poster

Nezdolný

  • hindský

    Aparajito

  • slovenský

    Nezdolný

  • anglický

    Unvanquished, The

Drama

Indie, 1957, 110 min

Režie:

Satyajit Ray

Kamera:

Subrata Mitra

Hudba:

Ravi Shankar
  • Svadbos
    ****

    Druhý z Rayovej trilógie o Apu je dojímavý, krásne natočený príbeh života a smrti v chudobnej indickej rodine, so synom Apu (Ghosal), odchádzajúcim na univerzitu do Kalkaty. Snímok je v USA známy aj pod názvom "The Unvanquished" Film bol natočený podľa románu Bibhutibhusana Bandapadhayu "Pather panchali" .(9.10.2011)

  • Flakotaso
    ***

    Proslulý indický režisér Ráj mě, mírně řečeno, napoprvé příliš neokouzlil, spíše bezmála nudil (a nebo nasadil Guru Dutt laťku tak vysoko?) a z úcty k velkému jménu dám alespoň průměrné hodnocení. Zapamatovatelných scén není mnoho, filmařsky je to čisté, ovšem nikoli strhující a mou pozornost přitahoval po většinu filmu pouze výtečný herecký výkon matky v podání Karuny Bannerjee a občasná tamtamová hudba. Naopak výkon Apua (ať už v mladším nebo starším vydání) mi přišel kašírovaný a stejně tak podávání jednotlivých událostí či časových úseků příliš zkratkovité a nevzrušivé. Ať se při svém nezanedbatelném filmovém rozhledu snažím jak chci, kultovní film ani mistrovské dílo v Nezdolném nespatřuji a Rájův styl mi, alespoň zatím, zdaleka nevyhovuje.(9.10.2013)

  • kaylin
    *****

    Satyajit Ray pokračuje dál kvalitně ve své trilogii druhým dílem, který je opět krásnou ukázkou toho, jak je tento tvůrce schopen zachytit Indii, ale především lidské příběhy, které se na jejím území odehrávají. Tohle je opravdu silná stránka, a to i ve smyslu, jak jsou příběhy napsány a jednotlivé scény koncipovány. Ray měl dar pro správný střih a délku scén.(18.1.2015)

  • Bubble74
    ****

    V prvním dílu trilogie byl Apu ještě dětský, nestranný pozorovatel. Ve druhém dospívá, dostává se do centra dění a jde pokrokově za svým snem volnosti a seberealizace v konfrontaci s osamělou matkou, která nedokáže přestřihnout pupeční šňůru ani upustit od zavedených tradic. Ačkoliv Aparajito obsahuje několik silných scén, děj plyne rychleji, nechybí poezie a opět je znát Rayův cit pro práci s kamerou, tak na mě neudělal tak hluboký dojem jako Pather Panchali. Citově téměř stagnuje a motivy se opakují. Smrt už mě nešokuje, přestává být takovou tragédií, zapadá do stereotypu. Stěžejní vztah Apu s jeho matkou je vylíčen převážně jen v nádherných obrazových metaforách a jako příběhová linie filmem prakticky prošumí. Žádné výraznější charaktery, které by jej obohatily, už nezůstaly, nové nepřibyly a mě postupně přepadávala lhostejnost.(4.6.2011)

  • Auvajs
    ****

    První díl mě doslova odpuzoval. Druhý už "jen" nudil. Když sem se však asi po dni vrátil k rozkoukanému filmu, jakoby si to ve mně "sedlo" a já se na ten hrubý, neotesaný styl konečně naladil. Taky začala zřetelně vystupovat jediná hlavní osoba (Apu), zatímco v prvním díle jich je zbytečně moc. Ano, toto už je filmařina. To před tím bylo spíš natáčení chudáků z indickýho zapadákova :P /76%/ /thumbs ½ up, ½ down/(12.11.2013)

  • - Film získal na filmovém festivalu v Benátkách nejvyšší cenu Zlatého lva. Sta se tak prvním indickým filmem, který cenu získal. V roce 2001 byl soškou oceněn také film Bouřlivá svatba (2001). Cenu za nejlepší film získa ještě na festivalu v Berlíně a v San Francisku. (Kmotr76)