poster

Tom Jones

  • anglický

    Tom Jones

Dobrodružný / Romantický / Komedie

Velká Británie, 1963, 128 min (Director's cut: 121 min)

  • Falko
    ***

    Romanticko-dobrodruzna jednohubka, ktora mala za ulohu hlavne pobavit svojim anglickym humorom, ktory z mojho pohladu moc nefungoval, pretoze som sa iba obcas pousmial. Prva polovica filmu ma skoro unudila k smrti, ta druha ma sice zacala trosku bavit, ale aj tam sa nasli nudne chvile. Normalne su pre mna aj 3 hviezdicky prilis vela na takyto film, ale za tych par usmevnych zaberov davam teda aj tu tretiu. Preto nechapem Akademiu Oscarov, ze dokazala tento film ocenit Oscarom za najlepsi film roka pred legendarnou KLEOPATROU (1963) s Elizabeth Taylor, ktora bola tiez nominovana v tej istej kategorii. Tom Jones dostal Oscara aj v kategoriach rezia, hudba a scenar. Zo siestich nominacii bolo nominovanych 5 hercov a hereciek. Hercovi za hlavnu ulohu Albertovi Finneymu vyfukol Oscara Sidney Poitier za usmevnu dramu POLNI LILIE (1963), dalej herec za vedlajsiu ulohu Hugh Griffith tiez nemal stastie, pretoze v tej kategorii si Oscara prevzal Melvyn Douglas za westernovu dramu HUD (1963) a ani jedna z troch nominovanych hereciek v kategorii za vedlajsiu ulohu Diane Cilento, Edith Evans a Joyce Redman nemali stastie, pretoze si sosku prevzala Margaret Rutheford za dramu VLIVNI LIDE (1963)... 30.06.2010 ________ Albert Finney - (Tom Jones) +++ Susannah York - (Sophie Westernová) +++ Hugh Griffith - (Western) +++ Edith Evans - (Slečna Westernová) +++ Joan Greenwood - (Lady Bellastonová) +++ Diane Cilento - (Molly Seagrimová) +++ George Devine - (Allworthy) +++ David Tomlinson - (Lord Fellamar) +++ Joyce Redman - (Pani Watersová / Jenny Jonesová) +++ George A. Cooper - (Fitzpatrick) +++ David Warner - (Blifil) +++ Hudba: John Addison +++(30.6.2010)

  • L_O_U_S
    **

    Nedávno jsem přelouskal Fieldingovu předlohu a když jsem se dnes rozhodoval, co udělám s volným časem, filmová verze pro mě byla jasná volba. Jasně, člověk nesmí čekat, že to bude úplně podle knihy, ale když děláte adaptace poctivě, lidé to ocení. Občas jsem se i zasmál, ani ta svižnost tomu až na pár momentů neškodila, ale tak nějak jsem si k tomu nedokázal najít cestu. Zážitek mi navíc kazil příšerný laciný dabing MGM. Proboha, toho žoviálního mečátora Terše už nikdy nezaměstnávejte, jeho hlas dokáže spolehlivě zkazit každý film. (1 166.)(21.1.2017)

  • Radek99
    ****

    Patrně nejsem jediný, kdo ve filmu Tonyho Richardsona spatřuje jakousi vnitřní spojitost s duchem filmů legendárního uměleckého sdružení Monty Python... A to nejen v britském pojetí komiky, satirickém rastru relativizace morálních norem, ale třeba i v nepřehlédnutelném sklonu zjevovat minulost v naturalistických scénách jako dobu obžerství, smilnění, záliby ve veřejných popravách, krutosti (srovnej kupříkladu s Monty Pythonovským vykreslením středověku ve Žvahlavovi), poměrně chaotickém uspořádání příběhu, častém vystoupení herců ze svých rolí dívajících se a hovořících přímo do kamery atd. Dá se usuzovat, že taková podobnost tkví hlavně ve sdílení ,,britskosti" a tamní neobvykle silné míry nadsázky, která dělá britský smysl pro humorno jedinečným a nezaměnitelným... Škoda jen přehnané délky stopáže, být tahle adaptace románu Henryho Fieldinga o takových dvacet minut kratší, byla by dokonalou britskou odpovědí legendárnímu francouzskému románu Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti (tedy filmovému Valmontovi Miloše Formana)...(6.7.2009)

  • Djkoma
    ***

    Další oscarový snímek, u kterého to ocenění příliš nechápu. Podobnost Toma Jonese a třeba Začněte revoluci bez nás je zarážející, ale v mnoha právě Tom Jones druhý zmíněný film předhání. Vypravěč působí dobře, humor tu není špatný, Albert Finney rozhodně hraje, jak může, ale celé je to příliš okatě zaškatulkované. Film působí příjemně, ale nic víc. Nezapomenutelné momenty nebo vizuální dokonalost? Nic takového, prostě obyčejný film, který pobaví. Taková taškařice z prostředí staré Anglie se všemi jejími zvyky a zákony. Styl vyprávění je jeden z mých oblíbených, ale zde mě tolik nezaujal i přes několik příjemných vtípků... Avšak Oscarové nejen za film, ale i režii? Na zamyšlení...(18.7.2009)

  • Frajer42
    ***

    Veselá anglická pohádka, přičemž slovo ,,anglická" bych minimálně ještě jednou rád zdůraznil. Všude jsou angličtí herci, anglický humor, dokonce se i smilní po anglicky. Vlastně se nesmilní, respektive se smilní, ale režisér byl k nám bigotním jedincům natolik schovívavý, že veškeré scénky, které by mohly člověka pobuřovat včas přerušil a průvodce filmem na to nezapomněl upozornit, abychom to ve výsledném hodnocení přičetli filmu k dobru. Jedná se o pohádku o jednom hrozně hodném a dobrosrdečném chlapci, který ošukal, pardon osouložil, naprosto všechno, co spatřil a co mělo vaginu. Chvíli nás režisér nechal myslet si, že i vlastní matku, tedy myslím tu jeho, Tomovu, nikoli režisérovu. On se ovšem choval jinak, než vysoce postavená smetánka kolem něj, tudíž byl hrdinou. Ten oscar mi zde totálně nesedí. Nechci říct, že byl film tak špatný. To vůbec ne. Ale když tak člověk viděl všechny oscarové snímky novější i ty starší, tak nemohl nezaregistrovat uhlazenost těch ostatních. Tento mi připadal, že byl splácán hrozně narychlo lehkou režisérskou rukou alá natočme tu scénku, než Hugh Griffith vystřízliví. Znám pár přátel, kteří řídí lépe opilí než střízliví, ale že to platí i o herectví, to jsem netušil. Nemohl bych klidně spát, kdybych neopozornil na scénku, která měla působit tak, že se splašil kůň. Nevím, jestli nebyl čas a nebo prostě nikoho nenapadlo nic chytřejšího než stát na místě a třepat kamerou. To vypadalo tedy super přirozeně. Naopak maximálně autentická byla scánka, když se totálně ožralý Hugh Griffith pokusil nasednout na koně, přičemž spadli oba. Průvodce filmem dodal něco ve smyslu: ,,Ani výborný jezdec nemůže řídit po flaštičce". On se o veškerý humor stará právě průvodce, když po fádní scénce pronese nějaký kec. Veškerá tahle nefilmovost je pro film přínosem a já ho musím zařadit do škatulky těch povedenějších, tedy co se akademicky oceněných filmů týče. Lepší 3*.(7.8.2013)

  • - I půl století po uvedení filmu se jedná o jediný film, který získal 3 nominace v kategorii nejlepší herečka ve vedlejší roli. Nominovány byly Diane Cilento, Edith Evans a Joyce Redman. Oscara v roce 1963 nicméně obdržela Margaret Rutheford za film Vlivní lidé (1963). (MrCreosote)

  • - Lynn Redgrave v tomto filmu debutovala. (Pumiiix)

  • - Hugh Griffith byl po většinu natáčení opilý. Scéna, při které na něj spadne kůň, nebyla naplánovaná a členové štábu potácejícímu se herci museli ihned přispěchat na pomoc. (MrCreosote)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace