poster

Ve znamení štíra (festivalový název)

  • USA

    Scorpio Rising

Krátkometrážní / Experimentální

USA, 1964, 30 min

Režie:

Kenneth Anger

Kamera:

Kenneth Anger

Hudba:

David Raksin

Producenti:

Ernest D. Glucksman
(další profese)
  • kaylin
    **

    Bez té hudby by to byl jen sestřih, ale právě hudba z tohohle dělá to správné. Jenže ta hudba funguje i bez tohoto dlouhého klipu, na kterém ve skutečnosti nevidím nic tak zajímavého, kromě toho, že se snaží o kontroverzi, což se mu tak trochu daří. Tímhle způsobem je celkem snesitelné si tyhle parádní songy připomenout.(11.5.2015)

  • dwi
    **

    Díla Kennetha Angera, představitele amerického undergroundu 60. let, mě nechávají víceméně chladným a ani nejoceňovanější Scorpio Rising na tom nic nezměnil. Neustálé frenetické vyzdvihování tehdejších ikon - burácející motorka, nesmrtelné americké šlágry, mýty rebelanství v podobě Marlona Branda či Jamese Deana - jsou paralelně propojovány s ikonou křesťanství - Ježíšem - a se symbolem fanatického "sektářství" - Hitlerem, potažmo nacismem. Ironický nadhled, s kterým režisér důmyslně pracuje prostřednictvím montáže/rapidmontáže, je asi největším tahounem tohoto experimentu.(12.8.2004)

  • marta.parik
    ****

    V bezmála čtyřicetiminutové sekvenci, kde panuje absence děje, jsem se místy neorientoval. Co ale z tohoto snímku dělá kult experimentálních filmů je synchronizace hudební stránky, která je geniální, se scenériemi, kde nechybí nacisté, motorky a Ježíš. Film ve mě zanechal pozoruhodný dojem, kdy se de facto nedokáži rozhodnout, zda jsem ztratil 40 cenných minut času svého života, nebo viděl film, bez kterého by má existence byla nesmyslná. Hodnotím čtyřmi hvězdami s tím, že mi něco chybělo, co nedokáži pojmenovat, k plnému hodnocení.(26.7.2019)

  • bubun
    *

    Film mj. o týpkovi, co do vysokých bot nenosí ponožky, má doma siamskou kočku a neni s nim vůbec sranda. Nuda. Asi jsem to nepochopila. Podle mého názoru mohl mít tenhle smínek kdysi hodnotu, ale teď nic nezbylo. V druhé polovině sledujeme převážně záběry z homovečírku, takže toho motorkaření tam taky moc neni. Krom toho, sdělení mi přišlo naopak velmi a zbytečně přímočaré a zjednodušené. Angerovi by měl někdo vysvětlit, že splácání všeho možného dohromady a rychlé střihy z jeho filmů ještě nedělaj umělecká díla. Nebo díla. Z toho fakt dostávám tak akorát Anger.(5.5.2013)

  • Anderton
    ***

    Komentovať a hodnotiť experimentálne krátkometrážne filmy nie je jednoduché a vlastne to nemá ani valný význam. Anger reaguje jednotlivými scénami na svoju dobu, ktorá mi je vzdialená časovo aj emocionálne a tak ma nemal čím osloviť. Experimentálne filmy nemajú klasickú filmovú stavbu a tak na nejaké emócie a katarzie môžeme zabudnúť. Mali by sa hodnotiť pomocou iných kritérií, ako je hviezdičkové hodnotenie.(26.6.2012)