VOD (1)
Epizody(8)
-
La Gifle (E01)
-
Reines rivales (E02)
-
Le Choix d'une princesse (E03)
-
Reine de France (E04)
-
Reine rebelle (E05)
-
Deus ex machina (E06)
-
L'Autrichienne (E07)
-
Reine de coeur (E08)
Obsahy(2)
Byla příliš mladá na intriky evropské politiky, ale učila se rychle... Po diváckém úspěchu seriálu Marie Terezie mohou diváci sledovat osudy její slavné dcery Marie Antoinetty ve zbrusu novém seriálu. V pouhých čtrnácti letech byla Marie Antoinetta poslána svou matkou do Francie, aby se vdala za budoucího krále Ludvíka XVI. Sňatková politika Marie Terezie slavila úspěch, když na francouzský trůn v roce 1774 konečně usedl manžel Marie Antoinetty a její dcera se stala francouzskou královnou. Kdyby Marie Terezie tušila, jak tragicky skončí život její dcery... Ale ke gilotině první řada francouzského seriálu zdaleka „nesahá“. V osmi epizodách sledujeme cestu Marie Antoinetty z vídeňského dvora do Versailles, kde se postupně z nesmělé, téměř opovrhované dívky – dauphinky stala sebejistá francouzská královna. Její hlavní úkol, porodit královského dědice, však trval dlouhých devět let... Scénář k seriálu napsala Deborah Davisová (Favoritka) a „svou“ Marii Antoinettu pojala jako ženskou ikonu své doby. Režie se ujal Pete Travis, zkušený britský režisér. (Česká televize)
(více)Recenze (10)
8/8 Marie Antoinetta (1755-1793) byla vždycky takový rokokový bonbonek pro dramatiky, literáty i filmaře. Dcera Marie Terezie, která se stala francouzskou královnou a skončila na gilotině? Kdo by odolal? Takže se opravdu nebojím, že by někdy polevil zájem o romantizující popularizace životopisu právě této královny. Kdyby náhodou ano, vždycky jsou součástí příběhu madame de Pompadour a madame du Barry (výborná Gaia Weiss z Vikings). Současný seriál navazuje na zrození Versailles. Emilia Schüle v hlavní roli je naprostý miláček, skvělá herečka, která své kvality prokázala například v sáze Ku'damm. Výprava je pohádková, drama napsané tak, aby tomu současný divák rozuměl po emoční stránce. A to je asi tak všechno. Kdokoli, kdo si rád pustí cokoli z doby před Velkou francouzskou revolucí, může být spokojený, není potřeba se durdit nad tím, co všechno historicky neodpovídá. Ačkoli sama historie píše největší zvraty. Mysleli jste si, že černoch na dvoře Ludvíka XVI. je woke blbost? Najděte si životopis skladatele Chevaliera de Saint-Georgese (1745-1799). Filmy/seriály překypující opulentní nádherou a libertinskou morálkou jsou kategorie sama pro sebe. Je nový seriál lepší nebo horší, než předchozí příspěvky k subžánru? Rozhodně mu nedělá ostudu a směle ho můžeme zařadit po bok Les adieux à la reine (2012), Marie Antoinette (2006) nebo Marie Antoinette (1938). ()
Další z řady životopisů, které se snaží ukázat co nejvíc, ale ve výsledku neukazují vůbec nic. Popravdě jsem čekal minisérii, ale viditelně to mají tvůrci rozplánované na více řad, kdy mě ale stačila ta první a už vím, že dál pokračovat nebudu. První řada trpý klasickými neduhy, jako jsou nekvalitně napsané postavy či zbytečně rozvleklý a rozháraný děj, který nemá dostatečně kvalitní nosný celek. Plus si moc nedělám iluze o tom, jak moc historicky věrné to je... ()
Stačí tak málo gest, trapných gest, aby se člověk z diváka stal kritikem, stačí vteřina, aby bylo jasné, že tady někdo nechápe lidi, teda až na hvězdu protagonistku, ti ostatní jsou závistiví nebo jako leklé ryby. Stačí pár slov, aby byl trapas ještě umocněn, a ten smích a výsměch, ach jo. Stačí pár záběrů kamery, aby jeden jen vrtěl hlavou nad tou nabubřelou stupiditou, pár záběrů pochopit, že způsob vyprávění je zcela zcestný, že autoři mají pomýlený světonázor. Nakonec se ale jedná asi jen o smutný obraz reality. Ne tehdejší, ale te dnešní... ()
Do diskuze jsem na jaře napsal, že očekávám spíše ahistorickou podívanou. Dnešní umělci zkrátka nectí ani známá historická fakta (viz např. nová Sissi, Jáklův Jan Žižka) ani kvalitní literární předlohy (v případě Marie Antoinetty opět první možnost). Očekával jsem alespoň podívanou, tj. atraktivní a zábavný seriál (na příklad jako v případě třetího až pátého dílu série Marie Terezie, které mě navzdory některým ahistorismům a nesmyslům bavily), ale toho se mi dostalo jen v několika dílech, např. v prvních dvou téměř vůbec. Seriál bude pokračovat (minimálně) druhou řadou, protože první řada skončila událostmi roku 1780, tj. 13 let před popravou hlavní hrdinky. Kvůli zvědavosti a mé oblíbené německé herečce Emilii Schüle se budu dívat i na druhou řadu seriálu. ()
Marie Antoinetta jako dcera Marie Terezie byla dcerou, z níž musely chudákovi Mařce vstávat vlasy hrůzou na hlavě. Svobodomyslná Marie si chtěla především užívat a nebýt spoutaná konvencemi, což muselo být pro tehdejší Francii více než skandální. Pravda, neměla to vůbec lehké, ale sama si to taky neusnadňovala. Jak jsem jí z počátku fandil, postupně jsem nabyl dojmu, že jde o rozmazlenou, namyšlenou fiflenu, která hýří prostředky zatímco francouzský lid trpěl. To ji nakonec, zřejmě i po právu, dovedlo na popraviště. Právě stětí hlavy, jež bylo definitivní tečkou za jejím životem se v této sérii nenachází, takže předpokládám, že historický seriál bude mít své pokračování. Škoda, že víc než na život ve Francii samotné se tvůrci zaměřili na milostné pletky, sexuální ráz seriálu - zřejmě kvůli sledovanosti i mladších ročníků. Při četnosti skutečně důležitých událostí vykreslujících samotnou královnu a její okolí se mi zdá seriál příliš rozvleklý a určitě by snesl o díl, dva méně. ()
Povedená série. Jistě mnohem více respektuje historická data než charakteristiku postav nebo skutečný život na francouzském dvoře. Ani nedokážu posoudit, zda se přepychem interiérů, kostýmy nebo parukami blíží dobové realitě. Nicméně pro věrohodnost se na seriál nedívám, to si můžu dohledat dokument. Ale ta vizuálnost mě baví. Stejně tak hudební stránka, herečka v hlavní roli, kamera... A pak - seriál mě motivuje vygúglit si o Marii Antoinettě další informace. 75% ()
Obsahově i způsobem zpracování navazuje na nedávno odvysílanou sérii o životě Marie Terezie. Diváka ale přenáší do honosnějšího prostředí Francie. Děj zůstává stát ještě dlouho před osudovými okamžiky Velké Francouzské revoluce, ale zápletek k pobavení je připraveno dost. Osud hlavní hrdinky nebyl jednoduchý. Zpracování je opět odlehčené o politické tahanice a intriky na královském dvoře jsou ztvárněny velmi srozumitelně. Na každý díl jsem se těšil. A to i kvůli sympatickým představitelům jednotlivých postav. ()
Zaverecne shrnuti: serial stal na charismatickych postavach Lxv a Jii, jenze jejich charisna mozna bylo trosku prepisknuto, nebot kdyz oni ustoupili, serial vetsinou ztracel tempo. Postava MT po skonceni prvni epizody byla jaksi navic, stacili dopisy, prime vyobrazeni panovnice nedodalo zadnou pridanou hodnotu. Taktez Jii se objevoval jenom, aby v jednom dile zazaril, pak scenariste nevedeli, co si s nim. Jako na jednu stranu nemohl se mihnout v jednom dile jako Deux ex machina, bez kontextu, na druhou stranu v dejinach manzelstvi Lxvi a MA mel zrovna tuto ulohu, tezko mu vynyslet neco navic. Herecky ESch svym fenotypem proste nemohla verehodne vyjadrit 14 letou divku, velkej preslap castingu. Postupem zrani postavy se zvedla i duveryhodnost jejiho herectvi, ale pachut ze zacatku zustavala. Luis C sice dokazal vykreslit prerod nesmeleho podcenivaneho chlapce ve zraleho muze, ale stale tak nejak pusobil jako postava vedlejsi, ve stinu pozornosti divaka, a ne jako jedna ze dvou hlavnich, titulnich, ba primo klicovych postav. O charismatu Jamese P a Jonase B jsme se jiz zminili, dalsi herci ve vedlejsich rolich odvedli na svem prostoru minialne vyborny standard, ale do zapamatovatelne extra urovne se jiz nikdo nevesel. Celkove vsak si myslim, ze se jedna o zdarily serial 7.5/10. ()
Absolutně o ničem, tj. s historií to má společného jenom jména historických osobností. Oproti nedávno shlédnuté dva díly o madame de Pompadour - nebe a dudy. Nevím také, proč tento seriál je titulován jako francouzský, scénář a režie Velká Británie. ()
Z mojí strany se jedná o předběžné hodnocení. První epizoda relativně v pohodě, druhá už byla vyloženě nudná, neslaná nemastná. ()