poster

Co?

  • italský

    Che?

  • Quoi?

  • Was?

  • anglický

    What?

  • anglický

    Diary of Forbidden Dreams

Komedie

Itálie / Francie / Západní Německo, 1972, 108 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radko
    ***

    Mladá stopárka unikne znásilneniu zvezením sa v klietke do prímorskej vily - domu zázrakov. Akoby fyzicky vyspelá Alenka vstupovala do ríše divov tých, čo zakúsili všetko a máločo ich prekvapí. Mnoho miestností v objatí zelene, vyzdobených krásnymi umeleckými dielami, obýva skupinka prapodivne sa správajúcich, povznesených obyvateľov. Prejavujú len chvíľkový záujem, sčasti okorenený silnými dráždidlami, ktoré jediné v nich dokážu prebudiť vášeň. Polonahá slečinka precupitáva stádočkom telesne, vzťahovo aj umelecky otupených aby zistila, že opakovanie rituálov nudy nevedie k citovému zaujatiu ani vedomostnému obohateniu. Myslím, že užívateľ Cushing to vystihol dobre, naozaj to nebolo veľmi smiešne, ale na rozdiel od jeho negatívneho vymedzenia sa k filmu ako celku, podľa mňa Polanski trefne ukázal prežívanie akéhokoľvek sebazáľubného voľného zoskupenia umelcov (generačného, žánrového, klubového). Systém nepísaných kánonov takýchto spolkov o tom, ako je možné tvoriť, ustálene konverzovať v podnikoch rovnakého druhu a ritualizovane praktikovať sexuálno-vzťahovú radikálnosť posúva týchto "inovátorov štýlu" skôr k ťažkým konzervatívcom. Paradoxne, ale logicky aj tvorba vychádzajúca z týchto dávno prevarených modelov je skôr tradičnejšia, neveľmi invenčná. Nakoľko sa ale film (okrem úvodu a záveru) neustále odohrával práve v tomto prostredí, na viac ako 60 % to nie je.(27.5.2008)

  • MarekT
    ****

    Učebnicové ztělesnění tvůrčího úletu. Kdybych snímek zahlédl kupříkladu náhodně při přepínání televize, určitě by mi nepřišlo, že režisérem víceméně italsky působícího filmu byl... Roman Polanski. Je pravda, že mi do tehdejšího režisérova psychického rozpoložení (hledání štěstí po tragické ztrátě manželky) zapadá, nicméně film je spíš jakýmsi těžištěm v trojúhelníku erotiky a jiné dekadence jako od Felliniho, některých filmů Věry Chytilové (Kopytem sem, kopytem tam & Pasti, pasti, pastičky) a bláznivých komedií všeho druhu. Původně mě zaujal kvůli nebývalému spojení slavných jmen (vedle Polanského zde byli zainteresováni producent Carlo Ponti a jeden z mých nejoblíbenějších herců Marcello Mastroianni), vyklubal se však z něj sympatický počin, který oporu známých tváří nepotřebuje. Mluvil jsem o komedii - není to rozhodně žánr, s kterým by Polanski mohl flirtovat častěji, nicméně oproti "Plesu upírů" se jedná o znatelné zlepšení, a to i přes lascivní nádech gargantuovských rozměrů, který by mohl decentněji založené diváky zaskočit. Vzhledem k citlivosti tématu toto odvětví humoru zrovna rád nevyhledávám, musím však uznat, že vtipné dialogy spolu s tématem byly zpracovány vkusně, byť Polanski je v leččems odvážnější než zmiňovaný Fellini (například u FF by krásná Sydne Rome určitě nepotěšila divákovo oko rouchem Eviným). Ale i přesto, že nad originál není, se do jeho stylu dokázal trefit, vyprávění o realitě netahá za uši a mě osobně i skrz jiné, výraznější stránky na snímku zaujalo nejvíce, byť v zásadě pro mě nebylo ničím novým. Myslím, že ale není od věci si jednou za čas zopakovat, že zprvu se nám určitá slast může zdát jako příjemná či rozverná, pak ale přichází hořké vystřízlivění... Ti, kteří si Polanského oblíbili kvůli konkrétní maličkosti, jako je například schopnost napínat, možná budou zaskočeni, přesto by tento svého času neúspěšný snímek nemusel z tohoto důvodu klečet na hrášku v pomyslném temném koutě. 80%(23.9.2010)

  • F.W.Colqhoun
    ****

    V Co? nacházíme Polanskiho ve velmi hravém filosofickém rozmaru. Skutečnost, že se zápletka vpodstatě přešlapuje na místě nebo lépe řečeno se točí v kruhu, nelze považovat za projev Brachovy a Polanskiho neochoty cokoliv řešit, nýbrž formální vyjádření teze k tématu, o nejž tu jde především. Sex. Ve zvoleném způsobu vyprávění vysvítá Polanskiho raná záliba v grotesce [viz studentské filmy], což nemusí nutně znamenat, že bychom se měli nepřetržitě smát. Příležitosti jsou. Vypointované interakce mezi hlavní hrdinkou, zoufale naivní hippie, a nesourodým osazenstvem domu, jejichž rámec představuje fotogenický mikrokosmos italské vily, mají jedno společné - naprostou nemožnost pochopení motivů, které ovládá víc než cokoliv jiného slepé, nicméně barvité projevy pudu. Situace se komicky opakují, hlavní hrdinka znovu a znovu vstupuje do pastí kladených můžskými personami, zdravotní sestra si ve středu kolotoče soustředěně pročítá Also sprach Zarathustra. Všechno je stále stejné, ale nikoliv docela. Herecký anasámbl se překonává. Těžko soudit, zda představitelka hlavní role Sydne Rome svůj věžně nechápavý výraz hraje, nebo je kulantně řečeno výborně typově obsazená, ale její bezradnost, kořeněná zoufaleckou snahou se v krajině za zrcadlem zorientovat, je k popukání. Postavičkám kraluje pasák Mastroianni, neváhající Polanskiho skopnout ze schodů a Hugh Griffith, škemrající účinně u měkosrdcaté hlavní hrdinky Nancy o letmý pohled na bobra. Toho pohledu není ušetřen ostatně ani divák. Cestu několikrát kolem dokola toho jediného totiž zpestřuje * stejně jako cyklické činnosti téhož druhu mimo pátno * nepřetržitě připomínaná luxusní nahota hlavní hrdinky, tu zakrývaná vskutku "duchaplně" psaným cestovatelským deníkem, tu průsvitným bryndáčkem či infikovaným pyžamem pána domu. Nahotu páně Mastroianniho lze blahoskolnně ignorovat. Film možná často s ním spojované hodnocení "úlet" zasluhuje, rozhodně se tím nevyčepává. Co? obsahuje všechny obvyklé Polanskiho ingredience - paranoiu, zvůli kolektivu, společenský nátlak [móóóc pěkná večeře], byť v méně diváckém balení než je noir.(8.2.2013)

  • igi B.
    ****

    Nenápadný půvab dekadence aneb rozkošná, pikantně letní až surrealistická taškařice o jedné chudince americké, co přišla o kufr, tričko i ty pantalóny - ale v jednom zvláštním domě na pobřeží to vůbec nevadí... ;-) . . . Lehce bizarní, lehounce erotické - každopádně mistra P. extravagantní vidění věcí sexuelních... :-) - - - P.S. Typicky netypický film z počátku sedmdesátých let - doznívající boom volné lásky a AIDS v nedohlednu... :o) - - - - - (Poprvé viděno 11.4.2008 na dvd, komentář zde jako čtvrtý - 11.4.2008)(11.4.2008)

  • GodComplex
    **

    Hranice mezi genialitou a silenstvim byva obzvlast u umelcu extremne tenka a mnohdy se vzajemne propleta. Krome me, je dalsim idealnim pripadem prave Roman Polanski. Nektere jeho kousky jsou bezpochyby genialni a neni nahoda, ze 2 z nich momentalne obyvaji mou filmovou all-time TOP10. Cas od casu se ale stane, ze se Polanski jednoduse zblazni a natoci totalni slataninu. Nejlepsim prikladem budiz napr. absolutni brak "Pirates". "What?" na tom sice neni az TAK zoufale, ale nema k tomu daleko. Oba filmy maji velmi podobny smysl, tedy zadny. Feelingem mi "What?" navic az prilis pripominal Polanskiho starsi kousek "Cul-de-Sac", narozdil od nej, byl tohle az prilis okate uplacany nesmysl. Od zacatku do konce mi prijde, ze behem nataceni Polanskimu proste preskocilo, on si toho byl vedom a snazil se to vyuzit. Natvrdla hippiezacka s nabarvenou nohou na modro pobihajici bez spodniho pradla v duchodeckem pyzamu sem a tam po baraku plnem perverznich strejdu? No, nevim, kazdemu obcas hrabe, ale tady to Polanski proste prepalil a vysledek by se dal brat jako ponekud nepovedeny experiment. Co se hercu tyce, tak byl nakonec nejlepsi sam Polanski "They call me Mosquito, because i sting with my big stinger." Ostatni uz na tom tak slavne nebyli, zejmena ustredni dvojice se skladala z totalnich zoufalcu. Blboucka Sydne Rome a beautiful? Jako kde? Kdyz vystavuje sve vytunene narazniky? No way. O Mastroiannim jsem doposud slysel jen z doslechu, takze jsem byl zvedav jak dopadne nase prvni setkani. Na rovinu, tenhle slizkej talian je synonymem pro nesympaticnost. Nejvetsim plusem tak nakonec zustala vizualne hezka lokace primorskeho hotelu, plneho artefaktu a kyticek, kde se cela tahle ujetost odehravala. Polanski ale neni Lynch, takze hra s absurdnem a uchylnostmi v jeho podani neni uplne optimalni. 4/10(19.9.2008)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace