poster

Matka

  • Velká Británie

    The Mother

Drama / Romantický

Velká Británie, 2003, 112 min

Režie:

Roger Michell

Scénář:

Hanif Kureishi

Hudba:

Jeremy Sams

Producenti:

Kevin Loader

Střih:

Nicolas Gaster

Scénografie:

Mark Tildesley

Kostýmy:

Natalie Ward
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Faye
    ****

    Na vztahu starší ženy a mladšího muže nevidím nic nepatřičného, natož šokujícího. Proč taky. Takže ani „Matka“ není žádný skandální film jak se nás snaží přesvědčit distributor. Trochu problematickým je ve vztahu jen fakt, že oním mužem je ten, kterým chce být milována, obdivována a držena v náručí její dcera. Jinak je to snímek hlavně o vztazích ve vlastní rodině „Jednou budeme taky takoví. Nikdo nás nebude chtít.“, o strachu ze samoty „Můj muž měl rád, když jsem byla doma a starala se o něj. Nesnesl by, kdybych se s někým přátelila“, a ze stáří, vždyť život tak pádí ….. „Kdybyste po mně chtěl, abych popsala, co jsem v životě dělala, musela bych říct: Nic moc. Jako bych vlastně nebyla. Jen jsem si pořád o všechno dělala starosti.“ Takže už jenom zopakuji velkou pochvalu pro úžasnou Anne Red a to nejen za její odvahu a jelikož se nedá spoléhat na to, že by nás v šedesáti mohl třeba jen potěšit muž s postavou Daniela Craiga, držela bych se rady „buďme živí, dokud neumřeme“ raději už teď !(20.11.2006)

  • farmnf
    ****

    Velmi dobré psycho. Vše co jsem chtěl napsat, lépe zvládl Damiel. Primárně tu nejde o sexuální vztah důchodkyně k nezodpovědnému čtyřicátníkovi ale o celou destrukci života, ideálů a síly žít po manželově smrti a především o destrukci vztahů v rodině, jež si všichni tak idealizovali, zejména nebožtík. Scénář chvílemi ulétává, např. mi připadá dost nereálné, že si babička zve svého nabíječe do Hostinského pokoje(jak to nazývá) během dvou dnů. Ale suma sumárum velmi dobrý film. Vybarvení Darella nebo jak se ten týpek jmenuje je velmi realistické, živnostníci co dělají vše a nic vlastně neumí, pořád smrdí korunou, a ještě brečí nad svou chudobou, to jsou i naši Darellové, těch tu máme taky tisíce.(24.5.2010)

  • neneka
    ***

    Bohužel jsem byla nejspíš až příliš nešikovně ovlivněna výběrem hlavních hereckých představitelů, kteří, a obzvlášť Daniel Craig, kterého zrovna 2x nemusím, za to ani asi nemohli (že ho ve filmech nevyhledávám), takže jakkoliv jsem od tohoto filmu očekávala mnohé, výsledný efekt se bohužel nekonal. Třeba moje škoda :-)(12.4.2009)

  • Damiel
    ****

    83 % - Britská herečka Anne Reid v roli důchodkyně May podává excelentní výkon, navíc obdivuhodná je její odvaha svléct se ve svém věku před kamerou (předtím to nikdy neudělala). May se poté, co jí zemře manžel na infarkt, odstěhuje ke svým dětem, protože doma je jí úzko. U ambiciózního syna Harryho se necítí vítaná, a tak se usadí u dcery Pauly, která žije na „psí knížku“ s nerozvedeným čtyřicátníkem, řemeslníkem Darrenem (Daniel Craig). I když dceři radí, aby ho nechala, sama se s Darrenem sblíží, a to až do těch největších intimností. Na první pohled skandální vztah důchodkyně-mladý muž ale není jádrem filmu. Tím je bolavá výpověď o neupřímných vztazích uvnitř rodiny, o dožívání v samotě a o potlačených emocích, které díky tomu všemu vznikají. Svým způsobem tedy jde o psychologický snímek, který prvek sexu a erotiky využívá pouze jako můstek k pochopení hlubších vztahových vazeb. Žádný motiv není ve filmu zbytečný, všechno díky výbornému scénáři dobře pasuje.(1.7.2005)

  • vesper001
    ****

    Moje babička milovala kromě dědy celý život i Žofrého a nic šokantního na tom nebylo. Uznávám ale, že některé jedince – distributora nevyjímaje – může poněkud vykolejit představa, že i ženy v postproduktivním věku mají své city a touhy, a že se někomu může líbit Daniel Craig s plnovousem. Jinak ale Matka šokující není, a s erotikou to také není až tak horké. Ze strany Anne Reid je odhalení horní poloviny těla spíš důkazem odvahy než vyzývavým gestem a Craig ukázal v jiných filmech víc. Záměrem tvůrců ale nebyl ani tak voyeurismus, jako nahlédnutí do nitra ženy, která si neví rady s nastupujícím stářím a nečekaně znovunabytou svobodou. Ženy, která se bojí samoty a cítí, že se jí její blízcí už dávno odcizili. "I am not ready for old age." Vztah se sexy řemeslníkem je pak jen jedním z omylů v jejím tápání, na rozdíl od vlastních dětí s ní totiž Darren (alespoň zpočátku) mluví a naslouchá jí, a May se k němu instinktivně přimkne. Důsledky jsou ale o to horší, že dotyčný je paralelně předmětem zájmu její nevyrovnané dcery Pauly. Citlivě zpracovanému příběhu bohužel škodí přílišná zjednodušení některých motivů (May po Darrenovi vyjede až moc rychle) a silně předvídatelné rozuzlení. "We'll be like that one day. No one wanting us." P. S.: doporučuju vyhnout se velkým obloukem českému dabingu. (více zde)(20.12.2012)

  • - Děti Mayina (Anne Reid) syna Bobbyho (Steven Mackintosh) ve filmu představují potomci režiséra Rogera Michella. Jacka, syna Mayiny dcery Pauly (Cathryn Bradshaw), hrála dvojčata Carlo a Sachin Kureishi, synové autora scénáře Hanifa Kureishiho. (vesper001)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace