Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Věci nejsou černobílé. Někdo to zjistí, až když pořádně narazí. Během šestatřiceti hodin se v Los Angeles protnou osudy několika zcela odlišných lidí. Třebaže jsou všichni odlišní, přece jen je spojuje víc než jen místo jejich bydliště. Všichni se totiž nějak potýkají s rasovými či etnickými předsudky. Dvojice černošských zlodějíčků využívá barvu pleti jako omluvu pro své kriminální jednání. Bílý prokurátor využívá rasovou problematiku pro svou kariéru, zatímco jeho psychicky labilní manželka nachází v okolí samé důkazy pro oprávněnost svých rasových předsudků. Perský obchodník je přesvědčen, že představitelé zákona jej diskriminují kvůli jeho původu. Bělošský policista bez skrupulí zneužívá svých pravomocí k ponížení noblesní černošské ženy před očima jejího manžela. Několik náhod, ve kterých sehraje roli autonehoda, výstřel ostrého nebo naopak slepého náboje, však každého z hrdinů postaví tváří v tvář pravdě o jeho vlastních slabostech a temných stránkách… (Česká televize)

(více)

Recenze (1 245)

prezdivaka 

všechny recenze uživatele

Film, který tak slibně začal a svou strukturou hodně připomínal díla Alejandra Innaritua, se bohužel v polovině zvrhl v ubohou protirasistickou agitku. Chování postav a děj byl křečovitě přizpůsoben konečnému vyznění. Snímek si tak v ničem nezadal s díly z dob před pádem železné opony. Jen kulisou bylo Los Angels. Samotný konec už byl jen třešničkou na dortu tohoto politickokorektního kýče. Věčně nasraný a negativistický černoch se s imigranty natěsnanými v ukradené dodávce rozdělí o poslední peníze, aby se mohli nasytit, místo aby je prodal za několik tisíc dolarů, je popřením všech předchozích scén, které jeho charakter vykreslovaly. ()

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

"Mom, I can't talk to you right now, okay? I'm having sex with a white woman. OK, where were we?" "I was white, and you were about to jerk off in the shower."     Skvelá kriminálna dráma, veľmi dôvtipne pracujúca s tematikou rasovej neznášanlivosti (predsudkov), zaradená v zozname 1001 filmov, ktoré musíte vidieť, než umriete. Dalo by sa síce namietať, že všetky tie rasové (a iné) stereotypy tu sú vyhrotené až do extrému (poriadne prehnané postavy, z ktorých niektoré by človek najradšej zaškrtil, obzvlášť toho Peržana), to mi ale zážitok vôbec nemôže pokaziť, je to všetko v rámci daného účelu. Dej snímky prebieha v dosť ťaživej, bezútešnej nálade, našťastie vždy keď už začína byť atmosféra dusná na nevydržanie, príde čerstvý závan v podobe čierneho humoru (ten prívlastok "čierny" tu nadobúda dvojzmyselnú podobu). Ide tu o niekoľko paralelne sa odohrávajúcich minipríbehov, ktoré sú krásnym spôsobom navzájom prepletené, pričom veľkú rolu v tom zohráva náhoda. Postavy sú veľmi farbisté (aj doslova), každá z nich má svoje problémy (väčšie, či menšie), či svoje životné frustrácie. Zároveň im tvorcovia vdýchli aj parádnu nejednoznačnosť, keď ten na pohľad najodpornejší charakter je schopný nesmierne statočného činu a naopak hrdina, ktorý sa javí ako ten najšľachetnejší, sa dopúšťa hrozného zločinu (inak krásny paradox v rámci tej rasovej otázky). Z celej tej mozaiky som si najviac obľúbil dvojicu zámočníka s malou dcérkou ("It's a really good cloak."). Zišla sa tu veľmi zaujímavá zostava kvalitných hercov, z ktorých vyzdvihnem Matta Dillona, Michaela Peñu, sympatickú dvojicu Sandra Bullock a Brendan Fraser (hoci ich postavy až také sympatické nie sú) a pôvabnú Peržanku Bahar Soomekh. Pochváliť musím aj hudobnú zložku, či už melancholickú hudbu Marka Ishama (najmä krásnu skladbu "Sense Of Touch"), alebo titulkovú pieseň "In the deep" od Bird York nominovanú na Oscara.     "Get outta the f*cking car!" "It's my f*cking car!" "It's my f*cking gun!" "F*ck, it's my gun now!" "Gimme my f*cking gun!" ()

system 

všechny recenze uživatele

Nezapomenutelne. Nadherne drama preplnene emocemi a beznadeji, tak silny, ze vas nenecha na minutu chladnym. Uzasna hudba jeste umocnuje uz tak vyborny dojem z filmu, ze ktereho mam jeste ted husi kuzi:-) ()

LuckyStar 

všechny recenze uživatele

K zamyšlení nad sebou, nad společností, nad lidmi. Ne v globálním měřítku, ale v měřítku pěti metrů od vás. V měřítku cesty tramvají v cizině. V měřítku "A jak se vlastně chováte vy"? Jako nástroj k pochopení něčeho tak... normálního jako je uvědomění si, že rasismus je špatná a divná věc, lze jen těžko najít lepší. A nechápejte mě teď, prosím, jako politicky korektně odpovídající labuť, ale jako člověka co viděl něco, co vy třeba ne. Možná si po naběhnutí titulků řeknete "A takhle to vlastně je a já s tím nic neudělám." nebo "OK, fajn film". Řekne si tohle 100 lidí a ten jeden navíc ne. A co vy? Opravdu si myslíte že víte, kdo jste? ()

fastum 

všechny recenze uživatele

Tak tenhle film mě nadchnul. Skvělé obsazení,děj a atmosféra jak má být. Nedivím se, že oskar putoval do rukou Paula Haggise.. ()

dehlie 

všechny recenze uživatele

američania sú naozaj schopný sebareflexie, čo je obdivuhodné. neviem či by sme my u nás zniesli takú kritiku. na druhé pozretie sa mi zdalo, že téma rasizmu v l.a. je od začiatku vtláčaná až príliš okato až násilne. hlavnou devízou tohto snímku sú určite silné scény ako tá pri vyslobodzovaní čiernej vodičky mattom dillonom na poslednú chvílľu, či záverečné zdôverenie sa sandry bullock svojej mexickej gazdinej. výborná hudba. rozhodne pozoruhodný film. 90%. ()

Klay 

všechny recenze uživatele

Velmi inteligentně napsané a na akademický film nečekaně nestranné, nepodbízivé. Haggis se nám nesnaží podstrčit jednoznačné ponaučení, nebo dělit lidi na dobré a zlé. Po celý film nechává na zvážení každého diváka, zda je jednání té které postavy dobré či zlé a vy si tak můžete svobodně přemýšlet a vytvářet vlastní názory. Za tohle všechno má Crash mé velké uznání. K hercům nemám jedinou výtku a příjemně překvapila Jennifer Esposito, kterou jsem měl do té doby za pohou filmovou ozdobu v pochybných kouscích jako Taxi nebo Dracula 2000. Nebylo by to ale oscarové drama, abych na něm nenašel nějakou špínu. Mám na mysli občasné nechutné ždímání emocí a to i prostřednictvím tak laciných seriálových postupů jako jsou ukňourané písničky s hluboce lidskými texty. Kdepak, na podobné slzopudiče moje striktně pesimistické já neslyší. 80% ()

Cement73 

všechny recenze uživatele

Ten film bol plný... plný plnohodnotných postáv so zložitými myšlienkovými pochodmi, každý z vlastnej perspektívy, či už rasovej, alebo predsudkovej. Zložité, komplexné ale krásne sa doplnujuce a preto ma tento spletenec ras a nazorov nadchol... Preto dávam za 5* ()

Jorge-Z 

všechny recenze uživatele

Další z filmů, které mě totálně odrovnaly. Rasismus a xenofobie v té nejkrystaličtější podobě. Po skončení jsem nemohl popadnout dech, který mi Crash vyrazil. ()

geimz 

všechny recenze uživatele

Zlepenec príbehov, ktorý síce je zručne napísaný a zahraný, ale stále len zlepenec. A vďaka rozkúskovanosti deja mi boli skoro všetky osudy postáv ukradnuté, naviac dejová linka Sandry Bullock bol absolútny výsmech. Každopádne zakončenie príbehu zámočníka je skutočne skvelé a jedná sa o najsilnejší moment filmu. Také rozpačité 4*. ()

sona123 

všechny recenze uživatele

Konečně jsem to viděla. A chápu, proč měl film takový úspěch a stal se kultovním. Asi je zbytečné jít se svojí troškou do mlýna. Tak jen na okraj - spojení hudby a obrazu, tak dokonalé, to se málo vidí. Scénář - brilantní, nejen inteligentní, ale i velmi citlivý. Nejmíň zajímavý osud: Bullocková + Fraser. Jo, a mělo to i skvělé fórky. Už se těším, až se na to někdy s chutí podívám znovu. ()

peto580 

všechny recenze uživatele

Davam do pozornosti jedno genilane filmarske dielo. Ano ani nie dielo ale skor filmarske umenie. Emocie ktore sa podarilo reziserovi vsadit do tohto skvostu niekedy az mrazia inokedy sposobuju uplne opacny efekt ale divak je nimi bombardovany neustale. Podtrhnuty dychberucimi hereckymi vykonmi a epickou hudbou je tohle jeden z najlepsich filmov ake som kedy videl. ()

Fanosh 

všechny recenze uživatele

"černá komedie" a vlastně ani ne tak černá jako spíš multikulturní. A víc jak komedie by se možná hodilo spíš drama. Rozjeto povíc příběhů aby se všichni dřív a nebo pozděj střetly. Náhled na absurdní americkou hrdnost s předsudky kde je ukázka, že vlastně ani není divu, že poslední dobou je česko považováno za čečnu jen díky podobnému slovosletu. Barva pleti je přece důležitá už od základů ku klux klanu a každý menší krámek vede arab, který chystá džihád. A nakonec se stejně všichni shodnem že negr neumí udělat pořádně svou práci a snaží se s vámi vyjebat. A co je vlastně lidskost, když v jednu dobu není problém bezdůvodně vinit druhého jen kvůli barvě pleti a když jde do tuhého, snažit se pomoct? Byl jste přece jen ten zlý? Vždyť každý můžem mít den blbec, kdy je vám vše jedno. Sonda co nepřinese žádné odopovědi jen čistou lidskost, ukázka těch slabých, ale i těch důležitých stránek člověka. Žádné pozlátko ve stylu ryzího amerického vlastenectví, které se po letech vypracovalo do neskutečné stupidity. A až kam může zajít rasová hrdost? obětujete kvůli tomu život, když víte, že jste jen obětí rasismu? A kdo ti pomůže ? Jde se jen spoléhat na ostaní ? A kdy příjde ta chvíle, kdy víte komu máte říct "i love u"? Přeji teda dobrou noc a promyšlení všem kolem tohohle snímku, který mě osobně po dlouhé době uchvátil bez všetečných pseudovlasteneckých keců a jak barva pleti vlastně nehraje roli. ()

Související novinky

Které klasiky by dnes vyhrály Oscara?

Které klasiky by dnes vyhrály Oscara?

13.08.2015

Jak určitě víte, americká Akademie filmového umění a věd pravidelně "vyrábí" nejlepší film roku. Časopis The Hollywood Reporter zaujatě sleduje každé oscarové klání, sem tam se ale také ohlédne do… (více)

Oscary plné překvapení

Oscary plné překvapení

06.03.2006

V noci z neděle na pondělí proběhl v Los Angeles 78. ročník slavnostního udělování cen americké Akademie filmových věd a umění, Oscarů. A věru že šlo o noc plnou překvapení. Největší ovace překvapivě… (více)

Reklama

Reklama