Reklama

Reklama

Génius nebo šílenec? Americký životopisný film o jednom z největších tanečníků dvacátého století. Americký tanečník a choreograf Herbert Ross (1927–2001) se i ve své režijní tvorbě věnoval tématům více či méně souznějícím s jeho dřívějšími profesemi – muzikály Sbohem, pane profesore! (1969), Funny Lady (1975) nebo jeho nejúspěšnější dílo, baletní snímek Nový začátek (1977; mj. oscarové nominace za nejlepší film a režii). Do této linie patří také životopisný snímek o tanečníku a choreografovi polského původu Václavu Nižinském (vl. jm. Waclaw Niźyński; 1889–1950), považovaném za jednoho z největších tanečníků počátku dvacátého století. Snímek se soustřeďuje na dva roky jeho života (1913–1915), kdy se Nijinsky oženil s maďarskou aristokratkou Romolou de Pulszky, což vedlo k roztržce s jeho milencem a uměleckým ředitelem společnosti Ballets Russes Sergejem Ďagilevem. V titulní úloze debutoval bývalý sólista American Ballet Theater George De La Peňa. Jeho hereckým partnerem v roli Ďagileva byl významný anglický herec Alan Bates, známý u nás především z filmů Řek Zorba, Zamilované ženy nebo Posel, a Romolu de Pulszky ztělesnila americká balerína Leslie Browneová. V menší roli choreografa Fokina se objevuje začínající Jeremy Irons. (Česká televize)

(více)

Recenze (15)

Flego 

všechny recenze uživatele

Starosvetsky natočený životopisný film, ktorý sa venuje kratučkému úseku legendárneho tanečníka. Herevcky slušné, vynikol hlavne Alan Bates. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Tvůrci vařili z očekávaných surovin.  1)  Klady. Baletní ukázky jsou zajímavé a pro naprostého laika mého typu chvílemi i docela objevné._____ Prostředí je americky velkoryse působivé._____ K vidění snímek nabízí spoustu pěkných kluků._____ 2)  Zápory. Ponudnělá režie, tuctové dialogy. A samozřejmě angličtina zvukonemalebně plynoucí z úst rodilých Rusů._____ 3)  24letý americký solistą společnosti klasického baletu American Ballet Theater (jedna z nejvýznamnějších na světě), choreograf a klavírista George de la Peňa (Nižinskij) ve svém hereckém debutu zazářil podobně jako předtím v baletu. Podmanivě okouzlující Peňa pozvedá jinak nevýrazný snímek na úroveň hodnou pozornosti._____ 4)  Dále mě zaujali: 45letý Angličan Sir (rytíř komtur Velkokříže od 1996) bisexuál Alan Arthur Bates (choreograf Sergej Ďagiljev, Nižinského milenec), 31letý Angličan Jeremy Irons (tanečník a choreograf Fokin) a 44letý Angličan Ronald Lacey (tanečník Leon Bakst, který nahradil Nižinského)._____ 5)  Věk protagonistů uvádím k roku natáčení - 1979._____ 6)  Jazykové okénko. Polské jméno Wacław Niżyński bylo a je do ruštiny přepisováno jako Ва́цлав Фоми́ч Нижи́нский, zatímco ve francouzštině (a později i angličtině) se z Václava občas stával Waslav, Vaslav či Vatslav a z Nižinského Nizinski, Nizinsky či Nijinsky. Sám se považoval za Poláka, i když ovšem polsky mluvil špatně. Češtině asi nejvíc konvenuje překlad z polštiny Václav Nižinski anebo z ruštiny jako Václav Nižinskij._____ 7)  V popisovaných létech bylo Nižinskému 24 - 26 let. Po vyhazovu z Ruského baletu Nižinskij vystupoval s vlastní společností v Londýně, ale nebyl úspěšný, byl špatný manager. Přestěhoval se do Budapešti, kde bydlel u rodičů své ženy. Jako poddaný ruského cara byl za války internován. V roce 1916 se nakrátko vrátil ke spolupráci s Ďagilevem. Po turné v Jižní Americe se usadil se ženou ve Švýcarsku. Přestal vystupovat a věnoval se choreografii a psaní. Naposledy veřejně vystoupil 19. ledna 1919. Jeho deníky publikovala manželka v roce 1936, plné znění vyšlo až v roce 1995. 30 let své nemoci (schizofrenie) zůstal v péči své ženy. Zemřel 8. dubna 1950 v Londýně na zánět ledvin a je pohřben v Paříži na hřbitově Montmartre (1953)._____ 8)  Nižinskij byl nejlepším tanečníkem své doby, měl vynikající techniku a nedostižný výraz. Dodnes je vzorem pro mnoho následovníků._____ 9)  Za mě nejlépe se o filmu vyjádřil kritik Richard Schickel v časopise Time: There are times when excesses of good taste become a kind of bad taste, a falsification of a subject's spirit and milieu. This is never more true than when the troubles of a genius are presented in boring and conventional terms. ()

pakobylka 

všechny recenze uživatele

----- "Prostě žijeme ze dne na den. Budoucnost se o sebe postará." ----- Svatá pravda ... budoucnost se postará - o SEBE, nikoli o mě nebo o vás. My se zkrátka a dobře musíme starat sami - o naši vlastní budoucnost ... pokud na to stačíme, protože i osud mívá své záměry - a obyčejně je dopředu nezveřejňuje. Možná není úplně nejšťastnější samotný výběr časového úseku jeho života ... neboť příběh pojednává o jeho pádu - a pomíjí prvotní cestu vzhůru. Nicméně i tak se zdá, že má pro něj určitou slabost, když se snaží zachytit pravou povahu jeho údělu - příčiny, které stály za jeho nešťastným obratem ... 3,5* ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Takže teplí boli prítomní v balete a tanci už počiatkom 20. storočia. Neobvykle otvorená tabuizovaná téma, pri ktorej som sa nestačil diviť, ako môžu o homosexuálnom vzťahu v danej dobe a konzervatívno-kresťanskej Európe vôbec hovoriť nielen samotní jedinci, ale dokonca aj ich okolie. Príbehu chvíľu trvá, kým sa rozbehne, ale dramatickejšie podaný záver už funguje relatívne dobre. V hlavnej úlohe zaujme Alan Bates. Na môj vkus ale príliš dlhočizné zábery na balet a tančeky. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

"Hořím zaživa, třesu se.“ Denním světlem, noční tmou. Gen šílenství to obrátil, cloumá mnou. Mistrovské múzy se slétají, duši ovívají, bodají. Chytám paprsky, které klamaly, srdce zlomily. Paprsky, které popálily, hanebně zničily, omráčily ladný takt. Nemohu dýchat. Slyším tebe i davy provolávat bravo, vivat. Uvnitř úspěch se dostavil. Poznám pohled chorobných démonů, ten si pospíšil, ten mě zastavil. Zhroucená, zhrzená duše, teď jiné sály Tě budou vítat. Já, věrný a věčný milenec řeči tance. Cizoložné jeviště života umělce. Geniální faun, kterak rozdvojen, vyhnán neurózami, zahnán do svěracích kazajek. Postava procházející zahradou trnovou...mezi ploty dohnat city nešťastné. Střežit, převzít žezlo něhy, vzlyk vzteku si odpustit. Inu, u kolonky režisér, vytanulo mi na mysl, vybrané jméno Luchino Visconti, jak on by s dílem životopisným naložil. Žel, to se nedozvím, toho se nedožil. "Začátečník" Jeremy Irons železným stiskem proklamuje kult velkého herce, melodramatických charakterů strůjce. ()

bllm 

všechny recenze uživatele

Já jsem docela zklamaná, měla jsem radost, že se někdo rozhodl udělat titulky a můžu se na film podívat, ale kdybych si nepřečetla, že je to z roku 1980, řekla bych, že je to tak maximálně 1950. Všichni strašlivě deklamují, herecké výkony tragické. Je pravda, že u představitele hlavního hrdiny, který je profesionálním tanečníkem, se jedná o první filmovou roli, ale Alan Bates by měl být zkušený herec. Takže třetí hvězda čistě za kulturně historickou osvětu. Třeba se najde někdo, kdo by tenhle zajímavý příběh natočil znova a podstatně lépe. Film by se spíš měl jmenovat Ďagylev a Nijinsky, protože první polovina se Václavu Nijinskému zas až tak moc nevěnuje. Hudba krásná, ale mohlo být i více tance. ()

jiri.twist 

všechny recenze uživatele

Celkově film, který určitě doporučuji, alespoň si divák připomene pohnutý osud jedné z legend světového baletu. Co si na filmu nejvíce cením je to, že tvůrci skvěle vystihli dobové baletní obrazy, kostýmy a pasáže, ve kterých navíc Peňa, představitel hlavního hrdiny, nádherně zatančil (Šeherezáda, Faun a další) a kterými Nijinski tak dráždil a někdy proti sobě postavil tehdejší diváky. Dobré herecké výkony (Romola, Sergej, Václav). Jako mínus u tohoto filmu hodnotím vykreslení vztahu Sergeje a Václava. Kde je ta tolik popisovaná vášeň, romantičnost, dramatičnost? Film v tomto nejen, že mi připadná poplatný své době, ale víc, jako by nebyl ani natočen v r.1980, ale někdy v roce 1930. Největším "sexem" v tomto filmu je pusinka přes kapesník, a proto body dolů za jinak baletně skvělé zpracování ... 7877 ()

quixote 

všechny recenze uživatele

Spíš zklamání. Film sice obsahuje několik šťavnatých dramatických míst a potěší oko krásnými kostýmy a lokacemi, ale jinak je unavený a natočený hodně postaru. Kamera se skoro nehýbe, celé to spíš vypadá jako práce divadelního režiséra, který si chtěl jednou zkusit i film. Hvězdička navíc za vždy okouzlující primabalerínu Carlu Fracci, kterou známe z fenomenálního seriálu o Verdim. ()

rivah 

všechny recenze uživatele

Ilustrace vztahu Ďagilev-Nižinskij víc než balet sám, ale i ten tu byl bohatě zastoupen. Trochu příliš deklamováno. ()

mac000 

všechny recenze uživatele

Film líčí krátké, ale klíčové období ze života Nižinského (2012-2103), kdy byl na vrcholu svých kreativních sil jako člen souboru Sergeje Ďagileva. Docela vydařený film z vrcholného tvůrčího období H. Rosse, v hlavních rolích dva špičkoví tanečníci z American Ballet Theatre G. de la Pena a L. Browneová. Film mi trochu připomenul životopisné filmy jiného velikána K. Russella (Čajkovskij, Divoký Mesiáš). ()

kokofek 

všechny recenze uživatele

Geniální tanečník,který by v dnešní době se svou zcela novou choreografií byl zcela jistě slavný. Doba ve které žil nepřála ani novým prvkům tance,ani soukromému životu. Je pravděpodobné,že jeho špatné rozhodnutí oženit se odstartovalo duševní chorobu. ()

PTuranyi 

všechny recenze uživatele

Kvalitná životopisná dráma zachycujúca vrcholné tvorivé obdobie Václava Nižinského. Výborná produkcia, výprava aj herecké výkony. 75% ()

gizi 

všechny recenze uživatele

Jakože první půlka je taková nijak zvláštní, druhá část je víc dramatická, poutavá a zajímavá. 75%. ()

Reklama

Reklama