Reklama

Reklama

Náhrdelník

(seriál)
Československo / Německo, 1992, 9 h 48 min (Minutáž: 49 min)

Hrají:

Libuše Šafránková, Josef Abrhám, Viktor Preiss, Jana Preissová, Friedrich von Thun, Janette Rauch, Gedeon Burkhard, Oldřich Vízner, Květa Fialová (více)
(další profese)

Epizody(12)

Obsahy(1)

Oblíbený výpravný dvanáctidílný česko–německý seriál vypráví příběh z první třetiny minulého století, z doby, kdy ve středoevropském teritoriu kralovala opereta, do lidských osudů však zasahovala i první světová válka. Budeme sledovat osudy lidí tak či onak rozesetých po světě, ale zároveň spjatých místem svého původu, které je navždy poznamenalo. Tím místem je Praha, na počátku minulého století ještě město česko-německé, domov českých a německých Pražanů. Prožijeme s nimi třicet let štěstí i bídy, bloudění a návratů. Budeme rovněž svědky vzniku secesního náhrdelníku, jehož cestu budeme sledovat během celého seriálu... (Česká televize)

(více)

Recenze (64)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

12/12 Další klasický Filipův seriál, který se ještě na začátku 90. let snažil čerpat z osvědčených způsobů předrevolučních koprodukcí. Sice z německé strany zbyli už jen Friedrich von Thun, Gedeon Burkhard, Janette Rauch a scénáristé a dramaturgové, ale i tak to bylo ku prospěchu věci. Jedním z hlavních témat je vývoj moderny, změna myšlení na počátku století a konec konců také opereta. Podobně jako v Branaldově Stříbrné paruce. I pro učitelku klavíru je složité milovat operetu, tuto lehkou svěží múzu, která je tolik odlišná od těch respektovaných německých romantiků. Ale díky této lince zpívá hlavní hrdinku s tváří Libuše Šafránkové Pavla Břínková a můžeme si užít klasické árie například Nitušky nebo ty z Netopýra. Prvním velkým triumfem je Vídeňská krev a Krista z myslivny, na dalších štacích v Mnichově Veselá vdova, Ples v opeře, Cikánský baron. Za Výmaru se Šafránková mění v moderní divu, a je to sice k nevíře, ale výborně markýruje s pomocí hlasu Břínkové takové šlágry jako Johnny a celou řadu výstupů z legendární revue Spolianského Es liegt in der Luft, což bývaly ty nejlepší kasaštyky Marlene Dietrich. Ve vedlejších rolích osloví netypicky obsazený jako životem zklamaný Oldřich Vízner, dívčí Alice Aronová či klasicky krásná Jana Šulcová. Fiktivní subretu Weltschovou z Nového německého divadla v Praze má na starosti Jana Švandová, její zpěv Věra Kalivodová. Díky hudební spolupráci orchestru Hudebního divadla v Karlíně si dnes můžeme lépe představit tehdejší úroveň, která v posledních letech poněkud trpí v rutinních muzikálech. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Seriál má určité obrovské plusy, ale ešte väčšie mínusy. Plusmi sú samozrejme herecké výkony, to už len človek prečíta mená a vie, koľká bije. A že Libuše tu má skoro 40 rokov, to by jej s tými dievčenskými rysmi nikto neveril. Mínusom je však obrovský tlak na ušné bubienky, z toho ustavičného operetného spevu som dostával mrákoty a nerozumiem, prečo sa polovica dielu sústredí na otrasný ženský spev a hopsanie na pódiu. Veľmi odpudzujúce, na takú hru by ma do divadla nedostali ani zadarmo. ()

Reklama

slavo75 

všechny recenze uživatele

Nerozumiem tomu nízkemu hodnoteniu u mnohých... Ale nevadí. U mňa tento seriál boduje na absolútnej špici. Dovolím si tvrdiť, že tento seriál mal skrátka smolu, že vznikol v období v akom vznikol a že sa vysielal práve začiatkom deväťdesiatych rokov. S tým už nič nenarobíme. Seriál Náhrdelník vznikol v roku 1992. Teda v čase tesne po revolúcii a to bola doba, ktorá domácej produkcii priala asi najmenej. Práve v tomto období zažívali krízu divadlá, ľudia prestali navštevovať predstavenia, obrovský prepad zaznamenali aj populárni speváci... Celkovo to bola doba, v ktorej si diváci stále uspokojovali potrebu po zahraničnej produkcii, ktorej sa im nedostávalo. Kto si tú dobu pamätá tak potvrdí, že rádiá zo dňa na deň prestali hrať domácu tvorbu, televízia chrlila zahraničné filmy a seriály bez ohľadu na ich kvalitu. No a v tejto celkovo nepriaznivo nastavenej situácii sa premiérovo uchádzal o priazeň diváka seriál Náhrdelník. Nečudo, že sa nestretol s takým ohlasom, aký by si zaslúžil. Ten seriál som si práve nedávno znova pozrel celý a musím skonštatovať, že vymyslený príbeh náhrdelníka je napísaný skvelo a fascinujúco. Vynikajúce herecké výkony, skvelá réžia, nádherné exteriéry, príjemná kamera... Štylizácia do obdobia začiatku dvadsiateho storočia je dokonalá do najmenších detailov. Náhrdelník je naozaj nadpriemerne kvalitný seriál. Dej smeruje odniekiaľ niekam (žiadne bezduché scény), zachytáva pomerne veľké časové obdobie, preto sú niektoré dejové zvraty iba naznačené a dej nie je zaťažený siahodlhým vysvetľovaním súvislostí, ktoré pre dej nie sú podstatné. Stačí informácia. Nechápem, aké nároky na kvalitný seriál má väčšina tých, ktorí seriálu prisúdili také nízke hodnotenia. Iba neveriacky nad nimi krútim hlavou, pretože Náhrdelník je poctivý seriál so skvelými hereckými výkonmi (českými snáď o poznanie lepšími ako nemeckými - môj názor), logickými historickými súvislosťami a celkovo pôsobí veľmi dobre. Navyše - nápad použiť ako pojítko medzi jednotlivými dejovými líniami takú vec, akou je náhrdelník, považujem za originálne. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Po pravdě řečeno mne vyprávění o velmi nepravděpodobných osudech náhrdelníku a lidí kolem něj často unavovalo. Chápu tu snahu provést nás tou dobou a kulturním podhoubím a slavnými pražskými, a sem tam dokonce i českými osobnostmi, vztah s Němci, ale prostě mne to hodněkrát nudilo a přišlo mi jako výukové multimediální video. ()

mirkath1 

všechny recenze uživatele

Nechápu tohle slabé hodnocení. Pro mě rozhodně 75%.Moc dobře se na seriál dívalo. Přesně tak si představuji televizní tvorbu na úrovni. Seriálu typu ordinace a ulice patří do odpadu a stejně tak nemocnice ještě po 20 letech. Tady u Náhrdelníku je vidět, že se nešetřilo na výpravě ani kostýmech. Děkuji za něj. ()

Galerie (66)

Zajímavosti (11)

  • Kvůli natáčení odmítla Libuše Šafránková roli v druhé sérii Arabely, kde za ni "zaskočila“ sestra Miroslava Šafránková. Zajímavé je, že to bylo již podruhé, co Libuši Šafránkové postava Arabely utekla. První sérii musela totiž odmítnout ze zdravotních důvodů. (rodo)
  • Pavla Břínková vzpomíná na natáčení pěveckých scén ve své knize Taková jsem já (1996). Ona přišla na řadu, až když byl seriál obrazově hotov a musela se v nahrávacím studiu strefovat do úst Libuši Šafránkové, která otevírala pusu na scéně podle jiné zpěvačky mimo obraz. Věra Kalivodová nakonec naostro nazpívala jen party zpěvačky, kterou hrála Jana Švandová. Další problém představovala skutečnost, že Libuše Šafránková otevírala pusu na české texty, ale režisér František Filip potřeboval hlavně německé texty, protože seriál byl koprodukční. Břínková si nakonec poradila s dabingem obou jazyků a kromě operet zpívala i šansony, ačkoli se uvažovalo o tom, že bude nutné najít více zpěvaček pro různé hudební žánry. (NinadeL)
  • V seriálu se objevují ukázky z celé řady klasických operet: Mam'zelle Nitouche (1883, Hervé), Netopýr (1874), Cikánský baron (1885) a Vídeňská krev (1899, Johann Strauss mladší), Krista z myslivny (1907, Georg Jarno), Veselá vdova (1905, Franz Lehár), Ples v opeře (1898, Richard Heuberger). (NinadeL)

Reklama

Reklama