poster

Stalo se jedné noci

  • USA

    It Happened One Night

Dobrodružný / Romantický / Komedie

USA, 1934, 105 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • swed
    ****

    Jeden čas jsem uvažoval o udělení maxima, ale nakonec jsem odolal. Důvodem byl námět, který je na celém filmu nejslabší - v podstatě za 5 minut víte, jak to celé skončí. Stalo se jedné noci mně tento nedostatek vynahradilo výborným hereckým obsazením (sarkastický Gable vs. spratek Colbertová), na kterém stojí úspěch a obliba filmu. Pokud jsou oba dva spolu na plátně, je o zábavu postaráno. Většina filmu je vlastně výbornou roadmovie, která má spád a nenudí. Jakmile však vyprávění tento žánr opustí (či ústřední herecké duo rozdělí), celý film ztrácí energii a nápad, což je patrné především v posledních desítkách minut. 8/10(2.9.2009)

  • IQ Tiqe
    *****

    Proč dávám plný počet, byť si myslím, že na něj film nemá? Protože je pro mě první svého druhu, vzor romantickým komediím, kde ona uteče, potká jeho, nemají se rádi, nakonec se zamilují, ona uteče jinému od oltáře - zkrátka je zde k vidění celé škála prvků, které jsou téměř v každé romantické komedii. Ještě stojí za zmínku, že zpočátku jsem se bál příliš velké podpobnosti s Prázdninami v Římě, ale děj se postupně začal ubírat jiným směrem.(13.4.2009)

  • lamps
    ****

    Prapředek všech kýčovitých hollywoodských romancí, který ale nějakým zázrakem není sám kýčovitý ani trošku a navzdory jednoduchému příběhu pojal tolik originality a pozitivního milostného náboje, že se mu jen málokterý následník dokáže vyrovnat. A hlavními viníky jsou jednak dva úžasní hlavní hrdinové, mezi kterými to díky jejich chytře znázorněné odlišnosti perfektně jiskří, jednak zlaté režijní ručičky Franka Capry, které nejenže udržují prvoplánovou sentimentalitu dokonale na uzdě, ale také posouvají vývoj zábavného Peterova a Ellienina vztahu do zcela uvěřitelné a přirozené polohy. Závěr mě sice lehce zklamal, neboť emocionální vrchol filmu se odehrál cca deset minut před pravým happyendem, který byl navíc až překvapivě zapomenutelný, ale ruku na srdce, v dějinách svého sladkého žánru, převážně definovaného oblíbenými konvencemi a neustále se recyklujícími motivy, je Stalo se jedné noci přímo oslňujícím a trvalým zjevením... 85%(7.12.2015)

  • Jara.Cimrman.jr
    ****

    Má ho ráda, nemá ji rád, nemá ho ráda, má ji rád, nemají se rádi, ale stejně to krásně skončí. A hlavně je přitom sranda, neboť Clark Gable si svého světáckého pisálka opravdu vychutnal. Nejsem sice žádným znalcem v oboru zrodu romantické komedie, ale tohle je určitě jedna z prvních a pokud ne, tak jedna z prvních povedených a ještě k tomu mluvících. Mám sice jisté výhradu ke vzhledu Claudette Colbert, ale kdysi patrně ideál krásy vypadal poněkud pomuchlaněji než dnes. Přesto díky za tu filmařskou radost a špetku naivně radostného optimismus.(22.1.2014)

  • rikitiki
    *****

    Capra jako obvykle naivní a jako vždy působivý. Prostě to uměl. Klasickou ukázkou jeho režie je podle mě scéna, kdy celý autobus pospolitě zpívá, baví se a v té chvíli se lidé, kteří se neznají a jen náhodnou jedou spolu, najednou propojí do přátelského, byť prchavého společenství. Pak se dá uvěřit náhlé starosti všech o ženu, která z hladu omdlela i tomu, že jí Ellen dá všechny peníze, co mají a Peter se tomu ani moc nebrání.____ Film je pravzorem stovek pozdějších romantických snímků, které ale většinou tomuto prastarému nesahají ani po kotníky (s čestnými výjimkami jako jsou například Prázdniny v Římě). ____ Jednoduchý příběh má mocnou oporu v hereckých výkonech a především dialozích ústřední dvojice, která si ze sebe většinu společné cesty utahuje, což jim nebrání věrohodně zahrát i cudně vášnivé scény (Gablův "striptýz", chvíle kdy ji na seně jen s velkým přemáháním nepolíbí). ____ Takový film by dnes nebylo možné natočit, podle současného pohledu je to totiž genderově zcela špatně. Gable i Colbertová jsou prototypy muže a ženy, jak je už téměř nepřípustné je zobrazovat. Ona náladová, nelogická, zhýčkaná a roztomilá, on ironický, mužný, rázně jednající a starostlivý. Ellen ho baví svou dětinskostí a rozmary, Peter se o ni dospěle pečuje a tahá ji z průšvihů (a dokonce jí i zapíná knoflíky na svetříku). Je chlapem, o kterého se dá opřít, ale je zároveň tím, kdo vše řídí a určuje, což ona bez výhrad akceptuje. S drobnou poznámkou pod čarou, kterou si Peter neuvědomí, Ellen ho dokáže (řekněme "ženskými zbraněmi") nenápadně vmanipulovat, kde ho chce mít.____ Není to partnerství ve smyslu "budeme o všem rozhodovat společně", ale vztah založený na přijetí ženské a mužské role. Pokud je takový muž zahraný C. Gablem, působí to hodně přitažlivě. Zvlášť když to celou dobu hraje tak, že je přímo hmatatelné, jak ho štve, že se o tu dívku nedokáže postarat tak, jak by chtěl. ___ Znepokojující je ale Peterův zjevný sklon k řešení konfliktů násilím (výhružky, napřahování ruky a plácnutí na zadek). To je důvod, proč už se ke klasickému nastavení rolí nikdy nevracet. /29. 12. 12./(30.12.2012)

  • - Film byl v roce 2008 zařazen Americkou filmovou institucí v kategorii romantická komedie na 3. příčku. (TheDude)

  • - První film, který získal tzv. grandslam (5 nejvýznamnějších Oscarů: nejlepší film, režie, scénář, mužský i ženský herecký výkon v hlavní roli). (Kulmon)

  • - Herec Robert Montgomery měl původně hrát hlavní roli, ale odmítl se tím, že jde o "nejhorší scénář, co kdy viděl". (Terva)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace