Reklama

Reklama

Päťnásťročná Terezka sa učí za krajčírku. Chudobná paneláková štvrť jej nedáva nádej na šťastnú budúcnosť, no ona aj tak sníva o kariére módnej návrhárky. Doma však pre svoje sny veľa podpory nenachádza. Otec sa len málokedy odtrhne od fľašky a matka sama len ťažko zvláda prácu, starostlivosť o rodinu a domácnosť. Terezka sa preto upne na skúsenejšiu spolužiačku Renatu. Spoločne si poza školu užívajú cigarety, alkohol, i prvé erotické kontakty s dospievajúcimi chlapcami. V panelákovej džungli sa Terezkin detský a naivný pohľad na svet rýchlo mení. Pochopí, že jedinou obranou pred krutosťou môže byť tiež len krutosť. Film režiséra Roberta Glińskeho poskytuje takmer dokumentaristický pohľad na životné šance detí dospievajúcich v neradostnom prostredí postsocialistickej mestskej periférie. (RTVS)

(více)

Recenze (56)

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Dost otřesné. Po pravdě řečeno, bych něco takového zrovna od polského filmu nečekal. Vynikající jako kvalitní, značně objektivní dokument vysoké vypovídací kvality. Především při zachování naprosté absence přislizlostí všeho druhu a byť jen náznaků "populismu" (I tomu invalidnímu příběhu jsem uvěřil do písmene.) ()

dwi 

všechny recenze uživatele

Tempo příběhu je situováno do sociálně slabšího prostředí polského sídliště, které stejně jako jiná skrývají potencionální nástrahy. Hlavní hrdinkou je obyčejná dívka Terezka se svými touhami a sny o módní návrhářce. Zůstává ale především u snů. Neutišené prostředí (otec alkoholik, vliv nových kamarádů, vzpurnost sebe sama) volí pro Terezku jinou cestu. Impuls přichází s příchodem na místní učiliště, kde poznává novou kamarádku. První cigarety, krádeže i sexuální "zkušenosti" na sebe nenechávají dlouho čekat. Vyhrocenost situací se stupňuje, což je podtrženo ještě "syrově" černobílými barvami. Filmů o podobném tématu bylo natočeno spousty, nevýhodou tohoto zůstává absence hlubší myšlenky. Režisér udělal sice poměrně zajímavý (leč strohý) příběh o dívce, která se až příliš brzo stala "dospělou". Nic víc, nic míň. ()

Reklama

Lynn 

všechny recenze uživatele

Nemůžu si pomoct, ale tenhle film mě dostal. Velmi aktuální výpověď o odcizující šedi sídliště (tato šeď byla ještě umocněna tím, že film je černobílý) a dospívání v něm. Polská sídliště se jistě zas tak neliší od těch českých. Terezka v podání Aleksandry Gietner je komplikovaná živoucí postava a její přerod z nevinné malé holčičky ve zmatenou puberťačku, která se má stát dospělou ženou je fantasticky ztvárněn. Nedokážu přesně popsat čím, ale všechno v tomhle snímku je působivé a krutě pravdivé. Pro mě jeden z nejzajímavějších filmů za poslední rok. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Ahoj Terezko je jeden z mnoha smutných a depresivních filmů se sociální tématikou. Rodina, škola a kamarádi dokáží mít velký vliv a v tomhle případě to byl spíš ten negativní. Vzhledem k tomu, že Terezka zřejmě ve své nevinnosti připustila, aby na ní působil, dostala se do situace, kdy se z mladého člověka stane postupně psychicky velmi labilní jedinec. Nicméně jsem viděla s podobně laděnou tématikou emotivně silnější filmy, např. Somers Town, Malí kriminálníci, nebo Sviňky. A taky se přiznám, že roli Terezky zahrála Alexandra Gietner sice velmi dobře, ale mně nějak vizuálně nesedla. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Realistický, čb kamerou snímaný pád dívky Terezky vyrůstajicí v bezútěšném prostředí sociálně slabé rodiny na jednom Varšavském sídlišti. Při přechodu na nové učiliště se dostane pod špatný vliv kamarádky Renaty a zažívá první zkušenosti s alkoholem, cigaretama, krádežema, sexem a násilím. Doma taky velkou oporu nemá otec je nezaměstnaný alkoholik, matka otročí za pár šupů v místní továrně. Nebýt finále zůstane to jedním z mnoha snímků o dospívání, kterému ale schází silnější náboj. Ovšem závěr a hlavně výkon Aleksandry Gietner v roli Terezy stojí za pozornost. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (4)

  • Natáčanie filmu spočiatku sprevádzali produkčné ťažkosti. Scenár po dlhé štyri roky odmietali všetci producenti. Režisér sa rozhodol film realizovať na vlastnú päsť a doslova v podmienkach „no-budget". Presvedčil spolupracovníkov, aby pracovali bez honorára. Po niekoľkých dňoch sa natáčanie zaseklo na mŕtvom bode a všetko nasvedčovalo tomu, že nikdy nevznikne. Nakoniec sa však našiel producent a do projektu tiež vstúpila štátna televízia. Snímku sa nakoniec podarilo natočiť za normálnych produkčných podmienok. (Jello Biafra)
  • Predstaviteľky hlavných úloh Aleksandra Gietner (Tereska) a Karolina Sobczak (Renata) boli v dobe natáčania chovankyne detského domova. Gietnerová sa neskôr vrhla na šikmú plochu, keď v roku 2004 bola odsúdená za účasť na ozbrojenom prepadnutí a držanie amfetamínu. (Jello Biafra)
  • Ceny (výběr): Festival polských filmů 2001: Zlatý lev (Gliński), Cena kritiky, Cena diváků, Polské filmové ceny 2002: nejlepší film, scénář, režie, herec (Zamachowski). MFF Karlovy Vary 2001: Zvláštní cena poroty, Cena FIPRESCI, MFF Denver 2001: Cena Krzysztofa Kieslowského. [LFŠ 2010] (Jeremy.jk)

Reklama

Reklama