Reklama

Reklama

Gérard Depardieu, Philippe Noiret a Sophie Marceauová ztraceni v poušti svých citů a ctižádosti. Dramatický příběh Charlese Saganna (Gérard Depardieu), muže pocházejícího z obyčejných poměrů, který dobrovolně vstoupí do francouzské armády a svou pílí a přesvědčením se vypracuje na důstojníka. Ke svému poslání v africké Sahaře přistupuje s nejčistšími úmysly nastolit na Sahaře mír. Z obyčejného důstojníka se postupně rodí vojenský vůdce, který si svou rozhodností a odvahou získává respekt po celé Sahaře, mezi arabskými kmeny. Saganne slouží pod aristokratickým plukovníkem Dubreuilhem (Philippe Noiret), a zamiluje se do Madeleine (Sophie Marceauová), dcery místního regionálního správce. Avšak brzy je Charles jako válečný hrdina vyslán zpět do Paříže na diplomatickou misi, kde se setkává s krásnou novinářkou Louise Tissotovou (Catherine Deneuveová)...
Film Pevnost Saganne, který je adaptací stejnojmenného románu Louise Gardela, byl ve své době nejdražším filmem francouzské kinematografie. Vynikající výprava a především podmanivá kamera Bruno Nyuttena, která dává divákovi pocítit samotu i horkost Saharské pouště, stejně jako herecké výkony všech hlavních aktérů dávají filmu výjimečnou atmosféru a velikost. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Recenze (36)

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Snad snaha ukázat, že i Francouzi měli svého Lawrence, který byl přijat/nepřijat pouštními Araby jako jeden z nich vedla k natočení tohoto filmu. Podobně jako v Lawrencovi z Arábie je v hlavní roli nekonečná poušť zabíranách ve velkých až obřích celcích, poušť beze stopy života, snad s výjimkou válečniků, kteří o nadvládu nad ní bojují. Na první pohled se film jeví jako nudný příběh o vzestupu a následném pádu jednoho odhodlaného muže. Na pozadí jeho africké poutě však lze vysledovat a užít si nejeden zajímavý obraz. Krom zmiňované fotogenické Sahary mě oslovily obrazy odhalující nepatřičnost evropanské přítomnosti v poušti. Není naprosto podána skrz nějaké očekávatelné morální ostouzení, namísto toho se v dunách věnuje smetánka tenisu, což nechápavě pozorují místní děti, dámy jsou oblečeny dle evropské módy a lékář hraje na okraji oázy na violoncello... Přes tuto nepatřičnost je nutné tenhle kus světa ovládnout a není na škodu, když na obou stranách budou umírat hlavně Arabové. Písek o moc nad nímž bojuje se v bezvýznamných, ale krvavých šarvátkách. SPOILER - Závěrečná (1.sv.válka) šarvátka již bezvýznamná není - bezvýznamní jsou v ní padlí...KONEC SPOILERU. Slabé ****. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Nízke hodnotenie ma dosť prekvapuje, ale to bude skôr malým počtom hodnotiacich. Veľký podiel na tom môže mať i trochu prestrelená stopáž , z ktorej by sa rozhodne strihať dalo, viď director´s cut. Na ČT2 bola odvysielaná dlhšia verzia a mnoho dlhších záberov putujúcich kolón, rozpálenej Sahary, či hrajúceho violončelistu si skrátenie doslova pýtali. Podobné zábery sú pre atmosféru filmu veľmi dôležité, ale s ich dĺžkou to netreba preháňať. Mladý Depardieau predvádza tradične skvelý výkon a oko poteší úplne mladučká, až detsky nevinná tvár S. Marceau. Pevnosť Saganne v mnohom pripomenie slávny film Lawrence z Arábie a kvalitou za ním veľmi nezaostáva. Ak by bol film o 20-30 minút kratší, ako director´s cut, ktorý by som rád videl, bol by rozhodne známejší a pôsobil by kompaktnejším dojmom. 80%. ()

Reklama

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Velkolepě pojatý film o francouzském důstojníkovi, který se vydává na jih do nehostinné saharské pouště, aby bránil francouzské zájmy a stal se národním hrdinou. Děj se začíná v roce 1911, kdy Saganne (Gérard Depardieu) opouští Francii a pod vedením plukovníka Dubreuilha (Philippe Noiret) získává zkušenosti a respekt arabských válečníků. Po úspěšné misi se vrací zpět do Paříže, aby se zakrátko znovu rozjel do Afriky bojovat proti sultánovi Omarovi. Jeho životní osudy přitom kříží dvě osudové ženy - dcera místního úředníka Madeline (Sophie Marceau) a pařížská novinářka Louise (Catherine Deneuve). Film je pojat vskutku velkolepě. Působivé scenérie jsou snímány s okázalou pečlivostí, je kladen důraz na každý detail - ostatně kamera a kostýmy byly nominovány na Césara... Tímto se však veškeré klady vyčerpávají. Film má bezmála tři hodiny a většinu času se neskutečně vleče. Chybí podstatnější akce, náznak hlubší myšlenky a v paměti utkví jen pár silných momentů. Překvapivá, ale poměrně zbytečná je role novinářky Louise, která vlastně nemá žádné opodstatnění a v závěru je docela nepochopitelná její proměna z noblesní pařížské ženy v ošetřovatelku. Pevnost Saganne není špatný film, ale k dokonalosti mu chybí docela hodně - především zajímavější scénář a lepší režie, která už v půlce povážlivě ztrácí dech... Tento snímek měl pravděpodobně velké ambice, ale skončil jako průměrný, místy docela nudný film. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Autobiograficky laděná literární předloha patří do vlny generace "mladých rozhněvaných mužů", rozhořčených podvodem, za nějž poprávu považovali jatka "velké války", kterou u nás známe jako první světovou válku. Ambiciózní plebejec z rodiny, která to chce "také někam dotáhnout" se dostává do soukolí francouzské koloniální správy kdesi v Sahaře snad na alžírsko-tunisko-marocko-mauretánsko-senegalsko-nigerijských hranicích v romanticky děsivé krajině pohyblivých písečných dun. Částečný úspěch, vykoupený životy domorodců na obou stranách konfliktu, ho posouvá k jeho cíli - sňatku s milovanou mladou ženou - , za jehož obzorem se objevuje tajemná prostopášná i milostná a vášnivá krasavice počínajících středních let. Vše se rozuzluje na jatkách poziční války, když se předtím ještě naposledy prolnou tragické osudy lidí, drcených nelítostnou dobou. Film svou poetikou odpovídající spíše padesátým než šedesátým letům; vyniká skvělou krajinnou kamerou, která se doslova opulentně pase jak na historizujících interiérech pařížských i koloniálních rezidencí, tak na krajině saharské pustiny a velbloudích jízdních vojenských jednotek. Herci - v paměti zůstane nejen skvělý, tehdy už vyzrálý Depardieu, kouzelně erotická a současně naivní mladičká Marceauová i až démonicky a současně živočišně svůdná Deneuveová, která se tehdy nacházela v zenitu své sošně svůdné klasické krásy, snad nepřekvapí ale určitě také nezklamou. To, co je nejsilnější stránkou filmu, totiž zdařilé zachycení doby její vlastní současnostní optikou, mohou druzí naopak považovat za jeho nejpronikavější slabinu. Ať tak či onak, opuštěná pouštní pevnost, u níž poručík Saganne kdysi přes takřka stolety vybojoval svůj životní boj, stále stojí zpola zaváta závějemi věčně pohyblivých dun, proháněných a formovaných nikdy neumdlévajícím saharským větrem či vichrem. ... ()

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Pro mě neuvěřitelná nuda. Kdybych neviděl mladého G.Depardieu, tak bych si myslel, že se ten film natočil nedávno. slovba jako - miluji tě - jako by už mělo znamenat, že jde o vážnou záležitost. Slyšel jsem to tolikrát, a většinou šlo jen o planá slova. Hodí se do červené knihovny, ale ne to filmu, které má umělecké ambice. Takhle odflinknutý part o lásce dvou lidí, to už jsem dlouho neviděl. Co se týče zvedání si zásluh v armádě, taky pěkná bouda. Na místa se tlačí řada vojáků, ale nadřízení si oblíbí zrovna takového nevýrazného vojáka, který ani divákům dostatečně neprokáže, že je hoden povýšení, a buch, z vojína je důstojník, a z důstojníka "vojenský vůdce". ()

Galerie (11)

Reklama

Reklama