Reklama

Reklama

Fahrenheit 9/11

  • USA Fahrenheit 9/11 (více)

Obsahy(1)

Protibushovský politický dokument amerického režiséra Michaela Moorea Fahrenheit 9/11 získal na letošním MFF v Cannes Zlatou palmu za nejlepší film. V první části filmu předkládá ironický portrét Bushovy osobnosti a zabývá se okolnostmi a následky teroristického útoku na WTC včetně války v Afghánistánu. Upozorňuje na Bushovo přehlížení signálů o chystaném útoku, ale vrací se také k jeho kontaktům se saúdskoarabskou oligarchií. Druhá část je zaměřena především na válku v Iráku. "Koho by zajímal Irák, kdyby tam nebylo druhé největší naleziště ropy na světě? Bush bombarduje celý svět kvůli naftě," zazní ve filmu. Poslední část snímku Fahrenheit 9/11 je nejemotivnější, Moore se v ní soustřeďuje na výpovědi lidí, které válka postihla nejen v Iráku, ale i doma ve Spojených státech. Film je natočen atraktivní, zábavnou formou, v níž nechybí humor, což režisér v Cannes zdůvodnil především tím, že mu šlo o to, zaujmout mladé "popcornové" publikum, jemuž je jeho film určen a které - pokud se nebaví - z kin záhy odchází. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (288)

Tosim 

všechny recenze uživatele

Do kina jsem přicházel s vidinou zážitku. Ten se v průběhu sledování smrsknul na dvě slova - "nemastné-neslané." Nebudu hodnotit objektivitu, demagogii, či to, že Moore by byl schopen udělat z Bushe hlupáka například jen tím, že popíše, jakým způsobem drží třeba příbor, napíšu pouze, že bylo velmi málo bodů, v jakých mě tento "dokument" dokázal zaujmout. A to bych chtěl vypíchnout nejvíce. Většinou se to stávalo až ke konci a to už bylo pozdě. ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Bushova propaganda ukazuje veřejnosti americkou bushovskou politiku jak vnitřní, tak vnější jen v tom nejlepším možném světle. Tento dokument ji (a jejího vrchního autora) naopak ukazuje naopak jen v tom nejhorším. Pravda bude jako obvykle někde uprostřed, nicméně i když se dá tento dokument brát vážně asi tak z 50%, je nad nebe jasnější, že George W. Bush, je JEŠTĚ VĚTŠÍ BLBEC, NEŽ JSME DOUFALI. ()

Reklama

Lima 

všechny recenze uživatele

Někde jsem četl trefný postřeh, že konspirační teorie jsou takovými pohádkami dospělých, s jednoduchou teorií a snahou najít zkratku pro vysvětlení složitých věcí. Moore takovým pohádkářem je, poutavým a zábavným, bohužel používajícím přesně ty zbraně, které vyčítá Bushovi. Demagogie a zjednodušování. Příkladem budiž jeho pohled na problém Iráku: Sugestivním hlasem prohlašuje, že "Irák nikdy nenapadl USA", to vše za doprovodu záběrů usmívajících se iráckých žen a malého iráckého chlapce, pouštějícího si dráčka. Navozuje tak pocit, že Irák byl před napadením šťastnou zemí, jejíž napadení bylo kriminálním činem. Pěkné, bohužel pan Moore opomenul, jistě zcela záměrně, několik podstatných faktů: Saddámova diktatura rozpoutala několik válek v oblasti Blízkého východu, napadla Irán, drancovala Kuvajt, zplynovala a jinými způsoby povraždila statisíce Kurdů, politické oponenty mučila a popravovala za přispění tajné policie Saddámových synů Udaje a Kusaje, kteří byli pro obyčejné Iráčany synonymem strachu, asi čtyřicetkrát ignorovala výzvu Rady bezpečnosti OSN atd. Kapka poháru trpělivosti přetekla a USA se opět iniciativně chopila, za trapného přihlížení tradičně neoperativní OSN a EU, role ČETNÍKA SVĚTA. Díky bohu za tuto roli, hajzlům se musí šlapat na paty (Miloševič před několika roky by mohl vyprávět). Ekonomické zájmy jsou pak logickým průvodním jevem, vždy budu stokrát raději, když bude ropa v rukouch demokratických států, než diktátorů typu Husajna atd. Jiným příkladem je Mooreovo poněkud nekorektní hraní na city v portrétu americké vlastenky, která přišla o svého syna a před Bílým domem dává průchod svým emocím, plným výčitek a slz. Jistě, smrt bližního je vždy bolestivá, té ženy mi bylo moc líto, ale svázat tuto smutnou skutečnost ke jménu Bush je tak trochu od věci. Každý, kdo se přeci dobrovolně přihlásí do armády, zákonitě nese i to nejvyšší riziko, to je prostě realita, smutná a krutá, ale nezbytná a platná pro armády celého světa. Inteligentní Moore to samozřejmě ví, ale proč nebýt v rámci politického protibushovského boje co nejvíce efektní, že ano. Oceňuji Mooreovu celoživotní snahu o nápravu věcí veřejných, proto se mi moc líbil jeho BOWLING FOR COLUMBINE, ale nemám rád, když mě někdo tahá za fusekli. Ovšem příznivci dnes tak v Evropě oblíbeného a trapně stádního "anti-ami" postoje, praštěných konspiračních teorií (oblíbený názor, že za útoky na WTC stojí americká vláda, CIA, možná snad i UFO) budou v sedmém nebi. Nu což, každému co jeho jest. PS: Sám moc konzervativnímu katolíkovi Georgu Bushovi a jeho "jestřábí" klace se jmény jako Rumsfeld a Wolfovitz příliš nefandím, inteligence zřejmě moc nepobral a dokážu si představit na jeho místě spoustu kompetentnějších kandidátů, nicméně to na mém názoru nezbytné "četnické" úlohy USA ve světě nic nemění. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Jestli už Bowling for Columbine nebyl dokumentem, ale snůškou osobních názorů Michaela Moora, tak co je potom Fahrenheit 9/11 ? O Mooreově objektivnosti lze úspěšně pochybovat asi tak, jako lze s jistotou určit jeho politickou příslušnost. Stodvaceti kilový sympaťák, který nosí na čele jasně viditelnou nálepku Levičák , je hlavní zárukou úspěchu svých filmů. Zatímco ale v Bowling for Columbine chodil, vyptával se, polemizoval a do placu házel spoustu objektivních informací, tak Fahrenheit 9/11 vypadá spíše jako kdyby Moore usedl k televizi, nahrál zprávy ze všech možných televizních stanic a pak je dle svého gusta sestříhal, aby dávali jistý celek. První polovinu, která je čistokrevnou kritikou rodiny Bushů, Moore vyloženě odfláknul. Do diváka hustí hromady zbytečných informací, ze kterých sice uvidíme, že George W. Bush je ještě větší křivák než se zdá, ale do kontextu filmu vůbec nezapadají. Svou reputaci si následně napraví díky kritice války v Iráku, která má však jeden háček. Všechno, co Moore uvede jako fakt, si dal každý rozumnější člověk už dávno dohromady už dávno. Proč útočí Bush na Irák? Že jde o ropu a peníze z ní už dávno vím. Jak válku v Iráku vidí samotní vojáci? Podívejme se na úvod k filmu Černý jestřáb sestřelen , to myšlení se nezměnilo. A koho zajímá názor samotných Iráčanů, ten ať si pustí film Control room Katarské televizní stanice Al-Dzazeera. Přesto však Mooreovi nelze upřít verva, zanícenost a hlavně vtip, se kterým všechno podává. Kdybych měl Fahrenheit 9/11 hodnotit jako dokument, tak půjdu s hodnocením výš, ale jakožto nezávislý (má politická příslušnost je stále nejasná), který si situace (o které Moore mele dlouhatánské dvě hodiny) všímá, tak přece jenom zůstanu na středu. ()

golfista 

všechny recenze uživatele

Bowling mě ohromil a Fahrenheit (bohužel) zklamal. Lov informací při natáčení Bowlingu byl úžasný a nejen proto, že tím dokumentem Moore bojoval za (obecně) dobrou věc. V tomhle pseudodokumentu se snaží jen znemožnit jednoho konkrétního člověka a to mu jde podstatně hůř (hlavně je na tom vidět jak moc to chce). S takovou spoustou materiálu, jaká existuje o presidentovi USA by zručný dokumentarista znemožnil asi každého. Bez vyjímky.... A ocenění za nejlepší FILM - no to je snad žert. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (11)

  • Michael Moore povolil stahování dokumentu z internetu, protože chtěl, aby se dostal ke každému obyvateli USA. (imro)
  • Kvůli dokumentu připravil Moore také rozhovor s Nicholasem Bergem, který byl později unesen a zavražděn v Iráku. Ze závěrečného střihu ale rozhovor, s ohledem na Bergovu rodinu, nakonec vypadl. (imro)
  • Fahrenheit 9/11 se dostal během víkendu 25. – 27. 6. 2004 na čelo amerického žebříčku návštěvnosti se sumou dosahující téměř 24 milionů dolarů, což je čtyřnásobek nákladů na jeho natočení. Stal se nejúspěšnějším dokumetem v kinech Severní Ameriky, když si celkem odnesl 118 milionů. (imro)

Reklama

Reklama