Reklama

Reklama

Gérard Depardieu, Philippe Noiret a Sophie Marceauová ztraceni v poušti svých citů a ctižádosti. Dramatický příběh Charlese Saganna (Gérard Depardieu), muže pocházejícího z obyčejných poměrů, který dobrovolně vstoupí do francouzské armády a svou pílí a přesvědčením se vypracuje na důstojníka. Ke svému poslání v africké Sahaře přistupuje s nejčistšími úmysly nastolit na Sahaře mír. Z obyčejného důstojníka se postupně rodí vojenský vůdce, který si svou rozhodností a odvahou získává respekt po celé Sahaře, mezi arabskými kmeny. Saganne slouží pod aristokratickým plukovníkem Dubreuilhem (Philippe Noiret), a zamiluje se do Madeleine (Sophie Marceauová), dcery místního regionálního správce. Avšak brzy je Charles jako válečný hrdina vyslán zpět do Paříže na diplomatickou misi, kde se setkává s krásnou novinářkou Louise Tissotovou (Catherine Deneuveová)...
Film Pevnost Saganne, který je adaptací stejnojmenného románu Louise Gardela, byl ve své době nejdražším filmem francouzské kinematografie. Vynikající výprava a především podmanivá kamera Bruno Nyuttena, která dává divákovi pocítit samotu i horkost Saharské pouště, stejně jako herecké výkony všech hlavních aktérů dávají filmu výjimečnou atmosféru a velikost. (Česká televize)

(více)

Recenze (38)

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Snad snaha ukázat, že i Francouzi měli svého Lawrence, který byl přijat/nepřijat pouštními Araby jako jeden z nich vedla k natočení tohoto filmu. Podobně jako v Lawrencovi z Arábie je v hlavní roli nekonečná poušť zabíranách ve velkých až obřích celcích, poušť beze stopy života, snad s výjimkou válečniků, kteří o nadvládu nad ní bojují. Na první pohled se film jeví jako nudný příběh o vzestupu a následném pádu jednoho odhodlaného muže. Na pozadí jeho africké poutě však lze vysledovat a užít si nejeden zajímavý obraz. Krom zmiňované fotogenické Sahary mě oslovily obrazy odhalující nepatřičnost evropanské přítomnosti v poušti. Není naprosto podána skrz nějaké očekávatelné morální ostouzení, namísto toho se v dunách věnuje smetánka tenisu, což nechápavě pozorují místní děti, dámy jsou oblečeny dle evropské módy a lékář hraje na okraji oázy na violoncello... Přes tuto nepatřičnost je nutné tenhle kus světa ovládnout a není na škodu, když na obou stranách budou umírat hlavně Arabové. Písek o moc nad nímž bojuje se v bezvýznamných, ale krvavých šarvátkách. SPOILER - Závěrečná (1.sv.válka) šarvátka již bezvýznamná není - bezvýznamní jsou v ní padlí...KONEC SPOILERU. Slabé ****. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $6miliónovTržby Celosvetovo $4,300,000║ dejovo dosť rozťahané, škoda /40%/ ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Autobiograficky laděná literární předloha patří do vlny generace "mladých rozhněvaných mužů", rozhořčených podvodem, za nějž poprávu považovali jatka "velké války", kterou u nás známe jako první světovou válku. Ambiciózní plebejec z rodiny, která to chce "také někam dotáhnout" se dostává do soukolí francouzské koloniální správy kdesi v Sahaře snad na alžírsko-tunisko-marocko-mauretánsko-senegalsko-nigerijských hranicích v romanticky děsivé krajině pohyblivých písečných dun. Částečný úspěch, vykoupený životy domorodců na obou stranách konfliktu, ho posouvá k jeho cíli - sňatku s milovanou mladou ženou - , za jehož obzorem se objevuje tajemná prostopášná i milostná a vášnivá krasavice počínajících středních let. Vše se rozuzluje na jatkách poziční války, když se předtím ještě naposledy prolnou tragické osudy lidí, drcených nelítostnou dobou. Film svou poetikou odpovídající spíše padesátým než šedesátým letům; vyniká skvělou krajinnou kamerou, která se doslova opulentně pase jak na historizujících interiérech pařížských i koloniálních rezidencí, tak na krajině saharské pustiny a velbloudích jízdních vojenských jednotek. Herci - v paměti zůstane nejen skvělý, tehdy už vyzrálý Depardieu, kouzelně erotická a současně naivní mladičká Marceauová i až démonicky a současně živočišně svůdná Deneuveová, která se tehdy nacházela v zenitu své sošně svůdné klasické krásy, snad nepřekvapí ale určitě také nezklamou. To, co je nejsilnější stránkou filmu, totiž zdařilé zachycení doby její vlastní současnostní optikou, mohou druzí naopak považovat za jeho nejpronikavější slabinu. Ať tak či onak, opuštěná pouštní pevnost, u níž poručík Saganne kdysi přes takřka stolety vybojoval svůj životní boj, stále stojí zpola zaváta závějemi věčně pohyblivých dun, proháněných a formovaných nikdy neumdlévajícím saharským větrem či vichrem. ... ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Nízke hodnotenie ma dosť prekvapuje, ale to bude skôr malým počtom hodnotiacich. Veľký podiel na tom môže mať i trochu prestrelená stopáž , z ktorej by sa rozhodne strihať dalo, viď director´s cut. Na ČT2 bola odvysielaná dlhšia verzia a mnoho dlhších záberov putujúcich kolón, rozpálenej Sahary, či hrajúceho violončelistu si skrátenie doslova pýtali. Podobné zábery sú pre atmosféru filmu veľmi dôležité, ale s ich dĺžkou to netreba preháňať. Mladý Depardieau predvádza tradične skvelý výkon a oko poteší úplne mladučká, až detsky nevinná tvár S. Marceau. Pevnosť Saganne v mnohom pripomenie slávny film Lawrence z Arábie a kvalitou za ním veľmi nezaostáva. Ak by bol film o 20-30 minút kratší, ako director´s cut, ktorý by som rád videl, bol by rozhodne známejší a pôsobil by kompaktnejším dojmom. 80%. ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Velkolepě pojatý film o francouzském důstojníkovi, který se vydává na jih do nehostinné saharské pouště, aby bránil francouzské zájmy a stal se národním hrdinou. Děj se začíná v roce 1911, kdy Saganne (Gérard Depardieu) opouští Francii a pod vedením plukovníka Dubreuilha (Philippe Noiret) získává zkušenosti a respekt arabských válečníků. Po úspěšné misi se vrací zpět do Paříže, aby se zakrátko znovu rozjel do Afriky bojovat proti sultánovi Omarovi. Jeho životní osudy přitom kříží dvě osudové ženy - dcera místního úředníka Madeline (Sophie Marceau) a pařížská novinářka Louise (Catherine Deneuve). Film je pojat vskutku velkolepě. Působivé scenérie jsou snímány s okázalou pečlivostí, je kladen důraz na každý detail - ostatně kamera a kostýmy byly nominovány na Césara... Tímto se však veškeré klady vyčerpávají. Film má bezmála tři hodiny a většinu času se neskutečně vleče. Chybí podstatnější akce, náznak hlubší myšlenky a v paměti utkví jen pár silných momentů. Překvapivá, ale poměrně zbytečná je role novinářky Louise, která vlastně nemá žádné opodstatnění a v závěru je docela nepochopitelná její proměna z noblesní pařížské ženy v ošetřovatelku. Pevnost Saganne není špatný film, ale k dokonalosti mu chybí docela hodně - především zajímavější scénář a lepší režie, která už v půlce povážlivě ztrácí dech... Tento snímek měl pravděpodobně velké ambice, ale skončil jako průměrný, místy docela nudný film. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Saganne z Arábie. Ako tu čítam, jedná sa dovtedy o najdrahší film francúzskej kinematografie a ja si myslím, že je to na ňom vidno. Je to rozvláčne, ale mne tento typ rozprávania podobných príbehov sedí. Filmu absolútne dominuje Depardieu, ktorý bol vtedy dosť sympatický a divák chápe, prečo tu sú doňho bezhranične zaľúbené krásne Marceau a Deneuve. Všetci známi herci majú výrazné party, ale je zrejmé, že ich funkcia je akcentácia hlavnej postavy, aby sme sa prostredníctvom nich k nemu viac priblížili. Na púšti je nám spoločne s ním osamelo, cítime všade horúčavu, ale s vedomím, že toto dobrodružstvo sledujeme z domova, veľmi príjemne. Možno sa dala látka uchopiť umelecky precíznejšie, ale režisér sa vyhol pátosu a sentimentu a romantika funguje. ()

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Pro mě neuvěřitelná nuda. Kdybych neviděl mladého G.Depardieu, tak bych si myslel, že se ten film natočil nedávno. slovba jako - miluji tě - jako by už mělo znamenat, že jde o vážnou záležitost. Slyšel jsem to tolikrát, a většinou šlo jen o planá slova. Hodí se do červené knihovny, ale ne to filmu, které má umělecké ambice. Takhle odflinknutý part o lásce dvou lidí, to už jsem dlouho neviděl. Co se týče zvedání si zásluh v armádě, taky pěkná bouda. Na místa se tlačí řada vojáků, ale nadřízení si oblíbí zrovna takového nevýrazného vojáka, který ani divákům dostatečně neprokáže, že je hoden povýšení, a buch, z vojína je důstojník, a z důstojníka "vojenský vůdce". ()

borsalino 

všechny recenze uživatele

...tedy, chvilku jsem si myslel, že se příběh dostane až do současnosti. Neuvěřitelná stopáž, která je trochu na obtíž dynamice a v některých momentech jsem měl trochu problémy udržet pozornost. Nicméně Depardieu podal výbroný výkon v tomto výpravném snímku a zároveň jsem ocenil postavu, kterou ztvárnil Noiret, trochu schovaného byrokrata v hodnosti plukovníka. Takoví zpravidla války přežívají a sbírají smetanu oproti těm, kteří nabízejí své schopnosti a nastavují své životy. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,MÁM ČESŤ VÁM OZNÁMIŤ, ŽE TU TO VŠETKO STOJÍ ZA H*VNO." __ Nie som síce žiaden veľký romantik, ale tieto výpravne produkcie odohrávajúce sa začiatkom 20. storočia si pozriem vcelku rád. Prečo však tento film musel trvať 3 hodiny, keď 50% času sa tam prakticky nič nedeje - teda okrem nehoráznej nudy. Iste, film má naozaj skvostnú kameru snímajúcu nielen prenádherné púštne scenérie a krásne znie aj hudba (za obidve tieto veci by sa nemusel hanbiť ani Leanov Lawrence z Arábie, i keď mne Saganne skôr pripomínal novšie Štyri pierka), avšak to je na ponúkané parametre akosi primálo. A vôbec nechápem prečo tu film za dajme tomu tri bojové scény (z toho dve majú asi 1 minútu) nesie žánrové označenie akčný a vojnový? Veľmi slabé 3* a s druhým pozretím už nerátam. (napísané 13. 10. ´09, 6. komentár k filmu) ()

Orlau32 

všechny recenze uživatele

Velmi obsáhle pojatý film režisera Alaina Corneaua, který trvá 178 minut. Řeknu bez obav, že prvních 70 minut je celkem na děj chudý ba až nudný. Ale potom děj nabere dech a je velmi působivý - zajímavý. Pak si položíte otázku k čemu vlastně vedla koloniální válka ? Co hledala Francie na Sahaře, když tam vojáci kromě písku nenalezli bez pomoci Arabů ani vodu na přežifí ? Nicméně kdo je trpělivý a chápe dějiny, nebude litovat, že je film tak dlouhý. ()

italka63 

všechny recenze uživatele

Váhala jsem mezi třemi a čtyřmi hvězdami, dost brutální stopáž s pomalejší první hodinou. Ale špičkové obsazení, mladý ,štíhlý Depardie, krásná Kačka Deneuve a ostatní. Ta dechberoucí Sahara, s přesypy a dunami, nad kterými se prohání vítr, karavany jdoucí k obzoru a večerní chlad, který vběhne do otevřených oken vojenské pevnosti, v které Saganne střeží křehkou hranici Francie proti osmanským kmenům, vojenský lékař, který sedí na hradbách a hraje na čelo, zatímco se smráká a vojáci i velbloudi odpočívají. Ale nic není jednoduché...statečnost, odvaha, láska...úžasná hudba...a já bych se ráda vydala do pouště, třeba tam, kde stojí francouzskou vládou pokřtěná jménem Saganne vojenská pevnost, k čemuž došlo po skončení 1. světové války. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Krásná poušť. 1) Film exceluje v první polovině v záběrech z pouště - mauritánská Sahara je podmanivě krásná a klidný neuspěchaný pomalý každodenní život vojenské posádky je velmi působivý. 2) Spoiler. Milostná linka příběhu je slabá. Sagannův pobyt v Paříži mě nudil a ani po svém návratu na poušť to už není jako dříve. Závěrečná změna bojiště pak je jen hřebíčkem do rakve slibně započatého díla. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Akčně romantický film průměrné úrovně - viz závěr liborkova komentáře. Vždy dobrý Noiret a hodně dobrý Depardieu z něj nějakou šťávu sotva mohou nevymáčknout. A tak nejzajímavější jsou tu přesuny velbloudích karavan pouští. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Od Alaina Corneau som videl len Volba Zbrani, ale toto bola tak priserne nudna romantarna, ze som od nudy zaspal. Nudna francuzska sucharina, ruky prec od tohto! 30 % ()

1frida2 

všechny recenze uživatele

Přes trošku zdlouhavý rozjezd,jsem nakonec chtěla vydržet kvůli herecké sešlosti a udělala jsem dobře. Postupná gradace až do konce.Naivní, zpočátku nezkušený, později citem a empatií k Arabům ovládaný Saganne musel takto dopadnout. Nebylo vyhnutí. Válka střídala válku, později zkušenější a rozhodnější důstojník, přestože prokazoval rozhodné a kombinační schopnosti, stával se psychicky labilnějším a to ho porazilo. Nakonec ho jeho milí Arabové nechali napospas jeho přesvědčení, jeho cti i jeho myšlenkám. ()

laik_60 

všechny recenze uživatele

Sahara nikdy nebola a ani nebude "francúzska" , ani "americká", ani "nemecká". Sahara bude navždy africká. Patrila a patrí k ľuďom, ktorí v nej žili a žijú od nepamäti.. Výborné a kvalitné obsadenie dávalo tušiť, že film bude dobrý. Páčili sa najmä pasáže z Afriky. Prestrihy do európskeho prostredia skôr nudili, aj keď jemne dokresľovali spoločensko politickú situáciu vo Francúzsku začiatku 20. storočia, zbytočne však predlžovali celkovú stopáž filmu. Napriek tomu je film v celku pozerateľný. :). ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Ako (Peter) Sagan zavítal na Saharu. Zaujímavé saharské zasadenie je najväčšou devízou filmu. Musím pochváliť kameru, ktorá výborne reflektuje púštný priestor a pohlcuje diváka...natoľko, že odporúčam film pozerať v zimných mesiacoch, prípadne v chladnejších dňoch, pretože atmosféra subtrópov presahuje aj cez obrazovku. Horšie je to s dejom, ktorý sa na Sahare neodohráva, v Paríži a podobne, kde nastáva nuda doprevádzaná ešte nudnejšou romantikou. Výnimkou je len záver počas 1. sv. vojny. Spracovanie miestami pokrivkáva, také bojové scény, na Sahare či v Európe, ale pôsobivá scéna amputácie nohy, sú veľmi fajn, miestami na smiech - napr. keď sú zranenia vojakov vykreslené tak, ako keby im hlavy alebo krky niekto namaľovať veľkým štetcom ponoreným do červenej farby. Niečo také možno vydieť snáď v amatérskych filmoch či vo veľmi nízkorozpočtových slasher "kreáciách". Depardieu sa na rolu nehodí, takmer do konca som si na neho nemohol navyknúť, pripadal mi umelý, nevýrazný, unilý. Oprieť sa možno apsoň na Noireta, rozkošnú Marceauovú či domorodcov. Inak, dve pekné ženy a oni radšej ukážu niekoľkokrát holý Depardieuho zadok...to nevymyslíš, to sú Francúzi. Ukrutná stopáž filmu je doslová ničivá a dosahuje iba to, že sa divák nedokáže plnou mierou na dej koncentrovať. Hlavne romantické pasáže, ale aj mnohé iné sa dali určite o hodinu či možno aj poldruha hodiny vystrihať. Predlohu nepoznám a hoci je zasadená do zaujímavého exotického prostredia, dalo sa z témy vyťažiť aj viac. ()

Reklama

Reklama