Reklama

Reklama

Pohádka

(festivalový název)
Trailer
Fantasy / Experimentální
Rusko / Belgie, 2022, 78 min

Obsahy(1)

Stalin, Hitler, Mussolini a Churchill se potkávají v pekle, ale namířeno mají do ráje. Komu z nich se podaří projít branou, za níž je ukryt Bůh? Zní to sice jako vtip, ale je to Pohádka a zároveň nejexperimentálnější a nejradikálnější film Alexandra Sokurova, kterým symbolicky uzavírá svou režijní tvorbu. Uhrančivá výpověď o podobách zla je komponována z dokumentárních záběrů, autorského komentáře a skutečných projevů těchto tvůrců moderních světových dějin. (Letní filmová škola)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (6)

WillBlake 

všechny recenze uživatele

"Everything will be forgotten and it will start over." Něco tak provokujícího a silného už jsem dlouho neviděl. Sokurov je zpátky (ale spíš nikdy neodešel) a z útrob limba podává vizuálně i zvukově uhrančivou výpověď o podobách zla. Zpracovávám to… ()

Raf 

všechny recenze uživatele

Film se zaobírá novou, vizuálně podmanivou, bohužel pro mě osobně stále jen kusou formou čtyřmi pro mnohé nejmocnějšími (bohužel) a nejcharismatičtějšími (bohužel) státníky 20. století. Stalin, Mussoliny, Hitler a Churchill klepají na Nebeskou bránu a čekají, zda budou Bohem vpuštěni dále. Mezi tím spolu vedou kusé dialogy. Jedná se o experimentální fantaskní pohádku pro dospělé nahlížející Zlo skrze dokumentární záběry a reálné projevy těchto svým dosahem obludných velikánů své doby (vyjma Churchilla, který zde působí jako jakýsi protipól). Excelentně a velmi originálně uchopený vizuál snímku, odvaha s jakou autor k věci přistupuje a dokumentární background potěší a někoho možná dokonce nadchne. Chybějící propracovanější dialogy a chatrná dějová linka nicméně zamrzí . . . Veškerý slibný potenciál filmu tak nenávratně mizí v hluboké jámě zapomnění. ()

Reklama

rivah 

všechny recenze uživatele

Zhlédnut záznam zahrnující úvod, celý film a následnou diskusi odborníků se Sokurovem, v celkové délce 2h25minut...Děj se odehrává v šedém, černobílém pekle zaplněném mlhami, monstrózními předměty, ruinami a ohromnými vraty do ráje, které se na okamžik pootevřou a lze tam zahlédnout Napoleona a uslyšet hlas Boha. V pekle leží taky Kristus, naříká, že ho bolí celé tělo a nehýbe se. Stalin také vstává z hrobu a stěžuje si, že je celý oteklý. Všichni čtyři, Stalin, Hitler, Churchill a Mussolini se pomalu pohybují, vytvořeni z různých skutečných dokumentárních záznamů (toto sestavit muselo být nadmíru pracné), oblečeni v rozličných oblecích i uniformách, Hitler mluví německy, Mussolini italsky, Stalin gruzínsky a Churchill anglicky. Sledujeme záznamy jejich zlomků řeči mluvené k sobě i navzájem. Zpočátku vidíme jednotlivé osobnosti, uprostřed díla se ozve změť různých pochodů a hudeb a uprostřed se vlní jakási masa, patrně lidí, v poslední části vidíme současně jednu osobnost několikrát, různě oblečenou i naladěnou ve společnosti ostatních podobně koncipovaných. Na chvíli se vrata ráje otevřou a bůh promlouvá k Churchillovi, že ho přijme a ostatní ponechá v pekle, avšak v dalším se Churchill pohybuje mezi ostatními.Na chvíli se pohybují na konstrukci podobnou Leninovu mauzoleu. A taky jsou u chatrného větrného mlýna, který se nakonec rozpadne.Do všeho toho chmurného prosvítá karnevalovost. A přitom si všichni stěžují, že tam něco páchne... Velkolepý experiment, doplněný diskusí na takové úrovni, jaká u nás snad není možná.... Údajně jde o Sokurovovo poslední dílo. Film byl k promítání v Rusku zakázán, ale celý záznam je na youtube s ruskými titulky./zasvěcený komentář na meduza.io viz IMDb/(max.90%) ()

TondaCer 

všechny recenze uživatele

Na první pohled film ohromí. Vizuál je dech beroucí a před ním smekám. Bohužel toto nadšení brzo vyprchá a člověk se začne dožadovat i nějakého děje a ten se prostě nedostaví. Snímek nikam nesměřuje a postupně začne fakt hodně nudit. Má to sice několik výborných momentů, ale nemůžu se zbavit dojmu, že jde o nesmírně nevyužitý potenciál. Je to vážně škoda, moc jsem se na ten film těšil, ale velmi nerad musím říct, že jde asi o největší zklamání na LFŠ. 50% ()

garmon 

všechny recenze uživatele

Nejexperimentálnější a nejradikálnější? Je to animák využívající deep fake. Vizuálem to tak trochu připomíná Na kometě anebo lépe Alois Nebel; ještěže k tomu nehráli Chinaski anebo vím já... Scénář působí jak od Cimrmanů, nechtěná parodie – rozehrávání situací připomíná dětské osvojování si rolí v dramatickém kroužku: „Hitlere, Hitlere, tys to ale pokazil..." „A co ty, Churchille, ty si myslíš, že když‘s vyhrál v Africe, tak můžeš udílet lekce?" Atd. Pěkné je vlnění davu, celá ta scéna; u Sokurova jsem ale tahle mlžení a vlnění viděl už organičtěji zapojená. Zmnožení osob bylo nabíledni, to mě neoslnilo. Taktéž zvuková stopa – všechny ty ozvěny – už slyšeno. Řešení tenhle nepříběh u Sokurova navíc nemá, končí to do ztracena. Politické umění… Možná kdyby našel řešení příběhu ve vlastním postoji k Putinovi? Sokurov ho před únorem 2022 osobně kritizoval za nezvládání situací v bývalých satelitech SSSR (https://www.youtube.com/watch?v=hH_wMIfQ5-o&t=1023s). narativ ale byl: „vždyť o ně takhle přijdeme..." Trochu mi proznívá, že to, že Sokurov podle některých "nepotřebuje nic sdělovat" způsobuje v jeho filmech nejen převahu formy nad obsahem, ale občas taky totální vymizení étosu – zbývají truismy a banálnost výrazu. ()

Galerie (27)

Reklama

Reklama