Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Původní komická opera s podtitulem „Hladový je vždycky smutný, nacpat bříško, to je nutný“... V jedné nejmenované české vísce se místní sousedská komunita chystá na každoroční oslavu příchodu jara. Zima byla tuhá, zásoby jídla téměř došly. Přesto se rituál slunovratu musí dodržet, a to již tradičně – uspořádáním domácí zabijačky, kdy se vykrmené prasátko zabije a zpracuje na pochutiny tak dokonale, že nezbydou ani kopýtka. Ale každá zabíjačka potřebuje Řezníka – a ten nakonec přijíždí. Je z jiného kraje, a proto nemá tušení o tom, jak to u nás na vsi chodí. Jiný kraj, jiný mrav, řeklo by se... Svérázný a osobitý příspěvek k „národním“ operám v době, kdy národní opery již dávno ztratily svůj původní emancipační smysl. Jaký smysl tedy opera má? A jaký smysl má národ? Divadelní performance Jiřího Havelky a divadla Vosto5 ke končícímu českému předsednictví v Radě Evropské unie. Přímý přenos z Národního muzea v režii Víta Bělohradského. (Česká televize)

(více)

Recenze (4)

Amonasr 

všechny recenze uživatele

Tato komická opera Ivana Achera se hodně vymyká běžné představě o operním žánru a svým pojetím tak může být přístupná mnohem širšímu publiku, než je jen to obvyklé operní. Naopak konzervativního operního diváka ze stejného důvodu nemusí uspokojit, a to nejen kvůli své "lidovosti", na kterou se často odkazují i dechovkové hudební motivy, kterýžto žánr je dnes možná ještě méně v široké veřejnosti populární než ten operní. Nicméně soudě podle bouřlivě vstřícné reakce publika v Národním muzeu se zdá, že až absurdně komická nadsázka v poněkud morbidním libretu i v hudbě  byla dobrou trefou tvůrců i interpretů a padla na úrodnou půdu. Šťastná byla zejména volba Vladimíra Chmela pro roli řezníka, který se jí výborně zhostil nejen pěvecky, ale i herecky, kvalitní výkony  podávali ovšem i ostatní sólisté a sbor. Příjemné osvěžení v České televizi, která jen nepochopitelně opět nedokázala divákům u obrazovek zprostředkovat titulky, které se přitom divákům v sále promítaly. Naštěstí ale byla dikce zpěváků tentokrát do té míry srozumitelná, že to posluchačský zážitek neovlivnilo až tak dramaticky negativně, jako třeba při nedávném přenosu Borise Godunova z La Scaly. ()

bohemia_regent 

všechny recenze uživatele

V titulcích pořadu uvedeno: název Zabijačka aneb Hladový je vždycky smutný, nacpat bříško, to je nutný, původní komická opera o třech dějstvích; režie Vít Bělohradský; divadelní režie Jiří Havelka, Veronika Loulová. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Jak zmiňuje Amonasr pode mnou. Je škoda, že Čt nepředala titulky i na obrazovky. Já jsem něco slyšel, ale něco bohužel ne a to je u mě vcelku zásadní důvod, proč nemám operu zrovna v lásce. Hned jak jsem ale zjistil, že jde o počin Vosto5 bylo mi jasné, že nepůjde jen tak o ledaco. Secvičit operu o zabijačce, navíc ke končícímu předsednictví Česka EU, když zrovna Evropská unie nám zabijačku chtěla zakázat, to je vskutku originální věc. Byly zde vtipné momenty, ne že ne, včetně hudebních textů. Ale taky jsem pozoroval na některých divácích, že chvílemi tápou, co vlastně chtěl básník říct. Možná byl potlesk bouřlivý, ale na tvářích to dlouho vypadalo všelijak. ()

Benigni 

všechny recenze uživatele

Místy velmi vtipné a hudebně celkem zajímavě pojaté představení. Je v tom holt něco "českého" a funguje to dobře. ()

Reklama

Reklama