poster

Láska prokletá

  • Velká Británie

    Love Is the Devil: Study for a Portrait of Francis Bacon

  • Francie

    Love Is the Devil

  • Slovensko

    Prekliata láska

Drama / Životopisný

Velká Británie / Francie / Japonsko, 1998, 87 min

  • plechulka
    ****

    Filmy o malířích, co jsou točené jakoby "jejich estetikou" mne fakt baví. Po Carravagiovi je tenhle další v pořadí - nemůžu říct, že by byl Bacon "šálek mého čaje", ale obdivuji, jak obrazy ve filmu a hudba korespondovaly s obrazy na plátně - a navrch - Derek Jakobi (skvělý jako vždy) byl skutečnému Baconovi fyzicky připodobněn téměř dokonale! Daniel Craig, který mi v Bondovi přijde jako příliš "ruský" tady kupodivu vůbec tak nepůsobil..... I když ne pro každého, ale určitě velmi působivý snínek(2.2.2011)

  • ledzepfan
    ****

    já vám nevím. Tohle asi nejsem schopný docenit... Jacobi hraje sice parádně (i jistá podoba by tu byla), ale přecejenom působí více afektovným buzbuzi dojmem, než reálný Francis (soudě podle dostupných materiálů). Navíc- Přecejen, od filmu o umělci (tím spíš umělci Francisova formátu) bych žádal nějáké to umění. Vím, vím mám už asi myšlení zkostnatělého páprdy, když nechápu, že v životě umělce není důležité jeho dílo, ale jeho nefunkční buzi-vztahy, prázdné intelektuální tlachání u sklenky vína a čumění do blba. Úzkostlivé vyhýbání se ukázce byť jen jednoho Baconova díla zavání více problémy s autorskými právy než záměrnou stylizací. Jacobi pronese pár hezkých monologů, ale tím tak něják silnější vykreslování jeho osoby končí. Více jsem měl pocit, že je to film spíš o Georgovi. To by ho ale nesměl hrát tupoherecký Craig, který se celý film snaží s podlitýma očima vybičovat k vnitřne rozervanému herectví až oscarových rozměru (hahaha). Jeho postava je stejně jako ta Jacobiho naproso prázdná, nevykreslená a od diváka na míle odtažená. Takže vlastně ani jeho bych neoznačil jako hlavní subjekt filmu. Není jim Francis, není jim Georg, není jim jejich vztah.. Je to prostě jen film s atmosférou a touhou něco sdělit a v něm jsou náhodou dvě postavy které se plouží tam a zpět. Když k tomu přičtu fakt, že jsem musel několikkrát film zastavovat a přetáčet zpět abych rozluštil co některé postavy vůbec říkají (třeba Tilda tu nahodila tak psycho přízvuk, navíc šišlavě ceděný přes křivozubou protézu, že jsem se totálně nechytal)- výjde mi z toho docela protivný a zdlouhavý filmový zážitek, který nakonec ocením třema rudýma snad jen za snahu natočit film o Baconovi. EDIT: Časem jsem to zpětně docenil.. Je to těžký film protože kouká na dílo a život umělce z hodně nezvyklého úhlu pohledu a není snadné se do toho napoprvé ponořit tak aby to na člověka promluvilo. Když do toho ale divák pronikne, je tam toho strašně moc a v naprosto nekomromisně syrovém stavu.(29.5.2015)

  • A.Beech
    *****

    Miestami až chorá psychologická dráma založená na „šialene“ dobrých hereckých výkonoch Dereka Jacobiho a Daniela Craiga, ktorý to hrajú tak presvedčivo, že som im žral každý jeden ich počin. Film nie je až tak pohľadom na umelcov život, ako na to, čo sa v jeho hlave odohráva a ako to všetko vníma. A práve táto podstata filmu sa podarila úžasne zachytiť. Dej sa tak plynule prelína s obrazovými scénami mysle, že miestami ťažko rozpoznať či ide o realitu alebo len výplod fantázie. Filmu výrazne dopomáha zaujímavá, až mrazivá hudba (aj keď netradičná) ktorá len stupňuje celkovú tajomnosť tohto filmu. Ale keď už spomínam hudbu, tak treba určite vyzdvihnúť aj veľmi zaujímavú kameru, miestami až nechápavú. Ale o tom je celý film. A fakt, že tento film je z britskej produkcie, len napomáha celkovému výsledku.(13.9.2009)

  • MIMIC
    ****

    Aj keď ide o (čiastočnú) biografiu maliara Francisa Bacona, vo filme skutočne neuvidíte žiadne Baconovo dielo. Táto konštatácia pochopiteľne nezdeľuje nič o kvalite či nekvalite filmu (akurát diváka menej zbehlého v modernom umení vyprovokuje k autodidaktickej činnosti, čo rozhodne nie je málo), rovnako ako i snaha autorov ukázať umelca skôr v nelichotivých polohách (Bacon v podaní Dereka Jacobiho takmer na spôsob Johnnyho Deppa v role grófa z Rochesteru prehovára "nebudete ma milovať"). To, čo tvorí energetický potenciál filmu kupodivu nie je dokonale nahý Daniel Craig, ale jednak už spomenutý Jacobi, sálajúci neodolateľnou aurou autenticity i bez juliovsko-claudiovského vavrínového venca, jednak zrkadlenie Baconovho maliarskeho štýlu vo vizuálnej estetike filmu. Ako je možné, že "tak malý" človek dokáže vytvoriť "tak veľké" umenie? To neviem, ale tvorcom sa podarilo k tejto otázke ma vyprovokovať.(3.2.2011)

  • vesper001
    ***

    Jsem zastáncem teorie, že k tomu, aby byl člověk schopen systematicky tvořit něco krásného, jsou třeba i osobnostní kvality. Tento film by mohl nést stejný podtitul jako Baconovy obrazy – something awful. Nasnímán je optikou toxikomana krátce po požití prošlých lysohlávek, schéma příběhu a stav mého žaludku během sledování mi připomínaly pozdější Pochybnou slávu. Daniel Craig je výborný a – ano, nahý, i když těžko říct, z jakého důvodu. Derek Jakobi zase vybavil svou postavu takovou dávkou slizounství a egocentrismu, že je na pováženou, proč za celý film nedostane od budoucího Bonda po tlamě; Francis Bacon v jeho podání totiž nedělá nic jiného, než chlastá, souloží, prudí a snaží se konečně a definitivně přijít o příčetnost. Jo a sem tam napatlá barvu na plátno, na zeď nebo na sebe. Mám ráda umělecké filmy a filmy o umělcích, ale tohle na mě bylo asi až moc umělecké.(7.1.2013)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace