou inscenaci v roce 2013 navrhl scénograf Fura dels Baus. Režisérem představení je mladý izraelský dirigent Omer Meir Welber.
Ve faraonském paláci se rozhoduje o obsazení postavy vojevůdce pro tažení do Etiopie. Mezi kandidáty je i Radames, který by pomocí úspěchu ve válce rád dosáhl svého svazku s otrokyní Aidou, Etiopskou princeznou. Na tuto vzájemnou lásku Aidy a Radamese žárlí faraonova dcera Amneris, která je zamilovaná do Radama. Radames se nakonec opravdu stává vojevůdcem pro toto tažení a je tomuto úkolu zasvěcen. Aida je z toho ale vnitřně rozpolcena, neboť její milý má vést vojsko proti její vlastní zemi.
(Česká televize)
Recenze (5)
V titulcích pořadu uvedeno: režie Andy Sommer; divadelní režie Carlus Padrissa, Alex Ollé; rok výroby 2013. ()
Zážitek prvního řádu, díky Artu, který operu zařadil do svému narozeninového týdne. Nádherná atmosféra amfiteátru ve Veroně a moderní výtvarné prvky včetně modelů zvířat, s nimiž se Egypťané vraceli z tažení proti Etiopanům, a ovšem skvělá Verdiho hudba. K operám se moc nedostanu a mohu je ztrávit jedině s českými titulky. A tak jsem Aidu viděl poprvé ve svém životě a byl jsem navýsost spokojen. Jen ten vojevůdce, který se zmítá mezi láskou k Aidě a povinností vzít si faraónovu dceru (taky už značně vyžilou), byl nějak příliš při těle, než aby ho některá z žen mohla milovat. Ale v opeře jde přece hlavně o hlasy - a ty měli všichni protagonisté skvělé. Mohutný zážitek, opakuji znovu. ()
Kostýmy vypadají zblízka trochu divoce, ale celková koncepce je velmi zajímavá a nápaditá. Pořád je na co se dívat a zpěváci zpívají a hrají velmi slušně. ()
Viděl jsem tuto inscenaci i naživo ve Veroně, kde jsem byl poněkud rozpačitý ze scény a kostýmů, ale to bylo spíše kvůli chyb, které tam nastaly - zaseknutá lana apod. Zde tyto problémy nebyly (nebo jsem si jich aspoň díky režii nevšiml), takže zůstala jen velmi zajímavé provedení Aidy. Hned bych jel do Verony znovu ... ()
Z těch kostýmů a scény jsem se nevzpamatoval. Takže nemohu víc než za tři. ()