poster

Jak tvrdí Pereira

  • Itálie

    Sostiene Pereira

  • Francie

    Pereira prétend

  • Portugalsko

    Afirma Pereira

  • USA

    According to Pereira

Drama

Itálie / Francie / Portugalsko, 1996, 104 min

Režie:

Roberto Faenza

Předloha:

Antonio Tabucchi (kniha)

Kamera:

Blasco Giurato

Producenti:

Michèle Ray-Gavras

Scénografie:

João Martins (set dekoratér)

Kostýmy:

Elisabetta Beraldo
(další profese)
  • Skip
    ***

    Tento film stojí a padá s halvní rolí Marcella Mastroianniho, který jednoznačně dominuje, jakožto o politiku se nestarající starý novinář píšící do provládních novin v literární rubrice. Ten film má hlavu a patu, potíž je ale v tom, co v tomto prostru chybí. Ani Mastroianni nedokázal utáhnout všechno, a tak se morálně apelující příběh bohužel poněkud rozdrobil na menší kousky, čímž ztratil na síle.(7.1.2011)

  • Wormboy
    ***

    Tak Tabucchiho utla kniha, ani jej filmove spracovanie nie je nijakym dynamickym zazitkom, ci hlbokou uvahou nad stavom sveta pred vypuknutim 2.SV. Ide skor o lahko meditativny pribeh, ktory je zalozeny na vnutornych uvahach Pereiru, co sa spolocne s velmi zvlastnym sposobom napisania knihy, pretavilo do zaujimaveho knizneho diela. Filmu vsak atmosfera knihy chyba a to aj napriek vybornemu M.M., decentnosti celkoveho ponatia materialu zo strany rezisera ako aj Morriconeho hudbe. Filmove spracovanie preto ako jednohudba sice v pohode obstoji, no hlbsie sa mi to pamati urcite nevryje.(6.4.2010)

  • Pohrobek
    ****

    Předposlední film Marcella Mastroianniho a snímek, v němž jeho postava a jeho herectví naprosto dominuje. Klasické antifašistické téma muže, který se nestaral, dokud k tomu nebyl přiměn osobní ztrátou. Z galerie snímků tohoto zaměření ještě poměrně naivní, formou však jeden z nejlepších. Důležitou složkou filmu je hudba Ennia Morriconeho, filosofický podtext (dostane se i na poměr Claudela, Mauriaca či Bernanose k francistickému režimu), jenž je výrazně podtržen zvláštní koupací scénou. Nezklamal ani doktor Daniela Auteuila, ale Sostiene Pereira je pro mě především dalším výrazným připomenutím toho, co vše měl evropský film v postavě Marcella Mastroianniho.(20.10.2005)

  • JimJam
    ****

    Skvělá kniha Antonia Tabucchiho se podle mě příliš ke zfilmování nehodí, protože je většinou úvahová než dějová. Tvůrci ale asi vycítili, jak velkou příležitost poskytuje hlavní postava herci, jako byl Mastroianni. Pereira patří k jeho nejcivilnějším výkonům a stejně tak uměřený a civilní je i film samotný, tím spíše ale vynikne obrat v Pereirově chování. Daniel Auteuil neměl velkou roli, ale když byl ve scénách spolu s Mastroiannim, jako by si odcházející evropská kinematografie 20. století podávala ruku s novou nastupující skrze dva nejlepší evropské herce svých generací. Uvažoval jsem o pěti hvězdičkách, nakonec dávám 4. To, co z knihy mohlo být do filmu převedeno se však tvůrcům převést podařilo.(15.3.2010)

  • GlamourCat
    ***

    Ano, film je povedený, dobře natočený, hudba je skvělá, herci jsou perfektní, atmosféra je strašně zajímavá. Jako film sám o sobě je to výborné dílo! Nicméně ten ultra komunistický pohled na věc! Co komunista, to mladý, talentovaný, kulturní člověk milující život! Mně se líbilo, že film byl z prostředí, o kterém moc nevíme. Ale úžasný, čestný a spravedlivý komunista? No neviem priatelia, ale skôr nie.(7.6.2013)