Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeho duše patřila viole da gamba. Jean-Pierre Marielle a Gérard Depardieu ve strhujícím příběhu barokního skladatele Sainte Colombea... Jímavá, strhující, bolestná, hluboká, oduševnělá a mnoho dalších přívlastků si zaslouží geniální hudba Sainte Colombea, francouzského violisty, který žil v 17. století. Datum jeho narození nikdo nezná, zemřel kolem roku 1700. Sainte Colombe přidal k viole da gamba sedmou strunu a zavedl ve Francii struny protkané stříbrem. Ovšem nejcennější z jeho dědictví je právě sbírka violových skladeb. O něm a o dalším z geniálních hudebních skladatelů sedmnáctého století Marin Maraisovi vypráví francouzský film Všechna jitra světa. Žák Lullyho a Sainte Colombea Marin Marais byl francouzský skladatel a violista, význačná osobnost pozdní vlády Ludvíka XIV. Film rozechvívají tóny violy da gamba a jejich teskný stín lze pocítit v obrazech, barvách i samotném herectví hlavních představitelů. Režisér Alain Corneau obsadil do hlavních rolí Jean-Pierra Mariella a Gérarda Depardieua a jeho syna Guillauma. Síle hudby sedmnáctého století nezůstal nic dlužen. O tom svědčí i ohlas, který film sklidil po celé Evropě. Ve Francii získal sedm Césarů a obdiv publika. Jeho filmový soundtrack patří k jedněm z nejlepších.
(Česká televize)

(více)

Recenze (56)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Nalákaná sedmi Césary, vážnou hudbou a rodinným týmem Depardieu a přesto trochu zklamaná. Film byl jako hudba v něm - velmi procítěný, lidský, smutný a táhlý .... táhlý .... táhlý. Jestli však byl něčím zapamatovatelný, tak hereckým výkonem Jean-Pierre Marielleho. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Film, který se v pomalosti snaží trumfnout teskné tóny linoucí se z „jeho“ viol. Není-li vaší nejoblíbenější zábavou studování životopisů „známých“ francouzských hudebních skladatelů, připravte si pohodlný polštář. 45% Zajímavý komentář: Amarcord_1 ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Film do sebe naštěstí nasál mnoho z výjimečně procítěné, oduševnělé, složité a přece tak krásné hudby, jakou produkoval Saint Colombe. Jedná se tady o prudký konflikt dvou stylů nazírání na hudbu, na lásku a vlastně i na život jako takový. Nemohu se rozhodnout, zda mě vyprávěčský Depardieův infantilní hlas iritoval, nebo uklidňoval, herecký výkon však podal slušný, avšak pojetí samotného Colombea, jakým se prezentoval Jean-Pierre Marielle ho zastínilo spolehlivě. Osoba Marina Maraise je tak hodnověrná i díky ve filmu nebývalé situaci, kdy se problém stárnutí filmového hrdiny vyřeší angažováním otce i syna. Kdyby to tak šlo vždy! ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Vynikající historický životopisný >umělecký< film o barokním violistovi Marinu Maraisovi (1656-1728), jedné z nejvýraznějších osobností francouzské gambové školy, z jehož pomalého plynutí děje za teskných zvuků violy da gamba jako by prýštla ona barokní atmosféra... "Všechna jitra světa mizí v nenávratnu..." - tak jako sláva, vášeň, touhy a marné naděje, jeho hudba však zůstala nesmrtelnou... Řemeslně zručně natočený film možná postrádá trošku svižnější tempo, leč lze říci, že v tomto případě to filmu zase až tak není na škodu. Příjemně klidná, přesto však poutavá podívaná pro zralé a milovníky hudby, barokní obzvláště. - - - P.S. Škoda jen, že Česká televize tomuhle vynikajícímu filmu opět zbytečným dabingem ubrala na autenticitě... ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Hudba v tomto filmu je úchvatná, stejně jako jeho pomalý a melancholický příběh, který mě vzal za srdce. Myslím že tato věta vyjadřuje hrozně moc :"Hrajete dobře a jistě budete hudbu provozovat, nikdy se však nestanete hudebníkem." Scénárista přesně vystihl tu hranici, mnohdy velice tenkou, mezi skutečným uměním a jeho napodobováním. Role hudebního mistra Saint Colombea je zahrána skvěle a v mnohém jeho představitel zastiňuje hlavní hvězdu filmu Gérarda Depardieu. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Pozoruhodná vizuální řeč filmu zvýrazněná hereckými výkony nejen Jeana Pierra Mariella, ale i Depardieua, Anny Brochetové a řady dalších je podobenstvím o hloubce a specifické sdělnosti ne řeči filmové, ale hudební. Velké plochy jednotlivých obrazů reprodukují duševní svět lidí té doby a současně stopují i ty prvky lidských životů, pro které dnes nemáme v mamu a shonu naší každodennosti čas. A trpíme tím, aniž si to uvědomujeme a připouštíme. ()

berg.12 

všechny recenze uživatele

Velmi intimní zpověď, velmi osobní zážitek. Hudba mluví řečí, kterou slova nedokáží vyjádřit. A pokud nevíte jak naslouchat, nedokáží ji pro vás vyjádřit ani obrazy. Velmi krásný film. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Stejnojmenný román Pascala Quignarda z roku 1991 se soustředí na osudy Marina Maraise a monsieura de Sainte-Colomba. Ono prostředí hudební scény na dvoře Ludvíka XIV. je samo o sobě fascinující a pokud filmu dominuje hudba, není mnoho co řešit. Stačí se zaposlouchat. ()

belldandy 

všechny recenze uživatele

Pro mě asi nejosobnější výpověď o tom, čím může hudba pro někoho být. Je to film o pocitech, takže pokud si ho chcete vychutnat, odhoďte svoje obvyklá očekávání a nesledujte ho pokud od filmu povinně očekáváte nějaký vzrušujici děj. ()

Amarcord_1 

všechny recenze uživatele

90% - Překrásný tón violy da gamby (jakostní soundtrack Jordiho Savalla), předchůdce moderního violoncella, se nese tímto snímkem, a stáva se jeho formou i obsahem. V něm je totiž obsaženo vše. To, co slova nedovedou vyjádřit, ale hudba ano. To, co pro člověka hudba může představovat, to, do jakých sfér mu pomůže nahlédnout, kam se s ní může vracet… Tous les matins du monde představuje hudbu takovou, jaká je. Hudbu, která obsahuje maximální spektrum barev a emocí, a její izolaci ve světě rychlého lukrativního, a pomíjivého úspěchu. Hudbu, při níž se otevírá nebe, ať jste věřící, ateista, nebo mimozemšťan. Hudbu s velkým H. Deset procent strhávám čistě z profesních důvodů. Velmi mě bohužel ruší, když herci (v tomto případě oba hlavní představitelé) při hře na nástroj nemají synchronizované pohyby s hudbou kterou "hrají". Film Všechna jitra světa je inteligentní popularizací (to slovo nemám moc rád) barokní instrumentální hudby, neboli jednoho z mnoha druhů a poddruhů celku, který se všeobecně nazývá vážná hudba, a naznačuje, v čem její "vážnost" může z části spočívat. ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Krásný duchaplný snímek mužů, kteří byli obklopeni a zcela pohlceni genialitou hudby... :-) Umění hudby zachytí málokterý filmař takovým způsobem!!! ()

InJo 

všechny recenze uživatele

Na můj vkus snad až moc citlivý a intelektuálně laděný historicko-biografický snímek, při jehož opětovném sledování bych už asi hodně trpěl. Ale ty (slabší) čtyři hvězdy si určitě zaslouží. ()

eileen 

všechny recenze uživatele

Nalákána vysokým hodnocením zde jsem si s nadšením koupila a pustila tento film, ale jsem trpce zklamána. Film plný neskutečných žvástů a tak rozvleklý a o ničem. Navíc se nedá koukat na to, jak "skuteční virtuosové" drží nástroj jak prase kost (Colombe odmítá učit mladého Maraise, jelikož prý není hudebníkem, přitom mladý Depardieu jako jediný mužský představitel tam opravdu předvádí, že umí hrát) - to je opravdu k nepřečkání. Proč je kamera za každou cenu zabírá v detailu, když je to tak okaté, že to nikdy pořádně nedrželi v rukou? Kéž by už filmoví tvůrci pochopili, že točí-li filmy o muzikantech, měli by také muzikanty angažovat, nebo alespoň herce, kteří na ten daný nástroj někdy skutečně hráli. ()

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Překrásný film. Skvost. A nejedná se jenom o božskou hudbu. Každá scéna, každý pohyb, každý záchvěv struny je zde dokonale procítěný a vychutnaný. Málo slov, hloubka však nedozírná. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Snaživě dobové a posmutnělé jako hudba hraná na violu. Hlavní hrdina je podle mého vkusu až příliš velký umanutec, ale film se vidět dá. Nečekejte ale od něj, že vám pozdvihne náladu a rozveselí vás. ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Spousta nádherné barokní hudby a životopis jednoho z největších barokních hráčů na violu. Poté, co mu zemře žena, uzavře se se svými dcerami na svoje sídlo a odmítá se stýkat s lidmi. Jediný, kdo k němu na chvíli pronikne, je mladý, taletovaný violista, do kterého se zamiluje jedna z jeho dcer. Pak ale na hocha praskne, že hrál u dvora a učitel ho vyhodí. S jeho dcerou se pak stýkají tajně, ale pak ji opustí a začne kariéru ve Versailles. Dívka je z toho zoufalá a její otec zahořklý. ()

italka63 

všechny recenze uživatele

Mírně rozvleklejší film, u něhož je nutné splnit dvě podmínky -musíte mít rádi hudbu a Depardiea-což se dá splnit. Skladatel, který svou bolest promítl do hudby.... ()

Hamaradža 

všechny recenze uživatele

Archaickosť sa skrýva nielen v dobe, v ktorej sa príbeh odohráva, ale je aj pomerne sofistikovane implementovaná do jeho rozprávania. Jemná a sústredená réžia. ()

Reklama

Reklama