Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Při cestě autem z Chicaga do San Diega nabídne mladík Jim (C. Thomas Howell) svezení neznámému stopaři (Rutger Hauer). Jim neví, že stopař je brutální vrah a s úmyslem vraždit nastoupil i do jeho automobilu. Policie, aniž by měla tušení o existenci skutečného vraha, ale ze zabíjení podezírá právě Jima. Rutger Hauer v roli stopaře Johna Rydera předvádí ve scénách zuřivého řádění místy až nadlidský výkon. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

(více)

Recenze (386)

Matty 

všechny recenze uživatele

-„Chlápek, co řídil tamto auto. Stopnul jsem ho před tebou.“ -„On byl v tom autě?“ -„Jistě. Moc daleko by nedošel.“ -„Jak to?“ -„Protože jsem mu uříznul nohy. A taky ruce. A taky hlavu. A to samý udělám s tebou.“ Po tomhle dialogu, který se odehraje jen pár minut po začátku, jsem věděl, že Stopař bude jedním z mých oblíbených filmů. Harmonův nestydatě přímočarý road-movie slasher je především skvělou ukázkou hitchcockovské práce s diváckým napětím (od Hitchcocka si tvůrci vypůjčili také oblíbený motiv přenosu viny na nevinného). Jde de facto jen o sérii napínavých předeher se zpravidla velmi náhlým a brutálním rozuzlením (s ponecháním velkého prostoru pro naši představivost), založeným na nezničitelnosti a všudypřítomnosti Johna Rydera, který se jako hororové monstrum objevuje a mizí zničeho nic. Jestliže Čelisti změnily ve zlověstné místo otevřené moře a Noční můra v Elm Street americké teenagery obeznámila s tím, že v bezpečí nejsou ani doma v posteli, Stopař podobným způsobem bere všechen půvab z bezstarostného projíždění se americkou krajinou po vzoru Jacka Kerouaca. V tom, jak zlověstně rámuje americké silnice a jak varuje, že pomoc druhému někdy může mít velmi krvavé následky, jde o výsostně anti-americký film, velmi podvratný vůči hodnotám propagovaným během Reaganovy éry. Nebezpečí číhá na benzinových pumpách, v motelu (což ovšem poznala již Marion Crane) i v americkém jídle (uříznutý prst mezi hranolky) a ze všeho nejméně se lze spolehnout na buranské policajty. Interpretačně smělejší diváci mohou pod béčkovou slupkou spatřovat dokonce existenciální drama o člověku odsouzenému k věčnému unikání před smrtí (resp. smrtelností), ale pro mne je Stopař podmanivý právě tím, že bezvadně funguje na té nejzákladnější úrovni - je napínavý od začátku do konce. 85% Zajímavé komentáře: Lavran, curunir, eye candy, TheRoller, Amputace, JohnFarst ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Nadprůměrný, stylově béčkový thriller s démonickým Rutgerem Hauerem v hlavní roli. Narozdíl od remaku je zde i nějaká ta atmosféra, občas vás může i příjemně zamrazit. Příběh je opravdu nepředvídatelný, ale nabízí se otázka, děje-li se tak díky scénáristově genialitě, nebo spíš zvůli. Horror movie of the year ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Hrát v tom já, tak by film skončil po deseti minutách. Stopovat mě totiž někdo uprostřed nekonečný silnice ve strašným lijáku, tak ho přejedu už z principu, hajzla. Mám takovej dojem, že od premiéry snímku Stopař se Rutgerovi Hauerovi nepodařilo ještě nikoho stopnout. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Že je Rutger Hauer démon, se ví už dávno. Ale hlavní devízou tohoto snímku je překvapivě scénář, který vrší jeden neočekávatelný zvrat za druhým. Jindy nevěrohodné a nastavované dějové zlomy zde působí jen ku dobru věci, kterou je budování atmosféry a divákova nejistota. A komu u scény s odháknutým návěsem u tahače nepopadla brada, není u mě dobrý člověk. 4 a ½. Zaokrouhleno protentokrát nahoru, byť mi motivace té holky vrtá hlavou stále. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $6miliónovTržby USA $5,844,868Tržby Celosvetovo $7,200,000║ Tento thriller má fantasticky budovanú atmosféru, husté až doslova nechutné scény, príbeh čo si po celý čas drží napätie na najvyššej úrovni a hlavne výborného "démonického" Rutgera Hauera, ktorého skvele dopĺňa vystrašený, unikajúci Thomas Howell. "Strach a hrôza prichádza z neznámym stopárom... však pozrite tento film a potom si rozmyslíte či niekomu ešte niekedy zastavíte!" /95%/ ()

Adrian 

všechny recenze uživatele

Ukážkový príklad silného B-čka 80.rokov! Až takmer s carpenterovským minimalizmom a všadeprítomnou "mechanickou" pochmúrnosťou príznačnou pre danú dekádu mi to navodilo rovnako mrazivý feeling ako Bigelowej Near Dark, i keď samozrejme z úplne iného žánrového súdka... . ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

"Why didn't he kill us?" Film samotný vezmu trochu hopem. Atmosferická, napínavá i perfektně zahraná hra kočky s myší uprostřed vyprahlých dálav. Pocit Jimovi beznaděje pohltí. Skoro jak od Hitche. Navíc je to okořeněné špetkou sympatické osmdesátkové nekorektnosti. Zápory? Místy scenáristická bezmoc řešící některé situace à la deus ex machina nástupem Rydera na scénu. Přesto první co si vybavíte při zmínce o Stopařovi bude právě postava Johna Rydera v podání Rutgera Hauera. Moc toho nenamluví. Ani nemusí. Dostatečně za něj totiž mluví činy. Mnozí zde považují záhadnost a nevysvětlení Ryderových pohnutek za hlavní zápor. Já naopak za to co dělá tento snímek výjimečnou záležitostí. Pošuků a psychopatů na filmovém plátně bylo, je a bude nepočítaně. Málokterý je však v konečném důsledku tak znepokojivý jako právě tajemný stopař. Proč to dělá? Co ho motivuje? Co ho potkalo? Jaktože "papírově" neexistuje? Žádné odpovědi. O to více pak stimulují fantazii detaily typu kamínku, který předá Jimovi či snubní prstýnek, který může být stejně tak dobře filmovým kiksem jako chytrým tvůrčím záměrem. Ta postava prostě vzbuzuje kvanta otázek. Na jednu stranu chcete vědět více, ale na druhou zároveň víte, že kdyby se vám dostalo odpovědí, tak se z toho vytratí veškeré kouzlo. Ta postava se vám prostě zadře pod kůži... ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Zvláštní film. Má to pár nedostatků, ale o to více kladů a i když vám tam občas něco nehraje (hlavní hrdina se na konci začne chovat fakt divně) serete na to, jelikož vás to prostě chytne. Rutger Hauer tam je hroznej anomál, všechno mu furt vychází, občas mi přišlo že se snad umí i teleportovat. Režie, kamera a exteriéry jsou skvělé a honičky jsou působivé i v dnešní době. Nejvíc to ale táhne samozřejmě psychouš Hauer o kterym jsem věděl že je výbornej herec už dávno. Zde ho máte možnost vidět v životní formě... ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Koncept Stopaře, v primární rovině odvislého od setkání se zlem proniknuvším do světa smrtelníků, vychází ze dvojího: z proměnlivého vztahu mezi stopařem a mladíkem a ze zpochybnění navenek se jistě jevícího světa, v němž se příběh filmu odehrává. 1, Co se týče vztahu, hrdina si v úvodu počíná lehkovážně a později zakouší teror, kdežto stopař obráceně; v první půlce vypouští hromy, blesky (tím hru iniciuje) a v druhé si s mladíkem již jen pohrává, dokonce tak, že libovolně přetváří a koriguje svět filmu, velkoryse překračuje fyzikální a časoprostorové zákony, a zjevuje se zčistajasna, jak se mu zamane. Zatímco stopař disponuje „žánrovou pamětí" a promptně ji využívá, mladík takové štěstí nemá a všemu musí přijít na kloub svépomocí - trvá mu to dobrých devadesát minut. 2, Ke zpochybnění světa filmu dochází ze strany mladíka poté, co si uvědomí, že stopaře nezastaví ani strážci zákona a že aby ho přemohl, musí porušit pravidla – jak společenská, tak stopařova. Situaci můžeme zobecnit a uvést, jak pracují filmy s divákem v závěrečných minutách. Například potlesk na konci Titanicu je možné „číst" jako příklad autotematismu - ten zrazuje kinematografii tím, že formulku „jsem svět“ nahrazuje formulkou „jsem film“. Tvůrci těsně před koncem film překlápí; již nejsem uvnitř fiktivního světa, ale vně, abychom mohli film adekvátně zhodnotit. Tvůrci tleskají sami sobě - respektive to mi tleskáme tvůrcům; film se vyvedl. Analogii k tomuto procesu známe z thrillerů a hororů, které dosahují napínavého či hrůzostrašného efektu znejistěním statusu fikčního světa. Z tzv. metafyzického obratu (neboli nečekané inverzní proměny ontologické roviny) čerpají svou efektní pointu například filmy Šestý smysl a Ti druzí. V takovýchto případech nevystupujeme vně, jako předtím, ale propadli jsem se ještě o jedno patro dolů do suterénu. Závěrem: Divák je hřebík. Buďto ho třeba vyndat kleštěma (Titanic), anebo zatlouct (Šestý smysl). Ale nemůže jen tak zbůhdarma čouhat z fošny. To by nešlo. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Rozhodně nadprůměrný silniční thriller. Pochmurná atmosféra, osamělé silnice na poušti, málo lidí, pouze skvěle psychoušský Rutger Hauer, ze kterého jde opravdu strach. Povedlo se dobře vykreslit bezmoc hlavní postavy, které nikdo nevěří, že nikoho nezabil. Napětí některých scén je špičkově vygradované. Ano, jsou tu nějaké nelogičnosti a sem tam to scenárista možná trochu přehnal, ale po delší době jsem zase viděl napínavý film a ta scéna s holkou a náklaďákem se zcela vymyká hollywoodským standardům, to jsem koukal s otevřenou pusou. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Ako sa cítite?“ – „Unavene.“ Mrazivé? Možno prvú polhodinu, kedy sa drží pri živote zaujímavá atmosféra (a dosť jej v tom pomáha brutálny výkon Rutgera Hauera). Potom nie. Stopár má pre mňa hodnotu skôr „iba“ ako nostalgická záležitosť: osemdesiatková skoropecka, ktorú som v 90. rokoch sjíždel na kazete a bol som z nej paf, ale s odstupom desaťročí sa o nič mimoriadne nejedná (takmer otrocký remake z produkcie Michaela Baya, kde Hauera nahradil solídny Sean Bean, ma /ne/bavil približne rovnako). Scény s kamiónom a prstom sú fajn, ale scenár je hrozný: charizmatický zabijak sa objavuje ako blesk z čistého neba všade tam, kde je to pre hrdinov práve v danej chvíli najnevhodnejšie a polícia je úplne neschopná. Toto mi dosť vadilo. Ale atmosféra opustených a poloopustených prašných ciest  dokonalá. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Tak docela zklamani, fakt nechapu ty komentare typu skvelej pribeh a podobne. Pribeh je hodne jednoduchej, skoro az stupidni a vetsinu casu se to furt mota v kruhu, kdy se Rutger vzdy nekde objevi, aby naprudil pubertaka a zase zmizi, takle se to deje skoro celou dobu filmu, je vicemene jasny, kdo chcipne, poldove jednaj jak hovada a hlavni hrdina moc sympatickej neni, takze me vlastne vubec nezajimalo, jesli chcipne. Nejaky sceny brutalniho nasili sem si taky nevsim, kdyz uz to totiz vypada, ze bude naka akcicka, tak strih jinam, coz hlavne u kamionovy sceny hodne nasere. Dale postava Jason Leigh je takova dost nesmyslna, clovek ani nevi, proc mu pomaha a zaroven se ani nedozvime, proc Rutger tak prudi zrovna tohohle. No a ke vsemu tu je jeste hodne slaba hudba, napinavy to moc neni a sceny, ktery meli bejt akcni, pusobi tak nak zpomalene. Ty tri hvezdicky jsou vicemene za Rutgera, kterej je naprosto famozni, jedna z jeho nej roli, skoda, ze nema vic prostoru a pak taky za prostredi, ktery precejen atmosfere trosku pridava. ()

movie 

všechny recenze uživatele

Zajímavý psychothriller s šíleným Rutgerem Hauerem, jehož postava vraždícího stopaře od začátku cíleně směřuje k vlastní smrti. Zajímavé je pustit si film s komentářem režiséra Roberta Harmona, který snímku vštípil hutnou, až téměř odlištěnou atmosféru opuštěných pouštních silnic a motorestů. Ta se dokáže dobře rozležet a zahlodat. Děštivý úvod filmu pak patří k jeho vrcholům. ()

Lateef 

všechny recenze uživatele

Těžko čitelný a napínavý silniční snímek, který po celou dobu vodí diváky za nos, protože se vždy ubere směrem, kterým to nečekají. Úlisný Rutger Hauer je jako ta nejhorší noční můra, která se zjevuje nečekaně, tiše, aby vždy trochu zamíchal kartami a pocuchal nervy už tak zdeprimovanému a psychicky skoro zhroucenému C. T. Howellovi. Na tehdejší dobu špičkové výbuchy. Brutální nápad, jak připojit návěs kamiónu k tahači. Přemotivovaný závěr. 5,8 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Stopař není dokonalý film, ale atmosférou a neuvěřitelnou nepředvídaností dostane každého. Viděl jsem i remake z roku 2007 a musím říct, že až na Seana Beana, je originál o stupínek lepší. Když se zamyslíte nad samotným příběhem, vyjde vám z toho celkem jednoduchá pointa, ovšem zahrána a zrežírována na jedničku. Hlavně akce a napětí dělá snímek nezapomenutelným. Po shlédnutí tohoto filmu si pak vezměte stopaře do auta :-)....... ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Nebýt přílišné dávky scénáristické svévole, šlo by bezpochyby o pětihvězdičkovou pecku. Výtečně natočený akční thriller se opírá o démonického Rutgera Hauera, krásnou kameru, několik fantastických havárií aut a jednu ultra brutální scénu, která mě fakt zdvihla ze židle. ()

Mr.Apache 

všechny recenze uživatele

Zlatá 80. léta. Hauer působil jako zjevení a Jennifer Jason Leigh je prostě Jennifer Jason Leigh. Proč tomu ubírat body? ()

BadoXXII 

všechny recenze uživatele

Uřízl jsem mu nohy. A taky ruce. A taky hlavu... A to samé udělám s tebou!..... Atmosféra je naozaj dobrá hlavne v prvej polovici filmu, kým človek ešte nevie kedy sa démonický Rutger Hauer ako Stopár objaví na scéne znovu. V tej druhej polovici sa už objavuje príliš často a začína to byť celé veľmi prehnané (zostrelenie helikoptéry, debilita policajtov, motivácie postáv...). ()

Související novinky

Kdo s kým a za kolik

Kdo s kým a za kolik

16.01.2007

Staré pořeklo říká, že méně je někdy více. Ano, je to pravda, někdy je skutečně lepší se krotit, vážit každé slovo a dělat vše se zdravou mírou. Na druhé straně... v každém z nás je kousek megalomana… (více)

Ptačí zob

Ptačí zob

06.07.2006

Už jsme tu dlouho neměli remake. Těšíte se? Bude to maso. Ale co maso, přímo masochismus (diváků vůči sobě), sadismus (filmařů vůči divákům) a narcisismus (filmařů vůči nim samotným). Ale nebudeme to… (více)

Reklama

Reklama