Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Slavná a oblíbená opera Bedřicha Smetany se dočkala filmové podoby velice pietní, doslovné a bez jakékoli vypravěčské invence. Režisér Václav Kašlík využil malebných jihočeských exteriérů a natáčel ve vesnici Holašovice. Zaznějí tu všechny oblíbené árie i sbory, ale také narazíme na pochybný inscenační postup, kdy postavy hráli činoherci, nadabovaní operními pěvci. Režisér si zjevně nedokázal představit, že by operní umělci dokázali překonat jevištní strnulost a spontánně se pohybovat v reálném prostředí. Film byl natočen též v německé verzi. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (10)

Asmodin 

všechny recenze uživatele

Rozhodně zajímavé. Jedná se o českou klasiku, kterou by měl vidět každý. Opera není a nebude populárním hudebním žánrem, ale přece jen je opeře nakloněna italština, díky Mozartovi i němčina a Smetana dokázal prodat publiku i češtinu. Nejvíc diváka zaujmou známé herecké tváře, známé árie a folklorní výjevy v poslední řadě samotný děj. Film degradují samotné zdlouhavé árie o ničem, které odradí každého, kdo není fanouškem opery a těch je velmi málo. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Prodaná nevěsta, vlastenecká a postupně zdokonalovaná opera Bedřicha Smetany, je taškařice na český způsob. S rozverností sleduje obyčeje českého venkova a pohrává si s protagonisty. Vždy jsem dával přednost kosmopolitnímu Dvořákovi před vlastenci vyzdvihovaným Smetanou. Kašlík opět vsadil na násilnější syntézu činoherce s předabovaným zpěvem a opět to vyznívá dosti nepřirozeně. Exteriéry jihočeských Holašovic nešlo vybrat vhodněji, kamera je dynamičtější, zápletka humorná. Skutečné tvůrčí invence se ale nedočkáme a zastaralý formát opery nedokáže oslovovat širší spektrum diváků. Jediné, nad čím mé srdce nekriticky zaplesá, je vynalézavá choreografie pouťového mumraje. Hlavní ženskou postavou operní burlesky je Mařenka Krušinová (zajímavá Vanda Švarcová s hlasem Gabriely Beňačkové), vitální a pohledné vesnické děvče. Má milého i donuceného nápadníka. Touhy a očekávání se mísí s pocitem zrady a zklamání a nalezení záchrany se zdá být v nedohlednu. Hlavní mužskou postavou je Jeník (sympatický Petr Skarke s hlasem Ivo Žídka), Mařenčin milý. I morálně čestný člověk dokáže rozjet rozpustilou hru na pravdu a schovávanou. Nejkomičtější postavou je dohazovač Kecal (dobrý Čestmír Řanda st. s hlasem Karla Bermana). Obchody uzavírá s vážnou tváří a vytrvalou neodbytností. Argumenty lze vždy upravit a systematickému naléhání málokdo odolá. Nesvéprávnou postavou je Vašek Mícha (velmi zajímavý Václav Sloup s hlasem Alfreda Hampela), Mařenčin dohazovaný nápadník. Prostoduchá dětinskost ho zdobí od začátku a do úplného konce ho již neopustí. Z dalších rolí: Mařenčin zmatený otec Krušina (Bedřich Prokoš s hlasem Jindřicha Jindráka), jeho manželka Ludmila (Blažena Holišová s hlasem Libuše Márové), Vaškův očekávající otec Tobiáš Mícha (Jindřich Janda s hlasem Dalibora Jedličky), jeho manželka Háta (Slávka Procházková s hlasem Růženy Radové), nervózní principál kočovné společnosti (zajímavý Ladislav Pešek s hlasem Milana Karpíška), či zkušená tanečnice Esmeralda (šarmantní Hana Packertová s hlasem Jany Jonášové). Nelze tvrdit, že libreto Prodané nevěsty je jedinečné. To mohou prohlašovat pouze bigotní stoupenci českých oper. a nezáleží na jejich skutečných pohnutkách. Jako zajímavost je Prodaná nevěsta vhodná. Škoda konzervativismu operního nadšence Kašlíka, s ním jde jen o převedení opery na film bez vlastního odvážného zásahu. ()

Reklama

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Úvodní titulky začínají dvěma citáty. Ten první, krátký a výstižný, je od Jana Nerudy. Druhý, sáhodlouhý a po Nerudových slovech naprosto zbytečný, zase pochází z úst (nebo odkud) proslulého fanatického smetanofila a mordýře české kulturní scény profesora Zdeňka Nejedlého. Takový šok ještě během předehry! Na zbytek ale naštěstí neměl vliv. Kouzlo "prodanky" zůstalo zachováno, moc se mi líbila režie Václava Kašlíka, kterou nelze nazvat jinak než jako akční (kamera je takřka neustále v pohybu, úvodních deset roztančených minut je perfektních, když postavy pějí duet, kamera je obkružuje stylem Michaela Baye...) a také představitelé všech rolí. Přepůvabná Vanda Švarcová jako Mařenka, vynikající Čestmír Řanda coby Kecal, principál Ladislav Pešek, indián Josef Kemr, dokonce Václav Sloup jako Vašek... Všichni bezvadní. Jen Jeník byl zase takový tupě vyhlížející panák. Zhruba od poloviny mi už vůbec nevadilo, že všichni zpívají na playback (on totiž playback v podání takové Gabriely Beňačkové, to není jen tak nějaký playback) a je to "jenom jako". Čtyři a kousek. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Nikdy jsem nebyl příznivcem opery. Hlavním důvodem je, že zpěvákům vůbec nerozumím. Ve skutečnosti dokážu vyrozumět každé desáté slovo, takže povětšinou absolutně netuším o čem spolu postavy konverzují. Chápu ale, že prodanka je klasika. Oceňuji také zapojení známých herců, nicméně zde bych se přikláněl k tomu, aby hráli spíše operní zpěváci, kteří by rovnou zpívali, ale dabování je mírně na škodu. Další výraznou vadou je, že se vše odehrává v nějakém šeru, moc toho není vidět. Upřímně na divadle to musí být velký zážitek, ale tenhle film byl pokusem o natočení opery velmi průměrným až podprůměrným. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Jeden z nemnoha důkazů, že tradice jazykových verzí pokračovala i po roce 1938. Z českých Prodanek je sice tato pořád hrozná, ale v celkové bilanci alespoň částečně filmově zpracovaná. Bohužel činoherci dabovaní lidmi z opery, to není to (ačkoli v té době se tak dělaly i operety). A ten úvod? Nejprve citace Neruda, pak Nejedlý. Krása to věru není. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (1)

  • Filmovanie prebiehalo v dedinke Holašovice pri Českých Budejoviciach. (dyfur)

Reklama

Reklama