poster

Jednoruký šermíř

  • Hong Kong

    Du bei dao

  • Hong Kong

    獨臂刀

  • anglický

    One-Armed Swordsman

Akční / Drama

Hong Kong, 1967, 111 min

  • kitano
    *****

    Nadherny hrdinsky opus o dnes uz legendarnom jednorukom sermiarovi. Neviem nad cim sa mam rozplyvat prv. Ci nad hrdinskym pribehom, ci nad skvelym hrdinom, hudbou, ci vizualom...proste laska na prvy pohlad :). Mozno by sa dala kritizovat choreogrfia, ale verte mi, o to tu vobec nejde Spravi vas stastnymi uz len to, ked Yu Wang vytiahne svoj zlomeny mec a tvrdym pohladom sa zahladi do oci nepriatela. Skutocne. Chang Cheh bol velikan svetovych proporcii a ja sa uz tesim na dalsie poklady, ktore sa ukrivaju v jeho filmografii (Ps.: V malej role potesi mladucky Lau-Kar Leung). (10/10)(31.3.2008)

  • TERRORDROME
    *

    No, údajne slávny, priam legendárny kung-fu snímok, v skutočnosti len strašne naťahovaná a zúfalo neakčná nuda. Hlavný hrdina príde dosť blbým spôsobom o ruku, ale nevzdá sa a začne trénovať so svojim zlomeným mečom po zavraždenom otcovi. Jeho tréning však vyzerá asi tak, že sa kukne do nejakej napoli spálenej kung-fu príručky a v ďalšej scéne potom zotne strom holou rukou. Popri nekonečnom prívale dialógov občas dôjde aj na nejakú tú akciu nevalnej úrovne pri ktorej vyzerajú všetci akoby mali len jednu ruku. Teda okrem zloduchov ktorí prišli s prevratnou bojovou technikou keď zistili že zatiaľ čo v jednej ruke držia meč ( respektíve dáku kovovú čertovinu ), v druhej môžu mať dýku! Tento neuveriteľný objav im zaisťuje absolútnu nepremožiteľnosť a protivníci len čučia v nemom úžase ako je čosi také možné. Samozrejme napokon im jednoruký šermiar ukáže kto je tu Boss a oni potupne zhynú. Nie je to vôbec zábavné ani nijaké iné a jediné čo sa dá paradoxne pochváliť je že sa celý film odohráva takmer výhradne v štúdiových kulisách predstavujúcich prírodu a tie sú veľmi pekné a štýlové. Inak je to fakt blbé aj keď má hrdina naozaj veľkú charizmu.(6.5.2012)

  • Flipnic
    *

    Možná je toto klasika klasik, možná tento film doslova "udělal" herce jménem Wang Yu, možná byl film tak úspěšný, že se dočkal několika pokračování a jednoho crossoveru se Zatoichim, ale pro mne je to prostě stará nudná, špatně udělaná blbost, u které jsem se jen strašně nudil... Scénář a děj zde v podstatě není, nic hlubšího ani zajímavějšího. Ale to u těchto filmů je tradiční. Vše se odehrává v klasických, tolikrát viděných, jen kulisami přeskládaných hongkongských ateliérech. To má přiznám se ještě docela svoje kouzlo. No ale jinak co se ve filmu děje, nebo spíš neděje, to je hrůza ... Ono se zde vlastně vůbec nic neděje!! Například trénink jednorukého hrdiny - není vlastně vidět, párkrát koukne do staré knížky a mávne mečem, choreografie soubojů - příšerná a špatná!! Vzhledem k tomu, že na tomto filmy tohoto stylu stály a padaly, tento naprosto padá do propadliště dějin a nemá podle mne u běžné populace, ani mnoha zarytých nadšenců do filmového martial arts, vůbec šanci. Tady se nepoužívá ani kung-fu, nechápu, co je to za styl, co zde postavy používají. Jakési přehazování, hypání do sebe jak děti ve škole ... no divné prostě. Ale jinak se bojuje většinou zbraněmi a to je ta stejná hrůza. Souboje jsou bolestivě pomalé, všechno je takové "jako by", krev je klasicky světlá jak barva na plot kolem zahrady, žádné drsnější záběry... Jedná se o nudnou a plochou blbost, která ničím nevyniká a svůj úspěch si získala zcela nezaslouženě. Jedinný, kdo zde skutečně stojí za zmínku, je kontroverzní martial arts herec Wang Yu, který je skutečně neuvěřitelně charismatický, má něco do sebe a je na něm vidět že jako jedinný opravdu něco umí a převyšuje tím ostatní ... Tenhle chlubílek a kontroverzní hvězdička, která ze sebe později dělala druhého Bruce Lee tuhle starou nudnou záležitost (až trapnou!! ...) prostě nezachrání. Jsou prostě filmy, na kterých zub času zahlodal a dnes se na ně již téměř nedá dívat. A já nebudu tuto "klisiku" hodnotit kdo ví jak vyjímečně, když pro mne to prostě výjimečné není, je to staré, nudné, trapné a špatně udělané ... tečka.(16.4.2009)

  • pursulus
    ***

    Jednorucí šermíři.¬         Srovnám-li "Jednorukého šermíře" čínského scénáristy a režiséra Cheh Changa, kterýžto se proslavil svými snímky o bojovém umění s mladými neporazitelnými hrdiny (ano, připomíná to tak trochu tenhleten Holyvůd, ovšem v čínském vydání a pro to více stravitelnější), s jeho následníkem "Dao", musím přede vším vyzdvihnouti zřetelně lepší klasickou dramaturgii "Jednorukého šermíře", zatímco síla "Dao" je v lépe vypracovaných soubojích; tím se kvality obou snímků jinak obdobné náplně vyrovnávají. Já osobně, jako ctitel klasických romantických románů, bych spíše vyzdvihl "Jednorukého šermíře", ale pro lidi uspěchané a ty, kteří drama považují za přítěž mečových sekaček a useknutých rukou, bude "Dao" určitě volbou lepší.¬                 Perlou pro pobavení mužské části diváctva může býti dozajista výrok Mistrovy dcery, který by ve skutečnosti žena neřekla, za to dokonale odpovídá ženskému podvědomí a ne zřídka i skutečnému jednání. To bylo jediné místo, kde jsem se na hlas rozesmál na vzdory tomu, že "Jednoruký" je komedii nebo satiře na hony vzdálen.¬                 Na okraj připomínám velice pěkně provedené drama "Soumrak" (režie a scénář podle knihy Šúhea Fudžisawy: Jódži Jamada), v němž nejde už prvoplánově o předvádění soubojův a kde dramaturgické zpracování jde viditelně nad úroveň jak "Daů", tak i "Jednorukých šermířů" nebo jinak pěkně zpracovaného třídílného "Samuraie" v režii Hirošiho Inagakiho.(11.12.2017)

  • honajz
    *

    Souhlas s Flipnicem a Terrordromem. Ačkoliv uznávám, že jde o klasiku, zub času na tomto filmu zahlodal až příliš. Drobnosti jako cvrlikání cvrčků v zimě pomíjím, ale přece jen nějakou vnitřní logiku film mohl mít. Mistr neustále medituje, kdo po něm převezme školu, přitom tam má jen dva nýmandy a rozmazlenou dceru. Když je potřeba, objeví se banditi, jinak o nich nebylo asi dvacet let slyšet, než nám hrdina dospěl. Atd. Je to zkrátka hloupé, špatně natočené a ani souboje se moc nevyvedly, na to, že mají předznamenávat styl. U mne zklamání.(26.3.2013)

  • - Postavu Fang Ganga silně inspiroval Yang Guo, hlavní hrdina wuxia románu "Shen Diao Xia Lu" ("Return of Condor Heroes") od Jin Yonga. I Yang Guo přijde o ruku víceméně nešťastnou náhodou, taktéž během konfliktu s rozmazlenou dcerou svého pěstouna. (MaedhRos)

  • - Na scénáři s režisérem Cheh Changem spolupracoval spisovatel Ni Kuang, jehož mentorem a přítelem byl Jin Yong, autor románu, který byl hlavním zdrojem inspirace pro film. (KlonyIlony)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace