Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Píše se rok 1943 a Polsko je okupované německými vojsky. Spisovatel Witold přiváží z Varšavy životem poněkud znaveného přítele, režiséra a umělce Fryderyka do vesnici Powórna, na statek svého známého Hipolita. Ten si zde má na pár dní odpočinout, zapomenout na válečné dění a v klidu nabrat další nové síly. Místo toho však Fryderyk společně s Witoldem začnou cynicky manipulovat s lidmi. Ústředními postavami v této podivné hře je mladík Karol, jeho vrstevnice Hania a její přítel Wacław...
Film natočil režisér Jan Jakub Kolski, jenž se zde vrátil ke své oblíbené "vesnické" tematice (kterou dříve zachytil v titulech Pohřeb bramboru, Janek Vodnář, Ten, co hraje z talíře, Dějiny filmu v Popielawách). Pozoruhodným tvůrčím způsobem přitom uchopil stejnojmennou literární předlohu slavného polského spisovatele Witolda Gombrowicze. Na motivy jeho knihy, o níž se dlouho tvrdilo, že je nemožné převézt ji na filmové plátno, si také sám napsal scénář. Velký prostor dal hlavním představitelům: Krzysztof Majchrzak podává oslnivý herecký výkon v úloze Fryderyka, neméně působivá je vedlejší postava partyzána Siemiana, jehož hraje Jan Frycz. Film zaujme také vizuální stránkou, velkou zásluhu na tom má kamera, kterou vedl Krzysztof Ptak. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (31)

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Pornografie, která je o úplně něčem jiném než by jste čekali. Svým pojetím a celým příběhem si mě však nedokázala získat a to by nezměnili ani žádná prsa hereček ve filmu. Je to škoda, protože film má myšlenku, ale některé jeho části jsou tak prázdné a bezvýznamné, že mě nedokázali obejmout a 117 minut držet před obrazovkou a jen zírat. Možná jindy, ale pravděpodobně to prostě není film, který bych si dokázal zamilovat a nebo alespoň nazvat průměrným. Všem ostatním, kterýms e líbí to přeji, určitě je v něm "něco", co mě neokouzlilo, ale jiné ano. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejpodivnějších, ale zároveň také nejosobitějších a nejkrásnějších filmů o běsech druhé světové války, celý postavený na typicky slovanské (či středoevropské) poetice propojení tragické a humorné roviny. Ryze umělecký přístup k zobrazovanému tématu si polský režisér Jan Jakub Kolski jakoby vypůjčil od Nikity Michalkova z jeho opusu Unaveni sluncem. I zde se tragédie skrývá za zdánlivě poklidnou Potěmkinovou vesnicí harmonie a iluzivního poklidu. Iluze v tomhle filmu hrají velkou roli. Hlavní hrdina režisér Fryderyk je přímo jejím ztělesněním - jeho vjem vytváří iluzi silné, charismatické osobnosti, duševně vyrovnané, se silnými manipulativními sklony. Ovšem hned od začátku tenhle první dojem něco nabourává... Jeho hypertrofované smyslové vnímání (formálně ztvárněné střihovým řetězením detailů a zvláštní prací s kamerou - jízdy, jakoby subjektivní kamera nějakého zvířete...) dává tušit, že za maskou duševně silného jedince se skrývá duševně hluboký obsah, ale i nějaký další, záhadnější rozměr. Stejně tak mysticky působí i iluze harmonicky fungujícího vesnického světa, kam hlavní hrdina se svým přítelem přijíždějí. Pozitivní rurální ukotvení nabourávají opět jednak formální prostředky (především úžasně silné přízemní jízdy ručně snímané kamery, jejímž hledáčkem je divák svědkem blíže neidentifikovatelných násilných činů spojených s německou armádou), ale také další implementované dějové roviny (alkoholismus statkářovy ženy, sexualita mladých dívek, postava velitele partyzánů, náhodná vražda právníkovy matky kvůli nicotné malichernosti...). Závěrečné vyvrcholení je tak silné a překvapivé, že setře všechny dosavadní interpretační nánosy a akcentuje ústřední hypertéma - pornografii války a duševní nihilismus jejích obětí... ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Laciný název, bohatý obsah? Není tomu tak. Popravdě jediné co ve vás snímek zanechá je chuť přečíst si předlohu od Gombrowicze (byť je to ve všech styčných bodech takřka shodné s jiným jeho dílem - Prokletí). S čestnou výjimkou v podobě Václava a Hipolita jsou totiž všechny postavy divákovi odcizené svým chováním i emocemi, byť z nich čiší, že jsou nositeli velkých příběhů. A je to vina režiséra, který je divákovi nedokáže přiblížit. Jejich chování tak mnohdy působí nelogicky či je bez návaznosti na jejich předchozí činy. Nepomoci si režisér berličkou v podobě vypravěče, tak to dopadlo ještě hůře. Navíc ta podivná zkratkovitost. Viz kupříkladu "šup, šup" anabáze ohledně paní Amélie. Je vám jasné, že to postavu Fryderyka mělo někam posunout, ale neděje se tak a celá ta pětiminutovka vyzní naprosto do ztracena. Takových momentů je zde nepočítaně. Přesto především díky vypointovanému závěru není Pornografie špatným počinem. Špatným ne, ovšem průměrným ano. ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Poměrně (přes všechna pozitiva!) nudný film, navíc ke škodě celkového vyznění s příliš divadelními hereckými kreacemi protagonistů, který ovšem nepochybně leckdo označí si >náhradně< jako "art". A pak se - za pomoci informací z odborných zdrojů - se správnou pózou přinutí v něm najít to, co v něm tedy asi někde mělo být... Chápu. Rovněž (jako mnozí zde) jsem nečetl knihu, ale celé tohle dílo mi připadalo jako něco od z >čété< známé dvojky Strach - Konášová. Neuspokojivé zjištění. Resumé: Tenhle film mě prostě v "nočním filmovém klubu" (možná i díky té pokročile noční projekci...?) poněkud minul. A vlastně i tento komentář píšu bez zájmu, asi jen proto, abych si alibisticky vymluvil ty alibistické tři hvězdičky... Takže tři hvězdičky - vlastně jen za tu čistě vizuální stránku věci... :-/ - - - - - (Poprvé viděno 18.9.2008 na ČT2, komentář zde jako třicátý - 18.9.2008) ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Pornografie je velmi zajímavý snímek. Viděla jsem ho již před časem, ale pamatuji si, že mě svou zvláštností a zpracováním zaujal. Líbila se mi podmanivá ústřední melodie. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Toto sa mi dávno nestalo. Aj napriek tomu, že z celého vyznenia filmu mi nejako unikla celková pointa, páčil sami. Teda nie že by tam tá pointa nebola, ono ich tam bolo totiž naraz niekoľko a dokonca boli aj celkom dobre naznačené a rozpracované. Chýbala tomu však celistvosť a celkové vyvrcholenie, zakončenie jednotlivých myšlienok. Aj rozpoložením sa film najviac prikláňa len ku dráme. Romantické a thrillerové zaradenie je tu len okrajové, to by som sem potom mohol priradiť aj komédiu, lebo niektoré scény ňou naozaj zaváňajú. A okrem iného mi ostali v pamäti scéna s ježkom a príbeh z koncentračného tábora. 75%. ()

Dzeyna 

všechny recenze uživatele

No tak celkem nudné a hlavně sem opravdu nepochopila proč se to jmenuje Pornografie, když je to celé úplně o něčem jiném - válka a staří chlapi. Asi dvakrát tam jsou vidět prsa a to je celé. Hrozně mě to pohoršilo :D. Celkem nezáživné. Jediné, co mě na tom zaujalo, je hudba, nebo spíše "znělka", ta je opravu chytlavá, obzvlášť v podání klavíru. I když herecké výkony také nebyli k zahození. Čekala jsem mnohem víc = zklamání. ()

Mariin 

všechny recenze uživatele

Tento film lze zařadit do kategorie tzv. zvrhlého umění. Deformovaně depresivní příběh, zasazený do okupovaného Polska r. 1943. Jsou tu ukázáni dva snobští umělci, kteří ďábelsky promyšleně usilují „zafixovat nevěru“ v polské venkovské rodině. Gombrowiczovu literární předlohu neznám, ale tento filmový příběh židovsko-polského režiséra Kolski-ho je dosti nepravděpodobný. Je na místě pochybovat, že by se takto chovali venkovští katoličtí Poláci a navázali důvěrný vztah s městskými kumštýři-povaleči a duchovními zoufalci. Jako by byl sám tvůrce takových děl nešťastníkem a snažil se do toho strhnou i všechny kolem sebe. ()

Tomco 

všechny recenze uživatele

Ten názov je fakt slušný a hlavne zbytočný prešľap (alebo žeby marketingový ťah?). Mám taký pocit, že tento film vo svojej podstate nie je taký zlý, ako vyjadruje moje výsledné hodnotenie. Bude to zrejme pomerne nízkym vekom, málo skúsenosťami a hlavne náladou. Vhodná nálada je v tomto prípade asi dosť podstatná. Mňa to celé akosi minulo a vlastne ani neviem, čo chcel tento film vyjadriť. Mne nedal nič. 40% ()

Richie666 

všechny recenze uživatele

Jak to tady tak pročítám, věta o nepřeveditelnosti románu na plátno nebude daleko od skutečnosti. Motiv dvou hlavních hrdinů jsem nepochopil (možná, že není důležitý), nicméně děj mi nepřišel ani záživný, ona "poetičnost", kterou film určitě záměrně skrývá na mě taktéž nedolehla. Oceňuji líbivý hlavní hudební motiv, ale jinak mi z toho vyplývá dosti nadhodnocené a vesměs nudné dílo. ()

Iggy 

všechny recenze uživatele

Podle románu Witolda Gombrowicze Pornografie (česky Torst, Praha 1997). Ovšem kniha a film mají společný tak leda příběh. Zatímco ve filmu působí manipulace Witolda a Fryderyka s mladými Karlem a Heniou jako pouhá hra nebo sázka z nudy (viz komentář Tygryse), která se poněkud zvrhne, tak u Gombrowicze má mnohem hlubší důvody, které vycházejí z jeho specifického vidění a chápání světa (především jeho dvě hlavní témata mládí a formy). Taky Fryderyk je výrazně dezinterpretován oproti románu přidanou ponurou minulostí. Nejsem zastánce otrockých adaptací, ale tenhle film je úplně mimo a tak když už přímo cituje Gombrowiczův text, nedává to téměř vůbec smysl, případně se snaží jakýsi smysl filmu přidat, protože z pouhého zhlédnutí nejde rozluštit. Navíc sám Gombrowicz byl častým vykladačem svého díla hlavně proto, aby byl správně pochopen, protože jeho knihy nejsou snadné, ale vše v nich má své opodstatnění. Gombrowicz se zkrátka nehodí pro okleštěnou adaptaci. Výborná byla ale hudba, resp. hlavní hudební motiv hraný na klavír, protože většina filmu se bez hudby obejde a také mizanscéna, jíž by ovšem neuškodila ještě větší míra stylizace. ()

Mulosz 

všechny recenze uživatele

Hrůzy války se dají vyjádřit i bez všemožných klišé a tisíckrát viděného. Jan Jakub Kolski, modla současného polského filmu, ve své nejlepší formě. Neopouští svůj klasický spirituální přístup k filmu, i když ten tu tentokrát není tolik výrazný jako v jeho předešlých kouscích. Zásluhou výborné režie má film neopakovatelnou, místy až mrazivou atmosféru. Krzysztof Majchrzak, zkušený především divadelní polský herec, podává svůj životní výkon a dokáže své rozpolcené postavě manipulátora a zároveň i oběti vtisknout takové ztvárnění, že lépe to už snad ani nešlo. O výborné mizanscéně a hudebním doprovodu již zde byla několikrát řeč. Pochybovačům, kterým přišel film nudný a nezajímavý, vzkazuji, že některé filmy je třeba sledovat, nejen na ně zírat. ()

contrastic 

všechny recenze uživatele

nejvic mě zaujaly úvodní titulky, ale bohužel to je asi tak všechno. nasazené tempo bylo pro mě strasně pomalé a vůbec první polovina filmu dost o ničem. Ani dobrá kamera tento snímek nezachránila, pro mě slabší průměr........čekal jsem záživnější podívanou ()

Nos 

všechny recenze uživatele

První polovina za tři, druhá za čtyři hvězdy. Výborná kamera - vizuální stránka a obstojné jsou i herecké výkony. I když po některých recenzích jsem čekal ještě o něco více. ()

Skip 

všechny recenze uživatele

Já jsem tenhle film poněkud nedokázal pobrat. Možná je to tím, že neznám údajně velmi dobrou knižní předlohu. Prostě mi to nic moc neříkalo. Ale bylo to takové mile poklidné a do toho drsné scény a zase poklidně plynoucí čas, takže nemohu říct, že by to byl vyloženě špatný film. ()

Tygrys 

všechny recenze uživatele

Skvělý Krzysztof Majchrzak v roli Fryderyka a zajímavá ústřední melodie. To mi asi zůstane v paměti po shlédnutí Pornografii. Fryderyk spolu s Witoldem (Adam Ferency) se baví tím, že bůhví proč (asi se nudí, vždyť je válka...) zkouší zlehka manipulovat lidmi. Ústředními postavami v jejich hře je mladík Karol (Kazimierz Mazur), jeho vrstevnice Hania (Sandra Samos) a její přítel Wacław (Grzegorz Damięcki). Mé první setkání s režisérem Janem Jakubem Kolskim a zfilmovanou povídkou Witolda Gombrowicza dopadlo průměrně. ()

Trainspotter 

všechny recenze uživatele

Zvláštní film. V polské kinematografii příliš zběhlý nejsem, vlastně celé evropské filmové dění poněkud přehlížím - zřejmě to pramení z mého přílišného respektu, protože hodnotná evropská díla jsou mnohdy pro mě v mých necelých 22 letech špatně čitelná. Tak tomu bylo i u Pornografie. Dlouhou dobu jsem koumal nad tím, o co vlastně jde. Příjemné koukání to nebylo skrze širokoúhlý formát na malé obrazovce a titulky, které byly velmi kontrastní (úplně svou světlostí oproti tmavému obrazu mlátily do očí) a zaplńovaly nejméně třetinu obrazovky. Ale jakási neviditelná síla mě nutila se na tento snímek dívat. Po přečtení popisu obsahu na této stránce, se mi všechno v hlavě rozsvítilo a až teď to ve mě zanechalo hlubší stopu. Bravo! Možná tak blbej ještě nejsem:) ()

gjjm 

všechny recenze uživatele

Jednoduchý, smutný příběh o manipulaci s lidmi na pozadí polské vesnice za druhé světové války. Skvělá kamera a herecké výkony, pro Moravana mírný, pro Poláka neuvěřitelně provokativní film, který má poselství. Porno neočekávejte. ()

Reklama

Reklama