Režie:
David Hugh JonesScénář:
Harold PinterHudba:
Carl DavisHrají:
Kyle MacLachlan, Anthony Hopkins, Jason Robards, Juliet Stevenson, Polly Walker, Alfred Molina, David Thewlis, Robert Lang, Trevor Peacock (více)Obsahy(1)
Josef K. se jednoho dne probudí ve svém bytě za přítomnosti dvou cizích mužů, kteří mu oznámí, že je zatčen. Nikdo mu neřekne, z čeho je obviněn a proč mu nakonec i přes neznámé obvinění dovolí žít na svobodě. Josef K. se snaží záhadu svého nesmyslného zatčení vysvětlit, ale když je opravdu pozván k procesu, ukáže se všechno jako mnohem závažnější a absurdnější, než si vůbec odvážil pomyslet ... Film byl natočen podle nedokončeného románu Franze Kafky Proces, a zahráli si v něm i čeští herci. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (36)
Zdařilá anglosaská adaptace proslulého Kafkova románu citlivě pracuje s pražským géniem loci i řadou českých herců. Už poznání, že pražské sociokulturní souřadnice bylo pro britské tvůrce nepostradatelným východiskem při jejich výchozích úvahách, stojí minimálně za zmínku. K pojetí i vyústění filmu je sotva co dodat. Poněkud překvapuje poměrná délka a určitá rozvleklost děje. Ale i tak je film mimořádně zajímavý a divácky vděčný. ()
Možná je to ostuda, ale slavný Kafkův Proces jsem do dnešního dne nečetl, a snad i proto, že mi chybí srovnání s literární předlohou, jsem byl z filmové podoby docela nadšený a v první chvíli jsem pod dojmem absurdních dialogů a atmosféry křivolakých pražských uliček, pavlačí a historických chodeb a sálů Malé Strany uvažoval o pěti hvězdičkách. Později jsem porovnal tenhle kousek s atmosférou jiných, podobných filmů a přece jen jsem slevil, ale i tak musím říct, že se mi film líbil, a kdyby se v něm vyskytovalo víc dobrých hereckých kreací, tak bych se k pěti hvězdičkám přiklonil. Nejlepší z toho použitého hereckého ansámblu byl Hopkins v roli nesmlouvavého a přitom záhadného kněze. Z námětu se asi dalo vytěžit víc, ale i tak je to solidních 80 %. ()
Divnej a zajimavej film. Knihu jsem necet, ale tak zhruba sem vedel, o co ma jit, takze me v zaveru neprekvapilo, ze se nevysvetli, z ceho byl obvinen, ale stejne mi konec prisel takovej divnej, uspechanej a ne moc navazujici na predchozi deni. V podstate v momente, kdy na scenu prijde Hopkins, coz je nakejch 20 minut pred koncem, je uz film slabsi, ale jinak je fakt zabavnej, napinavej a zajimavej. Tim nechci shazovat Hopkinse, on byl super, pripomnel mi Hannibala, jen uz proste v zaveru tu neni tak pekna atmosfera. Co se tyce MacLachlana, tak je tady fakt dokonalej, nechapu, proc neni obsazovanej castejc. Ale asi nejvic me potesil Molina, ten byl genialni. A dokonce ani cesky herci tu nepusobi rusive, jen si tvurci meli ohlidat ty moderni cedulky s cislama domu na ulicich, to primo bylo do oci. No a jeste musim pochvalit hudbu a jednoduse pusobici kulisy, ktery pekne dokreslovali atmosferu. I pres ten slabsi konec jsem se dobre bavil a jedna se urcite o zajimavej film, kterej stoji za skouknuti. ()
Námět by se dal zpracovat i lépe, ale myslím, že tohle se celkem povedlo. Film působí jaksi divně, což jistě má. Trochu jsem se obával, že se u toho budu nudit, ale nebylo tomu tak ani na chvilku a těch 120 minut mi uběhlo docela ryhle. Kyle MacLachlan zahrál Josefa K. výtečně. Prostředí Prahy a přítomnost českých herců bylo příjemné. ()
Zvláštní. Adaptace Kafky, v Kafkově Praze natočena, pražskými herci zčásti obsazena, přesto postrádající onu magickou ingredienci. Onen čtvrtý rozměr, který vnímáme šestým smyslem. Nezodpovězené otázky a hrdina typu „tabula rasa“ jsou jenom polovinou úspěchu. David Hugh Jones, nenápadný, vesměs televizní režisér, jenom otrocky „přepisuje“ knihu do filmové podoby, bez zjevné snahy o osobní autorský vklad. Jeho statická, takřka divadelní režie, podráží nohy Kyleu MacLachlanovi, jenž hraje seč mu plíce stačí, i Anthonymu Hopkinsovi v epizodní, leč důležité roli. Není snadné dokoukat Proces do konce, leč právě ke konci začíná nabírat grády a odrazuje vás od koncentrace veškeré pozornosti na jakoukoliv jinou činnost. Ale zase nečekejte nějaký strhující thriller, v tom nejvypjatějším momentu Josef K. prudce odhodí pár listů papíru. :-) 55% ()
Galerie (8)
Zajímavosti (1)
- Natáčení v roce 1992 probíhalo v Praze a Kolíně. Agentura Unifis začala v Kolíně masově nabírat desítky komparzistů. Při přípravných pracích řemeslníci mohutně kamuflovali léta neudržovanou a rozpadající se synagogu tak, aby ve filmu působila „jako nová“. V Kolíně se natáčelo na třech místech – v synagoze, v ulici Karoliny Světlé (tři tamní polorozpadlé domy dostaly vývěsní štíty a změnily se v obchody) a v tehdy ještě nepřístupném průchodu s křivou dřevěnou podlahou mezi Rubešovou a Mostní ulicí, kde filmaři „postavili“ kovárnu. Během natáčení v „kovárně“ byla kvůli potřebnému tichu v přilehlé Mostní ulici zastavována nejen doprava, ale i ženy v příliš klapajících vysokých podpatcích. Největší hvězda filmu Anthony Hopkins se v Kolíně neukázal, lovci autogramů ho zastihli až v navazujícím natáčení v Kutné Hoře. V Kolíně ale několik scén točil Kyle MacLachlan. Přestože „na place“ bylo fotografování přísně zakázáno, fotograf Radek Tomek ho zvěčnil u synagogy během natáčecí pauzy s lahví coly v jedné a táckem s párkem, chlebem a hořčicí v ruce druhé. (jitounek)
Reklama