Reklama

Reklama

Cizinec

(festivalový název)

Obsahy(1)

Tímto filmem inspirovaným vlastní povídkou završil svou kariéru legendární režisér Satyajit Ray. Vše začíná dopisem,ve kterém se Anile ohlašuje údajný dávno ztracený strýc. Ten vskutku brzy přijede s tím, že je zcestovalý antropolog. Přijme ho rodina neboodmítne? A co se stane, když návštěvník náhle zmizí? (Festival bollywoodského filmu)

Recenze (3)

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

"It's full of the stuff of drama. Suspense, suspicion, conflict... "To be or not to be" Uncle."     K pozdným dielam môjho obľúbeného režiséra Satjádžita Rája mám isté výhrady, preto som o to šťastnejší, že svoju kariéry zavŕšil takýmto skvelým spôsobom. Zaujímavý príbeh tajomného strýka-nestrýka má výborne psychologicko-dramatické napätie a zároveň je úžasne ľudský hrejivý. Inteligentné dialógy priam hýria zaujímavými postrehmi a životnou múdrosťou ("I don't believe in something which creates barriers between people. Religion does that. Particularly organized religion."). Úžasná je postava svojrázneho strýka s výborným zmyslom pre humor (výborný Utpal Dutt) a veľmi zaujímavé sú i ďalšie postavy, ako veľmi milá Anila (Mamata Shankar) a jej rovnako milý syn. Silnou zložkou filmu je opäť hudba (od samotného režiséra), najmä keď začne Anila spievať, je to niečo krásne.     "I say it's one of the greatest mysteries of the universe. The sun and the moon. The king of the day! The queen of the night! And the shadow of the earth on the moon, all exactly the same size." ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Pokud jsou ještě v Indii další režiséři kvality Satjadžita Raje, pak mám opravdu co dohánět. A rozhodně tu nejde o exotiku árjského světa (jeho filmy jsou zřejmě zaměřeny na horní vrstvy indické společnosti: bílý pán a paní (Árja), černý sluha (původní obyvatel Indie)), jde o film jako takový. Rajův tradičně autorský film (příběh, scénář, režie, hudba) se váže k věčnému problému jinakosti a cizosti. U Raje nejde o absurdní cizost ve světě a ve společnosti jako u Camuse, nýbrž "jen" o dočasný návrat ztraceného syna (křesťanský termín "prodigal son" se objasňuje anglicky - dříve se v Indii mluvilo prákrty při věcech profánních a sanskrtem ve věcech sakrálních - dnes zřejmě už sanskrt vytlačila angličtina). Přesto však "cizost" (ne nutně negativní) tu vězí v každém póru, a tak jako by CIZINEC Rajův byl pandánem CIZNCE Camusůva. ()

Galerie (6)

Reklama

Reklama