poster

Čerez těrnii k zvjozdam

  • Sovětský svaz

    Cherez ternii k zvyozdam

    (Sovětský svaz)
  • Sovětský svaz

    Через тернии к звездам

    (Sovětský svaz)
  • anglický

    Humanoid Woman

    (neoficiální název)
  • anglický

    To the Stars by Hard Ways

    (neoficiální název)

Sci-Fi

Sovětský svaz, 1981, 148 min (SE: 123 min)

  • Lischai
    ***

    Hodnotím vysoko z lásky ke staré sci-fi, ale faktem je, že na 80. léta je to přeci jenom dost rozvleklé. Nebýt skvělé hlavní hrdinky, první díl je k neukoukání. Druhý díl už vcelku jede, až se dokonce k závěru zdá poněkud uspěchaný (páni, už nemáme stopáž, tak to nějak uzavřeme v pěti minutách). Vizuály také nejsou nějak mocné - je to deset let po Solaris a stejně to vypadá spíš hůř než líp. Každopádně je dobré, že z filmu nikde nekouká sovětská ideologie a příběh má docela hlavu.(7.12.2012)

  • Superpero
    ***

    Film je rozdělen na dvě části. V té první kosmonauti ihned naleznou loď s uměle vytvořenou ufonkou, kterou poté zařadí do dobrácké rodiny, aby ji mohli nenásilně zkoumat a ona poznala život. Nadčasová krása a výkon Jeleny Meťolkiny je hlavním důvodem, proč je ten film koukatelný ještě dnes. Působí opravdu ladně a étericky. Stačí jí jeden pohyb gigantických očí a hned víte, co si myslí. Škoda, že ji Peter Jackson neměl k dispozici do Pána Prstenů, protože tahle nějak bych si představoval elfku. Druhá část je o záchraně její domovské planety, na které panuje podobná situace, jako na Marsu v Total Recall. Utkvěla mi hlavně bizarní scéna, když jeden kladný ufon bojuje s hlavním liliputánským záporákem, tím že ho lochtá. Liliput se hrozně tlemí a mezitím se frankensteinovsky pomalu blíží jeho zubatej noshled s kudlou a také se velmi expresivně tlemí / zubí. Konec je dost divný a bohužel se na něm podepsal čas. V dnešní době působí vypuštěná smrtící horda "biomasy" skutečně směšně. Navíc se tam divně stříhalo, a proto jsem moc nepochopil, co se přesně stalo. Jinak ale film atmosféru má. Hodně na mne zapůsobila scéna příchodu na zdevastovanou planetu, kde je vítají lidé v plynových maskách seřazení na střeše budovy, na které jsou ty mega oldschool gramofony ze kterých se line stylová melodie. Sci-fi fandům doporučuji, ale varuji, je to sovětský film z roku 80. Akční scény a vizuální orgie nečekejte.(21.6.2014)

  • corpsy
    **

    V tomto prípade sa asi Rusi snažili v kecaní prekonať 2001:VESMÍRNU ODYSEU. Avšak spomenuté legendárne dielo malo do dnes neprekonateľné kúzlo a poetiku, v čom si tento opus vôbec nezadá. Prvá polovica, pripomínajúca STARMANa je natoľko svižná a zaujímavá, že vyždíme všetku šťavu z filmu a práve polovica druhá, pripomínajúc klon DUNY a CESTY NA MESIAC, tým pádom udupe zaujímavo načrtnutý snímok do bahna. Len pre fandov žánru a ľudí, ktorý veľmi radi nosili pionierske šatky.(25.4.2015)

  • zelvopyr
    *****

    Výtečný film, posadil mě na zadek. Žádná ideologie, žádná omáčka. Extrémně mě bavilo, jak prakticky všichni říkají vše bez servítek – když nastane rozpačitá situace, tak se vždy rovnou mluví natvrdo a až netaktně k věci. Situační humor velmi lehký, cynické hlášky hluboko za hranicí nějaké korektnosti. A nejen hlášky, seriozní úvahy a dialogy. Mimochodem, představitelka hlavní role (povoláním jedna z nejslavnějších modelek 70. let v SSSR) tu vůbec není, ono o ní není prakticky nic v latinkou psaných materiálech někde na webu... takže pro zvědavé zde odkaz v ruštině: Метёлкина, Елена Владимировна (vyprávění, jak unikla r. 1995 smrti, je takové ruské...). P.S. film rozhodně není vykradený Jefremov, jak se tu píše, příběh napsal ještě slavnější Kir Bulyčov.(3.6.2012)

  • spawnxp
    ***

    Sovětská kinematografie zde vrací úder (hlavně za Star Wars) - námět tvoří mix mnoha vykradenejch nápadů z dobový západní sci-fi produkce (kterou měl režisér nakoukanou celkem dobře) a několika knih I.Jefremova (některý scény jsou skoro citovaný - vykopávky ve stepi například). Celý je to zarámovaný jakýmsi ekologickým poselstvím - asi aby to schvalovací komis líp strávila. Film má i pár kladů: úvodní sekvence roztržený mimozemský lodi se vznášejícíma se mrtvolama vevnitř je celkem působivá, chobotnicovej kolega Prall je dost originální a hlavní záporňák ve formě vzteklýho šílenýho trpaslíka taky překvapí. Tohle a nepřeberný množství detailů jako třeba vzhled domácího robota (chlap v lesklým oblečku) nebo poměry v typický komunistický domácnosti vůbec (matka u plotny, otec Einstein, syn kosmonaut) a fakt, že tenkrát byl fanoušek sci-fi vděčněj za lecos, z filmu spolehlivě dělaj svýho druhu kultovku - viz, komentáře zde. Zábavný.(14.7.2011)

  • - Postava Niy původně měla být holohlavá, aby se co nejvíce odlišovala od lidí. Cenzura si vynutila alespoň krátkou paruku s odůvodněním, že kladná postava nemůže mít holou hlavu. (mikulem)

  • - Exteriéry planety Dessa byly natočeny v Tádžekistánu. Viktorov chtěl do titulků prosadit větu "Všechny záběry zničené planety Dessa byly natočeny v SSSR." Při tehdejší cenzuře tato věta neměla šanci. (mikulem)

  • - Scény ve stavu beztíže byly natočeny v kulisách na dně bazénu, aby pohyb kosmonautů vypadal věrohodně. Herci přitom byli ohrožováni výbuchy osvětlení určeného pro práci ve vodě. Každou lampu tak nakonec musel hlídat potápěč, který jí vypnul v okamžiku, kdy se začala zahřívat. (mikulem)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace