Režie:
Steve BarronKamera:
Sergej KozlovHudba:
Trevor JonesHrají:
Sam Neill, Helena Bonham Carter, Miranda Richardson, John Gielgud, Martin Short, Rutger Hauer, Isabella Rossellini, James Earl Jones (více)Obsahy(1)
Země je zmítána občanskou válkou a stařičký křesťanský král Konstantin už není s to udržet věci pod kontrolou. Avšak do konfliktu se nedostali jen lidé, ale i mystické bytosti temných věků. I je ohrožuje křesťanství. Obzvláště ohrožená se cítí královna Mab, a proto se rozhodne bojovat. Osloví svou božskou sestru a navrhne jí, že spolu stvoří napůl smrtelného čaroděje, vůdce, který by měl křesťanství zničit. Když neuspěje, rozhodne se Mab jednat na vlastní pěst... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (196)
Dámy a páni, tohle není stříbrné plátno, není to Boorman a není to Excalibur. Srovnávání v tomto duchu tudíž nemá smysl. Tohle je dlouhrající televizní deska, ve své době výkladní skříň Hallmarku - tzn. že má triky na úrovni, ze kterých vám ani dnes nemusí být do smíchu, a naopak si po nich můžete při lecjaké novější příšernosti stýskat. Vcelku svérázné vyprávění o době krále Artuše, koncentrující se na osobu čaroděje Merlina, jeho životní pouť (včetně lásky ke krásné Isabelle Rossellini) a také ve filozofickém duchu Pána Prstenů vedené "něco končí, něco začíná" pojednání o královně Mab, Paní Jezera a magii v lidském světě. Funguje to, jako ostatně většina věcí, které vědí, co chtějí říct a jak to chtějí říct, mají důstojnou výpravu, a především vynikající herce (čímž jako obvykle myslím i herečky, a nemyslím si, že by tím chuděry byly nějak utiskovány). Je to velmi zajímavá přehlídka, a nikdo se při ní nefláká. Tohle zpracování příběhu z oné mýty opředené doby obstojí samo o sobě, a nemusí v hanbě skrývat tvář. Ode mě 80%, ale pokud se vám nelíbily Mlhy Avalonu a dáváte přednost na jedné straně Králi Artušovi nebo na druhé staně tomu Excaliburu a nesnesete "něco jiného", tak raději neztrácejte svůj čas. ()
Vyznavači artušovské legendy se možná budou zlobit kvůli nemalému množství změn, příznivci fantasy by se mohli cítit dotčeni infantilitou zavánějícími novotami v podobě skřítků a skřetů, milovníci pohádek by mohli protestovat proti drastičnosti a i já, počítající se ke všem třem skupinám, si postesknu nad bezprecedentním odcizením Avalonu starému britskému náboženství (vlastně precedentním, grálu se vedlo dost podobně), tradičně nesympatickou Guineverou v podání mně tradičně nesympatické Leny Headey, kterážto ve mně coby královna vší Británie budila ještě větší odpor než jako královna jistého řeckého města, a několika hluchými okamžiky... ale když ona je to tak skvostná pohádka s moudrými čaroději, dobrými i zlými vílami, gryfy a draky pro dětskou a dětinskou duši, uchu lahodící hudbou Trevora Jonese pro estetickou duši, příběhem pro romantickou duši, Samem Neillem a Rutgerem Hauerem pro ženskou duši, Mirandou, Helenou a Isabellou pro mužskou duši a koncem pro citlivou duši, že Merlin ani nepotřebuje kouzelnou moc k tomu, aby mě očaroval. My dva jsme se neviděli ani poprvé, ani naposled, mistře čaroději... ()
„Všimli ste si, že keď ste smutný, čas vám utečie pomaly? Na druhej strane, ak ste šťastní...“ LEGENDA (nie história, LEGENDA) okolo Artuša, rytierov, okrúhleho stola, čarodejníka Merlina či odvážneho Lancelotai, ma príliš nezaujíma. Videl som zopár filmových spracovaní (EXCALIBUR, MONTY PYTHON A SVÄTÝ GRÁL, PRVÝ RYTIER, KRÁĽ ARTUŠ), ale ani tak ma nezaujala. Musela prísť až televízna mini-séria z produkcie Hallmarku (ktorý v minulosti podobne dojemne sfilmoval aj GULLIVEROVE CESTY s Tedom Dansonom). Iste, MERLIN nie je dokonalý. Ani omylom. Nekvalitné počítačové efekty, zlí herci (baví ešte niekoho „zlý“ Rutger Hauer?), „zákulisné machinácie“ sú miestami (pre toho, kto legendu nepozná) prekombinované a „masové bojové scény“ sú skôr "50 chlapov v čudných kostýmoch sa s opitým krikom rútiaci dole kopcom". Ten film ale má vynikajúceho Sama Neilla (hallmarkovská verzia sa odvážne netočí okolo Artuša, ale doteraz v legende skôr ignorovaného čarodejníka), jednak je to "príbeh lásky“, jednak snímka ponúka POZORUHODNÝ spôsob „porazenia Zla“ a jednak – atmosféra! Napriek diskutabilnej „výpravnosti“ a mizerným trikom vytvoril režisér pozoruhodnú kombináciu realistickej „doby temna“ (špina, pach, pochmúrne počasie) a rozprávky, vyvolávajúc v nás dojem, že to boli časy, kedy ľudia žili v zovretí prírody, výkyvy počasia pokladali za božské znamenia a v temných horách žili tajomné bytosti... čomu by slovanské národy mali rozumieť. Táto legenda vďaka filmu MERLIN zrazu pôsobí skutočne. ()
Merlin je s Excaliburem naprosto nesrovnatelný, stejně jako je nesrovnatelný s Králem Artušem. Každý je něco jiného a v každém jde o něco jiného. Excalibur je syrová, do legendy zahalená fantasy. Merlin je polopohádkový, přesto ještě legendy hodně se držící fantastický příběh s několika úpravami pro děti (skřítek, konec atp.) Král Artuš je akční blábol. Navíc Excalibur je o Artušovi, tohle je o Merlinovi a Král Artuš je o hovně. Artuš je zde jen epizodka, postava, která dotváří celkové pozadí dobře známého příběhu. Navíc je tohle televizní film a to už mluví za vše. A i proto to dopadlo opravdu dobře. Jen ten konec je trochu moc natočený do happyendu a hodně tomu ubližuje. Hloupej klišovitej konec, kde se milenci konečně dočkají viz píseň Michala Tučnýho: Tenhle příběh je pravda a snim svůj klobouk, jestli jsem vám lhal, že jsem potkal jednu dívku a tu dívku jsem si za ženu vzal. Zní to jak pohádka z oříšku královny Mab, že si báječnou ženskou vzal jeden báječnej chlap. ()
No tak tohle je asi muj nejoblibenejsi film o Excaliburu, Merlinovi, Artusovi atd. Ale netvrdim, ze je nejlepsi, nejlepsi je Excalibur. Je fajn, ze se film zabyva kompletne celou legendou a nesoustredi se jen na Artuse nebo jen na Excalibur, takze vidime cely Merlinuv zivot. Sam Neill zvlad svou roli vice nez dobre a fakt mi do role sedl a i ostatni se vicemene hodily a byli az na nejake vyjimky nadprumerni. Dal za zminku stoji Martin Short - naprosto vynikajici prevleky, misty k nepoznani, Rutger Hauer - prijemne prekvapil a ukazal, ze jeste porad umi hrat, Miranda Richardson - jeji hlas a pohled nemel chybu a Helena Bonham Carter, ktera nemela moc prostoru, ale byla fakt dobra. Trochu se mi jen nezdala Isabella Rossellini, neprisla mi nejak zvlast pekna. A pak tu je predstavitel Artuse Paul Curran. Mlady Artus byl v pohode, ale jakmile byl uz starsi, tak to bylo dost spatny. Nevim, jesli slo o stejnyho herce, takze je mozny, ze to bylo make-upem, ale takle si proste Artuse nepredstavuju. Dalsi vytka je k rozdeleni filmu na dve casti, prvni dil skonci zacatkem bitvy mezi Mab a Merlinem a druhy dil navaze uplne nekde jinde a pak je v druhem dilu trochu mezer v deji, kdy se film chvily venuje jedne veci a pak najednou druhe, ale je to nastesti jen ze zacatku. Jelikoz se jedna o TV produkci, je jasne, ze triky nebudou nic extra, ale zas tak spatny nebyli a nektery se docela povedly. Mile prekvapi hudba, ta je na TV film nadprumerna. Taky me mrzel fakt, ze Merlin moc necaruje a celkove by ve filmu mohlo byt vic kouzel. A Kamelot by moh urcite vypadat vznesenejc, proste je videt nedostatek penez. A ten konec, sice je fajn, ze byl stastnej, ale bylo to trochu moc, uplne stacilo, kdyz by zustali stary. Tenhle film se radi mezi to lepsi, co Hallmark vyprodukovala, je to takova pohadka, na kterou se muzu divat porad, ty tri hodiny, co film ma, jsou tak akorat, takze jsem se prijemne bavil a vubec nenudil, ale nemuzu si pomoct a pride mi, ze kdyby film dostal do rukou nekdo jako Peter Jackson, byla by to nejvetsi rezba sveta. ()
Galerie (13)
Zajímavosti (13)
- Martin Short soutěžil o cenu Golden Satellite v kategorii nejlepší herec ve vedlejší roli. (Terva)
- Sam Neil soutěžil o Zlatý glóbus v kategorii nejlepší herecký výkon. (Terva)
- V průběhu filmu můžeme názorně sledovat ubývající síly dvou magických postav (obě ztvárnila Miranda Richardson) – zatímco Jezerní paní postupně přichází o ryby v jejím náhrdelníku, vlasy královny Mab postupem času pozbývají na barvě a šednou. (Stanislaus)
Reklama