Reklama

Reklama

Dorian Gray im Spiegel der Boulevardpresse

  • angličtina Dorian Gray in the Mirror of the Popular Press

Obsahy(1)

Hlavní roli této pozoruhodné odysei do surrealismu ztvárnila Delphine Seyrig coby vedoucí mezinárodní tiskové organizace, která si osvojila styl doktora Mabusa a spřádá hanebné plány, jen aby zvýšila náklad. Ženy přebírají role, které tradičně hráli muži, jak tomu bylo i u modelky 60.let Veruschky von Lehndorff v roli narcistického Doriana Graye. (MEZIPATRA 2007) (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (2)

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Mezi "Freak Orlandem" a "Dorianem" tkví posun (pozn. - výraz posun nemusí být brán normativně) k klasičtější naraci, vskutku se zde již setkáme s dramatickým obloukem. A v kontextu předchozích filmů autorky se jedná takřka o dokonale pevnou klenbu! Nemůžu souhlasit zde s kolegou garmonem: film má více méně jasný cíl a je tedy o něčem - je aktualizací klasického literárního díla. Oproti originálu se však milý Dorian nezhlíží v malířském plátně, ale bulvárním tisku. Jenže zatímco v originálu se obraz stává zrůdnějším s tím, jak se mění Dorian, zde se Dorian proměňuje až v závislosti na tom, jak se proměňuje jeho mediální obraz. A zde také leží hlavní motiv filmu, vycházející ze soudobých společenskovědních studií (i gender studies, post-strukturalismu, mediální studia, cultural studies atd. atd. atd.) - tedy motiv konstrukce identity jedince skrze mediální diskurzy, druhotnost jedince vůči sociálním praktikám masové společnosti a masové kultury atd. atd. atd. Nicméně film samozřejmě není primárně objektivujícím kvazidokumentem, to by nebyla Ottinger - ta záliba v kostýmech, dada či pokřiveně křiklavé estetice (brr, 80. léta!) ani zde nechybí. A nechybí ani surrealismus, i když i ten je zde v návaznosti na již konstatované "znaratizování" méně výrazný, resp. divák surrealistické scény může snadněji vztáhnout k celkové struktuře. Oproti "Freak Orlandovi" vlastně ani nemají jednotlivé surreálné výjevy úplnou autonomii - ať již zde zejm. scéna opery, ale i další - jsou vždy více či méně v posledku propojeny se základním motivem filmu, tkvícím v onom kroku napřed, který má postava všemocné mediální magnátky D. Seyrigové vůči nebohému Dorianovi (opera jako pokřivené zrcadlo medializovaného vzathu herečky a Doriana; Seyrigová, jež se zjevuje i ve zdánlivě ryze osobních delirických vizí hlavního hrdiny, jenž již soukromí nemá atp.). ()

garmon 

všechny recenze uživatele

Oproti předešlému Freak Orlando je zde lesbická tématika mnohem explicitnější – šest hlavních ženských rolí hrají ikony femin-, nebo lesba – filmu (von Lehndorff, Seyrig, Montezuma, Valentin, Herrmann, Blumenschein). Jestli byl Orlando víc v exteriérech, barvách a ve dne, je to tu naopak – Ottinger si v Grayovi hraje se světly, kontrastem a studiem - výjimkou jsou vize sjetého Doriana v poušti, které paradoxně působí velmi realisticky. Některé záběry mi připomněly Jancsóa – násobné snímání přenášené živě přes video na obrazovky v záběru muselo být tehdy dernier cri… Jiné (a dlouhé) scény jsou zjevně inspirované Jodorowskym (forma divadla světa!) – to už u Freak Orlanda. Jinak už jsem u Ottinger tohoto typu vše viděl – echt Deutsch punk, osmdesátky, kříšení starých forem (moralita, panoptikum, dlouhá pasáž film-opery, s pochybnou hudbou (jsem obdivovatel Peera Rabena ve Fassbinderových filmech, tohle bylo ale okatě špatné - studentská opera hadr-). Obrazově je celá operní pasáž jako vystřižená ze Superbia v následujících Ottingerové Seven Women). Naprosto surreálné obrazy – sklon k mýtu a alegorii – zde myslím, že by bez Ottinger stěží byl takový Matthew Barney Matthewem Barneyem. Vlastně by se dalo říct, že veškeré úlety evropské kinematografie, které znám, tu mají aluzi (Loni v Marienbadu, Buñuel, Godard, raný Trier…) Ale – na druhou stranu tohle kazí totální statičnost, pomalé tempo, bezpointovost, fassbinderovsky špatné herectví (špatné!, špatné!! – až na Delphine tedy…) – proč si kruci Ottinger nenajala dobrého dramaturga? O čem tahle taškařice vlastně je? O tom, jak zlý tisk ničí zazobané lesbické sirotky? Anebo ještě obecněji jaký je svět zlý? Kdyby nebylo toho neuvěřitelně promakaného vizuálu, stálo by to za dvě věci - nejde totiž vůbec o nic, ani o to, kdo tedy koho v závěru zabije (vtipné titulky). Orlando mě okouzlil víc. Tohle mělo v sobě neodiskutovatelný půvab lesbického světa – všechny ty umělé knírky a zabandážované hrudi-)). Vzpomněl jsem si na závěrečnou párty Mezipater na Flédě v Brně pár let zpátky – dvě Marlene Dietrich oblečené do mužských obleků se tam na pódiu střídavě jakože honily, kamuflovaly vzájemné bití hůlkami, v mezičase dělaly pózy a přehazovaly nohy přes opěradlo židle. Převážně mužské publikum, samo teplé jak pec, na to třeštilo oči, a když jsem se jednoho známého zeptal, co to vlastně je, řekl mi suše: „lesbický humor“. ()

Reklama

Reklama