Originální satirická komedie o rodinném pohřbu stála u zrodu režisérova renomé a dodnes je považována za jeden z vrcholů jeho tvorby. Úspěšnému televiznímu herci neočekávaně zemře tchán a jemu se tak poprvé v životě dostane čestné povinnosti vystrojit pohřeb. Maestro se snaží nečekané role zhostit co možná profesionálně, nicméně s některými situacemi ani odborná literatura, ani instruktážní rychlokurzy nepočítají...(Eiga-sai)
Komentáře uživatelů k filmu (3)
FAxPR
s klidným srdcem tohle můžu nazvat skvělým "hořko/sladkým" filmem. nedá se srovnávat s českými paskvily.(18.5.2010)
GigaPudding
Tak trochu ulítlá komedie o tragické události v rodině, kdy zemře tchán hlavního hrdiny a je nutno zařídit jeho pohřeb. Sem tam je to vtipné, ale dost často je to i takové nemístné až trapné, zvlášť když člověk ví, že pohřební černé komedie se dají dělat i mnohem líp. V tomhle filmu to na mě teda moc nefungovalo, ale zase úplná hloupost to taky nebyla, tak to asi necháme na té trojce, protože přinejmenším se z toho teda člověk dozví, jak japonské pohřby vypadají a mezi těmi ujetými částmi filmu vynikají i docela jímavé a vážné části příběhu, i když to jsou většinou jen krátké scénky. Spíš teda že se člověk dozví jak vypadají součásti toho rituálu, protože upřímně doufám, že běžný pohřeb tam není takhle na hlavu jak celý jeho proces a účastníci v tomto filmu.(22.5.2011)
Renesco
Film velmi detailně rekonstruuje jednotlivé po sobě jdoucí fáze třídenního procesu buddhistického pohřbu. Jelikož buddhistická tradice pojímá zesnulého člověka jako poutníka, vyznívá 'Pohřeb' jako kuriózní road movie, v němž je hlavním hrdinou nebožtík, s nímž během různých obřadů přicházejí do styku stále nové a nové postavy (ukladači do rakve, kněží, příbuzní, sousedé, spalovač v krematoriu). V myriádě mikropříběhů postav dochází k potvrzení identity moderního Japonska skrze konfrontace mezi polaritami komického a tragického (humor a všudypřítomné projevy života, který „jde dál“ navzdory pozadí smutné situace), či ortodoxního a arbitrárního (děda nejprve nahlas, a poté formou gestikulace v zadním plánu stále přemýšlí, zdali je zesnulý umístěn dle staré tradice tváří k západu, zatímco ostatním je to jedno a snaží se jej přesvědčit, že je vše v pořádku). Oproti nepřekvapivě oscarovému dojáku 'Průvodce' (2008), v němž humor vychází spíše z manipulací s bezbrannými zesnulými, anebo z pojetí pohřební služby jako svérázné firmy, 'Pohřeb' představuje mnohem etičtější i optimističtější pohled na funerální i všednodenní aspekty v japonské kultuře.(18.6.2011)