Reklama

Reklama

Tenká modrá čára

  • USA The Thin Blue Line (více)
Dokumentární / Krimi / Mysteriózní
USA, 1988, 103 min

Obsahy(1)

Třetí celovečerní dokument Errola Morrise se zabývá problematickou rekonstrukcí vyšetřování vraždy dallasského policisty z roku 1976. (Hans.)

Recenze (22)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Ač tím asi mnohé naštvu, tento dokument dokazuje existenci Boha. Obrácením slavného Anselmova důkazu Boží existence může být totiž dokázáno, proč popravení nevinných ukazuje na existenci mnohem vyšších sil, než je člověk. Jestliže by totiž tato vyšší existence neexistovala, nemohlo by být jsoucno větší než my, a popravování nevinných by bylo ve vesmíru standardem. To je nesmyslné, proto předpoklad, že neexistuje něco nad nás, je nepravdivý. Klíčové je, že na těchto popravách není krušné ani tak to, že byly připravovány a v mnoha případech i provedeny, nýbrž skutečnost, že se o ně zasloužila „spravedlivá“ justice, která samozřejmě nikdy úplně spravedlivá být nemůže, protože chybující člověk má daleko k dokonalosti, takže musí existovat něco dokonalejšího, něco, nad co nemůže být myšleno nic většího. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Tenká modrá čiara, symbolizuje políciu, ako hranicu medzi spoločnosťou a anarchiou. Dokument poukazuje na inú hraničnú pozíciou polície, prokuratúry i súdnictva. Hranicu, po prekročení ktorej sa v tomto svete ocitne človek v priestore zneužívania právomocí. Policajní šerifovia aj prokurátori sú totiž v USA priamo volení občanmi. Ich práca preto musí zohľadniť verejnú mienku. Ak tá požaduje potrestanie polo tuláckeho niktoša za vraždu policajta, mašinéria sa rozbehne, bez ohľadu na skutočné skúmanie viny. Svedkovia sa dotvoria, svedectvá vynútia, média zmanipulujú. Všetko funguje v jednej zovretej policajno-trestajúcej mašinérii. No a potom nastúpi akýsi Erol Morris. Nakrúti formálne neveľmi zaujímavý dokument, plný hovoriacich hláv, opakujúcich sa záberov rekonštrukcie a hypnotickej hudby, a prevráti filmom smutnú realitu na doživotie odsúdeného údajného vraha. Dokument totiž slúžil ako jeden z dôkazov pre znovuobnovenie procesu, na základe ktorého bol krivo obvinený aj odsúdený chlapík po 12 a pol ročnom väzení prepustený na slobodu. Tam sa aktívne zapojil do práce v kampaniach odsudzujúcich trest smrti. Jemu samotnému reálne hrozilo elektrické kreslo, čo zvrátil až Najvyšší súd USA. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Jeden z mála dokumentov, ktorý sa zmestil do rebríčka: “1001 filmov, ktoré by ste mali vidieť pred smrťou”. Pred jeho vzhliadnutím, by ma asi ťažko niekto presvedčil, že dokument z 88´ by mohol mať takúto úroveň napriek tomu, že je vyskladaný čisto z výpovedí. Obvinený, svedkovia, detektívi, obhajoba, obžaloba, sudca. Všetci zúčastnení vysvetľujú svoj vlastný pohľad na tento, nie len s odstupom času, absolútne chorý prípad s nádychom slepej spravodlivosti. Vrelé odporúčam najmä kvôli atmosfére, ktorú umocňuje pomerne zvláštny hudobný doprovod. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Sympatický a veselý mladý muž s bohorovným klidem vypráví o svých zkušenostech s kriminální činností, ale v jedné věci je stále neochvějný, i ve svém posledním rozhovoru nahraném pouze na diktafon si trvá u sledovaného zločinu na svém. Musíme se ptát, proč. A nebo nemusíme a pak se můžeme smířit s tím, že muž, o jehohž vině máme důvodné pochybnosti, hnije ve vězení. Tohle je dokonalá ukázka investigativní filmařiny. Navíc doprovázená skvělou hudbou. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Jeden z najdôležitejších dokumentárnych filmov, aké boli kedy nakrútené a pre mňa osobne aj jeden z najzáživnejších. Samozrejme, ide aj o to, že sa tu akokeby, respektíve doslova, pozeráme na nové vyšetrovanie vraždy, za ktorú už raz niekto dostal kreslo a to je samé o sebe príťažlivá téma. Občas viaceré hovoriace hlavy preruší scéna z rekonštrukcie prípadu. Tá by vám mala dať vydýchnuť od informácií o tom, ako to všetko v justícií husto nefunguje, ale keď sa pri tom pozeráte na jednu vraždu z rôznych uhľov pohľadu, tak to skôr pocit bezmocnosti v neustálom boji človek vs. "spravodlivosť" ešte viac umocní. ()

Listeroman 

všechny recenze uživatele

Je zajímavé, jak moc je někdy důležité opravdu se podívat člověku do očí, naprosto se vykašlat na všechny možné okolnosti a až teprve potom dělat nějaké závěry. Nevinnému člověku dokázalo pár lží pokazit celý život. Tím, že je Morrisův film ještě ze staré školy necpe vám do ksichtu furt nějaké nové forenzní vyšetřovací techniky a všelijaké pitomosti jen aby udělali populární dokument perfektně zapadající mezi řadu dalších. Dalo by se říct, že 90% filmu je tvořen rozhovory, ale nejsou to rozhovory se všemi možnými odborníky na tady to a támhle to, jak už to tak často bývá, když se režisér snaží natáhnout stopáž a navíc tam chce dostat nějaké nepodstatné a často i částečně lživé a zavádějící informace, jen aby upoutal naivního diváka. Jde čistě jenom o osoby, které se přímo podílely na případu a to nesmírně oceňuji. *Určitě zajímavou informací je, že až po zveřejnění filmu byl konečně propuštěn nevinný Adams. ()

MissJ 

všechny recenze uživatele

Ten závěr je fakt silný kafe. Z dokumentu čiší až neuvěřitelná houževnatost Errola Morrise, s jakou se dopídil ke všem faktům. Na jména Randall Adams a především David Harris už nezapomenu. Nejen obsahová stránka, i ta vizuální stojí za povšimnutí (hodně se mi líbilo, jak Morris využívá barvy). Plus skvělá hudba, mínus jediná připomínka: taky mi (hlavně na začátku) chyběly titulky kdo je kdo. Hodnocení je tady podružná záležitost, tohle je špičková věc. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

"Tenká modrá čára" není dokument, který vás dostane tím, jak naprosto změnil podobu dokumentu, protože to neudělal, ale ukáže vám to, jak silné médium vlastně film je a jaký může mít vliv na člověka a vlastně na jeho život. Je objektivní? Ne asi úplně ne, ale co dnes je? Ale dokázalo se to na jeden případ podívat naprosto nově. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Shrnutí, které povžuji za alespoň zajímavé: 1. Došlo ke zbytečné vraždě policisty. 2. Vrahem byl člověk sedící za volantem. 3. Za vraždu policisty je adekvátní pouze poprava vraha. 4. David Ray Harris byl mladistvý a nemohl být popraven. 5. Proto musel být vrahem Randall Adams. 6. Přestože následně předložená prohlášení svědků proti němu byla zpochybněna, soud se řídil modelem "za vraždu policisty poprava". 7. Tímto modelem se justice chrání před násilím na osobách patřících k systému "vyhledávání, souzení a trestání". 8. Člověk, kterému projde vražda policisty (odsouzen za ní je někdo jiný), nemá už žádné zábrany. ()

neoBlast 

všechny recenze uživatele

Bez ohledu na to, co film znamenal po uvedení pro jeho aktéry musí divák obdivovat srdcovou práci Errola Morrise jako zarputilého autora. Takto vypadá když se přidá to pověstné něco navíc a vznikne snímek za hranicí běžných dokumentů. Nejenom z těchto důvodů se stala Tenká modrá čára v zámoří kultovní. Morris jako tvůrčí legenda dokumentárních snímků mi zatím až na jednu vyjímku unikal - a to se teď musí co nejdříve změnit. Jo a abych nezapomněl zmínit hudbu od Philipa Glasse... víc vlastně dodávat ale nebudu, protože stále stejné, obdivné, superlativy okolo něj háži pokaždé. 85 % ()

POciSEM 

všechny recenze uživatele

Neznal jsem a musim říct že je to dost zajímavej dokument. I když mi bylo hned od začátku jasný že vrahem je zahradník. ()

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

"If there was ever a hell on earth, it's Dallas County."   Pútavo nakrútený dokument o rekonštrukcii vyšetrovania vraždy policajta, ktorý poukazuje na fatálne zlyhanie spravodlivosti, a to až tak zručne, že vďaka nemu bol oslobodený človek nespravodlivo odsúdený na smrť. Tým tento dokument nabral na význame, a zároveň tým aj demonštroval, akú moc má film vo všeobecnosti. Je tu pekne znázornené, ako sa z toho prípadu stala súdna fraška, v ktorej vystupovalo celé panoptikum neskutočných figúrok: tupá blondína (inak príšerná kreatúra), ktorá chcela byť detektívom a preto vyšetrovateľom ochotne "pomáhala", policajti manipulujúci vyšetrovanie tak, aby to "lepšie vyzeralo", falošní svedkovia, ktorí by radi získali odmenu, akýsi "Doktor Smrť", ktorý po niekoľko minútových rozhovoroch vyrába psychologické posudky posielajúce obžalovaných na smrť, či kadejakí rasisti, ktorí nemajú ani najmenšiu pochybnosť, že tú vraždu spáchal černoch. Z toho všetkého sa človeku až rozum zastavuje, ten svet naozaj pôsobí ako peklo na Zemi. A ako taká čerešnička na torte, film obohacuje veľmi pôsobivá hudba Philipa Glassa (jeden z  jeho prvých významných soundtrackov). ()

Daweflip 

všechny recenze uživatele

Na jedné straně tulák, který "kdyby neměl pech, neměl by vůbec nic", na straně druhé šestnáctiletý mladík s veselou tváří. Právě na základě jeho svědectví je tulák obžalován z vraždy policisty a odsouzen k trestu smrti. Vše ale není tak jednoduché, jak by si Dallaská prokuratura přála. Po skončení filmu se mě zmocnila beznaděj mísící se s němým úžasem, jenž byl vzbuzován především povahou Davida Harrise. ()

kesty 

všechny recenze uživatele

dokument má pár chybičiek (chýbajú menovky k ľuďom a človek má tak často chaos v postavách, časté opakovanie rovnakých scén), ale inak je veľmi zaujímavý a ja som ku koncu zostal s otvorenými ústami neveriacky krútiť hlavou, že čo sa to na tejto chorej planéte deje...tak isto nechápavo krútim hlavou teraz nad počtom zhliadnutí/hodnotení tohoto kúsku...toto by sa malo dostať ku všetkým ľudom... PS: s hodnotením inak súhlasím a kľudne by som ho o pár percent ešte zdvihol, skvelý dokument! ()

Pantata 

všechny recenze uživatele

Filmově to není nijak strhující dokument. Mluvící hlavy skládají dohromady obrázek, kdo že to tenkrát (ne)zabil policistu. Obrázek, který do té doby nikdo neposkládal, či spíše - poskládat už ani nechtěl, protože vraha přece máme... Ale důsledek snímku je naprosto jedinečný - propuštění doživotně odsouzeného, nevinného, vězně. Po dvanácti a půl letech. Randall Adams zemřel v roce 2010 ve věku 61 let. ()

Biopler 

všechny recenze uživatele

Najdôležitejší dokument na svete, lebo prekročil plátno a zachránil život nevinného človeka, pričinil sa o jeho prepustenie na slobodu. Errol Morris dokázal do filmu vtesnať všetkých aktérov 11 rokov starej udalosti a to treba veľmi uznať. Je úžasné, že všetci chceli o prípade vypovedať pred kamerou. Dokumentárne prvky ako otitulkovanie postáv pri prvom videní chýbajú, pri druhom už ani nie a rekonštukcie vraždy z rôznych pohľadov výborne dotvárajú obrázok ako páchateľ, nevinný a svedkovia videli či si vyfabulovali situáciu. Každopádne diváka zasiahne príbeh, pri ktorom sa ohýbajú zákony a z Dallasu je peklo na zemi. Randall Adams, napriek utrpeniu, pôsobil neuveriteľne pokojným dojmom a sústredene rozprával svoju story, bol ukážkou ako prijať nespravodlivé utrpenie. Nezvyčajná hudba Philipa Glassa tiež veľmi sadla. ()

Reklama

Reklama