poster

Fahrenheit 9/11

  • USA

    Fahrenheit 9/11

  • Slovensko

    Fahrenheit 9/11

  • Nový Zéland

    Fahrenheit 9/11

  • Velká Británie

    Fahrenheit 9/11

Dokumentární / Historický

USA, 2004, 110 min

Režie:

Michael Moore

Scénář:

Michael Moore

Hudba:

Jeff Gibbs
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (288)

  • Marigold
    ***

    Fahrenheit 9/11 je doposud nejúspěšnější a tím pádem i nejvlivnější Moorův film. Je tomu cele prodřízen. Byl stvořen, aby oslovil běžného amerického konzumenta. Proto neopakuje sofistikovaný přístup svého předchůdce, narozdíl od Bowlingu není pomalu se skládající mozaikou fakt a příběhů, které vyústí do velmi působivé myšlenky. Je ilustrací počáteční teze. Demagogií a propagandou. Ovšem – přiznanou. Je protiváhou oficiální mediální prezentace osoby a politiky George W. Bushe, a právě proto užívá do značné míry zbraně propagandy oficiální. Zkratku, příval fakt, jednostranný pohled. Jímavé příběhy. Slzy. Emoce. Patos. Nejprve dostanete na tácku myšlenku generalizovanou, posléze dokreslenou patřičně jímavým a citově vyděračským příkladem. Naštěstí je tu stále Michael Moore, člověk s humorem a takřka haškovským citem pro absurditu situace, na kterou se nemá okatě ukazovat, ale která se má dovést do důsledku. Člověk s citem pro groteskní efekt hudby, glosy, ale i nekomentovaného záběru. Buřič a anarchista, který možná stojí na extrémním protipólu, ale přesto je pro současnou Ameriku nezbytným glosátorem (i manipulátorem). Naštěstí je tu George W. Bush, idiot a rozený klaun, přesně korespondující se Švejkovým výrokem: já mám hrozně rád, když lidi blbnou na kvadrát. Jeho blbnutí na kvadrát je žel na jedné straně vtipné, na druhé straně nebezpečné, protože se ve svých principech nápadně blíží konceptu strachu a věčné války z Orwellova 1984... Fahrenheit 9/11 rozhodně není tak kvalitním dokumentem jako Bowling For Columbine, chybí mu jeho komplexnost i inteligence. Je prostě úpornou snahou odkrýt začerněná místa v dokumentech historie. Nutnou shanou.(22.9.2004)

  • golfista
    ***

    Bowling mě ohromil a Fahrenheit (bohužel) zklamal. Lov informací při natáčení Bowlingu byl úžasný a nejen proto, že tím dokumentem Moore bojoval za (obecně) dobrou věc. V tomhle pseudodokumentu se snaží jen znemožnit jednoho konkrétního člověka a to mu jde podstatně hůř (hlavně je na tom vidět jak moc to chce). S takovou spoustou materiálu, jaká existuje o presidentovi USA by zručný dokumentarista znemožnil asi každého. Bez vyjímky.... A ocenění za nejlepší FILM - no to je snad žert.(28.11.2004)

  • Cival
    ****

    Zatim to vidim na 3 a 1/2 hvezdicky, protoze vedle velke porce zabavy a filmarskeho kumstu stoji jeste vetsi varka demagogie, ocividne manipulace a hnipani se v banalitach. Ale na podrobnejsi popis potrebuju chvili casu, ocihnuti archivu a asi i druhy shlednuti. Ale nudit se nebudete.(7.7.2004)

  • Houdini
    *

    Zlatá Palma - když může dostat hlavní cenu lživá předvolební agitka, svědčí to o velice nízké úrovni Cannes(8.12.2005)

  • Lima
    **

    Někde jsem četl trefný postřeh, že konspirační teorie jsou takovými pohádkami dospělých, s jednoduchou teorií a snahou najít zkratku pro vysvětlení složitých věcí. Moore takovým pohádkářem je, poutavým a zábavným, bohužel používajícím přesně ty zbraně, které vyčítá Bushovi. Demagogie a zjednodušování. Příkladem budiž jeho pohled na problém Iráku: Sugestivním hlasem prohlašuje, že "Irák nikdy nenapadl USA", to vše za doprovodu záběrů usmívajících se iráckých žen a malého iráckého chlapce, pouštějícího si dráčka. Navozuje tak pocit, že Irák byl před napadením šťastnou zemí, jejíž napadení bylo kriminálním činem. Pěkné, bohužel pan Moore opomenul, jistě zcela záměrně, několik podstatných faktů: Saddámova diktatura rozpoutala několik válek v oblasti Blízkého východu, napadla Irán, drancovala Kuvajt, zplynovala a jinými způsoby povraždila statisíce Kurdů, politické oponenty mučila a popravovala za přispění tajné policie Saddámových synů Udaje a Kusaje, kteří byli pro obyčejné Iráčany synonymem strachu, asi čtyřicetkrát ignorovala výzvu Rady bezpečnosti OSN atd. Kapka poháru trpělivosti přetekla a USA se opět iniciativně chopila, za trapného přihlížení tradičně neoperativní OSN a EU, role ČETNÍKA SVĚTA. Díky bohu za tuto roli, hajzlům se musí šlapat na paty (Miloševič před několika roky by mohl vyprávět). Ekonomické zájmy jsou pak logickým průvodním jevem, vždy budu stokrát raději, když bude ropa v rukouch demokratických států, než diktátorů typu Husajna atd. Jiným příkladem je Mooreovo poněkud nekorektní hraní na city v portrétu americké vlastenky, která přišla o svého syna a před Bílým domem dává průchod svým emocím, plným výčitek a slz. Jistě, smrt bližního je vždy bolestivá, té ženy mi bylo moc líto, ale svázat tuto smutnou skutečnost ke jménu Bush je tak trochu od věci. Každý, kdo se přeci dobrovolně přihlásí do armády, zákonitě nese i to nejvyšší riziko, to je prostě realita, smutná a krutá, ale nezbytná a platná pro armády celého světa. Inteligentní Moore to samozřejmě ví, ale proč nebýt v rámci politického protibushovského boje co nejvíce efektní, že ano. Oceňuji Mooreovu celoživotní snahu o nápravu věcí veřejných, proto se mi moc líbil jeho BOWLING FOR COLUMBINE, ale nemám rád, když mě někdo tahá za fusekli. Ovšem příznivci dnes tak v Evropě oblíbeného a trapně stádního "anti-ami" postoje, praštěných konspiračních teorií (oblíbený názor, že za útoky na WTC stojí americká vláda, CIA, možná snad i UFO) budou v sedmém nebi. Nu což, každému co jeho jest. PS: Sám moc konzervativnímu katolíkovi Georgu Bushovi a jeho "jestřábí" klace se jmény jako Rumsfeld a Wolfovitz příliš nefandím, inteligence zřejmě moc nepobral a dokážu si představit na jeho místě spoustu kompetentnějších kandidátů, nicméně to na mém názoru nezbytné "četnické" úlohy USA ve světě nic nemění.(12.9.2006)

  • Tosim
    ***

    Do kina jsem přicházel s vidinou zážitku. Ten se v průběhu sledování smrsknul na dvě slova - "nemastné-neslané." Nebudu hodnotit objektivitu, demagogii, či to, že Moore by byl schopen udělat z Bushe hlupáka například jen tím, že popíše, jakým způsobem drží třeba příbor, napíšu pouze, že bylo velmi málo bodů, v jakých mě tento "dokument" dokázal zaujmout. A to bych chtěl vypíchnout nejvíce. Většinou se to stávalo až ke konci a to už bylo pozdě.(22.11.2004)

  • Matty
    ***

    Parádní antibushovská propaganda. 70% Zajímavé komentáře: Lima, Oskar, Subjektiv, kikuka, Aiax, Sarpele, Lucius, vaclaw(9.1.2006)

  • Radyo
    ****

    Bushova propaganda ukazuje veřejnosti americkou bushovskou politiku jak vnitřní, tak vnější jen v tom nejlepším možném světle. Tento dokument ji (a jejího vrchního autora) naopak ukazuje naopak jen v tom nejhorším. Pravda bude jako obvykle někde uprostřed, nicméně i když se dá tento dokument brát vážně asi tak z 50%, je nad nebe jasnější, že George W. Bush, je JEŠTĚ VĚTŠÍ BLBEC, NEŽ JSME DOUFALI.(1.10.2006)

  • Isherwood
    ***

    Jestli už Bowling for Columbine nebyl dokumentem, ale snůškou osobních názorů Michaela Moora, tak co je potom Fahrenheit 9/11 ? O Mooreově objektivnosti lze úspěšně pochybovat asi tak, jako lze s jistotou určit jeho politickou příslušnost. Stodvaceti kilový sympaťák, který nosí na čele jasně viditelnou nálepku Levičák , je hlavní zárukou úspěchu svých filmů. Zatímco ale v Bowling for Columbine chodil, vyptával se, polemizoval a do placu házel spoustu objektivních informací, tak Fahrenheit 9/11 vypadá spíše jako kdyby Moore usedl k televizi, nahrál zprávy ze všech možných televizních stanic a pak je dle svého gusta sestříhal, aby dávali jistý celek. První polovinu, která je čistokrevnou kritikou rodiny Bushů, Moore vyloženě odfláknul. Do diváka hustí hromady zbytečných informací, ze kterých sice uvidíme, že George W. Bush je ještě větší křivák než se zdá, ale do kontextu filmu vůbec nezapadají. Svou reputaci si následně napraví díky kritice války v Iráku, která má však jeden háček. Všechno, co Moore uvede jako fakt, si dal každý rozumnější člověk už dávno dohromady už dávno. Proč útočí Bush na Irák? Že jde o ropu a peníze z ní už dávno vím. Jak válku v Iráku vidí samotní vojáci? Podívejme se na úvod k filmu Černý jestřáb sestřelen , to myšlení se nezměnilo. A koho zajímá názor samotných Iráčanů, ten ať si pustí film Control room Katarské televizní stanice Al-Dzazeera. Přesto však Mooreovi nelze upřít verva, zanícenost a hlavně vtip, se kterým všechno podává. Kdybych měl Fahrenheit 9/11 hodnotit jako dokument, tak půjdu s hodnocením výš, ale jakožto nezávislý (má politická příslušnost je stále nejasná), který si situace (o které Moore mele dlouhatánské dvě hodiny) všímá, tak přece jenom zůstanu na středu.(15.6.2005)

  • Djkoma
    ***

    Zajímavý dokument, který jak si vnucuje svůj názor a svá fakta lidem okolo a mate je před skutečností, kterou nazývá lží. Některá fakta mě opravdu dostala. Např. senátoři a jejich posílání dětí na ochranu vlasti nebo spojitost prezidenta spojených států s rodinou Usama Bin Ladina a to opomíjím příbuzenský vztah k muži co rozhodoval o státu, jenž mohl pana Bushe pouhým guvernérem. Co však z toho všeho je čistá pravda bez změněných faktů? Kdyby toto byla jediná pravda, byl by Moore jediný kdo by jí chtěl řešit? Nevím, ale tento dokument je hodně zajímavý a dobrý způsob jak lidem říkat svůj názor a jistě je často i přesvědčit o jeho správnosti.(18.2.2005)

  • T2
    ****

    Rozpočet $6miliónovTržby USA $119,194,771Tržby Celosvetovo $222,446,882║ Tak takéto rozrýpavanie a vŕtanie do mocností sveta mám moc rád... /80%/(18.7.2005)

  • Renton
    ****

    Scénář: Michael Moore .. I kdyby na tom bylo jen 10% pravdy, tak stejně musí být Američané pitomci (tedy "jen" 58 487 138 z nich), že znovuzvolili Bushe.. Všichni se snaží nahrabat ať už je to prezident USA nebo český politik, pro peníze nás jednou zničí..:( Jinak filmařsky to Moore opravdu umí, ale ke konci tomu až nepříjemně dochází dech.. 70%.(12.1.2005)

  • Faye
    ****

    Je to demagogie- je, uznávám to. Uzpůsobuje si Michael Moore fakta-ano, ostatně jako většina. Ale oproti politice a náboženství (obojí na demagogii založené) dokáže tenhle film pobavit a oproti politice a náboženství-nedokázal ani ublížit, i když ten záměr tu byl.(16.11.2004)

  • Radek99
    ***

    Jestli má nějaký film nálepku kontroverzní, a mnohdy je to pouze reklamní tahák, pak Fahrenheit 9/11 ji má skutečně právem. Co už může být více kontroverzní, než dokument, který záměrně manipuluje a používá prvky propagandy a nepokryté mediální manipulace. Jenže otázka zní: Kdyby byl natočen jinak, korektně, vzbudil by takový rozruch a dostal by se k divákům takřka po celém světě? Jinými slovy: Dá se v dnešní době, kdy mediální manipulace je zcela běžnou praxí a propaganda je primárním nástrojem každé politické moci, a to nejen totalitní, ale i té legitimní a demokraticky zvolené, bojovat vůbec ještě jinak, než používáním těch samých zbraní? Bojím se, že ne... I proto nereflektuji manipulativní ,,dokumenty" Michaela Moore jako propagandistické a nesrovnávám je s díly totalitním režimům poplatných tvůrců, ale akceptuji jeho kontroverzní tvůrčí metody, ať už jsou jakkoliv sporné. Nutno totiž veškeré věci hodnotit v kontextu, ve kterých vznikly... Všechny premisy týkající se filmu a tvůrce jsou totiž předem jasné - Moore je vyhraněně levicově orientovaný a nemá rád svého prezidenta George Bushe. O tom je tenhle film především. Konspirační teorie v něm nastíněné jsou pak jen třešničkou na dortu. Má hlavní výhrada je, že tohle je na téma filmu v podstatě velmi málo, i když je to ,,málo" velmi umně a sugestivně natočené. Michael Moore je skutečně profesionál...a to velmi nadaný, schopný a talentovaný profesionál a vynikající filmař. Tenhle film se mi z jeho filmů líbil ale kvůli výše řečenému zdaleka nejméně, jelikož si z něho nemám příliš co vzít - nejsem ani americký divák (celý dokument je vlastně pouze silným příspěvkem do vnitropolitické diskuze Spojených států), ani francouzský intelektuál bytostně nesnášející Ameriku coby odvěkého rivala na poli světové velmoci, která Francii o dominantní postavení zřejmě jednou provždy připravila (motivace pro ocenění v Cannes). Fahrenheit 9/11 by tak mohl být zajímavý hlavně rastrem svého názvu, ale magické datum, které v USA roztavilo osobní občanskou svobodu, se z filmu samého významově někam vytratilo a převálcovala ho monotónní antibushovská agitace...(19.11.2006)

  • DaViD´82
    ***

    Aneb jak to dopadne, když si demagog vezme na mušku korunovaného "bezbranného" hlupce s mocí.(12.9.2004)

  • Pohrobek
    *****

    Názor, že dokument jako žánr by měl být objektivní a pravdivý, je možná idealistický a hojně zastávaný, film jako objekt se však těžko oprostí od osoby svého tvůrce a jeho záměrů, s nimiž dílo tvoří. Ty byly v případě Michaela Moora evidentní a výsledek tomu odpovídá. Michael Moore je orientován silně levicově, liberálně a konzervativní republikánská americká "aristokracie", která v současné době ovládá USA nejen ekonomicky, jak tomu bylo takřka vždy, ale i politicky, mu zákonitě leží v žáludku. On proti těmto skutečnostem bojuje těmi prostředky, které má po ruce, a způsobem, o němž si myslí, že je tím nejúčinnějším možným. A já mu to odmítám mít za zlé, ačkoliv stojím na druhé straně barikády, v amerických volbách bych rozhodně volil republikány a se současnou politikou George Bushe jsem víceméně spokojen - lépe řečeno: vytýkám mu maximálně nečinnost, a to, že američtí vojáci jsou jenom v Iráku a v Afghánistánu, a ještě ne v Íránu. Michael Moore nás baví, rozesmává a nalaďuje na příjemnou strunu. Slepenec jeho argumentů (Nedělám si iluze, že bych se někdy dopátral toho, zda či z jaké míry na nich něco je.) funguje, i když se občas zadrhává a není jistý ve změnách a v rozvržení témat. Změny rytmu, nečekaná spojení, nadsázka a spousta sofistikovaných pomůcek - Britney Spears je naprosto kouzelná - dělá z tohoto filmu více než obyčejný angažovaný dokument. Bavil jsem se velmi dobře, film to nebyl ani úplně nejhloupější, i když bylo vidět, že byl určen hodně širokým vrstvám, takže moc jinotajů tu nalézt zřejmě nelze.(12.9.2006)

  • Superpero
    ****

    Hodně zábavnej film na kterej sme koukali s kámošema a přitom sme o tom furt kecali a gebili se Bushovi.(23.8.2005)

  • hirnlego
    ****

    Moore zde sice dovádí věci téměř do extrému a vybírá záměrně pouze fakta či události, které Bushe ukazují v tom nejhorším světle - avšak já se ptám - udělal George "lobotomii-mám-už-od-dětství" Bush vůbec někdy něco, co by ho do toho špatného světla nestavělo? . . . Jinak - nestává se to často - musím vyjádřit téměř naprostý souhlas s jedním zdejším uživatelem - Oskar mi svým komentářem mluví z duše.(12.9.2006)

  • Subjektiv
    *

    Nepatřím k obdivovatelům Bushe, ale tenhle Moorův dokument se mi hnusí. Pokud má Moore na Bushe nějakou špínu, je chvályhodné ji zveřejnit. Ovšem pouze v případě, že ona špína není vylhaná, jako velká část tzv. "faktů" ve Fahrenheit 9/11. U člověka, který tvrdí, že nebezpečí terorismu je vymyšlené, mě to ani nepřekvapuje. Případně, že si za něj může USA díky své politice. A hlavně Bush, že? Co na tom, že útoky se plánovaly a připravovaly už za Clintona. A jistě Bush může i za všechny zabité Brity, Španěly, Izraelce, Thajce, Indy atd. atd. Některé nepravdy, polopravdy či "vynechávky" si Čech ověří těžko, ovšem něco snadno. Vzpomenete si, jak Moore zesměšňuje tzv. alianci proti teroru (státy, které podpořily invazi do Iráku), tím, že vyjmenovává některé členy? Panamu a pár dalších menších států. Jednak je to od něj docela urážka oněch států a za druhé pro jistotu zapomněl na státy jako je Velká Británie, Španělsko nebo Polsko. Britové, Španělé a Poláci se mu nehodili do krámu? A takových "vychytávek" je tam celá řada. Lež v dokumentu, obzvlášť lež účelová, je pro mě to nejhorší, čím se může dokument provinit. Jedna hvězda za technickou stránku věci.(1.3.2007)

  • tron
    *****

    Tento „dokument“ Michaela Moorea zobrazuje Georgea W. Busha ako panáka, ktorý nevie, čo má robiť, kým mu to niekto nepovie. Neviem, či je to pravda. Neviem, KDE je pravda. Nneviem, či je správne takto nakrúcať filmy a vyhlasovať ich za dokumenty. Ale tento film ma dostal. Moore ma pravdepodobne zmanipuloval. Ale dokonale.(30.11.2006)

  • Oskar
    ****

    Bu bu bu Bush! Pořád se dokola řeší, zda to je či není dokument. Dokonce víc než o čem je. Fahrenheit je politický thriller, sestavený z dokumentárních záběrů a výpovědí skutečných lidí. Ty jsou mazaně promíchané, sestřižené a poslepované v účelovou koláž, která představuje subjektivní názor režiséra. Námitky, že je to jednostranná agitka, jsou legitimní. Ale kdyby Michael Moore natočil "vyvážený objektivní dokument" (nerad bych se pouštěl do rozboru něčeho tak abstraktního, už každá definice objektivity je a priori subjektivní), vzbudil by takovou diskusi? Zcela určitě ne. V hodnocení toho filmu se chtě nechtě musí odrazit, zda jste pro Bushe nebo proti němu. A já jsem proti všemi deseti. Důvod, proč nedávám 5 * je, že Michael Moore je vůči němu překvapivě mírný a shovívavý. ;-) Propaganda George Bushe a Michaela Moora, to jsou dvě strany téže mince. Oba se rádi obrňují plotem siláckých řečí, oba používají citové vydírání a oba si zvyšují sebevědomí demagogií. Rozdíl je v následcích. Když to dělá M. Moore, natočí uštěpačný film, napíše útočnou knihu a hřímá na předávání Oscarů. Když si zvyšuje sebevědomí George Bush, je z toho válka v Iráku. 80%(12.9.2006)

<< předchozí 1 2 3 4 5 8 12 15
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace