Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V prosinci 1787 se z anglického přístavu Portsmouth vydala na dlouhou plavbu loď, jejíž jméno vešlo do dějin – Bounty. Její kapitán William Bligh (T. Howard) byl pověřen Britskou admiralitou odplout na Tahiti, tam naložit sazenice chlebovníku a převézt je do Karibiku, kde měly posloužit jako zdroj levné potravy pro černé otroky. Pokus zkrátit si cestu okolo Hornova mysu se nevydařil a po vysilující několikaměsíční plavbě tradiční trasou okolo mysu Dobré naděje loď dorazila na rajský ostrov Tahiti, aby se po naložení sazenic znovu vydala na dlouhou pouť. 28. dubna 1789 se část posádky pod vedením prvního důstojníka Fletchera Christiana (M. Brando) vzbouřila a nenáviděného Bligha a jeho stoupence vysadila do člunu na otevřené moře. Bounty se pak obrátila směrem k Tahiti, kde naložila zásoby a domorodé ženy. Vzbouřencům bylo jasné, že se nemohou nikdy vrátit do Anglie. Při hledání vhodného útočiště narazili na ostrov Pitcairn, který v té době nebyl zakreslen v mapách. Jejich potomci na ostrově žijí dodnes...Tato událost byla mnohokrát zpracována v literatuře, ve filmu, a dokonce jako muzikál. Výpravnou verzi z roku 1962 režíroval hollywoodský veterán Lewis Milestone (1895–1980) jako poslední snímek své kariéry. Do role Christiana obsadil jednu z tehdejších největších hereckých hvězd Marlona Branda (s nímž se často při natáčení dostával do sporů, což ho později vedlo ke známému výroku, že snímek by se spíš měl jmenovat „Vzpoura Marlona Branda"), a do úlohy Bligha významného anglického charakterního herce Trevora Howarda. Pro potřeby filmu byla v kanadských loděnicích v Lunenburgu postavena podle plánů z Muzea Britské admirality věrná replika trojstěžníku Bounty, dlouhá 36 metrů (téměř o 10 metrů delší než původní loď z důvodu větší pohyblivosti kamer při natáčení). Bylo to poprvé, kdy se pro potřeby filmařů postavila celá loď (obvykle se upravovala už existující plavidla) a její stavba pohltila 750 000 z tehdy rozmařilého rozpočtu 6 milionů dolarů. (Česká televize)

(více)

Recenze (118)

Martin741 

všechny recenze uživatele

Reziser Carol Ryd /3rd Man s Orsonom Wellesom/ natocil dalsi takmer kultovy historicko -piratsky film s hlavnou hviezdou menom Marlon Brando /Tramvaj do stanice touha, The men, Kmotr/. Vyborne je zobrazene vyzadovanie discipliny na lodi - ba dokonca sa pristupilo k tomu, ze trest za vykonany cin bol tvrdsi nez povodny spachany zlocin. To sa mi nelubi, a to tak, ze velmi! Takze po rieseni tychto dolezitych zalezitosti lodka doplavala na Tahyty a tu nastupuje snad asi najkrajsia cast filmu - tak nadherne zabery som uz dlho nevidel, a priam som film hltal. No a pri plavbe s5 doslo k uz vseobecne znamym udalostiam vzbury na Bounty roku 1787. Okrem Branda ako hlavneho tahuna som tu videl aj Richarda Harrisa /Strazce lvu a Nesmiritelni/ a Annu Lee /Dva Jeli spolu, Muz, ktery zastrelil Liberty Valance 1962/. 80 % ()

starbrejkr 

všechny recenze uživatele

Jako mnozí ostatní, ani já se nevyhnu srovnání s verzí s Anthony Hopkinsem. Pro mě osobně nezásadnější rozdíl tvořilo, že zatímco v novější verzi Bounty jsem byl spíš na straně Blighe (nakolik to bylo zapříčiněno Anthonym v této roli, to nevím:-)), v této verzi naopak jednoznačně na straně posádky a jen jsem se divil, že k oné vzpouře nedošlo dřív. V tomto snímku je asi nejzajímavější kruté vystřízlivění a proměna Fletchera po vzpouře. Bohužel úplný konec je už je takřka neúnosný, což je způsobeno předešlou doslova titánskou délkou filmu. Tak o půl hodiny kratší stopáž a méně natahovaný konec by filmu rozhodně prospěly. Rovněž přelom od "oddanosti" kapitánovi ke vzpouře byl až trochu moc rychlý, Melu Gibsonovi jsem to věřil víc. Mimochodem Brando mi tu strašně připomínal Billyho Zanea:-) ()

danecek24

všechny recenze uživatele

20. Zlatý Glóbus za rok 1962 - nominace (3) - Nejlepší film (drama), Nejlepší herečka ve vedlejší roli - Tarita, Nejlepší hudba - Bronislau Kaper ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Scénář se docela drží skutečnosti, jen se ji snaží vnímat přes romantizující závoj. Tam, kde proti sobě stojí Brando a Howard, je film vynikající. Tahiti je pak zobrazeno jako sexuální ráj pro muže, kde se jenom tančí a souloží, a Marlon Brando získává princeznu. Závěrečná třetina bohužel trpí pokusem vmanipulovat Fletchera do škatulky romantického hrdiny devatenáctého století - rozpolcen mezi povinností a emocemi trpí a trpí. Střet reality a Hollywoodu prostě vždycky skřípe. Bounty to naštěstí vynahrazuje nádhernou výpravou. ()

Šimpy 

všechny recenze uživatele

Ve verzi s Melem Gibsonem jsem fandil kapitánu Blighovi, sice byl tvrdý, ale disciplína, vy kluci pitomí, musí bejt! Ale tady jsem byl na straně Christiana, kapitán Bligh je tu zobrazen jako skutečná zrůda. No a mělo to i povedený český dabing, jen tu nebyly žádné odhalené tahiťanky. :-( ()

Mol 

všechny recenze uživatele

Parádní dobrodružná jízda po moři. Nejsilnější scéna je rozhodně ta, kde cpt. Blight vykopne z ruky Brandovi naběračku. Skvělí prostě. ()

hans500 

všechny recenze uživatele

Marlon Brando zahrál Fletchera Christiana výtečně, Trevor Howard kapitána Williama Bligha také, scénář výborný, režie se povedla, výprava slušná, kamera a střih dobré. Klasický velkofilm, který si 5* zaslouží. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Loď pluje vodami rozbouřených moří. Přetekl již pohár rozkazovačného ponižování, vystavujícímu hoři. Na kapitánském můstku teď velí, omračuje zásobami charismatu - Marlon Brando - korzár mužný, který nezapomněl na lidské /vy/chování. Dlouze chodil kolem horké kaše, až se do ní zabořil. Řevem lvím zadal podnět k rebelii. Změňme kurs. Nechť exploduje autoritářství, svrhneme zákeřné tresty a útrpné poroučení. Vlna strachu však zasáhla podpalubí. Jen v ráji můžeme být svobodní, mít naději. Sprovodit z povrchu zemského, pardon mořského, koráb zla. Zůstal tam, na Olympu svého příběhu, ohnivým stožárem poraněn, plameny pohlcen, zohaven, podlehlo urostlé tělo, které nebylo s to, aby popáleninám čelilo. Oslnivý muž hoří, trosky vzpurné Bounty do noci se noří, sesunují se k mořskému dnu. Navždy teď patřit budou ti vzdálené kouty. Zimnicí z horečky se třese, svou řeč již nepronese, klidu si v ostrovním přístavu hledá duše vzbouřence. Doufej, že nalezne se alespoň jeden statečný se snahou jít za pravdou, který by podal svědectví o nelidskosti, zprávu neomylnou. ()

adams89 

všechny recenze uživatele

Příběh o nejslavnější námořní vzpouře jsem si zamiloval už v dětství. Nabízí se srovnání této velkolepě natočené verze s o dvacet let mladším filmem s Hopkinsem a Gibsonem. Velkofilm z roku 1962 je opravdu bohatý na kvalitní výpravu, hudbu a silné herecké tváře. Marlon Brando a Trevor Howard vytvořili opravdu věrohodné protipóly a že se během natáčení nesnášeli, to je ve filmu skoro patrné. Ovšem co se týče historických faktů, Vzpoura na Bounty není nic víc než dobrodružná pohádka. O celou událost jsem se zabýval a jako historik prostě být spokojený nemůžu. Závěr je navíc typickou ukázkou hollywoodské idealizace z 60. let. I s pár výhradami je to však bravurně natočený dobrodružný film. ()

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Opravdu kvalitní a suprový dobrodružný fim tak, jak mám tento žánr rád. Největším tahounem filmu ovšem je geniální Marlon Brando, jinak ovšem nikdo. Ovšem jinak musí zaujmout výborná výprava i exteriéry tropického ostrova. Předlohu jsem nečetl, ale mě stačí film, celý příběh je nádherný, Já tyhle staré filmy filmy prostě miluju a tento je jednou z největších klasik. Už jsem to dlouho neviděl, ale rád se na něj znovu podívám. Marlon Brando prostě opět válel. 80%. ()

pursulus 

všechny recenze uživatele

Loď Bounty a film.¬         Podávám shrnující stručnou zprávu o třech významných mnou shlédnutých provedeních vzpoury proti kapitánu Blighovi proběhlé r. 1789 na lodi britského královského námořnictva Bounty, kterými jsou (1) Vzpoura na lodi Bounty (1935), (2) Vzpoura na Bounty (1962) a (3) Bounty (1984).¬                 Provedení příběhu Bounty z r. 1935 je klasicky dobře zpracováno a skutečnosti, jak je zaznamenána v historických dokumentech, se drží na v jádru dobrodružné zpracování dosti věrně. Kapitán Bligh je vylíčen coby tyranský, nesmlouvavý a sobecký velitel a v protějšku k tomu je vzpoura vlastně ospravedlňována. Poznámka: Tomuto pojetí odpovídá i románové zpracování příběhu ve své době známým tlumočníkem románů do podoby pro děti a mládež, Vátězslavem Kocourkem, jehož "Vzpoura na lodi Bounty" vyšla v r. 1962 ve Státním nakladatelství dětské knihy v oblíbené řadě Knih odvahy a dobrodružství (KOD).¬                 Podobně, i když poněkud méně ploše, tomu je i v provedení z r. 1962, snímku už barevnému a natočenému i na panoramatický 70 mm formát. S přihlédnutím k rokům výroby vidím kvalitu obou "dobrodružných" provedení (r. 1935 i r. 1962) jako rovnocennou, starší zpracování má své "černobílé" kouzlo, mladší zase svůj "Technicolor".¬                 Naposled natočené provedení z r. 1984 se od obou starších dosti liší, a to jak ve způsobu zobrazování časového sledu událostí, tak i pojetím Blighta a vzniku vzpoury. Blíže pravdě je toto provedení nejméně ploché ze všech tří zmiňovaných, za což platí úbytkem na dobrodružnosti a posílením v dramatické oblasti. Znatelně lepší v obecné rovině toto provedení ale není, opět tedy jde o snímek dobře natočený a hodný chvály.¬                 Shrnuto, všechna tři provedení jsou v obecné rovině stejně kvalitní, dobrá. Pokud má na výběr, ať si divák vybere to z nich, které bude více seděti jeho povaze, zájmu, okamžité náladě či snad oblíbenosti herců… ()

Pedross800 

všechny recenze uživatele

Připadalo mi to i s těma TV reklamama nekonečné, ale musím uznat, že i tahle starší verze, kterou jsem viděl poprvé není vůbec špatná, má své kouzlo, exotiku snoubenou s romantikou, skvělého Marlona Branda i nádhernou domorodou princeznu Miamiti, která se stala na deset let jeho ženou a asi tento film a setkání s ním na základě pohnutého osudu jejich dcery později hořce litovala, a tak vlastně jediné mínus jsou ty zahalené Tahiťanky, takže i díky tomu zůstává a navždy zůstane mou nejoblíbenější Bounty ta osmdesátková. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Skutočné námornícke dobrodružstvo a povedal by som, že lepšie ako to s Melom Gibsonom. Útrapy námorníkov pod bičom sadistického kapitána a nájdenie rajského ostrova delili síce dlhé hodiny filmu, ale už len to, ako som to v kľude vydržal, svedčia o kvalite diela. –––– Tvrdím, že účelová krutost není krutost. Je to efektivita. –––– Pamatujte, strach je naší nejlepší zbraní. –––– Je to rozkaz, pane? Mám to zapsat do palubního deníku? –––– Jak velkou cenu platíte za malou chvilku prchlivosti. Trapné! ()

Specs 

všechny recenze uživatele

Hlášky: námořník McCoy: - "Nic se nevyrovná pěkně umytý ženský, co voní jako Francouz." & kapitán Bligh: - "Nechápejte mě špatně. Nedoporučuji krutost nebo brutalitu beze smyslu. Myslím, že smysluplná krutost není krutost - je to výkonnost. Nikdo nebude neposlušný poté, co viděl odhalená záda svého kamaráda. Bude si pamatovat ta bílá žebra, vzpínající se tělo a uslyší svištění biče až do konce života." & kapitán Bligh: - "Nezapomeňte, naší nejlepší zbraní je strach." & kapitán Bligh: - "Je mi naprosto lhostejné, jestli vy nakazíte domorodce, nebo oni vás. Záleží mi jen na našem poslání. Jestli kdokoli z vás vyvolá incident, který nás ohrozí, přinutím ho, aby proklínal svou matku, že ho porodila." & kapitán Bligh: - "V civilizované společnosti se hříšné úmysly k ženám v příbuzenstvu považují za… za urážku. Rozumíte?" Fletcher Christian: - "Myslím, že ano, pane." kapitán Bligh: - "Ale na Tahiti je urážkou, když tyto hříšné úmysly nemáte. Způsoby, které by urazily běhnu z přístavu, jsou podle všeho pro krále Hitihitiho přijatelné." & kapitán Bligh: - "Dokud nesplníme naše poslání, nejsem v žádném přístavu, pane Fryere. Velitel je vždycky osamělý, jak jednou možná zjistíte. Víte, velení nedovoluje žádné intimnosti. Nemůžete očekávat nekritickou poslušnost od někoho, s kým jste v noci hýřil." & kapitán Bligh: - "Proč by údajný džentlmen měl být loajální v první řadě k obyčejnému námořníkovi?" Fletcher Christian: - "A ne k jinému údajnému džentlmenovi?" kapitán Bligh: - "To je drzost. Zapíšu to do lodního deníku. Chcete něco dodat?" Fletcher Christian: - "Ano. Jenom postřeh, který v každém případě sdělím admiralitě. Ještě jsem se nesetkal s důstojníkem, který by své muže trestal s takovým potěšením. Je mi z toho zle." kapitán Bligh: - "Zle vám může být ve vaší kajutě, pane Christiane. Ještě jsem nepotkal námořního důstojníka, který by se pyšnil slabým žaludkem!" & Fletcher Christian: (ke kapitánovi Blighovi) - "Jste neskutečné prase. Můžete děkovat tomu svému prasečímu bohu." & kapitán Bligh: - "Královské námořnictvo nepoleví, dokud nechytí a nepopraví všechny vzbouřence. Ať poplujete kamkoli, ať se skryjete kdekoli, budou vás hledat tisíce lodí." & kapitán Bligh: - "Já vás neopustím, pane Christiane. Nikdy. Odplujte si do toho nejšpinavějšího koutu světa, a já tam budu, přímo za vámi s provazem v ruce." & John Mills: - "Lidi jako my se nemůžou vrátit do Anglie, očernit Blighe a zůstat na svobodě. Každý, kdo si myslí něco jiného, je hloupější než husa!" & Fletcher Christian: - "Musíme přesvědčit britský národ o tom, co už stejně ví - že nelidskost je ten nejhorší služebník." ()

Aqualung 

všechny recenze uživatele

Koukám na to a maně se mi vybavují, tak jako obvykle, nápodobné, asociativní opusy. Krvavý příliv, Spartakus, Bílá velryba. Vážení má to společné meritum, a sice konflikt mezi jedincem a autoritou, charakterem a vůlí, inteligencí a tupostí, systémem a situační diferenciací, chcete-li dobrem a zlem. Zde startuje konflikt ze stupidního důvodu, krádeže sýra, kterou se námořník snaží setřást ze sebe a svalit na kapitána.Systém reprezentovaný kpt.Blighem se sváří s posádkou a jejím spontánním mluvčím Fletcherem Christianem. Ne, že by tento byl lidumil a altruista, je poživačný požitkář, nicméně je schopen nahlédnout potřeby lidí jemu podřízených a jednat podle toho. Do jeho jednání vstupuje kpt.Bligh jako slon do porcelánu a maří vše, oč se Christian snaží. Konflikt graduje a přesouvá se poznenáhlu ze služební do osobní roviny. Lidsky krásná epizoda na Tahiti ukazuje na čistotu v soužití s přírodou a drsný kontrast s životem v příkazovém systému. Je to o lidské živočišnosti a kráse, která se dře s příkazovou institucí královské lodi.....Koneckonců, co umí udělat ženská se skupinou mužů....Plyne z toho jediný závěr, a sice ženská je rozvracející element na lodi a v mužské společnosti vůbec. Ovšem svině zůstává sviní jednou provždy. A po vyplutí z Tahiti se ďábel zase projeví....Situace po smrti námořníka graduje ke vzpouře, tedy tomu nejhoršímu, co britské královské námořnictvo zná. Nicméně síla atmosféry při konečném dialogu mezi kpt. Blighem a F. Christianem před kapitánovým nasednutím do člunu ukazuje na pomíjivost a současně nepominutelnost síly charakteru a okamžiku. Parádní film. ()

Reklama

Reklama