poster

Marat - Sade

  • anglický

    Marat/Sade

Drama / Horor / Mysteriózní / Thriller

Velká Británie, 1967, 116 min

Komentáře uživatelů k filmu (24)

  • Machrovic
    *****

    "What´s the point of revolution without general copulation? - K čemu je dobrá revoluce bez všeobecné kopulace?" Toť hlavní otázka, toť oč tu běží, odpovědi však dosáhneme stěží. // Dvě protikladnější osoby už proti sobě snad ani postavit nelze. Nejsou to osoby ledajaké, ale staly sesymboly, archetypy. Marat to je archetyp kolektivismu, obecné vůle, vůdcovství, řádu. Sade individialismu, vůle člověka, svobody, svévole. Marat a Sade toť oheň a voda. SPOILEROIDNÍ HLÁŠKY Z FILMU, KTERÉ SE MI PODAŘILO ZACHYTIT: Jsme normální a chceme svobodu. Svobodu! Svobodu! // Kde jsou naši nepřátelé? Všude, kam se podíváš. (Marat byl trochu paranoidní...) // To já jsem revoluce! (...a hraje si na spasitele.) // Charlotta se jen usmívá a 40 sou mu dá. (Jako by vražda něco řešila.) // Do gatí se nepodělej. Jen jednu cestu jdu. // Však Charlotta mlčí. Ani hlavou neotočí. (Někdy je třeba zvěrstva ignorovat, pokud se z nich nechceme zbláznit.) // Já chci stanout před ním a vidět ho! Chci vidět jak se celý bude třást a pot mu bude stékat po čele. Chci mu vrazit dýku mezi žebra, kterou mám ukrytou mezi ňadrama. // Ještě ne Cordayová. Ještě musíš přijít třikrát! (Někdo tu neumí svou roli!) // Co je pár vypleněných chrámů proti vypleněným životům? (Co je pár zabitejch aristokatů proti blahu lidu?) // Smrt je prostě součást procesu tvoření. // Člověk je ničitel. Ale, když zabijí bez citů je stroj. // Nejsem nestranný pozorovatel. Učastním se dění. (Moc člověka často změní.) // Abychom poznali dobro od zla, musíme znát sami sebe. // Jediná pravda je naše stále se proměňující zkušenost. // Člověk je šílené zvíře! (MAD ANIMAL) // Vynalezli jsme revoluci, ale nevěděli jsme jak se dělá. // Každý si chce ponechat něco z minulosti. // Darmošlap z Korsiky. Promiňte myslel jsem ze Sardinie. (Kde se narodil Napoleon?!) // Věřím pouze v sebe sama. x Já věřím revoluci! // Myslí jenom na jebání, přitom nejvíc jebají na nás. // Revoluce nás využívá pro špinavou práci. // Žádáme otevřít sýpky a nakrmit chudé. Žádáme... Žádáme... .... // Žádná strana nezvítězí. Na obou stranách jsou jen lidi podělaný strachy. // ... a teď vidím Marate, kam ta tvoje revoluce vede! K potlačení individuality... // Až umřu, chci, aby stopy po mě byli vymazány. // Chcem práva svá. Chcem si je sami vzít. Jen revoluce nám je dá! // Nemyslete, že je můžete porazit bez použití síly. // To je tvůj svět. Tvoje vana. // Revoluce vždy zavrhne nerozhodné a oportunisty. // Čekají na šanci udeřit! // Tvé myšlenky pohltil stín moci? (nebo noci?) // Běda tomu, kdo je odlišný! // Toužil jsi po osvícení, proto jsi zkoumal světlo. // Marate, my jsme chudí a nechceme chudí být. Nenechávej nás čekat dál! // My nevraždíme. Zabíjíme v sebeobraně. // Boháčům kudlu do zad vraz a kořist rozděl mezi nás.(13.9.2006)

  • Djkoma
    ***

    Silný snímek, který je takovým soudem Sadeho a Marata o tom kdo měl pravdu. Sade vede sbor z ústavu pro choromyslné. Hra v jejich poddání je opravdu úchvatná a syrová. Občas do ní vstoupí cenzor v podobě pravděpodobně ředitele ústavu. Dialogy jsou opravdu výborné, herci jsou svou zvláštností jedineční a klidně bych na takové divadelní představení zašel. Jen by to chtělo méně hudby, která mě občas spíše překážela a možná jednoduší poddání myšlenek divákovi(hlavně titulky se blbě četli :)).(26.7.2006)

  • igi B.
    *****

    Smíříte-li se s Brookovou formou >filmové inscenace< , dostane se vám brilantního artisního zážitku, umocněného skvělou hudbou a strhujícími - vskutku HERECKÝMI (v tom nejlepším smyslu slova) výkony. Náročné dílo pro náročné, lahůdka pro labužníky... - - - P.S. Co však opravdu naštve, je při uvedení filmu v ČT ořez obrazu z originálního formátu 1,85:1 na 4:3. V mnoha scénách nesnesitelné, v principu barbarské. Typicky česky veřejnoprávní... :-((8.11.2006)

  • Dudek
    odpad!

    Existují jen dvě možné interpretace toho díla. 1. Se jedná o geniální snímek s hlubokou filozofickou myšlenkou, který rozhodně není určen širokému publiku... 2. Je to jen pouhá past na pseudointelektuály, kteří se budou předhánět v kladných komentářích a trochu si zaslintají blahem. Já Marat - Sade vnímám i po druhém zhlédnutí jako velmi nepovedenou adaptaci slavného díla, která díky špatně zvolené formě ztrácí možnost správného obsahového sdělení. Přesto se však jedná jen o velmi rozporuplný snímek, ve kterém se lze šťourat a hledat geniální myšlenky, které tam nejsou, ale co, vždyť to přeci můžeme u každého díla.(8.11.2006)

  • betelgeuse
    ***

    Na „filmu“, který je navzdory několika adaptačním nápadům stále především jevištní inscenací, zaujmou nejvíc filozofické disputace obou titulních postav, zejména nad pojmem svobody. Jako film nemůže fungovat už kvůli velké trhlině mezi postavami a herci – zatímco film vyžaduje totální splynutí obou, Brook svou „inscenaci ve filmu“ odcizuje obsazením postav francouzské revoluce tu klimbajícími, tu slintajícími, každopádně nespolehlivými chovanci blázince. Ti sami jsou zároveň postavami: i tady je ale emocionální potenciál spojení role a herce neutralizován anonymními, totálně zpovrchnělými identitami chovanců [jsou to "zvířata" zbavená individuálních rysů, reagující na primární pudové podněty]. Slepá ulička světové kinematografie.(5.8.2006)

  • NinadeL
    *

    Nemám ty školní poučky moc ráda, ale jedna taková fráze, která praví, že je "zábavnější o filmu číst / diskutovat / nebo se ho učit, než se na něj dívat" na Marata se Sadem zcela jistě platí bezvýhradně. Neb je to otravnost velkolepá a dráždivá nikoli formou a aktuálním apelem a paralelou s dneškem. CineFest 2018, ozvěny.(28.5.2018)

  • Aky
    *****

    Naprosto skvělé; originální a dech beroucí. Formálně rozmáchlé a přitom plně podřízené obsahu, v němž se odehrává jedna z nejdokonalejších polemik nad smyslem, anebo nesmyslností revoluce.(16.1.2016)

  • d-corso
    *****

    Naprosto úchvatně ztvárněný film. Úžasný "souboj" dvou tak odlišných lidí-puritánského Marata a volnomyšlenkářského de Sadeho. Byl jsem neuvěřitelně překvapen, že film byl natočen už v roce 1967. Domnívám se, že podobně jako např. Mechanický pomeranč, je to nafilmováno velmi "moderně" až nadčasově. Možná je to, jak napsal betelgeuse, slepá ulička kinematografie, ale ani slepé uličky nemusí být bez půvabu.(29.7.2006)

  • F.man
    ****

    Oh...(12.8.2010)

  • Tommassi3
    ****

    "Všichni jsme normální a chceme svobodu !!" Nenapadá mě žádný další film, který by si poradil s předobrazem v divadelní hře tak mistrovským způsobem, jako se to právě zde povedlo Britu Peteru Brookovi.. Doslova skvostně zahrané, famózně zrežírované !! Jedinečné !! Znepokojivý a v několika vrstvách dramatický Přelet nad Maratovým hnízdem..(12.11.2015)

  • Dionysos
    *****

    Theatrum mundi promlouvající zpoza železných mříží, zneklidňující síla idejí a činů postav, které svou konsekventní nekompromisností vždy otřásají světem polovičatých konformistů, kteří se je snaží uzamknout v blázincích či dějinách. Dá se stavět na vyřčeném rozdílu mezi ústřední dvojicí, ale zajímavější je hledat jejich neverbalizované totožnosti - jejich dvojaká nenávist i podřízení se přírodě, přírodě chápané očima 18. století, v níž se měly nacházet zákony a přirozená práva, na nichž měl stát každý příští svobodný a šťastný svět. Sade jako ten, kdo nenávidí přírodu pro její lhostejnou všemocnost, a právě pro její moc, před níž není úniku, se jí podřizuje v hledání její největší jistoty: rozkoší těla. Proti němu Marat, který se rozhodl realizovat zákony přirozené rovnosti a svobody i s použitím násilí a prostředků, jejichž asketismus, přísnost a strohost popírají samu přírodu - snaží se tedy přírodě uniknout, aby jí stvrdil: v obou případech příroda a její zničující síla triumfuje nad strnulostí světa na té "správné" straně mříží, jež si své vlastní mříže v životě, společnosti a politice ani neuvědomuje. /// Nevím, co někteří diváci od zfilmované divadelní inscenace očekávají, ale zde jsou přepis hry i herecké výkony skvělé, navíc je film doplněn kvalitní kamerou, dodávající kinematografickou nadhodnotu, nedosažitelnou v divadle.(11.9.2015)

  • Lanark
    ****

    "La liberte, Marat...La liberte..." Které mříže jsou pevnější? Ty v oknech blázince, které těm venku dávají pocit, že hranice šílenství je pevně daná? A nebo ty, které si každý nosí ve své hlavě a které jsou příčinou tolika šílených věcí, které během života provedeme,? Dovedeme si představit ty nejkrásnější světy, pozemské ráje, ve kterých by byl život slastí, ale nakonec cestu k těmto královstvím vždy dláždíme utrpením. Vítězným krokem kráčíme rašeliništěm rozdrzcených kostí našich nepřátel, se kterými ještě nedávno jsme uzavírali nesmrtelná spojenectví. "La mort, Marat..La mort..."(12.12.2012)

  • garmon
    *****

    S českými titulky je to v nevalné kvalitě zde: http://uloz.to/xCbsv18/marat-sade-peter-brook-1967-tv-rip-vhs-rip-cz-sub-avi Komentář od uživatele Dudek cítím za sebe jako provalenou frustraci nějakého zahořklého divadelníka. Betelgeuse zas nikdy neslyšel o Brechtovi a jím raženém principu uchopování postavy na základě jejího odrazu v hercově osobnosti. Marat-Sade je chvílemi neuvěřitelně silná věc - člověku dochází kontext mnoha revolt. Skvělá hudba a skvělé uchopení hudebního elementu na jevišti. Skvělá scénografie, skvělé líčení, vynikající výkony! Samozřejmě po těch letech působí některé pasáže rozvláčněji, lehce frustrující můžou být i navzájem se podobající principy v tektonice (gradace - rachot - umlknutí) - ale to všechno je alespoň pro mne stále vyváženo zbytkem.(17.10.2012)

  • ad
    *****

    Na živo se muselo jednat o velkolepý zážitek...(13.12.2007)

  • Stegman
    ***

    Špatný dabing stanice AMC mi dal paradoxně víc, než bych čekal. Díky němu mě totiž to herectví anglických herců ani trochu nestrhlo a já se mohl plně soustředit na samotný obsah pronášených slov. A jaký tedy byl, tento obsah? Nic moc. Prázdné floskule o přitažlivosti moci, slabostech člověka, apod. Možná to není fér, takhle chladně hodnotit film, který je postaven na zjitřených emocích (v blázinci) a vyprávění o nich (na revolučních ulicích). Když jsem ale zkusmo přepnul na originální znění, tak to znělo stejně (plytce) jako v tom dabingu... Dost mi to připomnělo Švankmajerovo Šílení, ale to mělo přece jen zajímavější (a skutečně hororový) příběh. ______________ Pročež mě napadá, když tady vidím ty nekriticky nadšené komentáře, že tu asi leckoho oslnila aura velkých osobností francouzské historie... Nechat se strhnout charismatem tribunů je přece tááák pohodlné. Koneckonců to známe všichni z voleb; podle nedávného průzkumu si až 80 % Čechů vybírá kandidáty podle toho, jak se jim tvář na plakátě zdá sympatická... (namísto obsahu jejich slov, volebního programu, apod.).(30.8.2015)

  • pursulus
    ****

    Já a my.¬         Tak tohle je intelektuální dílo, nad nímž je možno přemýšlet, o němž se může diskutovat, příti se, aniž by to bylo pouhé plané plácání takyznalců všeho druhu. Velká dějinná pře, zda revoluce nebo evoluce, co je to svoboda, možnosti a smysluplnost lidského konání — k tomu všemu snímek poukazuje způsobem divadelně vytříběným na nádherné půdě ústavu pro duševně choré. Představitelé obou hlavních postav jsou vybráni velice vhodně, a také své postavy mistrně předvádějí. Dav je davem jak má být. Ovzduší celého snímku je třaskavé bezmála stejně jako události, o nichž děj pojednává. Pouze zbytečná opakování způsobující zbytečné natažení časové jsou poněkud rušivým prvkem v jinak skvěle podané hře.(7.6.2017)

  • majo25
    **

    Neviem, či podobné "divadelné" príbehy sa mali vôbec dostať na svetlo sveta, aspoň teda nie na filmové plátno. Viem si predsatviť, byť to točené o 10 rokov, bez sexuálnych orgií by sa to asi nezaobišlo. Klady sa dajú nájsť hlavne v hereckom prevedení, ale musím strhnúť hviezdy za početné spievané sekvencie, ktoré ma vadili a tiež za opakujúci sa vreskot postáv, ktorý ma na celom iritoval úplne najviac.(9.2.2017)

  • Mouzon
    *****

    Geniální! Blázinec jako divadlo, divadlo jako blázinec. Úžasně semknutá atmosféra, myšlenkově hutné a herecky vyšperkované. Snímek, který na diváka klade psychickou zátěž pouhým poselstvím, syrovostí myšlenek a herectvím, které je i ve své stylizovanosti až nechutně přesvědčivé (co se různých psychických deformací týče). Peter Brook je režisérským mistrem nejen na divadle.(5.6.2011)

  • Geller
    *****

    MIstrovské dílo, u kterého budete hltat dialogy a užívat si muzikálový doprovod. Možná až přiliš dlouhé a některé pasáže místy hluché, ale přesto nezapomenutelné!(21.7.2006)

  • tragos

    nmafan: Naprostý souhlas.(21.7.2006)

  • bohemia_regent
    ****

    V titulcích filmu uvedeno: rok výroby 1966.(8.9.2015)

<< předchozí 1 2
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace