poster

Vepři a válečné lodě

  • Česko

    Prasata a válečné lodě

    (festivalový název)
  • Japonsko

    Buta to gunkan

  • Japonsko

    豚と軍艦

  • anglický

    Pigs and Battleships

  • anglický

    Hogs and Warships

Drama

Japonsko, 1961, 108 min

Režie:

Šóhei Imamura

Předloha:

Kazu Ócuka (kniha), Hisaši Jamano'uči (kniha)

Kamera:

Šinsaku Himeda
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • stub
    *****

    Relativně odlehčený Imamura, neuvěřitelně svěží a byť částečně postrádá pozdější syrovou intenzitu, v určitých ohledech je mi tento snímek snad ze všech nejmilejší. Artranovo srovnání s Kuroi Kawa je velmi na místě, a to nejen kvůli tématu, nýbrž i pro své pojetí, "váhovou třídu" a absurdní humor. Vynikající je obsazení (kromě zmíněných třeba Tetsuro Tamba nebo Taiji Tonoyama), určité rezervy má naopak střih (se kterým u Nikkatsu Imamuru vůbec nepotěšili). Mmch nejsem si jist, zda v Japonsku v době uvedení lidem docházelo, že název Pigs & Battleships je metaforou pro Japonce a Američany..(31.7.2009)

  • ScarPoul
    *****

    Piaty Imamurov film je spoločenskou kritikou na pozadí stretu západu a východu. Chudobné Japonsko a hlavne jeho mládež sa uchyľuje k prostitúcií alebo sa stáva členmi jakuzy. Takto sledujeme aj osudy dvojice hrdinov Kinta a Haruko, ktorý sa snažia nájsť svoje šťastie ale aj cestu k svojej úprimnej láske v časoch, kedy bláznivá naivnosť - žily sme šťastne dokým sme nepomreli, je pasé a ustupuje pragmatizmu a praktickosti. Imamura krásne rozvíja niekoľko motívov. Tie sa prepletajú, dopĺňajú a smerujú k skvelému finále prestrelky a úteku prasiat ulicami vychýrenej štvrti. Je to aj tragické, aj úsmevné, dokonca je v tom štipka nádeje. Natočené je to perfektne. Hlavne scény v daždi a v noci sú tak silno atmosférické, že som mal chvíľu dojem, že sa v obraze strácam( v tom dobrom slova zmysle). Doba, ktorá nebola príjemná, ale ktorú film značne romantizuje aj demistifikuje a zostáva po ňom dobrý pocit. Rezonuje to.(2.1.2020)

  • Artran
    *****

    Imamurův film je vedle Kobajašiho Černé řeky další kritickou analýzou dopadu rozmístění amerických základen v Japonsku. Mafie, prostituce a obchod s prasaty jako zástěrka černého trhu. Imamura tu sice ještě není tak vyhraněně jízlivý vůči animální podstatě člověka jako v jeho pozdějších filmech, ale i tak se tu už objevují jeho typické motivy. Záběr, ve kterém se míchají prasečí a lidské tváře je příznačný. Strhlo mě to - dávám 5.(17.6.2008)

  • inutihar
    ****

    Uřvanější než italské komedie. Ale to gradování absurdity až po závěrečnou smršť s prasaty ve vykřičené čtvrti mě dostalo. Spokojenost. Eigasai 2019.(20.3.2019)

  • toma.baza
    ***

    Kinta se stará o prasata a zároveň se stává členem místní jakuzy. To se nelíbí ani jeho otci, ani jeho přítelkyni Hiroku. To vše se odehrává v Japonsku, kde jsou stále rozmístění američtí vojáci. *** Nějak jsem se v tom ztrácel.(15.3.2006)