Reklama

Reklama

Podsvětí se ho bálo, ženy ho obdivovaly a policie na něj byla příliš krátká... José Giovanni je znám především jako spisovatel, autor scénářů a filmový režisér. Protože nebyl spokojen s adaptacemi svých románů, rozhodl se, že si bude svá díla režírovat sám. To je také případ filmu Smůla z roku 1972, v němž Jean-Paul Belmondo ztvárnil „gangstera hrdinu“, který jde dál svou cestou bez ohledu na čas. Přezdívá se mu Smůla, protože smůlu nosí těm ostatním. Příběh Roberta se odehrává v průběhu více než deseti let. Začíná před druhou světovou váldkou a končí v době, kdy „pravidla cti už přestala platit a všechny údery byly povoleny“... Smůla je remake filmu režiséra Jeana Beckera Muž jménem La Rocca, který byl natočen podle Giovanniho románu, kde hlavní roli vytvořil také Jean-Paul Belmondo. Giovanni tentokrát přepsal od základů celý scénář a připojil některé detaily, které v první filmové verzi nebyly. Vedle Belmonda obsadil Claudii Cardinalovou a Michela Constantina. (Česká televize)

(více)

Recenze (57)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Hrozně se mně líbí ten francouzský důraz na lidskou zásadovost, díky kterému má v sobě ohromné množství francouzských filmů neskutečnou sílu. Přátelství, láska, osobní čest, ono je to tady podáno jen tak, jako by na vedlejší koleji a přitom je to alfa omega celýho filmu. Ač bych Bebelovi klidně dal telefon na všechny holky co jsem kdy poznal a i když mě to doslova trhá srdce mám tady k němu jednu vyčítku, podle mě by filmu prospělo, kdyby se tady vůbec v žádný scéně neusmíval, protože Jean -Paul má tak kouzelnej úsměv, že sám o sobě stačí, aby film otáčel do úplně jiný roviny, která do Smůly nepatří. Ovšem jinak třeba při scéně v márnici je výbornej a konce ty Jean - Paulík taky umí na jedničku. Samozřejmě i všichni ostatní herci hrajou skvěle a pro krásný hnědý oči Claudie Cardinale bych klidně i vepřo knedlo zelo udělal. Navíc parádní role ženský, která má v sobě sílu i charchter umět podržet chlapa když to potřebuje. Film který já osobně nevnímám ani jako gangsterku ale jako silný příběh několika zásadových lidí za hranou zákona, který disponuje parádním hudebním doprovodem. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Smůla je plná převratů. Nejdřív se to tváří jako kriminálka, aby to vlastně všecko v druhé půlce skončilo ve vězení. I tam to ale nebude úplný konec. Další zvláštností je každopádně fakt, že Belmondo se tady tváří vážně, ale zároveň bláznivě tak, jak ho známe. Hůl jsem nad vážností u tohoto filmu zlomil v momentě, kdy Bebel jednomu z bachařů strčil při šarvátce kolíček do prdele. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Tenhle film ma fakt smulu, nabeh na spickovou kriminalku a vysledek je pritom takovej nemastnej neslanej. Jsou tu fajn herci, tradicne skvelej Belmondo, tady se navic ohani dualama, tomu zdatne sekunduje Constantin a je tu pekna Cardinale. A na chvily se tu navic objevi Depardieu v jedne ze svejch prvnich roli, je tu sice asi tak pet minut a je zarostlej jak vandrak, ale i to se pocita. Pak tu je docela zajimavej pribeh sestavajici vicemene ze trech casti. V prvni Belmondo hleda dukazy o nevine svyho kamose a jen tak mimodek se stane sefem casina a bordelu. Druha cast filmu je vezenska, kdy se dej pak presune i k zajimavymu hledani min. V treti casti se vicemene navaze na tu prvni, ale tahle uz neni moc dulezita a konec je nejakej useklej. No a jeste je plus, ze tu chcipne fakt docela slusny mnozstvi parchantu. No a tohle vsechno reziser naprosto zazdil a natocil v pomalym a nezazivnym tempu, film sice nezacne vylozene nudit, ale ani nijak zvlast nezaujme. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Jsem příliš vyrovnaný člověk na to, aby se mi tento snímek nějak zvlášť líbil. On je totiž značně nevyrovnaný, takže před válkou je svižně zábavný, ve vězení je silně uspávající a po válce se snaží vrátit do tempa, ale příliš mu to nejde. Také Roberto má k vyrovnanosti daleko - chvílemi je krutý gangster, občas zase šarmantní sympaťák a ve vězení se mění v rezignovaného trestance. Mně by ke štěstí stačil sympatický gangster a na ty další dva filmy bych se nedíval, ale když už to pan Giovanni splácal dohromady, tak to hodnotím jako průměrný eintopf. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Řízná gangsterka s několika takřka westernovými přestřelkami, měnící se v polovině na vězeňské drama. Zní to trochu schizofrenně, avšak díky skvělým hercům a Giovanniho schopnosti vyprávět ten přechod působí zcela přirozeně. Zajímavá absence kladných postav (Borgo je sice sympaťák, ale do klasického klaďase má daleko), poměrně dost vysoký body count, několik velmi silných scén (odklízení min, márnice, poslední přestřelka) a všudypřítomná sedmdesátková syrovost. V neposlední řadě nechybí ani ten nejdůležitější prvek francouzských (nejen) kriminálek drsné školy - přátelství až za hrob. 80%. ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Příběh zajímavý, zpracování a návaznost scén podivné. Trošku jsem nepochopil co bylo záměrem režiséra z tohoto snímku vytvořit. Místy se to tváří jako kriminálka z prostředí podsvětí a místy zase jako vězeňské drama. Co se týče obalu DVD tak se na nás vyřítí že ve filmu hraje vedle Belmonda a Cardinalové i Gérard Depardieu. Opravdu tady hraje, ale asi tak 2 minuty a myslím že řekne i 2 věty. ()

Ruut 

všechny recenze uživatele

Vůbec jsem nepochopil o čem to bylo a Claudia Cardinale tam nebyla ani v negližé :-(. Ale je to Belmondo a Belmondo je dobrý ikdyž jen je. (potěší naivní zakrývání rukou "ran" od kulek a na úvod dva zajímavé postupně odkrývací záběry). ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Tradiční Giovanni netradičně obsadil do hlavní role Belmonda. A tohle spojení tak úplně nezafungovalo. To, co fungovalo jako vždy, bylo přizvání de Roubaixe. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Giovanniho věčné osobní téma vězení či nespravedlivého osudu je tentokrát netradičně říznuto gangsterkou, avšak samotný příběh stejně jako leckdy překvapivý lidský osud přeskakuje mezi různými žánry, přináší až do konce nepředvídatelné zvraty, vyústí se selhanými plány a novými nástrahy nejednou zcela mimo očekávání...  Přesto jedna jistota s naplněným očekávání v tomto příběhu nechybí a tou je skálopevné přátelství, které mezi trojicí Borga, Xaviera a krásné Georgie přetrvalo až do konce přes všechny krkolomné vyhlídky i pády. Mě se přes tu žánrovou nevyváženost film velmi dobře sledoval, snad díky silnému tématu a dostatečné psychologii postav mě výjimečně bavil film i v té gangsterské rovině, měl pro mě podmanivou atmosféru, nepřekvapivě skvěle zahrané hlavní postavy Belmondem a Constantinem a opět nádhernou de Roubaixovou hudbu, která se pro mě už dávno stala neodmyslitelnou součástí většiny Giovanniho i Enricových filmů. Smůla má více silných momentů, z nichž by v první řadě jmenoval (v rámci filmu první) setkání Borga se Xavierem v temné samotce, nechybí zde (v dobrovodu hudby) pár stylových scén, třeba s Belmondovou poklidnou přípravou na nepromisní útok a samotný příběh procházející napříč větším časovým úsekem má čím plně zaujmout až do konce. Na druhé straně jsem od José Giovanniho v minulosti již dostal mnohem větší emocionální nálože, tento film mě v žádném případě nezklamal, ale do mého žebříčka toho nejlepšího od Giovaniho by se nejspíš nedostal. [75%] ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Nějak jsem se nevěnoval řízení naplno, a uteklo mi asi všechno. O co tam šlo? O přátelství, jasně, o vězení, jasně, o pokus dostat se z krimu v jednotce pyrotechniků, o přestřelky. Ale na gangsterku je to moc ukecané, na válečný film se válka jen mihne a jako krimi chybí napětí. Prostě tenhle JPB nesedl. Mihne se tam mladý Depardieu. ()

sharky 

všechny recenze uživatele

69% Film tak nejak podivne strida zanry a prostredi, nevi ci je. Ukazuje se, ze filmy s Belmondem, co u nas pred revoluci nebezely, zas tak uzaasne nebyly. Nic mene to melo solidni tempo a nekompromisniho hrdinu a prislo mi to o tridu lepsi nez Naslednik. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Mám veľmi rozpačitý dojem, snímok renomovaného režiséra akoby nevedel čím chce byť. Najprv sa nesie v duchu gangsteriek, potom je z neho väzenská dráma... Belmondo aj ostatní herci sú v poriadku, ale príbeh, ktorý sa odohráva počas viacerých rokov im príliš príležitostí nedáva. Slabší priemer. ()

špaček421 

všechny recenze uživatele

WTF? Belmondo po dvaceti letech vypadá furt stejně, jenom má šedivý vlasy, příběh je o ničem, a nudnej, dialogy strašný, Claudia Cardinale oproti Bebelovi zestárne bohužel i v obličeji (i když i pak jí to moc sluší, ale už to není taková kočička) a konec je jeden z nejhorších, jaké jsem viděl. Mimo to strašná hudba. ()

argenson 

všechny recenze uživatele

Pozoruhodná, drsná i laskavá výpověď o přátelství v kruzích a prostředích, kde se to až tak nenosilo. Výborná kamera s nádhernými detaily. Na odlehčení opravdu jen dvě tři hlášky, co možná ani neměly bejt vtipný (rozhovor ve vězení: "To byla tvoje žena?" - "Ne, sestra. Ženu jsem zabil, proto jsem přece tady.") Belmondo standardní, Claudia na vrcholu svých půvabů. Poslední desetiminutovka našlapaná hned několika pointama. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Kriminální drama s velice příjemným hudebním podmazem.. Příběh dvou mužů, jedné sestry a života za hranicí zákona mě vtáhnul a nepustil, zejména jsem vnímala ten důraz na přátelství, ochotu i snahu pomoci za jakoukoli cenu.. U mě filmová spokojenost, Jean-Paul Belmondo, Claudia Cardinale a Michel Constantin se mi zamlouvali.. ()

bloom 

všechny recenze uživatele

Smůla (pod tímto názvem film uváděla ČT) je remakem filmu Muž jménem La Rocca z roku 1961, který byl natočen podle Giovanniho románu, ale panu spisovateli se nelíbil, stejně jako většina filmů natočených podle jeho děl. Giovanni totiž psal podle skutečnosti,sám byl v minulosti kriminálním živlem a psát začal ve vězení. Údajně prý za okupace pracoval pro gestapo, mezi filmy podle jeho scénářů či románů však patří i Sicilský klan, Druhý dech, Velký risk, Ho!, nebo Dorodruzi. Kvůli oné nespokojenosti se sám stal režisérem a natočil příběh skutečného gangstera La Roccy (zde pod jménem Borgo) sám a po svém, ačkoli do hlavní role se vrátil Jean-Paul Belmondo. No a i když Giovanni i Belmondo mají ve své filmografii lepší dílka, tak Smůla stojí za zhlédnutí především kvůli scéně, kdy tehdy začínající Depadieu zraní Cardinalovou a zabije Constantina. Nejlepší složkou filmu je však hudba geniálního Francoise de Roubaixe, která patří ke skladatelovým nejlepším kouskům. 65% ()

Historik 

všechny recenze uživatele

Je to vlastně gangsterský epos, i když v malém, sleduje část životního příběhu gangstera Borga. Odtud plyne i jeho místy pro diváka špatně stravitelná stavba. Je to možná náš problém- nejsme zvyklí vidět Belmonda v situacích, které nám film předkládá. Jsme zvyklí na Belmonda vítězného, který všechny nesnáze vyřeší, nejlépe ještě přidá nějakou hlášku. Tady je ovšem Belmondo poražený, bezmocný. Sedí třeba dlouhé roky v kriminále a nemůže nic dělat. Šokující. ()

Reklama

Reklama