Reklama

Reklama

Podsvětí se ho bálo, ženy ho obdivovaly a policie na něj byla příliš krátká... José Giovanni je znám především jako spisovatel, autor scénářů a filmový režisér. Protože nebyl spokojen s adaptacemi svých románů, rozhodl se, že si bude svá díla režírovat sám. To je také případ filmu Smůla z roku 1972, v němž Jean-Paul Belmondo ztvárnil „gangstera hrdinu“, který jde dál svou cestou bez ohledu na čas. Přezdívá se mu Smůla, protože smůlu nosí těm ostatním. Příběh Roberta se odehrává v průběhu více než deseti let. Začíná před druhou světovou váldkou a končí v době, kdy „pravidla cti už přestala platit a všechny údery byly povoleny“... Smůla je remake filmu režiséra Jeana Beckera Muž jménem La Rocca, který byl natočen podle Giovanniho románu, kde hlavní roli vytvořil také Jean-Paul Belmondo. Giovanni tentokrát přepsal od základů celý scénář a připojil některé detaily, které v první filmové verzi nebyly. Vedle Belmonda obsadil Claudii Cardinalovou a Michela Constantina. (Česká televize)

(více)

Recenze (57)

YURAyura 

všechny recenze uživatele

1/10 Smula se lepi na lidi kolem nej a smulu bude mit i ten, kdo se necha nalakat na Belmonda a sebere dost odvahy s podivat na tuto gangsterku. Velmi pochybny a nudny epos mapujici francouzske podsveti, ktereho okamziky, kdy nenudi spocita rychle i zaslouzily majitel motorove pily. Naprosta ztrata casu. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Kriminální drama s velice příjemným hudebním podmazem.. Příběh dvou mužů, jedné sestry a života za hranicí zákona mě vtáhnul a nepustil, zejména jsem vnímala ten důraz na přátelství, ochotu i snahu pomoci za jakoukoli cenu.. U mě filmová spokojenost, Jean-Paul Belmondo, Claudia Cardinale a Michel Constantin se mi zamlouvali.. ()

Reklama

sud 

všechny recenze uživatele

Řízná gangsterka s několika takřka westernovými přestřelkami, měnící se v polovině na vězeňské drama. Zní to trochu schizofrenně, avšak díky skvělým hercům a Giovanniho schopnosti vyprávět ten přechod působí zcela přirozeně. Zajímavá absence kladných postav (Borgo je sice sympaťák, ale do klasického klaďase má daleko), poměrně dost vysoký body count, několik velmi silných scén (odklízení min, márnice, poslední přestřelka) a všudypřítomná sedmdesátková syrovost. V neposlední řadě nechybí ani ten nejdůležitější prvek francouzských (nejen) kriminálek drsné školy - přátelství až za hrob. 80%. ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Hodnotit filmy a scénáře José Giovanniho je dost obtížné. Na jednu stranu jsou vlastně obdivuhodným záznamem celoživotního zápasu člověka, který se přes ně vyrovnával s přitažlivostí světa zločinu, s přitažlivostí, která ho přivedla málem až pod gilotinu, na druhou stranu trpí nevyrovnaností jednotlivých složek a mísením realistických prvků s těmi brakovými. Giovanniho záměrem bylo ukázat podsvětí před válkou, jenže zde sklouzl k určité mytologičnosti (westernový úvod a následný kamerový nájezd na hlavního hrdinu; dobré děvky a dobří pasáci proti primitivní brutalitě), a následný poválečný příchod nové gardy (Depardieu) nectící nic z toho starého. Vše je rámováno klasickou tvrďáckou mytologií spočívající v oslavě mužského přátelství, protože jenom to podle Giovanniho naplňuje gangsterův život. Vše ostatní je totiž prodejné a Claudia se svým nakřáplým hlasem je tu jenom do počtu (taky pořád čeká a čeká). ()

bloom 

všechny recenze uživatele

Smůla (pod tímto názvem film uváděla ČT) je remakem filmu Muž jménem La Rocca z roku 1961, který byl natočen podle Giovanniho románu, ale panu spisovateli se nelíbil, stejně jako většina filmů natočených podle jeho děl. Giovanni totiž psal podle skutečnosti,sám byl v minulosti kriminálním živlem a psát začal ve vězení. Údajně prý za okupace pracoval pro gestapo, mezi filmy podle jeho scénářů či románů však patří i Sicilský klan, Druhý dech, Velký risk, Ho!, nebo Dorodruzi. Kvůli oné nespokojenosti se sám stal režisérem a natočil příběh skutečného gangstera La Roccy (zde pod jménem Borgo) sám a po svém, ačkoli do hlavní role se vrátil Jean-Paul Belmondo. No a i když Giovanni i Belmondo mají ve své filmografii lepší dílka, tak Smůla stojí za zhlédnutí především kvůli scéně, kdy tehdy začínající Depadieu zraní Cardinalovou a zabije Constantina. Nejlepší složkou filmu je však hudba geniálního Francoise de Roubaixe, která patří ke skladatelovým nejlepším kouskům. 65% ()

Galerie (9)

Zajímavosti (2)

  • Natáčanie filmu prebiehalo v obciach Ramatuelle, Le Perthus, Gilette a v meste Nice. (dyfur)

Reklama

Reklama