poster

Portrét dámy

  • Velká Británie

    The Portrait of a Lady

  • Slovensko

    Portrét dámy

Drama / Romantický

Velká Británie / USA, 1996, 142 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Želik
    ****

    Nicol Kidman ako mladá žena plná života, odmietajúca všetkých nápadníkov. Láska ju však zaslepí a zmení. Vzdáva sa snov, plánov a poddáva sa despotickému manželovi. John Malkovich bol presvedčivý a mala som chuť, dať mu facku za všetky ženy, ktoré ovládal. Pár scén bolo ozaj silných, ale slzu som nevyronila. "Ži ako sa ti páči a charakter sa o seba postará."(25.2.2010)

  • Anderton
    ***

    Jane Campion občas použije odvážnejšie, až experimentálne scény cez subjektivizované vnímanie Isabel. Potešilo najmä časozberné zhrnutie jej cestovania, štylizované do nemého filmu, prípadne snová erotická scéna. Nerozumiem ale, prečo je zvyšok nakrútený tak striktne akademicky a na istotu. Portrét dámy je najmä o hercoch, ktorí sú bez výnimky skvelí a naskytuje sa otázka, prečo sa z Nicole stala veľká hviezda až po Moulin Rouge, pričom toto je jedna z jej najlepšie stvárnených úloh. Asi kvôli tomu, že nie každý vydržal sledovať v kine Campionine dvojapolhodinové nie príliš dramatické rozprávanie, kde dochádza k väčším časovým skokom a tak vás napadne, či nejde skôr o materiál vhodnejší pre seriálové spracovanie. Prípadne divák začal porovnávať s Nebezpečnými známosťami a tie mu prišli objektívne strhujúcejšie.(23.6.2018)

  • milancecil
    ****

    Skvělý dobově laděný příběh, spíše intimně komorní, s velmi pečlivým provedením, jak v celku i v téměř zanedbatelných drobnostech, tak působivě je v každém záběru vykreslený portrét mladé dámy, Američanky Isabel žijící v reáliích tehdejší movité společnosti, nemá vzhledem ke svému společenskému postavení žádné jiné poslání, než jak být co nejlépe provdána, je velmi půvabnou ženou, ale v citech navenek odtažitá až chladná, o to více poutá pozornost mužů, různého věku, postavení a vlivu, ona je však tvrdohlavě k jejich snahám o dvoření odmítavá, až její vlastní svéhlavost a zamilovanost jí dovede k uzavření sňatku s mužem, o kterém si zaslepeně myslí, že je pro ní právě ten nejlepší, ten vysněný, až běh dalších událostí jí bohužel odhalí velmi trpkou skutečnost, jak prohnanou intrikou ona byla do manželství s ním lstivě vmanipulována, poznává kdo jí naopak celou tu dlouhou dobu vroucně a nezištně miloval, k čím citům ona byla tak hloupě slepá, krásné, smutné a poučné.(27.8.2012)

  • belldandy
    ***

    Rozhodnutím natočit film podle literární předlohy Henry Jamese se Jane Campion-ová vrhla na nebezpečné pole filmových adaptací. Portrét dámy trpí všemi nedostatky pro tyto adaptace typickými. Filmové médium si vynucuje dramatické zjednodušení příběhu, což se logicky dotkne čtenářů knihy. Citlivé motivační pohnutky v jednání postav se stávají ve filmu mnohem méně srozumitelnými a průměrný divák je proto pochopitelně zmatený. Film je také poznamenán dalším jevem typickým pro filmové adaptace: Režisér se buď může otrocky držet předlohy a tak riskovat, že bude obvinět z nedostatku invence. Nebo se pokusí příběh někam posunout a nově interpretovat, ovšem pak hrozí, že mu bude vyčitáno pokřivení klasického díla. Jane Campion -ová zůstala někde napůli cesty. - Její film se skutečně jemným až portrétním způsobem snaží vyjádřit vnitřní zápas ženy mezi touhou po svobodě a touhou (p)oddat se. Příběh je zároveň jakousi parafrází na Nebezpečné známosti (Isabel = madam se Tourvel, Madam Merle = Madam de Marteuil, Osmond = Valmont, Pansy = Cecil). Na rozdíl od paní de Tourvel není však hlavní hrdinka pouhou pasivní obětí. Její podlehnutí a pád je zapříčeněn i vlastními chybami, jakýmsi osudovým, přímo geneticky zakódovaným předurčením. Její odpor k přijetí všedního života manželky, hledání čehosi vyjímečného - to vše ji nakonec nezíská svobodu, ale naopak vžene do spárů nejdémoničtějšího z mužů v jejím okolí. Řešení Isabelina dilematu nám zůstane autor dlužen. Zůstává nejisté, zda-li takové řešení vůbec existuje.(25.2.2004)

  • Streeper
    ***

    Film jsem nemohla sehnat nikde na internetu, takže jsem byla nadšená, že ho konečně zařadili do vysílacího času na ČT2, škoda jen, že tak pozdě, protože se jedná o 2 a půl hodiny dlouhý film, ale i tak jsem to vydržela. Nebudu lhát, ze začátku se mi zavíraly oči nudou, teprve když se na plátně objevil John Malkovich a Nicole Kidman vedle sebe, tak to konečně začalo vřít. Nejprve se objevila lehká romance, pak sexuální touha a následně násilí. Moc se mi líbilo, jak to bylo hezky po sobě a jak na Nicole bylo vidět, že je nešťastná a John byl úplně v pohodě. Co mě ale asi mrzelo nejvíce byl konec, očekávala jsem, že dostanu vysvětlení, co se stalo s ostatními postavami, s dcerou, Johnem nebo Barbarou, ale nic. Film končí dle mého názoru naprosto nesmyslně a neuspokojivě.(18.6.2018)

  • - Shelley Duvall se kvůli své roli učila italsky (Pumiiix)