Režie:
Cristian MungiuScénář:
Cristian MungiuKamera:
Tudor Vladimir PanduruHrají:
Marin Grigore, Judith State, Orsolya Moldován, Endre Rácz, József Biró, Ovidiu Crisan, Zoltán Deák, Cerasela Iosifescu, Andrei Finti, Miklós Bács (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Po odchodu z práce v Německu se několik dní před Vánocemi vrací Matthias do své mnohonárodnostní transylvánské vesnice. Chce se více zapojit do výchovy svého syna Rudiho, který byl příliš dlouho svěřen do péče matky Any, a zbavit chlapce nevyřešených obav, které se ho zmocnily. Stará se o svého otce Ottu a také touží vidět svou bývalou milenku Csillu. Přijetí několika nových dělníků do malé továrny, kterou řídí Csilla, naruší klid komunity a dospělé začnou svírat skryté obavy. Přes tenkou slupku zdánlivého porozumění a klidu vyplouvají na povrch frustrace, konflikty a vášně. (Film Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (13)
Mungiu opäť vyhrocuje situáciu a podáva si miestnych vidlákov tak, že mňa skoro chytali infarktové stavy! (Najviac ma vytáčal ten mladý pičus s bielym golierom, ktorý sedel úplne pred kamerou, ked boli v kulturáku ku koncu filmu, a v jednom kuse pritakával, alebo krútil hlavou a furt sa otáčal v smere toho, kto práve rečnil!) Od piatich hviezd ma delí tajuplný, mysteriozny záver, po ktorom som si najskôr myslel, že mi niečo uniklo. Avšak po prečítaní tunajších komentov zisťujem, že nie som sám. 85% ()
Multikultúrna dráma, ktorá naplno a realisticky ukazuje podnety a rozmýšľanie obyčajných ľudí z vidieka a ich homofóbne predstavy kreujúce politikmi, ktorých počúvajú. Film tak aktuálny, ako je to len možné, a určite sa netýkajúci len transylvánskeho regiónu. Mungiu túto tému správne uchopil a dokázal verným spôsobom a uveriteľnými dialógmi nastoliť tú správnu atmosféru. Za to určite štyri hviezdy, aj keď nemám rád podobné príliš alternatívne konce. 70 % ()
Zprvu působí film jako vztahové drama se sociálním podtextem. Z jistého zmatku, o čem film vlastně je, děj nakonec začne s příjezdem cizinců gradovat do monumentální jednozáběrové mrazivé scény, kde se vyprofilují silně povědomé společenské problémy, které hýbou současnou Evropou. Není to s takovým nadhledem a vtipem jako ve Smolném pichu a scéna je rázně ukončena jiným činem a další události posouvají film k podobenství. ()
„Mzda je minimální. Ale přesčasy platíme dvojnásobně!“ A proto se pracovníkům se Srí Lanky vyplatí pracovat v tom krásném, prosperujícím a cizincům tolik přívětivém kraji…Mungiu je pro mě 1 ze symbolů rumunské nové vlny. Jenže právě předchozími filmy 4 měsíce, 3 týdny, 2 dny a Zkouška dospělosti si u mě vybudoval možná až příliš velkou reputaci. R.M.N. je znovu sžíravou, kritickou satirou zaměřenou na obraz Rumunska a jeho společnosti (zde konkrétní oblasti a obyvatele doslova projeté sociologickou „magnetickou rezonancí“). Je ale víc nejednoznačný a snaží se otevírat víc témat. To ústřední není zpočátku až tak zřejmé, ale nakonec z toho vykrystalizuje nesmlouvavá obžaloba silně zakořeněného rasismu, vlastně tolik paradoxního (neb, kdo je tu „původní“ a naopak „naplavenina“?). Filmu nechybí solidně vystavěná atmosféra, ale skrz tu mysteriózní složku také velmi nejednoznačný a silně neuspokojivý závěr, který sice má podléhat vlastní interpretaci diváka, ale to ho příliš neomlouvá, proto „jen“ ty slabší 4*. ()
Velká škoda roztahané první půlky, až po víc než hodině se to rozjede. Ale stálo to za to, hlavně kvůli skvostné scéně schůze vidláků v kulturáku, natočené na jeden záběr, ve které brojí proti třem pekařům ze Srí Lanky. Prakticky totožná setkání se dějí i u nás - tady máte autentický úryvek ze schůze českých vidláků proti křesťanským uprchlíkům z Iráku. ()
Galerie (22)
Photo © Le Pacte

Reklama