poster

MASH

  • anglický

    MASH

  • slovenský

    MASH FILM

  • anglický

    M.A.S.H.

Komedie / Drama / Válečný

USA, 1970, 116 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Morien
    **

    (1001) Pro pořádek je potřeba uvést, že následný seriál jsem v dětství sledovala častěji než večerníček, takže ten bude v mých představách při jakémkoliv srovnávání vždycky představovat zlatý standard. A když už jsem v tom uvádění, tak pro zjednodušení bude dobré říci, že jsem tento film nepochopila. Nějakým způsobem "rozumím" tomu, co se tam děje, a jaké asi byly tvůrčí záměry za jednotlivými rozhodnutími, ale zvolený směr nechápu (kdyby se k chápání používalo srdce) a občas mi jde opravdu hodně proti srsti. S celým filmem to mám nějak podobně jako s úvodní písní "Suicide is painless". Bez kontextu je to skoro děsivé, jak se zpočátku zdá neškodná a líbivá, ale s každým dalším zamyšlením se stává hloupější a nebezpečnější - zejména kvůli textu a unylému tónu interpreta, který nenaznačuje moc odstupu nebo probíhajících rošťáren. Použití písně ve filmu samotném během poslední večeře jí mírně napravuje reputaci, protože tam jí díky sledu událostí mohu částečně odpustit. A toť právě i můj soud nad celým filmem. Některé momenty můžou být působivé, ale celek není zkomponován tak, abych to ocenila. Moje oblíbené antiválečné satiry vypadají jinak. Už jen co se týče roku 1970, tak u mě vyhrává Hlava 22 na celé čáře. Tam se s absurditou pracuje tak, že tomu rozumím hlavou i srdcem a obojí plesá. Oproti tomu jdou Altmanovy způsoby mimo mne. Ponižování Šťabajzny v ní odhaluje tu křehkost, kterou toužil ukázat? Co to probůh?!(3.1.2017)

  • Malarkey
    **

    No né, nemůžou se na mě tvůrci zlobit, ale tohle je strašný. Beru je, že natočili tenhle film, a pak vznikl jeden z nejgeniálnějších seriálů, ale pořád nechápu, že ten seriál vůbec spustili. Vždyť ten film je příšerný. Bere se příšerně vážně. Vtipných scén tam moc není. Jedna debilnější postava než druhá, nikdo ze všech těch herců není sympatický a já vlastně nevím z čeho mám mít radost. I ty jindy supr pitomý kecy, tady jsou ubohý. Jediné z čeho mi ten film dělá radost je hudba. Ta je jediná nezměněná. Na seriálové postavy si to ale nemůže hrábnout ani omylem. Ti jsou totiž někde úplně jinde. Divím se, že ten film mohl tenkrát někoho vůbec zaujmout. Když si přitom uvědomím, že i samotný seriál měl problémy, aby se vůbec v Americe chytl. I tak ale započal jednu z válečných legend. Jsem ale rád, že jsem film viděl až tak pozdě. Seriál je prostě pořád nepřekonatelný a Alan Alda navždy zůstane oním Hawkey Pearcem!(15.6.2010)

  • tron
    ****

    „Kvôli TOMUTO si tak dlho študoval?“ O tom, aký je seriál „M.A.S.H.“ fenomén, stačí povedať „11 rokov a 251 častí“. Zrejme ale sú na svete diváci, ktorí nevedia, že na začiatku stál román a jeho filmové spracovanie Robertom Altmanom. V celovečernom filme, ktorý patrí medzi klasiky (proti)vojnových satír (neskôr TRAJA KRALI či MARIŇÁK), si zahrali Donald Sutherland, Elliout Gould a oholený (!) Tom Skerritt (VOTRELEC, MŔTVA ZÓNA). Plus sa mihne Robert Duvall (APOKALYPSA, Hagen z KRSTNÝCH OTCOV), dokazujúci, že prílišné bavenie sa s babami vo vojne nie je pre kolektív dobré. Snímka, podobne ako seriál, zarazí kombináciou krvavých výjavov (striekajúce krčné tepny) s bezstarostnými vtipnými scénkami, vynikajúco ukazujúcim, ako to (možno) v podobných jednotkách fungovalo, keďže bez čierneho a sarkastického humoru by zrejme taký úspech v takých šialených podmienkach nemohol vzniknúť.(25.8.2010)

  • HAL
    ****

    Film je realitou, seriál pak její (geniální) karikaturou. Lze to jednomu i druhému nějak vyčítat? Ne, zbývá jen hloupost všech kteří od filmu chtějí to samé co od seriálu prostě ignorovat. Film ukazuje válku jinak, ale pořád v celé její absurditě, právě proto že tady je tak moc "bez války" - jediné čím vyloženě zklamal, že místo gradování v poslední čtvrtině doslova umře zbytečným plácáním se ve zbytečném fotbalu.(5.7.2014)

  • Radek99
    ****

    V MASHi Roberta Altmana jsou poprvé představeny osudy slavné televizní polní nemocnice, při jejíž pokračováních ve volně navazujícím kultovním seriálu se v USA vylidňovaly ulice a každá nová premiéra byla malá televizní událost (to píši při vědomí kontextu obrovského amerického televizního trhu). Nelze totiž přehlédnout dobu, kdy se Altmanův film i pozdější stejnojmenný seriál natáčel - Amerika byla právě uprostřed ožehavého válečného konfliktu ve Vietnamu. Není se proto čemu divit, že osudy polní nemocnice MASH z předcházející války v Korei byly více než aktuální... Jestliže jsem výše zmínil pozdější slavný seriál, je nutno se také zastavit u několika nepřehlédnutelných rozdílů mezi těmito dvěma audiovizuálními fenomény - zatímco Robert Altman zdůrazňuje spíše čistě antiválečný rozměr svého snímku s akcentem na humornou absurditu válečného konfliktu, tvůrci seriálu se přiklánějí spíše k absurdně-humornému rozměru války a svůj záměr odrážejí v žánrovém posunu k sitcomu. Tato forma je pak jistě divácky snáze akceptovatelná, proto ten obrovský divácký ohlas seriálu. Altman jde cestou náročnější a v řetězení absurdit někdy připomíná filmovou Hlavu XXII. Jeho film skutečně není tak humorný jako seriál. Přesto styčných ploch bychom našli hned několik - ve filmu je iniciována většina postav, které známe ze seriálu (pouze Radara však hraje stejný herec...), proti absurditě válečné mašinerie je postaven lidský přístup hlavních hrdinů v opozici k vojenskou subordinaci vyznávajícím Franku Burnsovi a vrchní sestře O'Houlihanové (zde s přezdívkou Hrma) - Frank Burns tu ještě není tak zkarikován a jeho postava je více charakterní (dá-li se to v jeho případě napsat :-)) a mnohovrstevnatější atd. V obou případech si však MASH zachovává to nejpodstatnější ze své literární předlohy - Je to manifest proti nesmyslnosti války. A jako takový bychom ho měli i vnímat... Podobné filmy a seriály: M.A.S.H. (TV seriál) , Jak jsem vyhrál válku, Hlava 22, Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu(27.11.2008)

  • - Sally Kellerman se původně ucházela o roli poručice Dishové. Altman ji však ihned nabídl roli mjr. HotLips "Hrmy". (Robbi)

  • - Jelikož Altman patřil k velkým odpůrcům války ve Vietnamu, dělal vše proto, aby publikum zmátl a přivedl je k názoru, že jde o Vietnam. Ze scénáře tak byly odstraněny všechny narážky na Koreu, a dokonce se záměrně manipulovalo s reáliemi. Například když Hawkeye doprovází Ho-Jona do Soulu k odvodu, vidíme kolem spoustu lidí v trojúhelníkovitých kloboucích, které jsou typicky vietnamské a v Koreji se nepoužívají, ostatně podobně jako jméno Ho-Jon. (Divočák)

  • - Robertu Altmanovi připadla řežie filmu až poté, co odmítli Stanley Kubrick, Sidney Lumet, William Friedkin a mnozí další. (Divočák)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace