Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Během Napoleonova vítězně postupujícího tažení skrz Německo je pevnost Kolberg izolována od ustupujících pruských jednotek. Občané Kolbergu odmítnou kapitulovat a zorganizují odpor proti francouzské armádě, která okamžitě začne na město útočit... (Véča)

Recenze (15)

sportovec 

všechny recenze uživatele

V porovnání s produkcí Spojených národů - to je ten adekvátní výchozí srovnávací základ - je to dílo pompézní do plakátovitosti, ukřičenosti a povrchnosti. Jiráskovská kinematografie československého období vítězí nejen humanistickou tendencí a vlastenectvím, ale i hlubší uměleckou propracovaností a nesrovnatelně větší niterností. A to jak zelenkovská, tak vávrovská. I budovatelská kinematografie hraného filmu stojí vesměs výše. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Už začátek filmu naznačí, že nepůjde primárně o historické válečné drama, nýbrž o (ne) podprahovou propagandu volající po semknutí a statečnosti německého národa. Přitom bitva samotná nebyla vůbec špatně natočená, kostýmy jsou také zdařilé, ale ten apel jde až moc dobře cítit a o trapně směšné scény zde také není nouze. Zvláště hlavní představitelka je aktérkou většiny z nich, podobně jako v jiném Harlanově snímku Zlaté město. Celkově pouze 2*, přitom k průměru moc nechybělo. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k tomu, že to byl 4. barevných film plavé Kristiny Söderbaum za války, což byla polovina tehdejší barevné produkce, lze o ní hovořit s jistotou jako o královně Agfacoloru. Její rezavá konkurentka Marika Rökk natočila, podobně jako Hans Albers, jen po dvou barevných filmech. A co nám z toho vyplývá? V první řadě to, že je to primárně něco extra a v druhé pak příjemné překvapení, že je to skutečně příjemný divácký blockbuster. ()

bassator 

všechny recenze uživatele

Propaganda která byla místy k smíchu mi nevadila, zato paní Söderbaum ta velice. Na první pohled "tupý" člověk který mi každým obrazem kde se vyskytla, každou perlou co řekla, každým skutkem co provedla vlévala pomalu až slzy smíchu do očí... - 1. 8. 2013 - 40% ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Kde je hranice mezi hrdinstvím a fanatismem? - Je třeba souhlasit s fragre-ovým komentářem, že propagandističnost díla je vždy nutné zkoumat nejenom v textu díla samého, ale i ve vztahu ke kontextu, v němž je dílo uváděno. Je nepochybné, že ta hrstka diváků, která film viděla v době premiéry (film šel do distribuce v době, kdy podstatné procento německých kin bylo srovnáno se zemí nebo bylo z jiných důvodů nepoužitelné k původnímu účelu) chápala poselství filmu v aktuálních souvislostech. Film jako takový je ovšem skutečně spíše soft propaganda s několika povinnými nacisticko-ideologickými klišé (krev a půda, vůdcovský princip, utrpením ke slávě, zbabělý intelektuál vs. hrdinní vojáci, počestní konzervativní měšťané s árijskými rysy jako pilíře společnosti atd.). Snímek se dokonce do značné míry drží historických reálií - samozřejmě s několika úpravami a vylepšeními (město přestalo být ve skutečnosti obléháno nikoli proto, že to Francouzi vzdali, ale protože kapitulovalo celé Prusko; Ferdinand von Schill nenašel hrdinnou smrt při obléháni Kolbergu, ale až o dva roky později apod.). Nejdražší německý film nacistické éry s obrovským množstvím komparsistů jinak připomene některé sovětské filmy odehrávající se v dobách napoleonských válek - např. Bondarčukovy opusy Waterloo a Vojna a mír. ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Goebbelsova ( a vlastne celého umeleckého nacistického Nemecka ) labutia pieseň, do ktorej sa vkladali posledné a najväčšie nádeje na propagandistické objatie ríšskeho občana. Na rozpočte sa nešetrilo ( ak by sa brala do úvahy inflácia, film by určite zaujal popredné miesta medzi najdrahšími snímkami v histórii ) a hlavne v masových a bojových scénach je to vidno. Ide však iba o dosť ukecané dielo, ktoré chcelo okrem propagandy zaujať aj zábavnou formou a priniesť publiku niečo v štýle ODVIATE VETROM. Nevyšlo to ani z jednej, ani z druhej strany. ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Na tomto filmu je zajímavé, jak vlastně "nepropagandistický" film (i když lze namítnout, že každý historický film, vzniklý na zakázku státu, je vlastně vždy propagandistický) je ve "správném" okamžiku navýsost propagandistický. Neboť, co je špatného na obraně vlasti před agresorem (a to Napoleon v tu dobu byl)? Nic. Leč uvedení tohoto filmu někdy v únoru či březnu (?) 1945 činí tento film propagandou non plus ultra. Druhá zajímavá věc je, že tento film by klidně mohl vzniknout v 50. letech v některé z lidově demokratických zemí. Ten důraz na LID, jakožto hlavního hrdinu. Už na začátku mladý důstojník ohnivě (a trochu hystericky) naléhá na krále, aby se při obraně země opřel o lid. Sám král je vykreslen jako skeptická a apatická figura, spolehájící se zákulisní diplomacii a dynastické svazky, svatému lidu nedůvěřující. Prostě představitel degenerované feudální třídy. Hlavní hrdinové však pocházejí z lidu (i když zde ne přímo z proletářského prostředí, jak by tomu asi bylo v 50.letech). Je to vlastně třídně (a samozřejmě v tomto případě potažmo i národně a rasově) uvědomělý film. Jinak velice zručně natočený a divácky vděčný. Jako film o sobě je na 4*, když odhlédnu od stránky propagandistické. Ironickou tečkou dějin je, že ten uhájený německý Kolberg je nyní polským Kołobrzegem. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Film krasne ukazuje ani nie tak neodvratnu porazku nacistickeho Nemecka, ale skor Goebbelsov vnutorny dusevny stav. To, comu sam veril, Goebbels mal talent na vytvaranie nacistickej propagandy, zo vsetkjych nackov bol najinteligentnejsi. Takto, ja obhajujem spojenecku porazku nacistickeho Nemecka, a otvorene demonizujem Hytlera a nacky. Len - ked sa zameriame cisto na Goebbelsov uhol pohladu, tak je film kvalitny. Kolberg je dnesny polsky Kolobrzeg : 72 % ()

Koly 

všechny recenze uživatele

Nejenom po propagandistické ale i po technické stránce zvládlo režisérské duo Harlan - Liebeneiner film KOLBERG na jedničku. Příběh není nijak složitý : obrana města v beznadějné situaci proti drtivé přesile a dejme tomu dvě nebo tři dějové linie hlavních hrdinů. Cílem bylo ukázat, že neochvějnou vůli ve vítězství (tasení šavle jenom při pouhé zmínce o kapitulaci) a ochotou přinášet bez mrknutí oka ty nejvyšší oběti (obětovaní svého statku a veškerého majetku, smrt jediného syna) pro svůj národ lze dosáhnout vítězství i v sebevíc nepříznivé situaci. KOLBERG měl být injekcí do žil německému národu, který čelil v letech 1944 a 1945 totální katastrofě. Na příkaz Goebbelse byly s filmu vystříhány scény zobrazující utrpení německých civilistů. I tady se však částečně ukazuje nepochopení mentality Rusů, které ve filmu zastupuji Francouzi. Vítězství totiž Němcům zajistí neochota Francouzů pokračovat pro vysoké ztráty v boji. Pravě tohle ale byla věc, na kterou Rusové zvysoka kašlali. ()

ybuko

všechny recenze uživatele

V knize Dejiny filmu se uvadi, ze byl Goebbels timhle projektem z dob napoleonskych valek tak zaujaty, ze pro nataceni stahl z fronty 200 000 vojaku, aby je mohli tvurci pouzit jako komparz. ()

Kragujevac 

všechny recenze uživatele

Poslední výprsk nacistické kinematografie, která vlastně neobsahuje téměř žádnou propagandu, ale díky době ve které vyšel, tak propagandistický je. Davové scény jsou skutečně napěchované komparzem a věřím tomu že Goebbels nechal uvolnit několik těch tisíc vojáků z fronty, aby dotvořili patřičný dav. Další celkem příjemný fakt je ten, že je to jeden z prvních kolorizovaných filmů. Pokud ovšem nerozumíte němčině, tak ruce pryč. ()

Ikewoo 

všechny recenze uživatele

Filmy prostě mají svůj účel - baví, přesvědčují, poučují, etc. Tenhle snímek svůj účel plní dobře - v době, kdy se chystá spíš čistá obrana německé půdy tak apeluje na "německé téma" nikoliv na téma "nacistické", které je upozaděno. Ale v Německu vládli nacisti, takže vlastně to vyšlo na stejno, jenom to nebylo tak okaté jako dříve. Tři hvězdy za kvalitu filmu, míns jedna za většinu hereckých výkonů a plus dvě za plnění určení filmu = 4* (LFŠ 2013) ()

Jester_X 

všechny recenze uživatele

Zhlédnout Kolberg je dosti poučné, možná více než vidět sto fádních dokumentů o nacismu. Kolberg je zajímavý tím, jak dokáže vytváře propagandu na úrovni jakéhosi "metajazyka" - ti kdo odmítají válku jsou líčeni jako zbabělci (starý velitel pevnosti v Kolbegu), či rovnou zrádcí (mladší bratr Marie), kteří se smrti stejně nevyhnout. Navíc je podsouváno, že zastánci války vždy reprezentují prosty lid (starosta Nettelbeck). Je zajímavé sledovat tehdejší snahu nacistů legimitizovat válku pomocí vůle lidu s dnešní rétorikou populistických vůdců zaštiťujících tímže. Zároveň je potřeba myslet na to, že byť dialogy mnhody míří k tupému nacionalismu, mohli by být myšlenky o národní hrdosti a statečnosti "obyčejných" lidí blízké i mnoha "obyčejným" lidem dneška. Tito lidé si ale nezaslouží posměch, či pohrdání, ale naopak neustále vysvětlování v čem je líbivá propaganda Kolbergu zhoubná. ()

Reklama

Reklama