Reklama

Reklama

Moonage Daydream

  • USA Moonage Daydream (více)
Trailer 3
Hudební / Dokumentární
USA, 2022, 140 min (Alternativní 130 min)

Obsahy(1)

Davidu Bowiemu se dařilo víc než padesát let ovlivňovat svět svou hudbou, životním stylem a názory, které často předbíhaly dobu nebo přímo ovlivňovaly její budoucí tvář. V roce 2018 správci umělcovy pozůstalosti umožnili dokumentaristovi Brettu Morgenovi přístup do Bowieho archivu, ve kterém nalezl dosud neviděné záběry z jeho soukromí, nepublikované záznamy z  vystoupení, sbírku obrazů, které namaloval, jeho vlastní poezii a audionahrávky postřehů a názorů. Čtyři roky se tím jedinečným archivem probíral, aby z něj vyšel s unikátním zvukovým a obrazovým dílem, ze kterého se dozvíte mnohé nejen o samotném Bowiem, ale i o tom, jak „přežít život“ v čím dál turbulentnější době. Nečekejte film, kde na Bowieho vzpomínají jeho známí a kolegové, v tomto filmu na sebe vzpomíná především on sám. (CinemArt)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (67)

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

Spíš než regulérní biografický dokument cesta do hlubin Bowieho duše.... Moonage Daydream [mimochodem song s nímž jsem se poprvé setkal v roce 2014 když zazněl ve Strážcích Galaxie] je totiž introspektivní, silně psychedelicky stylizovaný a neobyčejně snivý vhled do nitra Ziggyho Stardusta a jeho životní filozofie (budhistou v úterý, fanouškem Nietzscheho v pátek :), který obsahuje výhradně archivní a dosud neviděné záběry, takže absence mluvících hlav jen a jen potěší. A ačkoliv se jeho životem zabývá veskrze málo, jde o ultimátní portrét, nebo chcete-li ultimátní ódu, glorifikaci či odyseu o ultimátní kariéře jednoho ultimátního umělce. Celkově vzato, tohle není jen tak ledajaká hudební mozaika – je to psychotropní nirvána a těžko popsatelný audiovizuální zážitek, který vám vypálí zorničky až do mozku. Absolutní povinná četba pro Bowieho skalní fanoušky. ()

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Ze 140.minut fragmentálního dokumentu jsem měl docela respekt, ale nakonec to uteklo jako voda a vlastně bych ocenil kdyby to bylo o kousek delší.. Je to sice poskládané ze střípků, ale ty nejsou vedlesebe, za sebou a přes sebe naskládané nějak random. Má to strukturu (především +- chronologickou páteř) díky které to působí skoro dějově.. I já jako, svého času, poměrně zdatný bowieolog, jsem tady narazil na řadu záběrů které jsem neznal a především na řadu bowieho monologů, které odhalují, že v každé fázi svého vývoje měl poměrně jasno v tom co dělá a rozhodně to byl přemýšlivej chlap... Kdybych měl být i kritický, řekl bych, že jsem očekával, že to celé vygraduje do výrazně katarzního finále, což se tak úplně nekonalo. ()

Reklama

tnp101 

všechny recenze uživatele

Technicky nemám co vytknout. Klobouk dolů před tvůrci. Bowie byl skutečně zajímavý člověk a k mému překvapení jsem se v něm často nacházel. Bohužel se vyplnilo, co jsem tak nějak dopředu tušil, a to že si film neužiju tak moc jako někteří. Je to stoprocentně pocitový film. Bowieho muziku/vše ostatní respektuji, ale nikdy jsem mu nepřišel na chuť. Po filmu se na tom nic nemění a emočně to se mnou nehýblo. Jsem si však jistý, že by ho to netrápilo. ()

zdarecsranec 

všechny recenze uživatele

Asi nejsilnější zážitek letošního MFFKV, film od kterého jsem neměl žádné očekávání a vlastně jsem se na projekci objevil skoro náhodou, ale ve chvíli kdy nás uvaděči u vstupu zastavili, abychom vydrželi, že se lehce protáhla zvuková zkouška, měl film mou plnou pozornost, což se nedá říct o půlce sálu, která v pokročilou večerní hodinu odpovídající možná tak Bowieho skutečnému vystoupení někde v Berlíně v roce 1978, spala se zlomenou hlavou o sedačku. Čas projekce však nutně nemusel být na škodu, jelikož se nejedná o žádný nudný životopisný dokument, ale o jakousi audiovizuální zkušenost fenoménu David Bowie jako takovou. Film je psychadelickou experimentální koláží sestávající ze série dobových rozhovorů, záznamů z koncertů, ale i citátů a intelektuálních referencí od buddhismu přes Nietzscheho k Burroughsovi, v neposlední řadě se v tomto barevném pelmelu objevuje i mnoho filmových odkazů (na Langa, Buňuela Bergmana, Felliniho a další), jež jakoby spíše pro sebe do něj ukryl režisér Brett Morgen. Filmaři nám tak zprostředkovávají naprosto jinou zkušenost filmu o umělci, která může být pro mnohé neuvěřitelnou nudou, ale pro fanoušky jednoho z největších popkulturních géniů 20. století, kteří jsou mladší generace a neměli to šestí zažít živé vystoupení, se jedná o naprosté hudební i duchovní orgie v nichž jejich srdce plesá blahem. Zajímavé že s touto přelomovou formou dokumentárního filmu se snímek objevuje na světových plátnech paralelně s Luhrmannovým Elvisem, jež je taktéž překvapivě perfektním (ne)biografickým filmem, který v rámci svého žánru na poli fikčního hraného filmu nemá obdoby. Se svou postmoderní pompézností jsou tak oba dva filmy skvělými originálními počiny a nádhernou poctou slavným hudebníkům. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejlepších hudebních dokumentů, co jsem za svůj život viděl. Vyprávěním a obrazovou stránkou neuchopitelný, jako byl Bowie sám, oproštěný od encyklopedické struktury drtivé většiny podobných dokumentů. Navíc plný životních pravd, který bych tesal do kamene. Ne, pořád nejsem fanda Bowieho sedmdesátkové „Ziggy Stardust“ etapy, která mě hudebně neoslovuje a ani tento film to nezměnil (dokonce tuhle svoji éru Bowie sám v několika větách zpochybňuje), ale miluju Bowieho tvůrčí explozi v 90.letech, hlavně jeho koncepční dvojici - ´1. Outside´ - ´Earthling´,  a pak zejména jazzem a lehkou fúzí elektroniky načichlé album ´Black Tie White Noise´, méně známá věc, co napsal, ale pro mě asi jeho nejlepší album vůbec. Co na Bowieho obdivuju nejvíc, že celý život nebyl se sebou spokojen, že pořád hledal, že hledání bylo pro něj smyslem života. Pořád v něm planul plamen pravého umělce a jeho komerčně nejúspěšnější 80.léta byly paradoxně v jeho očích ty nejméně zajímavé, protože jak sám přiznal, tehdy ustrnul na místě. Puzení zkoušet pořád nové věci, oprostit se od jistoty pohodlné zlaté klícky, to je to, co umělce pohání vpřed. Umění musí bolet a Bowie to věděl. ()

Galerie (30)

Zajímavosti (1)

  • Režisér Brett Morgen navrhl nápad ohledně vzniku toho dokumentu David Bowiemu již v roce 2007, tomu se koncept hodně líbil, ale nechtěl se natáčení filmu už věnovat. Režisér se k tomu vrátil až po smrti Bowieho se souhlasem pravníků a pozůstalých. (Puxina)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

29.12.2022

Opět se nám blíží konec roku, ale ještě před tím, než se všichni ČSFĎáci rozutečou do víru silvestrovských oslav, máme tu tradiční ohlédnutí za nejlepšími filmy a seriály roku podle nejoblíbenějších… (více)

Reklama

Reklama