Reklama

Reklama

Plukovník Chabert

Trailer

Obsahy(1)

Film byl natočen podle románu Honoré de Balzaca a byl již několikrát zfilmován. Děj se odehrává za vlády Ludvíka XVIII. Plukovník Chabert je již několik let považován za mrtvého. Měl zemřít v bitvě u Jílového. Život mu ale zachránil jeho kůň, protože kulka mířená na plukovníka zabila koně. Chabert byl ale těžce raněn, a pohřben do masového hrobu spolu s ostatními vojáky. Podařilo se mu vyhrabat, a po martýriu, kdy ztratil paměť, se po letech vrátil zpět do Francie. Jeho žena se mezitím znovu provdala a zdědila všechny Chabertovy peníze. Chabert se vrací do města, kde navštíví advokáta Dervilla a požádá ho o pomoc při navrácení svých peněz od bývalé manželky. Derville se spolu s Chabertem pouští do boje, ve kterém se naplno vyjevují charaktery, morálka jednotlivce i doby.
Mistrně vykreslené Balzacovy postavy v hereckém podání Gérarda Depardieua, Fanny Ardantové a Fabrice Luchiniho skýtají mimořádný zážitek. (Česká televize)

(více)

Recenze (30)

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Podmanivé zpracování slavné Balzacovy předlohy. Drama muže, jenž "vstal z mrtvých", jenž se vrátil do života své ženy, naivně se domnívaje, že vše se k dobrému obrátí. Výborná výprava, výrazní Gérard Depardieu a Fanny Ardant v hlavních rolích a velmi vhodný klasický hudební doprovod - Scarlatti, Mozart, Beethoven, Schumann a Schubert pospolu, aniž by se příliš bili. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Vynikající příběh o muži, který chce zpět sám sebe. I když přijde o všechno, svého jména se vzdát nechce. Skvělá výprava, nikterak okázalá, jak je dnes obvyklé, zato nic nepůsobí, že to ještě před pěti minutami viselo v rekvizitárně, všechno obnošené, zašlé, ale zcela přirozeně působící. A hlavně skvělé výkony a vynikající dialogy mezi Chabertem a Dervillem. Když Chabert popisuje svou "smrt", člověk ani nemusí vidět tu úvodní nesmírně syrovou scénu po bitvě u Jílového, o které maršál Ney prohlásil: Takový masakr. A pro nic. A když se pak v Chabertově paměti vrátíme k útoku kyrysníků, běží mráz po zádech. Film, který ukazuje, jak moc Francouzi dříve uměli. P. S. Kladným hrdinou příběhu a světlou stránkou vší lidské marnosti je zde advokát, zajímavé :) ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Yves Angelo v sobě nezapře původní povolání kameramana a celý film se nese v duchu krásných kompozicí, ať už bitevního pole, uliček staré Paříže nebo interiérů starých měšťanských domů. Už jen úvodní téměř osmiminutová scéna pole posetého mrtvolami se sténáním raněných, obličeji vyčerpaných vojáků se strhanými rysy, kteří právě přežili vlastní smrt, je dokonalou ukázkou válečného zmaru a i když plukovník Chabert není válečný film, ale spíš historické drama s romantickým motivem, jenom hodně málo válečných filmů dokáže zprostředkovat tak sugestivní ukázku vojenského řemesla. Snímek má špičkové obsazení, Gérard Depardieu tam ještě ukazuje, proč se stal hvězdou a hereckou legendou, a jeho živočišný důstojník, který vyrostl z chudých poměrů, aby se do nich zase po životním kotrmelci vrátil, je neobyčejně přesvědčivý. Fanny Ardant zase pro změnu krásná mrcha, která dokáže využít svých půvabů, inteligence a sociálního postavení k prosazení svých cílů. A mezi nimi Fabrice Luchini jako špičkový advokát, kterého zdánlivě nemůže už nic překvapit a přece je šokovaný tím fascinujícím životním osudem s tak nepravděpodobnou zápletkou. Takhle nějak si představuju adaptaci literární klasiky. Výpravný film, který se ale neutápí v efektech, nesnaží se šokovat triky, ale zaměřuje se na příběh a vykreslení prostředí. Celkový dojem: 90 %. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Príbeh plukovníka Chaberta rozhodne stál za sfilmovanie a moja počiatočná nedôvera sa veľmi rýchlo rozplynula. Za najlepší moment považujem návštevu advokáta o jednej ráno, kde Depardieu vyrozpráva svoj neuveriteľný príbeh zmŕtvychvstania i manželky, ktorá ho pripravila o nemalý majetok. Inteligentný advokát popri počúvaní historky stíhal večeru i čítať korešpondenciu. Výkon Depardieua je výborný, ale na to sme si zvykli. Výborne napísané dialógy i postavy jednoducho nepripúšťajú možnosť, aby ste sa nudili. Film je síce zaradený do kategórie dráma/vojnový, ale bojové scény nečakajte. Je tu však niekoľko scén z bojového poľa plného mŕtvych vojakov a koní, ktoré výborne dokresľujú atmosféru. Škoda, že práve to zmŕtvychvstanie režisér nepovažoval za nutné ukázať. Aj bez toho však skvelý film. 80%. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Výborné spracovanie Balzacovej predlohy, myslím, že by bol veľmi spokojný. Film nepotešil len po obsahovej stránke (majstrovské rozobratie charakterov jednotlivých postáv v dobovom kontexte), ale nakŕmil aj oči. Hneď úvodná scéna bola atmosfericky podmanivá (pochovávanie do masového robu), to však nebolo všetko. Páčil sa mi aj útok cisárskej jazdy a vôbec, vojnové scény boli veľmi pekne urobené - naturálne a s prirodzeným dobovým vyznením. Samotný dej síce občas ponúkol aj slabšie scény, ale celkovo som mal z obsahovej stránky dobrý pocit. Ani Depardieu nebol zlý - hoci nepodal žiaden svetoborný výkon, ale ani nepôsobil rušivo, tá postava mu celkom pristala. A nepochybne k veľkým kladom snímku patrí aj skvelá výprava a kostýmová tvorba, tá bola úžasná. 80/100 ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Začátek filmu lze bez uzardění prohlásit za geniální. Kamera sleduje mlčící vojáky, kteří bloumají po poli, na němž právě utichla bitevní vřava. A pak začnou třídit své mrtvé. Zbytek filmu již není tak dokonalý, ale začátek by si zasloužil být v muzeu filmových nápadů. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Nechcel by som byť v koži Plukovníka Chaberta a nechcel by som, aby sa moje problémy po návrate medzi živých uberali takýmto smerom. Chabert sa navyše nechová tak, ako by som sa zachoval ja a vôbec nevylučujem, že by som uskutočnil jeho nekompromisný plán B. Plán A sa vyvŕbi trochu inak a tak sa chudák plukovník uchýli k niečomu, čo sa nedá nazvať ani plán C. Nesympatické postavy, intrigy, právnické kľučky, byrokracia, hnus pod povrchovým pozlátkom. Možno by ma kniha dostala viac, i keď si objektívne myslím, že Yves Angelo odviedol skvelú prácu a pri výbere hercov mal nesmierne šťastnú ruku. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Napriek množstvu Balzacových diel, ktoré som prečítal, som sa k Plukovníkovi Chabertovi nedostal, takže nemôžem posúdiť, do akej miery filmový prepis naplnil idey literárnej predlohy. Začiatok filmu ma šokoval a on, spoločne s ďalšími vojenskými akciami, je vlastne dôvodom, pre ktorý dávam filmu štyri hviezdičky. Zaujímavou postavou je samozrejme aj advokát Dreville, len s Depardieuom mám dlhodobý problém. Ja ho jednoducho neznášam, a neznášal som ho aj pred jeho hlúpou emigráciou do Ruska. Takže štyri hviezdičky sú napriek Depardieuovi, nie vďaka jemu. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Balzaca mám rád, Gérarda ešte radšej a pán plukovník ma neoslovil do dokonalosti, no kniha bola spracovaná veľmi dobre. Obrázky, scenérie, kostýmy, historická klíma napoleonskej éry aj kúsok Schuberta na pozadí, to všetko tam je. Je tu aj ten základný motív, že mužov na bojisku čas necháva za sebou. Inde plynú životy ďalej a po ich návrate nie sú hrdinami, ale vyvrheľmi. Silná myšlienka. Vstať z mŕtvych sa nie vždy oplatí... ()

borsalino 

všechny recenze uživatele

Musím přiznat, že jsem se po celý film nedokázal vpravit do děje, postavy mi nepřipadly přesvědčivé a celkově m to připadlo jako průměrná televizní produkce. Prostě takové neslané, nemastné. ()

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Děkuji náhodě, madam, že nás rozdělila, nezatracuji vás, pohrdám vámi !! Nic od ní nechci !! Dávám své slovo, které má větší cenu než škrábanice notářů !! Vzdávám se svého jména, jehož jsem proslavil.." Velmi by mě zajímalo, proč si tvůrci vybrali právě "Rusa" Gérarda Depardieua za ukázkového zmrtvýchvstalého muže, když si tento po všech stránkách velký herec podobnou roli zkusil ještě coby hrabě Monte Christo ve stejnojmenné minisérii a dokonce i ve výborném snímku Daniela Vigneho Návrat Martina Guerra, jemuž však Plukovník Chabert, Yves Angelo hodně chtěl, ale moc mu to nešlo, nesahá ani po prdel, ony totiž, přátelé, parádní historické kostýmy ještě skutečný historický biják nedělají !! A to se přiznám, že nebýt právě smutného klauna Gérarda, který tuhle sterilní rádoby romantiku táhne ze všech svých sil až zoufale sám jen za doprovodu lacině samoúčelné a zde až odpudivě křečovitě vyznívající hudby z per těch největších klasiků, musel bych se zpít do němoty, abych na tento zážitek rychle zapomněl, mistrovi de Balzac na věčnou památku !! Nejsem si úplně jist, jak moc by právě šílený génius Honoré de Balzac, který se především prostřednictvím svých novel nikdy netajil svým pohrdáním ženami, a ani toto vyznění zde prostě necítím, a to se Depardieu ke konci mohl zbláznit, stejně mu to nesežeru, tvůrcům této prázdné filmařiny, vynadal do nýmandů, nicméně já se jako člověk, který se rozhodně nebrání parafrázím literárních legend, prostě nemůžu ubránit obrovskému znechucení !! Statický, byť zdánlivě elegantní, vizuál, jehož strnulost a bezkrevnost dokonale ilustrují naprosto zbytečné pasáže s flashbacky z bitvy, takřka kontrastuje se strohou a údernou novelou Balzacovou, když jako uhlazená a bezduchá podívaná dokonale potvrzuje, že bez řemeslného nadšení, odvahy a alespoň špetky talentu se ani průměrné filmy prostě točit nedají !! ()

Bohemák 

všechny recenze uživatele

Báječný Balsacův příběh trochu montechristovského střihu. Návrat domněle zemřelého muže do reálného světa, který se mu však již příliš zhnusil. Pohádkový motiv: v příběhu hraje významnou úlohu právník, který jde v zájmu pravdy proti svému bohatému klientovi. ()

dopita 

všechny recenze uživatele

Na můj vkus až příliš akademický přístup režiséra film tříští na nudné a vyloženě nezvládnuté pasáže s těmi velmi povedenými. ()

crozet 

všechny recenze uživatele

Film na pomezí historického a psychologického dramatu, který beze zbytku splňuje vše, co do těchto žánrů spadá a co publikum očekává, navíc stmelené charismatickou režií, vyplněné profesorským scénářem (asi bych si měl v knihovně půjčit Balzaca, sacre bleu..) a doplněné solidními kostýmy a výpravou. A samozřejmě geniálně zahrané, což se týká nejen Depardieu, ale i jeho ženy a advokáta. Výsledkem je zcela nadčasový a silně sdělný příběh, u kterého se vám tají dech. Vztahová struktura a charakter hlavních hrdinů i způsob, jak jsou v příběhu vyprávěny, jsou samozřejmě veskrze literární, ale Angelova režie jim vdechuje skutečný život, autenticitu i současnost, pro které se s nimi velice rychle člověk identifikuje. Je to prostě majstrštyk. ()

Reklama

Reklama