Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Věci nejsou černobílé. Někdo to zjistí, až když pořádně narazí. Během šestatřiceti hodin se v Los Angeles protnou osudy několika zcela odlišných lidí. Třebaže jsou všichni odlišní, přece jen je spojuje víc než jen místo jejich bydliště. Všichni se totiž nějak potýkají s rasovými či etnickými předsudky. Dvojice černošských zlodějíčků využívá barvu pleti jako omluvu pro své kriminální jednání. Bílý prokurátor využívá rasovou problematiku pro svou kariéru, zatímco jeho psychicky labilní manželka nachází v okolí samé důkazy pro oprávněnost svých rasových předsudků. Perský obchodník je přesvědčen, že představitelé zákona jej diskriminují kvůli jeho původu. Bělošský policista bez skrupulí zneužívá svých pravomocí k ponížení noblesní černošské ženy před očima jejího manžela. Několik náhod, ve kterých sehraje roli autonehoda, výstřel ostrého nebo naopak slepého náboje, však každého z hrdinů postaví tváří v tvář pravdě o jeho vlastních slabostech a temných stránkách… (Česká televize)

(více)

Recenze (1 245)

Langy10 

všechny recenze uživatele

Tenhle film byl trochu na mysleni, stez jsem vlastne chapal o co v tom filmu jde, ja to vidim na 3 hvezdy, ale na ty lepsi 3, protoze to nebyl vubec spatnej film :) ()

Aelita 

všechny recenze uživatele

Pošli to dál (duševní dobro). Neposílej to dál (duševní zlo). Někde se dobro / zlo zlomí. ____ Americká mozaika propletených životů se všemi základními dobovými tématy. Velké množství cen, které získal tento film, svědčí o tom, že se v něm lidé poznali. ()

Flaxik 

všechny recenze uživatele

Trpím vrozenou alergií na všechny zkurvené agitky, ty multikulturní nevyjímaje. Ten film je manipulativní sračka a jenom solidní herecké výkony ho drží nad vodou. Víc slov si to nezaslouží. ()

joker.george 

všechny recenze uživatele

Některé konce nebyly tak silné jako jiné, i proto že bylo jasné, co a jak se stane, ale ty, co dokázaly pálit ostrými, nabídli spoustu k přemýšlení. Samotné příběhy ale nejde s úspěchem hodnotit odděleně, protože jsou natolik komplexní a propojené, že by ztratily část své duše a svého kouzla. Tohle je jeden z filmů, který bude každý vnímat odlišně, ale přesto drtivou většinu z nás něčím osloví. ()

Silverluv 

všechny recenze uživatele

Film to není špatný, herecké výkony vesměs dobré, kvalitní režie, ale proboha ten scénář??!! Postupem času už mi to neustále omýlané téma rasismu začínalo neuvěřitelně lézt na nervy. Jestli tohle byl účel filmu, tak se u mě naprosto minul účinkem. Ne, nepochopil jsem to, nevěřil jsem tomu. Až příliž a podle mě naprosto zbytečně účelově a jednostranně zaměřený film. Podle mého názoru hodně přeceňovaná záležitost. ()

ad 

všechny recenze uživatele

3 a půl* ... Všechno, co jste o tomto filmu slyšeli je pravda. Vyjadřuje se k závažným lidským problémům, je poměrně slušně napsaný i natočený, Matt Dillon je opravdu skvělý a celý film má několik opravdu silných momentů, ženoucí emoce do krajnosti ALE: má i spoustu záporů, především občasnou tezovitost, emocionálně jde o dvě, tři třídy přes čáru, vypočítavost, Sandru Bullock, jejíž postava by ve filmu vůbec nemusela být, poměrně jednoduchý náhled na svět (paradoxní, ale je to tak) a především zbytečný polopatismus, který může leckterého diváka dovést k pocitu, že ho tvůrci mají za blba... Celkově jsem tedy víceméně spokojen, ale musím přiznat, že se jedná o jeden z nejpřecenovanějších filmů současnosti, a že znova ho asi nedám. ()

exitak 

všechny recenze uživatele

Geniální skládanka o americkém světě a rasových problémech. Zpočátku jsem si říkal, že takovej průměr ale fakt se asi půjdu podívat znova =) Jasných 5* ()

Crawler-D 

všechny recenze uživatele

Poutavé drama Ińárrituovského typu, které se snaží poukázat na existenci rasismu i v současné společnosti, která se ale jakékoliv podobné tendence snaží zatajit. Rasismus byl, je a bude. Zatímco filmu prospívá uhlazená kamera, se kterou se s největší pravděpodobností natáčelo za skutečného osvětlení, tak už méně konzistentně působí scénář. Některé linky působí přebytečně(Frase+Bullocková) a některé dějové zvraty, které uspíší katarzi, jsou až průhledně nastrčené (žena ve vybouraném autě a policita Dillon, který ji minulou noc obtěžoval). Celkově se pak snaží Haggis vyprávět až moc příběhů, které jsou až překvapivě moc provázané. Jinak ale silně emotivně zabarvené, některé momentky vskutku úchvatné (Michael Peňa a jeho malá dceruška) a některé záběry krásně uklidnující a nutící uvažovat (noční město + hudba). Ocenil bych i to, že si Haggis vyhrál s nadřazeným tématem "nárazu = crash". ()

starbrejkr 

všechny recenze uživatele

No fíha, Crash získal Oscara za nejlepší film, to jsem vůbec nevěděl...tak to je ostuda nejen pro mě, ale i pro televizi, která ho vysílala v šílený čas po půlnoci. Musím se podívat, jací byli jeho konkurenti, ale nejspíš to bylo zasloužené, protože se jedná o jeden z nejlepších filmů, jaké jsem v posledních měsících viděl. Strhující příběh několika lidí, jejichž životy propojuje jedno téma - rasismus. V dnešní době krátce po zvolení Baracka Obamy tématika, které znovu ožívá i u nás a Crash je film, který jde opravdu do hloubky. Strašně se mi líbí pohled, kdy nám není nic vnucováno, žádná strana není nijak upřednostňována a jednotliví hrdinové jsou jako skuteční lidé plní protochůdných vlastností, ne žádní klaďasové a záporáci (i když takového blízkovýchodního majitele obchodu je trochu těžké vystát). Některé scény jako scéna u domu opraváře a jeho dcery s "neviditelným pláštěm" nebo fatální scénka v autě zdánlivě kladného policisty jsou vyloženě geniální. Herci jsou samozřejmě výborní, zejména Don Cheadle, který se v mém žebříčku "(teď se zamýšlím, jak to napsat, když se jedná o film o rasismu:-)) černých herců dere do míst jako kolegové Washington, Freeman nebo Jackson. Jak se říká v USA - awesome... ()

TomikZlesa 

všechny recenze uživatele

Díky velkému množství postav hned v úvodu filmu to působí celkem zmateně a nepřehledně, ale člověk si začne říkat, že musej mit sakra něco společnýho. Později se ukazuje jak je svět zkurveně malej a motýlý křídla máchaj opravdu hrozivě. Mrazivá atmosféra a perfektní hudba. ()

Trainspotter 

všechny recenze uživatele

To jsem si zas dal, není nad pořádnou dávku pohledu do rasismem prohnilých spojených států; příběh je jako docela promyšlený, místy však hraje na citečky, ačkoliv poměrně vkusně a v mezích nepsaného zákona filmů se čtyřhvězdičkovým hodnocením, taky mě potěšila skoro nulová přítomost Sandry Bullock a jejího hraní si na hraní (tahle hláška bohužel není z mé hlavy, někde jsem ji četl ve spojitosti s výkony Jiřího Macháčka) a taky příjemná, nevtíravá a příběh jemně podbarvujcí hudba. Na konci filmu mě napadla taková trapná hláška, že život je jeden zasranej temnej tunel, ale všechny tunely mají po své délce niky se světly. AR: 2,35:1 - Super 35 ()

vykur! 

všechny recenze uživatele

It's the sense of touch. In any real city, you walk, you know? You brush past people, people bump into you. In L.A., nobody touches you. We're always behind this metal and glass. I think we miss that touch so much, that we crash into each other, just so we can feel something. ()

boblig 

všechny recenze uživatele

Méně povedená americká variace na Amores perros. Crash bohužel rozehrál tolik dějových linek, že je nestačil během dvou hodin nějak duchaplně ukončit. A ten kýčovitý smířlivý konec? Není to koneckonců to samé, co vyčítáme současným českým filmům? I Hřebejkovo Horem pádem vyznívá daleko uvěřitelněji, než tenhle vykalkulovaný film na téma rasismus v USA. A vlastně tam žádný není, když si nakonec všichni padnou kolem ramen. ()

Fleinka 

všechny recenze uživatele

Snímek, který popisuje životy američánů po 11. září 2001. Plné předsudků, zavržení a xenofóbního chování. Člověku během sledování běhá mráz po zádech o to více, když se zašmodrchaná linie lidských osudů začíná rozmotávat. ()

C0r0ner 

všechny recenze uživatele

Po dokoukání Magnolie jsem samozřejmě musel vidět něco ještě lepšího, alespoň podle hodnocení. Když jsem zjistil, že režii a scénář obstaral Paul Haggis, byl jsem nadšený. Crash je absolutně špičkové drama, které s naprostou samozřejmostí kříží osudy všech hrdinů a díky zmíněnému Haggisovi nenabízí jakýkoli prostor pro klišé, nudu nebo obyčejnost. 100% ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Crash je jedním z nejpůsobivějších filmů. Způsob provedení je efektivní a dokáže široké spektrum obecenstva posouvat vlastním plánovaným směrem. Diktuje tempo, postupně propojí spletitou pavučinu a jednotlivé situace postupně šroubuje až do extrémistického emočního vydírání. Rozmáchlá gesta patosu vynalézavě útočí a pohrávají si s náladou s téměř dokonalou vypočítavostí. Rasové a sociální problémy jsou podávány na stříbrném podnose a více než chvályhodný je pohled z různých úhlů a postojů. Nejsilnější je ve vytváření přímých paradoxů a kontroverzí. Občas zobrazí nevyřčenou pravdu. A hloubka je zaměňována s efektivitou způsobu zpracování. Myšlenky mají svojí váhu, ale skutečná hloubka je nahrazena atraktivitou citové manipulace. Je to úchvatná podívaná, která se nebojí ohromovat gotickou velkolepostí. Mozaika je vskutku pestrobarevná. V přepychu žijící manželka Jean Cabot (zajímavá Sandra Bullock), hystericky povýšená ve své bublině předsudků a exklusivního postavení. Bezstarostný policejní detektiv Graham Waters (dobrý Don Cheadle) nemůže stále schovávat slabinu a slouží k politické hře. Nejkontroverznější postavou je policejní strážník John Ryan (dobrý Matt Dillon), rozporuplný ve svém pracovním vytížení a způsobech. Ctižádostivý státní návladní Rick Cabot (příjemný Brendan Fraser) s jasnou cestou upevnění výsostného postavení dává pokyny. Velké televizní zvíře Cameron Thayer (zajímavý Terrence Howard) je osudem vystaven krizovým situacím a emočnímu velevýbuchu. Sebevědomý a ozbrojený zlodějíček Anthony (pozoruhodný Ludacris) se ze všech sil brání prozření. Ponížená Christine Thayer (zajímavá Thandie Newton) se brání nezatíženosti předsudky. Opravář Daniel Ruiz (sympatický Michael Peña) má celý svět ve své malé dcerce. Nejcyničtějšímu výsměchu osudu čelí policejní strážník Tom Hansen (zajímavý Ryan Phillippe). Zlodějíček Peter Waters (zajímavý Larenz Tate) je další obětí zlomyslnosti osudu při nabízení druhé šance. Perský obchodník Farhad (dobrý Shaun Toub) je díky jazykové bariéře přiváděn až k nebezpečné nesnášenlivosti a nenávisti. Z dalších rolí: Grahamova kolegyně a milenka Ria (zajímavá Jennifer Esposito), starostlivá Farhadova dcera Dorri (šarmantní Bahar Soomekh), Danielova malá dcerka Lara (Ashlyn Sanchez), vystrašená nemocniční manažerka Shaniqua Johnson (Loretta Devine), Grahamova naléhavá matka (Beverly Todd), manipulativní a vlivný Jake Flanagan (William Fichtner), úzkostlivě opatrný policejní poručík Dixon (Keith David), či nebohý Korejec Park (Daniel Dae Kim). Film se nebojí nadhledu absurdity, sympatická je angažovaná nepředpojatost, kontroverze je dotahována do bizarnosti a technické efekty jsou hloubkou konzumní smířlivosti. Efektní podívaná mainstreamového proudu. ()

Wormboy 

všechny recenze uživatele

Tazko povedat, ake slova by boli najvhodnejsie na komentovanie tohto filmu. Snimka je nabita vybornymi hereckymi vykonmi od ludi, od ktorych by som to nikdy necakal (predovsetkym mam na mysli Sandru Bullock a Brendana Frasera, aj ked ten co to uz ukazal v Tichom americanovi), emociami, myslienkovym nabojom, spadom, mozaikou ludskych osudov a predsa aj prehladnostou a jednoduchostou. A urcite vo mne zanechala vacsiu stopu o zivote v USA ako pseodokumenty pana Moorea. Ak je pravda to, co sa deje na obrazovke tak neviem, "koliska demokracie" sa ruti do priepasti, z ktorej bude hladat cestu spat len velmi tazko... ()

PEEPA 

všechny recenze uživatele

Recept: Vezmete jednu Magnolii. Zkratte ji o hodinu. Pridejte trochu cerne a bile barvy, aby to dostalo spravny rasisticky kontext a kontrast. Peclive vypreparujte Toma Cruise. Zamichejte, protrepejte, upecte, natocte a voila... Crash je na svete. Jinymi slovy... kdyz dva delaji totez, neni to vzdy totez. Crash je o dost horsi Magnolia. Dobre, je to mozna i tim, ze Magnolii mam hodne rad a je to moje srdecni zalezitost, ale to, co vzniklo v Crashi je proste "jen" dobre udelana kopie s jinymi herci a rasistickym podtextem. Hercum se neda nic vytknout. Hraji skvele, zacinam mit stale radeji Dona Cheadlea. Zbytek je tak nejak normalne nadprumerny, jen me jeste prekvapil Brendan Fraser. Vedel jsem, ze umi hrat, ale opravdu se mi libil a prekvapilo me, jaky ma v originale hlas... nikdy jsem ho asi v originalnim zneni nezlysel. Bullock to slusi a je taky dobra. Je trosku horsi, ze to ma proste prilis hercu, kteri se ani moc neprojevi, protoze maji prakticky vsichni malo prostoru. To v Magnolii (se kterou tento snimek proste MUSIM srovnavat) ta o hodinu delsi stopaz proste prispiva tomu, ze vsichni jsou na platne vlastne celkem dlouho, takze je clovek vic zna. Co se tyce rasismu ve filmech. Vlastne proti tomu nic nemam, ale tady mi prislo, ze scenarista az moc tlaci na pilu a az prilis nam to rve do hlavy. Prijde mi, ze takovych filmu vzniklo uz urcite vic a ted je takova tematika asi zbytecna. Pro me. Hudba snimku je nevyrazna (opet mnohokrat prevysena Magnolii) a dojemna pisen na konci se songem Wise Up od Aimee Mann z M. je taky o tridu horsi. Ethno vlozky v prubehu filmu na me pusobily spise rusive. Kamera, rezie a strih me nijak extremne nezaujala. Na druhou stranu musim priznat, ze jsem byl pomerne vtazen do deje a pri par akcnejsich scenach se mi opravdu tajil dech. To u M. ne. Ta proste ma stale stejne vysoke a velice pusobive tempo, ktere vas (me) proste nepusti. Tady to chvilkama ztraci, ale nektere akcnejsi pasaze naopak vasi pozornost opet vytahnou nahoru. M. vas bud chytne, nebo ne. Crash se vas snazi chytnout i v prubehu, kdyz tempo neni nijak vysoke. Stejne tak musim uznat, ze film docela slusne utekl a ani jsem se nejak moc nenudil, ale... (SPOILER)sněžení na konci Crashe a žáby v Magnolii jsou opět poměrně podobný prvek...(/SPOILER) Prostě... čekal jsem o dost víc, od filmu, který měl takový nástup v IMDb a o kterém jsem prakticky nic nečekl. Čekal jsem, že budu překvapen daleko příjemněji, než jen "prostou" kopií Magnolie. Takže proto to zklamání. ()

danecek24 

všechny recenze uživatele

63. Zlatý Glóbus za rok 2005 - nominace (2) - Nejlepší herec ve vedlejší roli - Matt Dillon, Nejlepší scénář - Haggis Paul, Moresco Bobby ()

Související novinky

Které klasiky by dnes vyhrály Oscara?

Které klasiky by dnes vyhrály Oscara?

13.08.2015

Jak určitě víte, americká Akademie filmového umění a věd pravidelně "vyrábí" nejlepší film roku. Časopis The Hollywood Reporter zaujatě sleduje každé oscarové klání, sem tam se ale také ohlédne do… (více)

Oscary plné překvapení

Oscary plné překvapení

06.03.2006

V noci z neděle na pondělí proběhl v Los Angeles 78. ročník slavnostního udělování cen americké Akademie filmových věd a umění, Oscarů. A věru že šlo o noc plnou překvapení. Největší ovace překvapivě… (více)

Reklama

Reklama