Reklama

Reklama

Atalanta

Trailer

Obsahy(1)

Námořník Jean se ožení s Juliettou a vezme jí na nákladní loď, kde pracuje. Atalanta se plaví do Paříže, do města, o kterém sní Juliette celý život. Loď patří starému námořníkovi Julesovi (Michel Simon), osamělému vlkovi, který má ze všeho nejvíc rád své kočky. V Paříži se Jean pohádá s Juliettou a ztropí jí žárlivou scénu. Juliette uprchne a Jean si teprve postupně uvědomuje hodnotu jejich lásky.
Atalanta je převratné dílo francouzské kinematografie třicátých let; dílo plné poezie, se surrealistickými scénami, odmítá zbytečné psychologizování, klade důraz na niterné a zvláštní detaily, na zásadní okamžiky v lidském životě, na lidi, které se mohou v určité chvíli náhle zjevit, aby se opět náhle vytratili, tak jak přišli. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (43)

corpsy 

všechny recenze uživatele

Ťažko tráviteľný snímok, možno aj pre milovníkov onej doby. Divák môže hľadieť na skĺbenie romance, komédie a art filmu s možným nepochopením, pretože film nemá jasné rozprávanie, je nudný a v mnohých scénach grotesktný. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Režisérský styl Jeana Viga je skutečně geniální - první část filmu je nudná a nic se v ní neděje, pak ale přijde druhá polovina, ve které se sice něco vzdáleně podobného zápletce odehrává, nicméně není nijak záživnější. Vše završí předvídatelná, nudná pointa. Jaká to ukázka filmového mistrovství! Aťsi "maybe the greatest film ever made", pro mě to byl jeden z těch bijáků, u kterých postrkuji očima ručičky na hodinkách. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Nádhera! Neopakovatelnou atmosféra doků a přístavů, utápějících se v mlze či úchvatná podvodní scéna dělají z trochu konvenčnější, ale velmi citlivě ztvárněné zápletky geniální dílo. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Veľmi smutná humanistická balada, ktorej by možno prospelo menšie paušalizovanie postáv a režijne ostrejšie pritvrdenie v kľúčových momentoch. Ale inak v zásade nemám čo vytknúť. Vigo sa elegantne pohral s ponurou dejovou osnovou. Vedel, ako vyprofilovať beznádej novomanželov, v ktorej miesto dokazovania si lásky a prekonania životných pascí si osud berú do rúk temnejšie dimenzie ľudského správania, konkrétne v prípade Jeana Dastého - chorobná žiarlivosť či pocit materiálneho vlastnenia druhej osoby, no a v prípade Dity Parlo-vej netrpezlivosť či otŕčanie sa za prvým veselým šašom, ktorý bol samozrejme plný elánu, lebo mal voľné krídla a nemal čo stratiť. Realizmus ako hrom. A skvelý kontrast poetiky a surrealizmu. Škoda, že rejža už nikdy nič nenatočil. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

No jo no, ne všechna klasika se mě musí dotknout natolik, abych ji pochopil a miloval. "Atalanta" se mě prostě nedotkla, nic mi neřekla a jako romantický film se mi nijak moc nezamlouvala. Možná někdy častěji porozumím kouzlu Vigových filmů, ale to se prozatím nestalo. Jsou zde zajímavé scény, o tom žádná, ale asi nechápu význam snímku, nebo nevím... ()

Wiliem 

všechny recenze uživatele

Třicátá léta patří mezi mé nejoblíbenější období kinematografie, leč tento film mezi to nejlepší z 30.let zcela rozhodně nepatří. Místo nuda, závěr filmů nebyl nikterak vyjímečný, absence výraznějšího děje. Alespoň ta hudba to trochu zachraňovala. Řekl bych trochu nadhodnocený film, imdb 8.0. Pro mě. 55% ()

Skip 

všechny recenze uživatele

Když jsem na film koukal, objevoavaly se mi v hlavě vzpomínky na některé filmy Bergmana, Felliniho, na filmy francouzské nové vlny i na některé filmy italského neorealismu. Především práce s kamerou a střih dělají z tohoto filmu, jehož děj je zdánlivě obyčejný, dílo dá se říct přelomové. Škoda že se Vigovi nepodařilo sehnat do hlavních rolí lepší herce, než jakými byli Dita Parlo a Jean Dasté. Až moc často na nich bylo vidět, že poněkud pozapomněli, že film už není němý a je třeba hrát jinak. Úžasnou a nezapomenutelnou postavu zde ztvárnil Michel Simon. ()

d-fens 

všechny recenze uživatele

poslednou tretinou si ma film získal.... paralela rieky ako života a lode ako toho, čo si ním nesieme (materiálne, duchovné, citové) sa javí ako najprijateľnejšia, no s ohľadom na priebeh filmu a "priebeh" rieky to môže byť aj o etape ľudského života medzi zaľúbením sa, a nájdením si skutočnej cesty k sebe, nájdením vzájomnej lásky, ktorá dvojici otvára široký oceán života (Le Havre - ústie rieky do oceánu, a zároveň miesto prvého naozajstného objatia dvojice z lásky, a nie iba zo zaľúbenosti) .... zreteľne je zobrazená aj prirodzená snaha človeka byť "kapitánom" svojho života a vedieť si čo najviac vecí okolo seba zariadiť po svojom, a to, že k tomu potrebuje vnútornú silu a chuť, ktorú mu dodáva najmä, a možno aj jedine, opätovaná láska druhého človeka ..... pre mňa záhadou ostali mačky, tie nevyspytateľné, prchavé, slobodomilovné stvorenia, ktoré sa raz mihnú tam, potom tu, raz nás zahrejú svojim pradením sediac nám pri nohách, inokedy nás poškriabu a vyceria zuby..... ono, hľadať v Atalante celý život je podľa mňa prehnané (aj keď sa ponúka ďalší výklad, a síce loď Atalanta ako osoba, s množstvom rozporuplných pocitov, pováh, emócií, pudov a neidentifikovateľných tajomných "mačiek". V takom prípade by dosiahnutie oceánu symbolizovalo vnútorné uzmierenie), ale ako metafora života je to určite jeden z prvých filmov, ktorý je nasnímaný okom skutočného umelca, a ktorého mnohé obrazy a scény sú doživotne zapamätateľné. Plné hodnotenie nedám, aby som tu nevyzeral ako nejaký samozvaný študent filmovej vedy ;) , ale aj preto, že to na plné hodnotenie zatiaľ naozaj necítim.... zatiaľ.... a obzvlášť musím vyzdvihnúť výkon herca Michel Simona v roli vyslúžilého námorníka. Živelnosť, neobrúsenosť, divokosť snúbená s láskou akou bral do rúk všadeprítomné mačky mi pripomenuli podobný "búrlivácky" part Anthony Quinna vo Felliniho Ceste .... p.s. bál som sa, s ohľadom na jeho nedotknuteľné miesto na piedestáli fil.kritiky, zhliadnuť samotný film, tobôž k nemu napísať pár riadkov, takže môj krátky komentár berte iba ako snahu prekonať tento strach. .... p.s. 2.: kúpte si knižku "Kočky na Atalantě" od Jiřího Cieslara ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Znamenitý esej Kočky na Atalantě (listopad 1996), v němž bohužel již zesnulý Jiří Cieslar dokazuje, že tento výjimečný a působivý Vigův film podává „úhrnnou sugesci života, světa a vesmíru“, lze dohledat ve stejnojmenném sborníku, který vydala AMU v roce 2003. ()

Morloth 

všechny recenze uživatele

Při podvodní scéně jsem vzpomenul Kusturicův Underground a připomněl si, že i filmové dějiny se opakují. Film, v němž se nic "velkého" nestane a přesto uteče jako voda. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Typicky priklad filmu, ktory dnes uz vystudovane filmove teoretiky -elitari povazuju za zastaraly, ale svoje kvality ma. Kvality filmu docenia hlavne artaci, cinefili a filmovi praktici, ktori namiesto filmovej teorie sa radsej venuju filmovej praxi. Na rok 1934 ide o prelomove dielo, zenska je tu znudena jednotvarnym zivotom na lodi a podlieha vplyvom vonkajsieho sveta - v tomto pripade velkomestu. Vigo ako reziser natocil len tento film a hned roku 1934 umrel, jak tak pozeram. Kazdopadne realististicke sceny sa striedaju s tymi surrealistickymi. Film samotny sa rodil hodne tazko - skoro prisla zima napriklad a po rieke kde sa plavila lod zacali plavat ladove kryhy, ktore filmari nemohli ignorovat, dalej samotny reziser ochorel. Spolocnost, ktora film produkovala, nebola spokojna so strihom rezisera, tak film zostrihali este raz. Reziser Vigo umrel vo veku 29 rokov na akusi chorobu - tusim to bola tuberkuloza. 100 % ()

vitekpe 

všechny recenze uživatele

Pres to, ze to ma svoje mista i par peknych zaberu (a peknou Ditu), tak me bohuzel nedokazal tento snimek celkem nicim zaujmout. Ocenuju urcitou primocarost ve vypraveni, ktera mohlo byt tehdy vystredni ci zajimava, ovsem za prevratne dilo bych to asi neoznacil...ale co ja vim. 2+ ()

Zagros 

všechny recenze uživatele

Atalanta je určena spíše pro filmové fajnšmekry, než pro běžného diváka. Zajímavější než samotný film je možná příběh jeho vzniku, problémy, které s ním souvisely a osud Jeana Viga. Nicméně to by součástí hodnocení být úplně nemělo. Atalanta mě zkrátka moc nebavila, její milostný příběh zabalený do poetického surrealismu mě neoslovil a částečně jej pro mě zachraňovala postava jménem Jules v podání Michela Simona. Nechci být příliš příkrý, ale navíc než na tři hvězdy to není a v budoucnu se s Jeanem Vigem už pravděpodobně nesetkám. ()

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

Tento film je považovaný za vrcholné dielo kinematografie mojimi obľúbencami Françoisom Truffautom a Jimom Jarmuschom a som rád, že očaril aj mňa. Je to vlastne taký pútavo nakrútený road-movie (presnejšie povedané river-movie) s miernym dobrodružným nádychom a citlivým príbehom lásky, ktorý chytí za srdce (má na svoju dobu odvážne erotické scény, napr. scéna túžby na diaľku). Vzhľadom na dobu vzniku tu sú prekvapivo živé postavy, každá veľmi osobitá a niečím zaujímavá. Tento dojem umocňujú veľmi presvedčiví herci (zmyselná Dita Parlo, živelný Michel Simon, zmietaný vášňou Jean Dasté). No a nemôžem nespomenúť výbornú hudbu Mauriceho Jauberta, ktorá dielo perfektne dotvára. ()

Pawlisman 

všechny recenze uživatele

Nevím, jestli je dílo na tehdejší dobu převratné, ale v porovnání s ostatními filmy je dílo překvapivě velice vyspělé. Na tak mladou dobu se jedná skutečně o vynikající práci. Nicméně vyšší hodnocení pro mě, jakožto člověka dnešního a subjektivně cítícího dostati nemůže. 7/10 ()

Akana 

všechny recenze uživatele

Překvapivě civilně a syrově natočený snímek, jehož hrdiny jsou členové posádky říční dopravní lodi Atalanta. Jejich nelehký život je tu zobrazený nepřikrášleně ale zároveň bez mělkých sociálních apelů, jakých by se např. soudobí američtí tvůrci asi nevyvarovali. Tenhle film je o lidech a ne o ideách. Nechybí tu na tehdejší dobu docela odvážná erotika (předpokládám, že ta byla příčinou dobové cenzury) a ústřední vztah kapitána a jeho novomanželky je podán bez falešné romantiky, samozřejmě až na trochu sentimentální závěrečné znovushledání. Myslím ale, že k předchozímu lehce rozpustilému vyprávění by se nějaké tragické finále nehodilo. ()

Barak 

všechny recenze uživatele

Ve své době možná výborný film, ale nyní už ani moc ne. Velmi jednoduše podané téma lásky o snaha vybojovat si svoji ženu zpátky. Spíše než na dialogy se film zaměřuje na hudbu, která se objevuje na každém kroku, a která zaujímá velkého postavení. Ne že by byla nějak dramatická, čí smutná, nebo cokoliv jiného, je spíše optimistická a nadnaší atmosféru filmu, takže ten příběh díky tomu ani tak smutný, ale zkrátka takový.. poetický? Těžko se to popisuje slovy - zkrátka není to smutné, ale spíše malinko úsměvné, optimistické. Atmosféra staré Francie, poetický nádech, hezká muzika, jednoduchá dějová línie, která si směle vykračuje dopředu - pohodka.... ()

JimiH 

všechny recenze uživatele

Styl Jeana Viga mi nesedí. Trojka z mravů mi ještě přišla jako příjemný experimentální film, Atalanta už mi přijde prostě těžce stravitelná. Jistě, v mnoha ohledech je provokativní a svérázná... Jean je naprostý idiot, a tak není divu, že krásná Juliette tíhne spíš k jeho otci Julesovi... jenže tahle kocábka se plaví po relativně klidných vodách a scénář jakoby neexistoval kromě pár nárčtů a závěru. Pro milovníky vagabundího Michela Simona určitě příjemná podívaná, mě však tento snímek minul. ()

ilclassico 

všechny recenze uživatele

"Slavný a velice inspirativní filmový režisér a dokumentarista"...  čtu v biografii o tvůrci, který natočil všehovšudy 2 dokumenty, jeden krátkometrážní a jeden film: i to film nudný, bez děje a bez nějaké přidané hodnoty, která by současného diváka zaujala. Zcela nevzrušivá záležitost. Autor měl to "štěstí", že hned zemřel, což stačilo k tomu, aby byl současníky vyhlášen za génia. A jelikož 100krát vyslovená lež je pravdou, téměř 100 let tahle skazka proplouvá dějinami, aniž by byla konfrontována dobovými současníky. Nic nového pod sluncem - na tomhle principu má postavený marketing Hollywood. Nemohu si pomoci, ale mně film připomněl nevydařené československé filmy z toho období: Hřích mládí (1934), V cizím revíru (1934), Růžové kombiné (1932), První políbení (1935) a podobné "skvosty". V rámci žánru za 2. ()

Achab 

všechny recenze uživatele

Malý svět, jakýsi mikrokosmos, odehrávající se na palubě lodi, a zejména v podpalubí lodi, která nese název L´Atalante. Naprosto geniální je počátek příběhu - svatební průvod je bizarní, usměvavý ženich Jean si vede svou ženu od oltáře, nevěsta Juliette má nepřítomný, zasněný výraz. Všichni svatebčané jsou v černém a až na ovíněného muže jsou smutní. Zajímavý je obrovský odstup novomanželů od ostatních hostů, kteří je následují v průvodu. Film provází podmanivá hudba, všudypřítomné kočky a naprosto jedinečný zjev, živelný, neotesaný, zábavný světoběžník, démon zvrácenosti - námořník Jules. Velká pocta ČT2 a filmovému klubu za uvedení tohoto titulu ()

Reklama

Reklama