• swamp
    ****

    Druhá část trilogie, která se rozhodně nemá zač stydět! Oproti prvnímu dílu jí ovšem něco chybí..chybějícím článkem je Nicole Kidman (výkon Bryce Dallas Howard je sice vynikající, ale k Nicole jí chybí ještě pár schůdků), pestřejší příběh (připadá mi, že u Dogville se děj rozvíjel postupně, a více gradoval..oproti tomu v Manderlay, i přes několik nečekaných zvratů, jsme byli do všeho uvrženi příliš brzy) a prostředí filmu (u Dogville mi připadalo mnohem komornější, což u snímku tohoto typu musí být, a klaustrofobní, to mi u prvního dílu skoro až nahánělo husí kůži)! I přes tyto výtky rozhodně výtečný film! :)(5.1.2006)

  • rawen
    ****

    Ve druhé části Americké trilogie se setkáváme s Grace a znovu spolu s ní procházíme podivným bizarním sociálním experimentem - opět s překvapivým nekompromisním koncem. To, že Kidmanovou nahradila B.D.Howard vlbec neuškodilo, je to skvělá herečka, oceňuju i to, že Trier ponechal experiment s chybějícími kulisami (jak už to bylo v Dogville) - divák se tak podle mě lépe soustředí na charaktery jednotlivých postav. Závěr (nebudu spoileřit) si Trier vychutnal a jestli byl Dogville otevřenou kritikou jedné složky americké společnosti, Manderlay je svým vyzněním flusnutím do ksichtu (dodnes) nepokrytě xenofobní historii Spojených států. Dogvillu jsem dal tuším vyšší hodnocení, Manderlay dostává méně, protože tím pádem není tolik originální --- skvělý nejen kulturní zážitek - 8/10(11.1.2008)

  • numi
    ****

    Manderlay to má na světě těžší, neboť jeho mladší bráška Dogville nasadil laťku příliš vysoko, a to jak scénářem či formou, tak i po stránce herecké. Nepochybuji o kvalitách Bryce Dallas Howardové, ale oproti vnějším i vnitřním bojem zmítáné Nicole Kidman prostě neměla šanci. A právě na ní ležela tíha celého filmu. Scénář jí však nedává možnost hrát, protože až na jednu pasáž o hladu jde všechno víceméně hladce. Lars von Trier si vše schovává až na samotný závěr. Ale tentokráte ne rafinovaně, jako tomu bylo v Dogville, ale vykostruovaně a nepřekvapivě. Navíc se dere na rty velmi významný otazník při otázce inspirace jedním dílkem mistra M. N. Shyamalana. A když už máte za sebou - i když neoriginální, ale velmi povedenou - pointu, tak Lars von Trier divákovi nenechává možnost jeho vlastního názoru, na kterou stranu se přiklonit (opět by se dalo odkázat na genialitu brášky z Dogvillu), ale vrazí nám do očí názor svůj. A teď k hodnocení... Celá tahle kritika (lépe řečeno polemika nad tím, proč je Dogville lepší než aktuální Manderlay) je mou obhajobou za to, proč Manderlay ode mě nedostane pět hvězdiček. Nebýt dokonalosti úvodního filmu této trilogie, bylo by Manderlay oslnivě zářící hvězdou na zatažené a na hvězdy chudé filmové obloze. [srpen 2006](22.8.2006)

  • ScarPoul
    ****

    Druhá časť americkej trilógie sa nesie v rovnakom duchu ako prví diel. Ukazuje nám odvrátenú stranu Ameriky a Americkej spoločnosti, cez utopické mestečká, v ktorých fungujú určité pravidla a v ktorých ľudia majú určité postavenie a presvedčenie a na týchto hodnotách a pravidlách necháva Lars Von Trier cez svoje hrdinky – respektívne jednu hrdinku Grace, ktorá bola stvárnená už dvoma herečkami, zaznieť morálne otázky spolužitia a života ako takého. Minimalisticky poňatí film tento krát rozpráva o rasovej segregácií , v ktorej sa snaží hlavná hrdinka cez morálne počiny a presvedčenie odčiniť skutky, ktoré ju prinútili utiecť z mestečka Dogville. Aj keď film nie je tak silný ako jeho predchodca, hlavne preto, lebo v tomto diely využíva presne rovnaké prvky ako v predošlom, rozhodne je to film, nezvyčajný na súčasné pomery, ktorý rozhodne ponúka veľa myšlienok k zamysleniu a ukazuje skutočnú ľudskú povahu, ktorá je stále rovnaká a pri ktorej nezáleží ani na veku a ani na rase. Trier dokazuje že dokáže vystavať uveriteľné charaktery, ktoré dopomáhajú ku komplexnosti príbehu a že jeho spôsob točenie je natoľko novátorský v niektorých smerom, že si udržuje artový feeling, ale stáva sa čím ďalej tým viac známy aj širokej – komerčnej verejnosti – ako jeden z mimoriadne talentovaných súčasných tvorcov. Jeho filmy to koniec koncov dokazujú.(12.6.2011)

  • gudaulin
    *****

    Diváka, který už stihl zhlédnout Dogville, podoba pokračování příběhu Grace při její cestě napříč Spojenými státy nepřekvapí, natož aby ho šokovala, ale pro neznalé je třeba připomenout, že k běžnému filmu má tohle dílo kultovního režiséra hodně daleko. Je velmi výrazně ovlivněné divadlem převáděném do podoby televizní inscenace. Režisér vlastně oproti svému prvnímu snímku trochu ubral na experimentálních choutkách, takže jeho Manderlay je méně abstraktní než Dogville, je to zkrátka klasické divadlo nezatížené avantgardní manýrou. Tentokrát Lars von Trier rozehrává svůj příběh kolem komunity černochů, která na americkém jihu žije v podmínkách faktického otroctví, které bylo jinak už před 70 lety v USA zrušeno. Idealistická Grace pokračuje ve svém sporu s přízemně realistickým otcem, který se živí příznačně gangsteřinou, a pokusí se z osady Manderlay vytvořit příkladně fungující komunitu, která pracuje bez ohledu na barvu pleti a původ. Jenže, jak už to chodí, ideály při střetu s realitou utrpí nejeden šrám. Ve filmu mi chyběla přítomnost Nicole Kidman, i když Bryce Dallas Howard určitě není žádné dřevo, přišla mi v tomhle případě o poznání méně výrazná než její předchůdkyně. Jinak jde o myšlenkově hutný kousek, kde filozofická základna a provokativní dialogy představují největší přednost von Trierova filmu. Ten sice směřuje primárně ke kritice rasismu, jenže jím vyprávěný příběh a jeho podobenství se dá aplikovat nejen na osud černošské menšiny, ale i na celou černou post-koloniální Afriku. Otrok nepřestane být otrokem jen proto, že dostane formální svobodu, ale tím, že má odvahu a možnosti přestat být otrokem. Konec konců, dalších 70 let od vyprávěného příběhu už černošská menšina v USA získala nejeden úspěch a její elity slušně zbohatly, ale výrazná část černé komunity dál setrvává v ghetech a to už zdaleka není jen problém rasistických zákonů nebo nepřízně většinové společnosti. To je problém nedostatku vůle a podléhání vlastnímu pohodlí. Celkový dojem: 90 %.(21.6.2010)

  • - Danny Glover, jenž hraje jednoho z otroků, svou roli nejdříve odmítl, ale nakonec změnil názor. (D3VIL)

  • - Po afére kvôli scéne, v ktorej bol usmrtený somár, sa John C. Reilly vzdal účinkovania vo filme. Nahradil ho Željko Ivanek. (whack)

  • - Ve filmu měla hrát i Nicole Kidman, která ztvárnila postavu Grace v Dogville. Odmítla ale kvůli časovému rozporu s jiným natáčením. (D3VIL)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace